Her kan du teste Ungdommens PFU

Prøv deg på etikk og dilemma i både redigerte og sosiale medier. 

Ungdommens PFU er en del av "Hvor har du det fra?" - kampanjen for journalistikken.Opplegget er allerede testet i en rekke sammenhenger - blant annet overfpor 670 skoleelever under Nordiske Mediedager Ung og under Arendalsuka

Last ned eksempelsamlingen til «Ungdommens PFU» her og prøv det i klasse; på skolen eller i mediehuset. Her finner du brukermanual og eksempelsamling i både pdf og powerpoint.

Kampanjen for journalistikken har som mål å bidra til at unge i alderen 15-19 år bli gode og kritiske mediebrukere – gjennom kunnskap om journalistisk metode og medieetikk. Bak kampanjen står alle medieorganisasjonen; Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen og Mediebedriftenes Landsforening, samt NRK og TV2.

Som en del av kampanjen er det laget en digital opplæringspakke som tilbys elever i videregående skole. Her samarbeider kampanjen med Nasjonal digital læringsarena, TV2 Skole og NRK Skole. 

Kampanjen for journalistikken har rullebanner til utlån til debattmøter, åpne mediehus og andre arrangementer i høst. Les mer her