Norsk Redaktørforening samarbeider med Nordiske Mediedager om sesjonen Redaktørens dilemma som er et presseetisk "gameshow" torsdag kl 15 på mediedagene. Her deltar blant annet Gunnar Stavrum i Nettavisen, Tone Tveøy Strøm-Gundersen i Aftenposten, Budstikka-redaktør Kjersti Sortland og Ken Andre Ottesen fra VG.

Redaktøranbefalinger på Nordiske Mediedager

Noen av sesjonene på Nordiske Mediedager 10.-12. mai er særlig velegnet for redaksjonelle ledere. Her er lista!

Som medlem i Norsk Redaktørforening kan du melde deg på mediedagene til spesialpris. Ta kontakt med NR-sekretariatet for å få lenke til påmelding. 

I tillegg til det ordinære festivalprogrammet kommer NMD AdTech som er et eget spor som fokuserer på medienes inntektskilde. Hvordan skal de tradisjonelle mediene tjene penger når stadig mer av annonsemarkedet går til aktører som Facebook og Google? Også AdTech-sporet arrangeres i Grieghallen. Les mer her. Noen av sesjonene er også tatt inn i oversikten under.

TORSDAG 11. MAI 

Kl. 09:00-09:40

PEER GYNT
STATEN OG MEDIEEIERNE: Hvordan sikre norske medier og journalistikken

Hvordan skal mediene finansieres? Hvilke konsekvenser har og får store medieaktører som Facebook og Google for mediebransjen? Hva lærte vi av Mediemangfoldsutvalgets arbeid, og hvordan ta det videre? Har staten penger nok til alle, eller må noen medier bort for at andre skal ha livets rett? Det nordiske mediekunnskapssenteret Nordicom har undersøkt de politiske rammebetingelsene og strukturen på annonsemarkedet i Norden nå. Funnene blir presentert før debatten kjøres i gang.   

Med: Linda C. Hofstad Helleland, Kulturminister (H), Hans J. Carstensen, Finansdirektør i Egmont & styreleder i TV 2, Kjersti Løken Stavrum, Direktør for Tiniusstiftelsen, André Støylen, Direktør for Amediastiftelsen, Jonas Ohlsson, medieforsker Nordicom 
Moderator: Kjetil B. Alstadheim, politisk redaktør, Dagens Næringsliv

DOVREGUBBEN
THE WASHINGTON POST:​ NÅR TEKNOLOGI TAR JOURNALISTIKK TIL NYE HØYDER 
Nyhets- og innholdsformidling endrer seg i raskt tempo, men vi skraper likevel såvidt i overflaten av mulighetene teknologi gir. Hva vil kunstig intelligens, maskinlæring, automatisering, big data og personalisering bety for journalistikken? The Washington Posts eier, Amazon-gründer Jeff Bezos, har sørget for å ta avansert teknologi og sin egen innovasjonsfilosofi langt inn i redaksjonen. Direktør for teknologi og produkt, Shailesh Prakash, deler konkrete eksempler på hvordan den sterke veksten for The Washington Post er støttet av avanserte nyvinninger og teknologiske eksperimenter. Forbered deg på å bli overrasket over hvordan journalistikk møter tech i en av verdens mest innovative redaksjoner!  

Med: Shailesh Prakash, Direktør for teknologi og produkt, The Washington Post

 

ADTECH
FREM MED KRYSTALLKULEN: DETTE ER FREMTIDEN
Even Aas-Eng, gründer og CEO hos Venture Factory, forteller oss hvorfor han mener dagens annonse-modeller ikke har livets rett og hva mediene lever av fem år frem i tid. Vil noen betale for annonser? Finnes det mediebyråer? Og hvem konkurrerer egentlig med hvem?
Med: Even Aas-Eng, Founder & CEO, Venture Factory
Ny teknologi basert på datadrevne, lærende algoritmer gjør det nå mulig å kartlegge reklameeffekter ned til minste detalj. Dette kan vi faktisk gjøre uten å måtte være henvist til de svært så misvisende «siste klikk»-modellene. 

Ved et tastetrykk får du nå full oversikt over både visninger og i hvilken grad de enkelte aktivitetene som for eksempel søk, display, content eller social har bidratt til konverteringene. Et nytt tastetrykk gir deg forslag til optimal plan.

Med: Pål Børresen, VP Advertising Insights i Schibsted Norge. Han kommer til NMD ADTECH for å presentere deres plug & play-løsning for algoritmisk attribusjon.

 

10:00-10:40
PEER GYNT
SLIK SKREV JEG MICHELLE OBAMAS TALER

Da valgkampen i USA var på sitt mest skitne i høst, gikk Michelle Obama på talerstolen og sa de etter hvert berømte ordene: «When they go low, we go high!» Talen var forfattet av hennes taleskriver, Sarah Hurwitz.

Hurwitz har fulgt Michelle og Barack Obama fra deres første presidentvalgkamp og gjennom åtte år i Det hvite hus. Hun har jobbet med Hillary Clinton under hennes nominasjonskampanje mot Obama og med senator John Kerry før den tid. Få har vært tettere på politisk retorikk, taktikk, maktmennesker og politisk kommunikasjon, enn nettopp henne. Juristen Hurwitz har kommet så tett på Michelle Obama at hun vet hvordan hun tenker og snakker, og hører førstedamens stemme inni hodet når hun skriver taler.

Under Nordiske Mediedager skal Hurwitz fortelle om tiden i Det hvite hus, om hvordan hun skrev noen av de siste årenes mest berømte politiske taler, og hva hun tenker om amerikansk politisk retorikk i dag.

Med: Sarah Hurwitz, hovedtaleskriver for Michelle Obama

 

KLOKKEKLANG

DAGENS JOURNALISTIKK ER GAMMELDAGS!

Hvert år annonserer det amerikanske prestisjemagasinet Forbes Magazine en liste over 300 europeiske innovatører, gündere og ledere under 30 år som er nyskapende innen sitt felt.  Og der var norske Kyrre Lien! 
Fotografen er nå ranket blant 30 unge mediepersoner som Forbes har utpekt som de mest definerende for det internasjonale nyhetsbildet. Lien har fotografert nyheter siden han var gammel nok til å jage blålys fra sykkelsetet, og har de siste årene reist over hele verden og dekket saker for VG, New York Times og Al Jazeera. Lien vant i 2014 Årets bilde for et stillbilde fra Gaza, men er kanskje like kjent for sine eksperimenterer med 360-video og nye digitale fortellerteknikker. I 2015 vakte prosjektet hans Nettkrigerne oppsikt da det ble publisert på VG.no. På Nordiske Mediedager skal Lien snakke om hvordan du kan fortelle historier på nye måter digitalt, og vise eksempler fra sitt eget arbeid. Med: Kyrre Lien, fotograf

 

ADTECH
DATAKAPPLØPET: NÅ ER DET PERSONLIG!
Det pågår et datakappløp i medie- og annonseindustrien. Vinnerne er selskapene som vet mest om forbrukernes vaner, interesser, smak og kontaktnett. Den storstilte innsamlingen og bruken av personopplysninger til målrettet reklame har personvernutfordringer.

Med: Catharina Nes er fagdirektør i Datatilsynet. Hun har oversikten over den nye personvernlovgivningen som kommer i mai 2018. Medie- og annonseindustrien i Europa - og globalt - vil bli møtt med skjerpede krav.

 

11:00-12:00

PEER GYNT
MEDIEUNDERSØKELSEN: Politikk, tillit og fake news

Årets undersøkelse har gått til medlemmer av partiene Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig folkeparti. Hva mener partimedlemmene om media, stoler de på informasjonen de får, og har de selv deltatt i debatt på Facebook? Og hva med redaktørene og journalistene, hva tenker de om dagens mediesituasjon der påstander om fake news er svaret på spørsmål man ikke liker. Resultatene legges frem av professor Frank Aarebrot, mens Arill Riise leder debatten.
Med: Frank Aarebrot, professor, Universitetet i Bergen, Hadia Tajik, nestleder, Arbeiderpartiet, Torbjørn Røe Isaksen, kunnskapsminister, Frithjof Jacobsen, politisk kommentator og leder, VG, Trine Eilertsen, politisk redaktør, Aftenposten
Moderator: Arill Riise, nyhetsanker, TV 2

 

ADTECH
VINN OPPMERKSOMHET I PLATTFORMENS TIDSALDER. HVA KAN MEDIA LÆRE AV DEN ELEKTRISKE BILEN?
Mediene har mistet 80 prosent av sine annonseinntekter til social og search. Plutselig virker mediehusene foreldet i et reklameperspektiv.

Daniel Butler er CEO og founder av Socius.

På NMD ADTECH vil han bruke den elektriske bilen som analogi når han viser hvordan mediene må utvide sin Unique Selling Proposition (USP) til å vinne tilbake oppmerksomhet og penger i en tid da alt handler om plattformer.

 

12:45-13:45

PEER GYNT
TV-TOPPMØTET

Dette har skjedd: Discovery har fått ny toppsjef og har snart hele humor-Norge i stallen, men ingen knallstart på året. TV 2 har gjennomgått tung nedbemanning, argumenterer for statsstøtte, men har levert tidenes Farmen-tall. Det skal kriges om fotballrettigheter, og det er under ett år til Discoverys første OL-sending fra Sør-Korea. Hvordan er formen? TV3 har også fått ny toppsjef. Vil han fortsette satsingen på norsk drama? Og hvordan vil vi merke at det er ny mann på toppen i VG?  NRK har blitt verdensberømt for SKAM og Mediemangfoldsutvalget foreslår å endre lisensen og gjøre statskanalen om til en stiftelse.
Alt dette mens det upålitelige Folket strømmer til strømmetjenester uten å bry seg så mye om det er Netflix, YouTube, HBO, Amazon, Sumo, D-play, ViaFree, nrk.no eller VG.no de ser på. Eller? Men hvem vinner kampen om seerne? Og hvordan skal norsk innhold fortsatt levere seertall?

Mye å snakke om når tre nyslåtte og to etablerte tv-topper møtes til TV-Toppmøtet 2017!

Med: Thor Gjermund Eriksen, Kringkastingssjef, NRK, Tine Austvoll Jensen, Adm.dir, Discovery Network Norge, Olav T. Sandnes, Sjefredaktør og administrerende direktør, TV 2, Gard Steiro, Publisher, VG, Morten Aass, Administrerende direktø, MTG,

Moderator: Sigrid Sollund, Programleder, Dagsnytt 18, Fredrik Solvang, Programleder, Dagsnytt 18
 

DOVREGUBBEN

FiveThirtyEight: DERFOR BOMMET VI PÅ DONALD TRUMPS SEIER
Under den amerikanske valgkampen var fivethirtyeight.com et must å besøke for alle som var opptatt av hvem som lå best an til å vinne. Ved hjelp av en avansert datamodell predikerte nettstedet hvor stor sjanse Hillary Clinton og Donald Trump hadde for å vinne valget. Kvelden før amerikanerne gikk til urnene, var Hillary Clinton storfavoritt.

Politisk journalist Clare Malone kommer til Nordiske Mediedager for å forklare hvorfor amerikansk media bommet på Trumps seier, utfordringene med å lage politisk journalistikk basert på meningsmålinger og prediksjon, og hvordan hun ser på fremtiden til den politiske journalistikken under Trump-administrasjonen.

Med: Clare Malone, journalist, FiveThrityEight
Moderator: Christina Pletten, journalist, Aftenposten

 

14:00-14:40

PEER GYNT
Breitbart News – politikk eller medium?  
Nettstedet Breitbart har i ti år konfrontert liberale, mediebransjen, aktivister og den etablerte makten fra et politisk konservativt ståsted. Journalistikken deres er omstridt, og mediehuset kobles tett til "fake news"-bølgen. Er Breitbart en politisk bevegelse forkledd som et mediehus? 

Nordiske Mediedager har invitert Washington Political Editor, Matthew Boyle til å selv forklare hva nettstedet / organisasjonen definerer seg som. Hvilke visjoner har de, hvordan ser de sin rolle i samfunnet, hvordan utøver de selv faktasjekk - og hvordan er relasjonen til Donald Trump? 
Med: Matthew Boyle. Washington Political Editor, Breitbart News

Moderator: Eirik Mosveen, politisk reporter VG

KLOKKEKLANG

DA VI STYRTE LANDET: TIDENES STATSMINISTERMIDDAG SOM TV-SERIE
Sommeren 2014 begynte dokumentarfilmskaper Tommy Gulliksen og politisk journalist Anne Marte Blindheim arbeidet med å samle alle våre nålevende norske statsministre rundt et middagsbord. En slik middag har aldri funnet sted før. 

Ideen var å bruke møtet mellom statsministrene til en TV-serie i seks deler som forteller historien om det moderne Norge – sett gjennom øynene til dem som tok de viktigste og vanskeligste beslutningene. Samtidig ville programskaperne låne de beste virkemidlene fra underholdningsformater. 8. oktober 2016 ble denne historiske middagen arrangert på Gamle Logen i Oslo. Høsten 2017 inviterer NRK-seerne med på selskap i TV-programmet Da vi styrte landet. Under NMD forteller programskaperne fra Norsk Fjernsyn om hele prosessen.

Med: Anne Marte Blindheim, politisk journalist, Tommy Gulliksen, dokumentarfilmskaper

Moderator: Trine Eilertsen, politisk redaktør, Aftenposten

 

15:00-15:40

PEER GYNT
REDAKTØRENS DILEMMA: Et presseetisk gameshow

Tradisjonen tro skal profilerte norske redaktører få testet sine etiske reflekser for åpen scene under Mediedagene. Nytt av året er at vi deler inn i to lag, med to redaktører på hvert, som skal konkurrere om hvem som får flest stjerner i boken fra våre eksperter. Lagene vil få sine beslutninger analysert og vurdert av fagdommere fra Norsk Redaktørforening og Norsk Presseforbund. Vertinne for vårt uhøytidelige, presseetiske gameshow er NRKs Ingerid Stenvold. Hun loser oss gjennom fiktive, men realistiske og virkelighetsnære saker, som tvinger redaktørene til å ta raske beslutninger om hva man skal publisere, hvordan man skal publisere, og om man i det hele tatt skal publisere noe som helst.

Med: Kjersti Sortland, sjefredaktør Asker og Bærum Budstikke, Tone Tveøy Strøm-Gundersen, nyhetsredaktør Aftenposten, Gunnar Stavrum, redaktør Nettavisen, Ken Ove Ottesen, vaktsjef og tekstforfatter, Arne Jensen, generalsekretær, Norsk Redaktørforening, Elin Floberghagen, generalsekretær Norsk Presseforbund

I samarbeid med Norsk Redaktørforening

 

KLOKKEKLANG

VR - JOURNALISTIKKEN FRA SKUDDLINJEN

I dokumentarfilmen Fight for Falluja plasserer den Pulitzer-vinnenende videojournalisten Ben C. Solomon seerne midt i kampene mellom IS og irakiske regjeringsstyrker ved hjelp av 360-gradersvideo. Solomon har besøkt frontlinjer og flyktningeleirer, og gitt seerne følelsen av at de selv er på stedet gjennom VR/360-video. New York Times-journalisten kommer til Bergen for å fortelle om de nye mulighetene VR-video og såkalt “immersive journalism” gir, og skal vise eksempler fra sitt eget arbeid. VR-journalistikk gir en helt annen tilstedeværelse og følelsesmessig opplevelse enn vanlig videojournalistikk, men har også sine etiske og praktiske utfordringer. På Nordiske Mediedager vil Solomon gi et unikt innblikk i historiefortelling i VR, et format som er spådd å revolusjonere journalistikken og TV- og spill-bransjen.

Med: Ben C. Solomon, journalist, The New York Times

 

16:00-16:40

PEER GYNT

Reddet Google journalistikken?

Hva skjer når Google og mediene jobber sammen? (og hvorfor gjør de?)   

Med TU, Amedia og NTB
Med: Madhav Chinnappa, Director of strategic relations for news and publishers, Google, Eirik Helland Urke, Teknisk Ukeblad og Erlend Aune, Amedia. Moderator: Tor Olav Mørseth

KLOKKEKLANG

HVORDAN SKAPE EN MAGASINSUKSESS
Først revolusjonerte hun norsk avisbransje med Dagbladet Magasinet. Så, i 2012, ble Jane Throndsen hentet til VG for å relansere deres lørdagsmagasin. Siden er VG Helg blitt kåret til Årets magasin fire år på rad under MBLs prisfest. Throndsen har med andre ord to ganger snudd opp ned på norsk featurejournalistikk. Vi har bedt henne fortelle om hvordan hun jobber med å skape det perfekte magasinet, om oppskriften og tankegodset. Hvordan jobber VG Helg i hverdagen med å fornye seg, strekke seg og stadig overraske? Kort og godt: Hva er hemmeligheten bak knallgod feature?

Med: Jane Throndsen, redaktør VG+/magasin /direktør digitale brukerinntekter

Moderator: Anna B. Jenssen, Ansvarlig redaktør og adm. dir. Morgenbladet

 

FREDAG 12. MAI

09:00-09:40

PEER GYNT
TEKNOLOGIREVOLUSJONEN: WHAT’S NEXT?
Teknologi har alltid hatt innvirkninger på verden, både forventede og overraskende. Nylig har nye teknologiske paradigmer ikke bare påvirket hvordan media opererer, men også hva de leverer.
Vi tar et dypdykk ned i en virkelighet av akselererende endring for å komme nærmere svaret på spørsmålene: Hvor lenge kan dette vare? Og hva skjer med mediene som ikke klarer å tilpasse seg teknologisk endring? Horace Dediu er en av verdens mest anerkjente analytikere på feltet. I samarbeid med NCE Media har vi invitert ham til Nordiske Mediedager for å ta oss med på en unik, dokumentarisk reise gjennom et århundre av teknologiutvikling. Dediu er kjent for analyser på Apples businesstrategi og deres økonomi, med fokus på mobil. Han ser på den teknologiske revolusjonens innvirkning på våre liv, mediene og verden.

Med: Horace Dediu, Postdoktor og industrianalytiker, The Clayton Christensen Institute for Disruptive Innovation

I samarbeid med NCE Media

DOVREGUBBEN

VANITY FAIR: BAK COVERET

Med sine legendariske coverfoto, sin umiskjennelig miks av aktualitet og tidsånd, politikk, samfunn og Hollywood, har Vanity Fair blitt et must read og et inspirerende forbilde for magasinjournalister over hele kloden. 

Til Mediedagene kommer redaktør Dana Brown, for å fortelle om hvordan de jobber, om hvordan magasinet har utviklet sin helt unike egenart. Hvordan ser Vanity Fairs digitale fremtid ut? Hvilke forretningsmodeller gjelder og hvor lenge klarer de å leve av et high brow annonsemarked? Han skal selvsagt også snakket om hvordan bladet skal navigere i det nye politiske landskapet i USA, om hvilken rolle de ønsker å ta mot president Trumps stadige utfall mot mediene. Og -  hvordan gikk det til at olympisk mester Bruce Jenner valgte coveret på Vanity Fair som det naturlige stedet å fortelle verden at han heretter heter Caitlin? 

Med: Dana Brown, redaktør, Vanity Fair

Moderator: Hege Duckert, kulturredaktør, NRK (i permisjon)

 

10:00-10:40

PEER GYNT
SE HVA SOM SKJER: DETTE ER TV 2, 2027

Olav T. Sandnes har ledet TV 2 i to av kanalens 25 leveår. Det har vært dramatisk år, preget av TV-vaner og rammevilkår i rask endring, tøffe nedbemanningsrunder og knallhard konkurranse fra lisensfinansierte NRK og internasjonale giganter som Netflix, Amazon og Youtube. Til Mediedagene kommer Sandnes for å gjøre opp status for 25-åringen, og fortelle hvordan han har tenkt å lede TV 2 inn i fremtiden. Med: Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør, TV 2

DOVREGUBBEN

KAMPEN OM INNTEKTENE: DETTE VIL LESERNE BETALE FOR
Endelig! Leserne betaler for journalistikk - også digitalt. Flere mediehus opplever god vekst i brukerbetaling, som har seilt frem som den viktigste inntektskilden fremover. Men hva er det betalingsvilje for? Hva kjennetegner innhold som konverterer og holder på leserne? Og hvordan jobber ulike redaksjoner med å maksimere verdien av journalistikken? Vi får høre erfaringer fra Schibsted Norge, Amedia og Dagbladet. Med: Jostein Larsen Østring, Direktør for innholdsutvikling, Amedia, Karine Østtveit, Magasinredaktør, Dagbladet, Bård Skaar Viken, Direktør, Schibsted

Moderator: Bjørn Eckblad, journalist, Dagens Næringsliv

 

KLOKKEKLANG

MITT BESTE TRIKS, AKKURAT NÅ!

I denne sesjonen røper fire prisvinnende journalister hva som er deres aller smarteste triks, akkurat nå.
Med: Hanne Louise Åkernes, Bergens Tidende, Elisabeth Risa, Aftenbladet, Ola Haram, TV 2, Frode Buanes, Dagens Næringsliv

Moderator: Christian Lura, NRK Hordaland

11:00-12:00

DOVREGUBBEN

FACEBOOK

Hvordan skal Facebook kjempe mot falske nyheter? Og hva er Facebooks rolle i vår postfaktuelle tid, hvor journalistikken er alvorlig truet? Kan Facebook Journalism Project være et bidrag til å styrke den fire og uavhengige journalistikken?
Med: Patrick Walker, Director of Media Partnerships EMEA, Espen Egil Hansen, publisher Aftenposten, m.fl.  

 

KLOKKEKLANG

MEDIE-ELITEN OG FOLKET
Hvordan skal mediene løse problemet med at stadig flere anser dem som en del av en sentralisert, og navlebeskuende elite som driver med ting som ikke angår dem?

Med: Skjalg Fjellheim, kommentator Nordlys, Irene Halvorsen, sjefredaktør Nationen, Hilde Sandvik, redaktør Broen.xyz, m.fl

13:00-13:40

PEER GYNT
NEW YORK TIMES: BEST I KLASSEN PÅ INNHOLDSMARKEDSFØRING
I jakten på nye inntekter startet The New York Times et eget innholdsmarkedsføringsselskap T Brand Studio i 2014. Det som begynte som historiefortelling på vegne av bedrifter og merkevarer står nå for 20-30 prosent av selskapets digitale inntekter. T Brand er i sterk vekst og har på kort tid tatt en ledende posisjon innen innholdsmarkedsføring internasjonalt. Når store selskaper som Statoil, Phillips og Nike vil treffe sitt publikum, tjener New York Times nå penger ikke bare på annonseplassen, men på selve idearbeidet, produksjonen og distribusjonen av stadig mer avanserte, multimediale opplevelser. Ofte med fortellerteknikker som står til misunnelse hos mange journalister. Redaktør for den internasjonale delen av T Brand Studio, Nelly Gocheva, vil fortelle hvordan de jobber, dele erfaringer, suksesshistorier og også snakke om hvordan de jobber med journalistiske metoder for å utvikle kraftfullt innhold. 

Med: Nelly Gocheva, internasjonal redaktør, tBrand Studios, New York Times

 

14:00-14:40

PEER GYNT
O.J.: MADE IN AMERICA
Den er blitt kalt århundrets kriminalsak. Vold, kjendiskultur, massemedia og det amerikanske rettssystemet. 20 år senere fascinerer saken fremdeles. Men historien om Orenthal James Simpson startet lenge før den skjebnesvangre kvelden da han ble tiltalt for å ha drept sin kone Nicole Brown. Hans karriere som en av tidenes beste spillere i amerikansk fotball begynte sent på 1960-tallet i en tid med store rasemotsetninger i USA. Den Oscar-vinnende dokumentaren O.J.: Made In America er klar for Nordiske Mediedager. Caroline Waterlow er produsent for serien og mottok sin første Oscar for serien.

Med: Caroline Waterlow, Produsent, Laylow Films

Moderator: Mona B. Riise, journalist

 

DOVREGUBBEN

VG: SLIK KNEKTE VI SNAPCHAT-KODEN
Som eneste norske medium er VG på Snapchats eksklusive Discover-løsning. Arbeidet med å lykkes i et medium som krever noe helt annet enn et tradisjonelt nyhetsnettstedet har gitt dem som jobber med det en rekke aha-opplevelser. Strategidirektør i VGTV, Thomas Manus Hønningstad, kommer til Bergen for å røpe hvordan VG fikk snap-suksess.

Med: Thomas Manus Hønningstad, Strategidirektør i VGTV

 

KLOKKEKLANG

HVOR ER DEN KRITISKE SPORTSJOURNALISTIKKEN?
Jubler for medaljer, men graver ikke bak resultatene, tette bånd til utøvere, trenere og organisasjoner, grumsete forhold til presse-etikken: dette er beskyldninger mot norske sportsjournalister. Til Nordiske mediedager kommer Hasse Svens for å refse redaktører og journalister. Han forlot jobben som sportssjef i SVT i Falun fordi han ikke fikk drive kritisk journalistikk. Nå er han nyhetskorrespondent for SVT i Finland. Han hevder å sitte på dokumentasjon for systematisk doping i norsk langrenn. Men mener norske medier er feige, servile og ukritiske.

Med: Hasse Svens (SVT, innleder) Leif Welhaven (nyhetsleder og kommentator, VG Sport), Egil Sundvor, Sportssjef NRK

Moderator: Anders Pamer, sportskommentator, Bergens Tidende

 

Her er hele programmet for Nordiske Mediedager