Ny rapport om mediekompetanse i befolkningen

Hvordan mestrer folk flest det nye mediebildet? Last ned rapporten Mediekompetanse2014 her.

Rapporten er en systematisk oversikt over forskning som er gjort på mediebruk og mediekompetanse i hele befolkningen de siste fem årene. Forsker Øystein Gilje og vit. ass. Line Ingulfsen fra Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo har kartlagt dette på oppdrag fra Medietilsynet. 

Studien viser at både barn og voksne har gode data- og internettferdigheter i tillegg til å være balanserte og aktive brukere av medier. På en annen side viser studien at det er skiller i ferdigheter og mediebruk knyttet til både alder, kjønn, innvandrergrupper og sosioøkonomisk status. Den viser også at vi mangler kunnskap om hvordan befolkningen bruker mediene når de deltar i den offentlige debatten, deres forståelse av medieinnhold og innholdsproduksjon. Rapporten viser videre at vi mangler kunnskap om medieregulering hos den voksne befolkningen. Dette skal Medietilsynet undersøke nærmere denne høsten.

– Medietilsynet skal bidra til å øke mediekompetansen i befolkningen. For å gjøre nettopp dette er informasjonen rapporten gir veldig viktig. Det gjør det lettere å nå de målgruppene som trenger det, med de behovene de har, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø. – Vi har nå et grunnlag for å kunne gå mer målrettet til verks, ikke minst i å kunne se hvor det er behov for mer forskning.

Les mer her.