Disse vant Schibsted Journalism Awards

VG, Fædrelandsvennen og Svenska Dagbladet er årets vinnere av Schibsted Journalism Awards. 

Prisseremonien 28. mai var avslutningen på det årlige heldagsarrangementet i Oslo for journalister i mediehusene til Schibsted Media Group. Temaet for årets konferanse var "Moving Storytelling".

I hver av de tre kategoriene "Best Storytelling", "Best Innovative Entry" og "Best Scoop" ble vinnerne hedret med 200 000 kroner.

– 2014 må være et av de beste årene noensinne for fremragende journalistikk produsert av mediehusene våre. Jeg er meget imponert over alle de sterke historiene vi avdekker, historier som setter dagsorden og som gjør leserne bedre informert, sier Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Media Group.

Best storytelling

VG vant prisen for "Best Storytelling" for "Odin-saken".

VG: "Odin-saken"

«VG fortalte historien om en ung gutt ved navn Odin og om hva som drev ham til å ta sitt eget liv. VGs behandling av denne meget personlige historien viser stor følsomhet, respekt og imponerende grundighet. Historien engasjerte enkeltlesere og samfunnet generelt, ga støtet til en offentlig debatt og fikk folk til å marsjere gjennom gatene for å få slutt på mobbing.

Vinneren tilpasset historien til det nye medielandskapet og fortalte den på en måte som ikke bare beveget publikum, men også tente et håp.»

Best innovative entry

Det regionale mediehuset Fædrelandsvennen (FVN) vant prisen for "Best Innovative Entry" for prosjektet "Sørlandsporten".

«Lokale myndigheter gjorde det ikke enkelt å finne offentlig informasjon og la hindringer i veien både for den jevne borger og for Fædrelandsvennen. Avisen bestemte seg derfor for å gjengi opplysningene på en måte som ga leserne tilgang til mer enn én million søkbare dokumenter. Dette demokratiprosjektet er et bevis på hvor uadskillelige journalistikken og teknologien har blitt.

Vinneren har utviklet en ny måte å styrke publikums muligheter på. Dette har endret balansen mellom offentlige tjenestemenn og borgerne ved å kombinere en enkel idé med avansert teknologi.»

Best scoop

Svenska Dagbladet (SvD) vant prisen for "Best Scoop" for serien "Industrivärden".

«Svenska Dagbladet og N360.se avslørte en rekke hendelser som virkelig rystet svensk næringsliv. Ved å eksponere dobbeltmoral ga avisen leserne innblikk i en verden som tidligere hadde vært lukket. Suksessen bak dette skupet kan måles etter den glitrende måten historien ble rullet ut på og virkningen dette hadde på de store svenske selskapene som sto i sentrum for skandalen.

Gjennom målbevissthet, avanserte granskningsmetoder og pålitelige kilder kunne vinneren avsløre fakta som virkelig betydde noe, og som endret det svenske samfunnet for alltid.»

Les mer her.