Elin Floberghagen, direktør i Fagpressen

Fagpressen ble ikke hørt i momssaken

I dag sendte regjeringen notifikasjonen av nullmoms for digitale nyhetsmedier til ESA. Direktør Elin Floberghagen (bildet) i Fagpressen måtte konstatere at de ikke var blitt hørt med hensyn til prinsippene for avgrensning av fritaket.

Notifiseringen innebærer at norske medier og medieorganisasjoner har vunnet frem med kanskje sitt viktigste mediepolitiske mål de siste årene: Å få innført nullmoms på elektroniske nyhetstjenester, på lik linje med nullmomsen på papiraviser. Kampen for digital nullmoms pågikk også under den rødgrønne regjeringen, men det er først det siste året at det har vokst frem et klart politisk flertall på Stortinget for en slik løsning. Medieorganisasjonene har stått samlet i arbeidet med å få gjennomslag for et nytt momsregime. I siste runde er det imidlertid klart at Fagpressen ikke kan regne med å bli omfattet, til tross for at flere organisasjoner, deriblant Norsk Redaktørforening og Norsk Journalistlag, har støttet Fagpressens arbeid for å unngå å bli satt på sidelinjen.

Her kan du lese regjeringens pressemelding. Her kan du lese hele notifikasjonsdokumentet, her kan du lese mer om saken på journalisten.no og medier24.