Audun Lysbakken ble kåret til valgkampens vinner blant partilederne i analysen til Meltwater. 

(Foto: NTB scanpix)

Lysbakken og redaktørstyrte medier var vinnere

Meltwater kåret SV-leder Audun Lysbakken til valgets vinner på sosiale medier, mens Knut Arild Hareide ble utkåret som taper. For velgerne har redaktørstyrte medier fortsatt stor betydning når de skal orientere seg før valget, viste en undersøkelse fra Infact. Her finner du begge undersøkelsene pluss opptak fra debattmøtet arrangert av Oslo Redaktørforening

  • Infact har laget en undersøkelse av hvilke typer medier som var viktige for velgerne da de bestemte seg for hva de skulle stemme på. Undersøkelsen ble gjort dagen etter valget og er basert på intervju med et landsrepresentantivt utvalg på 1024 personer.
  • Meltwater har analysert partiledernes eksponering på sosiale medier under valgkampen. 

Fagsjef Knut Weberg fra Infact presenterte deres undersøkelse som ble gjennomført dagen etter valget, mens direktør i Meltwater, Nicolay-Jørgen Herje presenterte analysen. 

Her er opptak fra debatten torsdag kveld.

Her er opptak fra presentasjonen til Infact og her er et opptak av presentasjonen til Meltwater

Her er Infact-undersøkelsen

Noen funn:

  • Den viktigste kilden for velgerne er aviser og nettmedier
  • Facebook oppfattes som nyttigere som kilde enn ved stortingsvalget for fire år siden
  • Tv-sendinger på nett har langt større betydning enn før - og slett ikke bare blant de yngste velgerne
  • Lineær-tv har mindre betydning
  • Facebook er viktigere for kvinner enn for menn, mens tv-sendinger på nett er viktigere for menn.

Her er Meltwater-analysen

Noen funn:

  • Erna Solberg fikk desidert mest omtale i sosiale medier i valgkampen. Aller mest omtale fikk hun i forbindelse med kritikk av Sylvi Listhaug i slutten av august.
  • Også Siv Jensen og Jonas Gahr Støre fikk mye omtale. Støre omkring dårlige resultater på meningsmålingene, Finansavisens brygge avsløring og spørsmål om samarbeid med Rødt og MdG. Siv Jensen rundt krass AUF-video og forslaget om å forby niqab i skolen.
  • Audun Lysbakken får desidert mest positiv omtale på sosiale medier. 
  • Innvandring var ikke det viktigste temaet i valgkampen. Både skole og skatt skapte mer engasjement.
  • I en uhøytidelig kåring ble Audun Lysbakken utropt til årets vinner på sosiale medier. Argumentasjonen går på at Lysbakken først og fremst har blitt assosiert med SVs kjernesaker. Andelen positive saker teller også.  Årets taper på sosiale medier var Knut Arild Hareide,  mens Trygve Slagsvold Vedums lave deltakelse på sosiale medier kombinert med stor fremgang i valget, gjorde at han gikk den spesielle tittelen Årets magiker.

Her er Lysbakkens kommentar til Meltwater-kåringen

Deltakere i debatten
Camilla Ryste, kommunikasjonssjef Arbeiderpartiet
Espen Teigen, politisk rådgiver Frp
Rune Alstadsæter, kommunikasjonssjef Høyre
Mina Liavik Karlsen, some-ansvarlig Faktisk.no
Kjetil B. Alstadheim, politisk redaktør Dagens Næringsliv
Møteleder: Kjersti Løken Stavrum