Natt til fredag 14. oktober slippes skattelistene for inntektsåret 2015. Foto: NTB scanpix

Husk å bestille skattelistene - og taxy

Har du husket å bestille årets skattelister? Nå kan du også bestille skattebehandlingsprogrammet taxy via NR. Årets skattelister "slippes" natt til fredag 14. oktober.

Alle medier som oppfyller kriteriene for å bli omfattet av Lov om redaksjonell fridom i media kan bestille elektronisk tilgang til de komplette skattelistene for ligningsåret 2015. 

NB! Fristen for å bestille årets skattelister var i utgangspunktet 26. september. Det er imidlertid fortsatt mulig å sikre seg tilgang på det tidspunktet listene slippes - men  nå gjelder det å være rask!  Her kan du bestille.

I følge Skattedirektoratet er det ingen endringer i hvordan mediene søker om tilgang til - og mottar skattelistene. Juridiske vilkår og teknisk opplegg er som før. Det betyr at redaksjonene får tilgang til komplette versjoner av skattelistene for hele landet, mot å inngå en avtale med Skattedirektoratet der man forplikter seg til ikke å publisere listene i søkbar form på nettet.  

Mediene kan bestille to typer lister:

  • Skatteliste for personlige skattytere (inkluderert oppdateringer tre ganger i året) for kr 7 150,- (eksklusiv mva).
  • Skatteliste for upersonlige skattytere (aksjeselskaper mv.) for kr 7 150,- (eksklusiv mva). Denne skattelisten oppdateres ikke. 

Skattelistene omfatter hele landet, og det er ikke anledning til å bestille fylkesvise lister.

I år som i fjor vil Skattedirektoratet legge ut på nett en oversikt over hvilke redaksjoner som har bestilt listene. Dette er en del av de justeringene i regelverket som Stortinget vedtok i forbindelse med revidert statsbudsjett i juni 2014. Les mer her.

Bestilling av skatteprogrammet Taxy

I år som tidligere vil NR tilby redaksjonene tilgang til programvaren Taxy, som er et spesialprogram for behandling av skattedataene, og som gjør det lettere å importere og behandle dem i mer egnede programmer.

Dataene fra direktoratet kommer som kjent som ”flate filer”. De redaksjonene som bestiller tilgang til Taxy får tilsendt påloggingsinformasjon, brukernavn og passord fra NR-sekretariatet. Når du logger deg inn, får du all nødvendig informasjon om installering og bruk av programvaren. Vi råder redaksjonen til å prøve ut programvaren på de testdataene som man får tilsendt ved bestilling fra Skatteetaten. 

NB! Vi anbefaler at alle installerer den oppdaterte programvaren i 2016-versjonen av Taxy. Det koster kroner 600,- for de redaksjonene som vil ha tilgang. Dette dekker NRs omkostninger til oppdatering og vedlikehold av programvaren, samt beredskapsvakt den natten dataene slippes.

Hvert mediehus/redaksjon må bestille egen tilgang til Taxy. Det er altså ikke anledning til å bestille på ”konsernnivå”.

Tilgang til Taxy kan bestilles hos Monica i NR-sekretariatet – monica.andersen@nored.no  - tlf 22 40 50 50

Hvordan bruke listene - begrensninger

De redaksjonene som ønsker tilgang til listene må, som i fjor, signere en ”avtale” med Skattedirektoratet, hvor man blant annet forplikter seg til ikke å publisere hele eller deler av listene i søkbar form på nettet, og ikke publisere fullstendige lister på papir. Avtalen må signeres av mediets ansvarlige redaktør. Dette er et resultat av Stortinget i 2011 endret ligningsloven, slik at den aktuelle bestemmelsen nå lyder (ligningslovens § 8-8, punkt 4):

”Fullstendige skattelister kan utleveres i elektronisk form til pressen. Listen over personlige skattytere kan likevel bare utleveres dersom det inngås avtale mellom den enkelte redaksjon og Skattedirektoratet om at hele eller deler av den mottatte skattelisten ikke kan legges ut på Internett eller gis videre til andre. Det kan kreves betaling ved utlevering av skattelister.”

 Restriksjonene på publisering av listene innebærer ingen begrensninger på vanlig journalistisk bruk og publisering av skatteopplysninger. Det fremgår av finanskomiteens merknader (flertallet) til lovendringen at

 ”F l e r t a l l e t har merket seg høringsinnspillene fra Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening og mener at forslaget til endring i ligningsloven § 8-8 nr. 4 ikke skal forstås slik at man legger journalistiske begrensninger. Begrensningene er ment i forhold til publisering på internett eller overlevering av hele eller deler av listen til andre. Det skal være slik at pressen kan plukke ut personer fra listene for å lage saker som ivaretar pressens rolle som en samfunnskritisk aktør ovenfor myndighetene og samfunnsutvikling. Det betyr at lister over kommunenes ti rikeste, folkevalgtes inntekt, osv. skal også i framtiden være mulig å publisere.”

I praksis innebærer dette at oversikter, tabeller, lister og lignende, som er utarbeidet ut fra journalistiske kriterier, vil være tillatt å publisere – på nett og på papir. At man ved slik publisering gjør navnet på ulike personer ”søkbare”, på den måten at de gir treff ved bruk av søkemotorer på det aktuelle nettstedet, eller ved generelle nettsøk, innebærer ikke et brudd på avtalen. Mediene vil altså kunne lage lister over de rikeste, over ulike yrkesgrupper, folkevalgte osv. Mer uklart er det ved publisering av lister som kun har geografi eller alder som avgrensning.

Hvor mange på listene – hvor stort utvalg?

I forbindelse med offentliggjøringen av skattelistene i 2011 oppstod det en diskusjon mellom Dagbladet og Skatteetaten, etter at Dagbladet laget et opplegg hvor man ved søk på postnummer fikk opp en oversikt over de 100 skatteyterne med høyest inntekt på dette postnummeret. Skattedirektoratet ga i den forbindelse uttrykk for at man mener oversikter over 100 personer innenfor en kommune normalt vil være innenfor loven, men at også dette vil måtte vurderes ut fra kommunens størrelse. Oversikt som omfatter alle eller en stor del innbyggerne i en kommune vil etter dette trolig kunne bli oppfattet som problematisk av direktoratet. Det samme vil trolig gjelde en liste over samtlige 30-åringer i Norge. Her er det trolig flere gråsoner som ikke er åpenbare ut fra loven, forarbeidene og avtaleteksten. Trolig vil det bli et spørsmål om utvalget og publiseringen kan forsvares ut fra journalistiske kriterier. Trolig vil det, ved svært store utvalg, uansett  være mest aktuelt å publisere statistiske data, og dermed ikke hele lister.

Vi understreker at restriksjonene på publisering gjelder listen for personlige skatteytere. Listen over upersonlige skatteytere (dvs firmaer, stiftelser og lignende) kan publiseres i sin helhet og i søkbar form.

Her finner du mer informasjon om bestilling og bruk av skattelister.