Ferske opplagstall og ny regnemåte

Mer enn 30 prosent av totalopplaget er digitalt, viser de nye medietallene fra MBL.  Over halvparten av medienes nettbesøk kommer fra mobil og nettbrett.

Digitalandelen er størst for de store avisene og for dagsaviser i de store byene, men også lokalaviser har en relativt høy andel digitalsalg, ifølge Mediebedriftenes Landsforening. Opplags- og lesertallene for 2014 viser at overgangen fra papirbaserte- til digitale forretningsmodeller er godt i gang. Samtidig fortsetter lesertallene for papiraviser å falle.

Reglene for telling av opplag er endret fra i år. Dermed er ikke opplagstallene for 2014 sammenlignbare med tidligere tall. Her er de nye kategoriene:

  • Papir totalt: Totalt antall abonnenter og løssalgskjøpere som i snitt pr. utgave har kjøpt tilgang til avisens papirutgave
  • Digitalt totalt: Totalt antall abonnenter og løssalgskjøpere som i snitt pr. utgave har kjøpt tilgang til avisens digitalutgave
  • Godkjent opplag: Godkjent nettoopplag av avisens papir- og/eller digitalutgaver

- De nye opplagstallene gir en god indikasjon på at publikum er villig til å betale for redaksjonelt innhold også på digitale plattformer, sier Didrik Munch, styreleder i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

I tillegg til opplagstall, legges det også fram nye lesertall på papir, nett og mobil samt samlet lesertall for disse. Det er ikke endringer i måten disse tallene er beregnet.

Her finner du alle opplags-og lesertallene samt presentasjonene til MBL.

Landslaget for lokalaviser (LLA) legger fram opplagstall for over 100 av landets lokalaviser. De ferske tallene for 2014 viser at lokalavisenes papirutgaver fortsatt er den klart foretrukne kanalen blant aviskjøperne. Samtidig satser flere lokalaviser på kombinasjonspakker med papir og digitale utgaver.

LLA-avisenes samlede netto-opplag er rundt 340.000. Generalsekretær Rune Hetland i LLA sier dette om lokalavisenes sterke posisjon blant leserne og annonsørene:

– Lokalavisene er fortsatt lim og lupe i lokalsamfunnet. Avisene våre byr på relevant og viktig journalistikk om det som folk er opptatt av i nærmiljøet sitt. Lokalavisa er fortsatt like aktuell, uansett om den kommer ut på papir eller i kombinasjon med digitale pakker. Jeg mener lokalavisene blir lest og brukt rett og slett fordi avisene jobber godt i og med lokalmiljøet sitt, sier Rune Hetland.

Siden årets tall ikke er sammenlignbare med tidligere år, kårer ikke LLA noen opplagsvinner i år.

Her finner du LLAs opplagstall, presentasjon og pressemelding.