Vil åpne Markedsrådet

Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening vil at møtene i Markedsrådet som hovedregel skal holdes for åpne dører.

I dag heter det i forskriften for saksbehandling i Markedsrådet at "kan bestemme" at møtene skal være åpne. Medieorganisasjonene ønsker altså å snu på dette, og gjøre åpne møter til hovedregelen. I en høringsuttalelse til et forslag om endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler skriver NP, NJ og NR blant annet at 

"Vi noterer med beklagelse av departementet ikke benytter anledningen, når reglene for saksbehandling i møter i Markedsrådet nå blir endret, til å drøfte nærmere spørsmålet om åpenhet som prinsipp. Dette prinsippet gjennomføres i økende grad både i forvaltningens folkevalgte organer og i rettspleien.

Vi fremmer derfor forslag om at § 7 i ny forskrift om saksbehandling i Markedsrådet speilvendes, slik at rådets møter som utgangspunkt skal holdes for åpne dører, og at det gis bestemmelser om i hvilke tilfeller rådet kan vedta å behandle en sak eller deler av sak for lukkede dører."

Medieorganisasjonene er også kritiske til avslag på krav om innsyn hos Forbrukerombudet nå foreslås behandlet av leder eller nestleder i Markedsrådet - alene. Organisasjonene vil at departementet - som nå - skal være klageinstans i slike saker.

Her kan du lese hele høringsuttalelsen.  Her kan du lese forslaget til regelendringer.