BORGARTING LAGMANNSRETT

DOM
Avsagt: 06.10.2014 i Borgarting lagmannsrett
Saksnr.: 13-180678ASD-BORG/02
Dommere:
Lagdommer Mary-Ann Hedlund
Konstituert lagdommer Harald Georg Venger
Ekstraordinaer Tom L. Urdahl
lagdommer
Ankende part Morgan Andersen Advokat Rune Gaustad
Ankemotpart Aftenposten AS Advokat Jon Wessel-Aas

Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse



Saken gjelder krav om erstatning pa grunnlag av @rekrenkelse i trykt skrift, jf.
skadeserstatningsloven § 3-6 forste og annet ledd.

Hosten 2007 var Fredrikstad fotballklubb (FFK), og flere personer knyttet til klubben,
under politietterforskning for skatteunndragelse. Grunnlaget var mistanke om at klubben
hadde utbetalt spillerlonn til Rajo Piiroja som honorar til Piirojas estiske agentselskap for
talentspeiding (scouting) i Baltikum. Forholdet skulle ha skjedd i perioden 2004 til 20009.
Klubben og flere personer i klubben er i ettertid ilagt straff for forholdet.

Morgan Andersen var administrerende direktor i FFK fra 2006 til 2008. Han ble pagrepet
og siktet i Piiroja-saken 13. desember 2011. Samme dag ransaket politiet FFKs lokaler.

Péfolgende dag, 14. desember 2011, skrev Aftenposten om politiaksjonen 1 FFK og
siktelsen av Morgan Andersen og en annen tidligere FFK-leder i Piiroja-saken.

Erstatningskravet knytter seg til en annen artikkel som ble trykket samme dag under
overskriften "Ny millionutbetaling granskes". Til artikkelen ble det trykket faksimile av en
faktura fra et sveitsisk selskap til FFK for "Scouting & assistans Svenska marknaden 2008-
2009". Fakturaen lad pa 1 000 000 kroner. Morgan Andersen var oppgitt som klubbens
referanseperson pa fakturaen, og Aftenposten fremsatte folgende pastand i artikkelen:

En av de siste tingene han [Morgan Andersen] gjorde som FFK-ansatt var & inngd en
avtale som umiddelbart kan minne veldig om Piiroja-kontrakten.

Senere i artikkelen beskrives avtalen som "mer eller mindre identisk med den avtalen som
ble gjort med Piirojas estiske agentselskap". I artikkelen knyttes fakturaen til kontrakten
som ble inngétt med spilleren Abgar Barsom noen uker for fakturaen ble sendt. Det gar
videre frem at Aftenposten hadde forelagt fakturaen for Skatt st som opplyste at de nye
opplysningene ville bli gransket, jf. overskriften.

Artikkelen inneholder videre en profil av Morgan Andersen hvor det blant annet heter
folgende om Andersens bakgrunn som idrettsleder:

Var leder for NISO og endte i personalsak, som endte med fellende dom i
lagmannsretten. Var direktor i Lyn i 2005 og 2006, og sentral i overgangen for John
Obi Mikel til Manchester United/Chelsea. Andersen ble i mars 2008 kjent skyldig for
dokumentforfalskning og falsk politianmeldelse, og ble demt til ett ars betinget
fengsel med provetid pa to ar. [...]

Det er opplyst i artikkelen at Aftenposten ikke hadde lyktes med & fa en kommentar fra
Andersen for artikkelen ble trykket i morgenutgaven 14. desember 2011. Klokken 20:27
samme dag publiserte Aftenposten en artikkel i nettavisen der Andersen imotegikk
péstanden om at han skulle ha inngatt avtalen, og hvor han blant annet opplyste & ha vart

-2- 13-180678ASD-BORG/02



sykmeldt da spilleravtalen med Barsom ble inngéatt av klubben. Imgtegéelsen ble ogsa
trykket i en egen artikkel i morgenutgaven 15. desember 2011 under overskriften
"Andersen avviser avtale".

Etter klage fra Andersen konkluderte Pressens faglige utvalg (PFU) 19. juni 2012 med at
Aftenposten hadde brutt god presseskikk gjennom dekningen i avisartikkelen 14. desember
2011. PFU la konkret til grunn at avisen hadde brutt Var Varsom-plakaten punkt 4.14 for
manglende samtidig imetegaelse, og punkt 3.2 for utilstrekkelig kildegrunnlag og
dokumentasjon i lys av mangelen pa samtidig kommentar fra Andersen.

Etterforskningen av fakturaen som 14 til grunn for artikkelen 14. desember 2011 har ikke
medfert at Andersen har blitt siktet for straftbare forhold.

I stevning 16. april 2013 tok Morgan Andersen ut sgksmal mot Aftenposten AS for Oslo
tingrett med krav om erstatning for arekrenkelse. Aftenposten AS bestred kravet i tilsvar
10. mai 2013.

Oslo tingrett avsa 29. august 2013 dom med slik domsslutning:
1. Aftenposten frifinnes.
2. Morgan Andersen demmes til innen 2 — to — uker fra dommens forkynnelse & betale
kr 476 935 — firchundreogsettisekstusennihundreogtrettifem — til Aftenposten AS i

erstatning for deres sakskostnader.

Morgan Andersen har i rett tid pdanket dommen til Borgarting lagmannsrett. Anken gjelder
rettsanvendelsen og bevisbedemmelsen.

Siktelsen mot Andersen i Piiroja-saken ble henlagt etter bevisets stilling 30. januar 2014,
Saken stér ellers i det vesentlige i samme stilling som for tingretten. Om det nermere
saksforholdet vises det derfor til tingrettens dom.

Ankeforhandling ble holdt i Borgarting lagmannsretts hus 9. — 11. september 2014.
Morgan Andersen avga forklaring. I tillegg ble det avhert ti vitner og foretatt bevisfersel
som fremgar av rettsboken.

Den ankende part — Morgan Andersen — har i det vesentlige anfert:

Aftenposten har fremsatt en rettsstridig &rekrenkelse i artikkelen 14. desember 2011.
Vilkarene for erstatningsansvar etter skadeserstatningsloven § 3-6 foreligger.

-3- 13-180678ASD-BORG/02



Artikkelen innebzrer en objektiv overtredelse av straffeloven § 247. Ytringen er ikke
berettiget ut fra de hensyn som begrunner ytringsfriheten.

Beskyldningen om at Andersen hadde inngatt en avtale knyttet til Abgar Barsom, som var
mer eller mindre identisk med den avtalen som ble gjort med Piirojas agentselskap,
inneberer en faktisk beskyldning om grov skatteunndragelse i den konteksten den ble
fremsatt. Beskyldningen er usann og hovedregelen er at slike beskyldninger ikke er
beskyttet av ytringsfriheten. Morgan Andersens eventuelle personlige befatning med
fakturaen har begrenset allmenn interesse. Hensynet til den allmenne interessen hadde vaert
tilstrekkelig i varetatt om oppslaget ikke var knyttet til Andersens person.

Aftenposten har ikke opptradt med tilstrekkelig aktsomhet til at beskyldningen likevel kan
anses vernet. Det vises i denne forbindelse blant annet til at artikkelen er trykket pa
grunnlag av anonyme kilder som ma likestilles med manglende kilder, samt to fakturaer.
Dette er et sardeles tynt kildegrunnlag. I tillegg kommer at Andersen ikke ble gitt mulighet
til imetegaelse av beskyldningene.

Artikkelen trekker ogsé frem delvis uriktige pastander om forhold ligger langt tilbake i tid,
og som uansett ikke har relevans for saken. Dette kan ikke ha hatt annen hensikt enn &
sverte Andersen. Fremstillingen av Andersens bakgrunn i NISO m4 séledes forstds som at
Andersen fikk sparken i organisasjonen. Dette er ikke tilfellet. Aftenposten hadde heller
ingen aktverdig grunn til & referere dommen i Mikel-saken.

Ovennevnte utsagn ma vurderes i sammenheng med hele reportasjen og sakskomplekset de
er en del av, og de utgjor bade hver for seg og samlet en rettsstridig arekrenkelse av
Andersen som har pafert Andersen gkonomisk tap.

Det ma legges til grunn at Andersen ville opprettholdt en &rslenn pa 750 000 kroner i 2012,
og deretter 1 500 000 kroner per &r, dersom @rekrenkelsen ikke hadde veert fremsatt. Dette
gir et lidt inntektstap per 1. september 2014 pa 1 756 514 kroner. Som en direkte folge av
artikkelen mistet Andersen i tillegg et oppdrag i 2012 som skulle avlgnnes med 68 000
kroner. Lidt tap kreves skjgnnsmessig erstattet med inntil 1 822 000 kroner.

Andersen har videre skutt inn til sammen 1 121 155 kroner i selskapet Olympic Brygga AS
hvor han er hovedaksjoner, styreleder og daglig leder. Som folge av artikkelen fikk
selskapet verken finansiering gjennom ordinzre 1an eller avtaler om leasing av utstyr, pd
grunn av Andersens deltakelse i selskapet. Andersen har derfor méttet finansiere selskapet
med dyre private 1an. Selskapets gkonomi er av samme grunn svekket, og aksjekapitalen er
i dag tapt. Det ma legges til grunn at den tapte aksjekapitalen vil realiseres i et tap for
Andersen fremtiden. Fremtidig tap kreves skjonnsmessig erstattet med inntil 1 000 000
kroner.

-4- 13-180678ASD-BORG/02



Andersen har i tillegg krav pa erstatning for ikke-ekonomisk tap (oppreisning). Ved
fastsettelse av belopet ma det serlig vektlegges at artikkelen har pafert Andersen en
betydelig og uopprettelig skade, og at den har pafert Andersen helseproblemer.
Allmennpreventive hensyn mé ogsa vektlegges i utmélingen.

Morgan Andersen har lagt ned slik pastand:

1. Aftenposten AS demmes til & betale Morgan Andersen erstatning for tap med inntil
kr 1 822 000,-, fastsatt etter rettens skjonn.

2. Aftenposten AS demmes til & betale Morgan Andersen erstatning for fremtidige tap
med inntil kr 1 000 000,-, fastsatt etter rettens skjonn.

3. Aftenposten AS demmes til 4 betale Morgan Andersen oppreisning med inntil
kr 1 500 000,-, fastsatt etter rettens skjonn.

4. Aftenposten AS demmes til & betale sakens kostnader for tingrett og lagmannsrett.
Ankemotparten — Affenposten AS — har i det vesentlige anfort:

Partene er enige om at innholdet i artikkelen objektivt sett er @rekrenkende. Omtalen av
Andersen gér likevel ikke ut over det som beskyttes av ytringsfriheten. Uttalelsene er
derfor ikke rettsstridige og gir ikke grunnlag for erstatningsansvar.

Etter EMDs og Hayesteretts praksis ma rettsstridsspersmélet avgjores ut fra en bred og
helhetlig vurdering, hvor pressefriheten avveies mot omdemmevernet.

Utgangspunktet for rettstridsvurderingen er ikke om enkeltytringer i en pressedekning
isolert sett er sanne, men om den aktuelle pressedekningen i sin helhet er innenfor
ytringsfrihetens grenser. Utgangspunktet for vurderingen i denne saken er sdledes at
Aftenposten har formidlet en rekke belastende ytringer om tidligere forhold som bade var
vitterlige, rettmessige og relevante for det aktuelle nyhetsoppslaget. I tillegg kommer én
aerekrenkende pastand som ikke var bevist eller motbevist, og som Andersen fikk imoategd
innenfor samme nyhetsdegn.

I rettsstridsvurderingen mé det i dette tilfellet seerlig legges vekt pé at pressedekningen
gjelder forhold av dpenbar allmenn interesse. Dette gjelder bade ekonomiske misligheter i
idretten generelt, den pagéende Piiroja-saken spesielt, samt Morgans Andersens tidligere
tilknytning til Mikel-saken og siktelsen i Piiroja-saken. Morgan Andersen er en person som
selv har sgkt offentligheten i mange ar.

-5- 13-180678ASD-BORG/02



Aftenposten har ikke opptradt uaktsomt. Artikkelen bygger pa en bred vurdering av
faktiske opplysninger som foreld pa publiseringstidspunktet, og bevisferselen viser hvor
vanskelig det er 4 komme til bunns i saken selv i dag. Det ble ogsa forsgkt & & saken belyst
ved kommentarer fra Andersen. Andersens versjon ble ogsa publisert i nettavisen samme
dag, og i papiravisen samme dogn. Selv om uttalelsen om Andersens befatning med
avtalen som 14 til grunn for utbetalingen i ettertid skulle vaert noe mer forbeholden, har
artikkelen ikke et innhold og en form som gér ut over eventuelle overdrivelser og feilskjar
som er vernet av ytringsfriheten. Konsekvensen av artikkelen mé antas & vere marginale
for Andersen i lys av den belastning som allerede fulgte av tidligere forhold og den
samtidige siktelsen og pagripelsen i Piirioja-saken.

Erstatningskravet er uansett vesentlig for heyt. Tapspostene som kreves erstattet fremstar
som usikre og udokumentert, og det pastatte kravet omfatter avledet/indirekte tap som ikke
kan kreves erstattet. Det foreligger heller ikke adekvat drsakssammenheng mellom
arekrenkelsen og tapene. En eventuell oppreisningserstatning er dessuten krevd med et
vesentlig hayere belgp enn det er grunnlag for i rettspraksis. Et hayt oppreisningsbelop kan
i seg selv veere i strid med EMK artikkel 10.

Aftenposten AS har lagt ned slik péstand:
1. Anken forkastes

2. Morgan Andersen betaler Aftenposten AS' saksomkostninger for lagmannsretten.

Lagmannsretten bemerker:

Saken gjelder krav om erstatning for serekrenkelse i medhold av skadeserstatningsloven
§ 3-6. Bestemmelsens forste ledd lyder slik:

Den som har krenket en annens re eller privatlivets fred, skal, safremt han har vist
uaktsomhet eller vilkdrene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og
slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld
og forholdene ellers finner rimelig. Han kan ogsa palegges & betale slik erstatning
(oppreisning) for skade av ikke gkonomisk art som retten finner rimelig.

Kravet er rettet mot Aftenposten AS. Som eier og utgiver, har selskapet erkjent ansvar for
eventuelle krav dersom vilkdrene for erstatning foreligger, jf. § 3-6 annet ledd.

Et grunnvilkar for erstatning etter § 3-6 er at noen har "krenket en annens @re". Dette vil
veere tilfellet ndr gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 objektivt sett er
oppfylt. Den relevante bestemmelsen i dette tilfellet er straffeloven § 247 forste punktum
som lyder slik:

-6- 13-180678ASD-BORG/02



Den som i ord eller handling optrer pa en méte som er egnet til & skade en annens
gode navn og rykte eller til & utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans
stilling eller naring fornedne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med beter
eller med fengsel inntil 1 &r.

Det folger ellers av sikker rett at erstatningsansvar og straff bare kan idemmes i tilfeller der
arekrenkelsen anses rettsstridig, se f.eks. Rt. 2003 side 1190 (Minnefond) avsnitt 53.

I dette tilfellet er partene enige om at artikkelen 14. desember 2011 inneholder uttalelser
som fyller det objektive gjerningsinnholdet i straffeloven § 247. Tvisten gjelder spersmalet
om det xrekrenkende utsagnet er rettsstridig, og om Aftenpostens medarbeidere har utvist
den nedvendige grad av skyld for & utlgse ansvar etter skadeserstatningsloven § 3-6.

Vurderingen av om et &rekrenkende utsagn er rettsstridig, ma blant annet vurderes ut fra
konvensjonsforpliktelser som er gjennomfort i norsk rett. Erstatningsansvar for ytringer
innebaerer i utgangspunktet et inngrep i ytringsfriheten etter EMK artikkel 10, samtidig
som den enkeltes omdemme er vernet av EMK artikkel 8.

EMKSs bestemmelser om ytringsfrihet og personvern er gjort til norsk lov gjennom
menneskerettsloven, og rettsstridsvurderingen vil métte innebzre en balansering av disse
to menneskerettighetene opp mot hverandre, jf. blant annet EMDs dom 29. juni 2004 i sak
Chauvy m.fl. mot Frankrike (EMD 64915/01) avsnitt 70. I rettens vurdering vil EMDs og
Hayesteretts praksis vere de primaere rettskilder.

De rettslige utgangspunktene for denne avveiningen er blant annet gjennomgétt i Rt. 2014
side 152 (Ambulansesjafor). I avgjerelsen viser Hoyesterett blant annet til folgende
uttalelse inntatt i Rt. 2003 side 928 (Tonsberg Blad) avsnitt 44 om hvilke momenter som er
relevante i rettsstridsvurderingen:

...ved den konkrete avveiningen ma foretas en vurdering etter flere kriterier. Av
disse finner jeg grunn til & fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens
karakter, derunder om beskyldningen klassifiseres som 'value judgment' eller 'factual
statement', om den retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av
aktsomhet, derunder om og eventuelt i hvilken utstrekning media pa
publiseringstidspunktet hadde holdepunkter i faktum for at pastanden var sann.
Generelt vil ytringen ha et sterkt vern dersom den gjelder forhold av allmenn
interesse, verdivurderinger, videreformidling, offentlig person, og det foreligger
sterke holdepunkter for at pastanden var sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden
allmenn interesse, faktapastander, egen fremsettelse, privatperson, og det foreligger
svake holdepunkter for at pastanden var sann, har ytringen et mindre sterkt vern.

I 2014-avgjorelsen sluttet Hayesterett seg til de vurderingskriteriene som var lagt til grunn
i 2003-avgjerelsen og presiserte at EMD ikke hadde innvendinger til disse kriteriene selv

-7~ 13-180678ASD-BORG/02



om EMD i dom 1. mars 2007 kom til at 2003-avgjerelsen innebar en krenkelse av EMK
artikkel 10 (EMD 510/04).

I forbindelse med vedtakelsen av ny straffelov hvor @rekrenkelser ble avkriminalisert, ble
det vedtatt en ny bestemmelse i skadeserstatningsloven § 3-6a som regulerer
erstatningsansvar for arekrenkelser. Bestemmelsen er ikke tradt i kraft.

Bestemmelsens forste ledd videreforer i praksis ordlyden i dagens bestemmelse i § 3-6
sammenholdt med straffeloven §§ 246 og 247. | bestemmelsens annet ledd er det inntatt en
ny bestemmelse som regulerer nar en &rekrenkelse anses vernet av ytringsfriheten:

En &rekrenkende ytring medferer ikke ansvar etter forste ledd dersom den anses
berettiget etter en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfrihet. Ved denne
vurderingen skal det serlig legges vekt pa om ytringen hviler pé et fyldestgjerende
faktisk grunnlag, pa ytringens grad av krenkelse, og om hensynet til den krenkede er
tilfredsstillende ivaretatt ved for eksempel adgang til imetegéelse, om allmenne
interesser eller andre gode grunner tilsa at den ble satt frem, og om ytreren har vart 1
aktsom god tro med hensyn til de momenter som kan gjere ytringen berettiget.

Bestemmelsen fikk sin endelige utforming under komitébehandlingen i Stortinget.
Departementets opprinnelige lovutkast var ikke ment & endre gjeldende rett, jf. Ot.prp. nr.
22 (2008-2009) side 488. Det gér frem av samme proposisjon at departementet la vekt pd &
utforme bestemmelsen slik at den skulle veaere i samsvar med, og gi informasjon om, hvilke
vurderingstemaer og momenter som star sentralt i EMDs og Hayesteretts praksis, jf. side
167, jf. side 160-162. Det fremgéar ikke av forarbeidene at Stortinget har ment 4 endre disse
forutsetningene ved utforming av den endelige lovteksten, jf. Innst.O. nr. 73 (2008-2009)
side 30. Lagmannsretten legger derfor til grunn at bestemmelsen er ment 4 gi uttrykk for
rettstilstanden i dag slik lovgiver oppfatter den, selv om bestemmelsen ikke er tradt i kraft.

Ut fra ovennevnte legger lagmannsretten til grunn at rettsstridsvurderingen innebarer at
hensynet til ytringsfriheten mé balanseres mot den enkeltes omdemmevern ut fra en bred
helhelhetsvurdering i det konkrete tilfellet. Vurderingen ma ta utgangspunkt i de momenter
som er serlig vektlagt i EMDs og Hoyesteretts praksis.

Lagmannsretten gr etter dette over til & vurdere om uttalelsene i artikkelen 14. desember
2011 anses rettsstridige.

Utgangspunktet for vurderingen er at artikkelen omhandler et tema av stor allmenn
interesse. Artikkelen belyser mistanke om gkonomiske misligheter innen idretten. Idretten
mottar betydelig pengeoverforinger gjennom offentlige tilskudd, tippemidler, sponsorer
mv. I lys av dette er det blant annet samfunnsnyttig 4 belyse om idretten i tilstrekkelig grad
har greid & bygge opp kompetanse til & drive gkonomisk virksomhet i denne
stgrrelsesorden, herunder forebygge og bekjempe gkonomiske kriminalitet pa en méte som

-8- 13-180678ASD-BORG/02



star i samsvar med sterrelsen pa de midler som forvaltes. Mistanken gjaldt i dette tilfellet
store pengebelop, i tillegg til reduksjon av fellesskapets midler gjennom skatteunndragelse.
Dette har i seg selv allmenn interesse. Den offentlige interessen ble ogsé satt 1 kontekst
gjennom blant annet en kommentar som ble trykket i samme avis.

Aftenpostens dekning ligger saledes i kjerneomradet for hva som er vernet av
ytringsfriheten. Det vises blant annet til at EMD har understreket betydningen av pressens
rolle i et demokratisk samfunn, og at pressen ikke pélegges unedige skranker i sin rolle
som "public watchdog", jf. blant annet EMDs storkammerdom 20. mai 1999 i saken om
Bladet Tromsg mfl. mot Norge (EMD 21980/93) avsnitt 59.

At mistanken kunne knyttes til Morgan Andersen som person, blant annet ved at han er
oppgitt som referanseperson pé den aktuelle fakturaen, hadde etter lagmannsrettens syn i
seg selv en allmenn interesse. Morgan Andersen har vart en sentral skikkelse i norsk idrett
i en &rrekke. Han har hatt flere lederstillinger innen idretten som forutsetter tillit, og har
selv sokt offentligheten. Samtidig var Andersen tidligere domfelt for dokumentfalsk og
falsk politianmeldelse som leder i Lyn i Mikel-saken, og han var under etterforskning og
siktet for medvirkning til skatteunndragelse som leder i FFK i Piiroja-saken.

Retten vil likevel understreke at den allmenne interessen i at mistanken rettet seg mot
Morgan Andersen som enkeltperson, er mindre enn den allmenne interessen i at Piiroja-
saken muligens ikke var et engangstilfelle i FFK. Samtidig stér personvernhensyn sterkere
nar dekningen rettes mot Morgan Andersen som person, og ikke mot klubben som sédan.

Lagmannsretten tar etter dette utgangspunkt i at inngrep i ytringsfriheten krever sterke
grunner.

De aktuelle ytringene mé tolkes i lys av hvordan en ordiner leser vil oppfatte dem, og i den
konteksten de er fremsatt, jf. Rt. 2014 side 152 avsnitt 115 med videre henvisninger.
Videre mé de vurderes pa grunnlag av avisens samlede dekning av saken, herunder senere
oppslag med opplysninger som vil kunne korrigere lesernes oppfatning.

Temaet for artikkelen var en avslering om at det foreld en avtale knyttet til spilleren Abgar
Barsom som kunne sammenliknes med avtalen som ble gjort med Piirojas estiske
agentselskap. I samme avis var det et stort oppslag om at Piiroja-avtalen hadde gitt
grunnlag for en politiaksjon mot klubben dagen i forveien, med ransaking og siktelse av to
personer i FFK-ledelsen. Grunnlaget var mistanke om medvirkning til skatteunndragelse.
Andersen var en av de siktede, og politiaksjonen og siktelsen av Andersen ble koblet
direkte til avsleringen i artikkelen.

Den helt sentrale pastanden i artikkelen er at det var Morgan Andersen som hadde inngatt
avtalen som ble avslert. Oppslaget var klart vinklet mot Andersen som person, med bilde

-9- 13-180678ASD-BORG/02



og en profil som blant annet beskrev forhold Andersen tidligere var demt for. P4 denne
méten ble Morgan Andersen som person tydelig knyttet til millionutbetalingen som
skattemyndighetene ga uttrykk for at de ville granske.

I denne konteksten vil pastanden om at Andersen hadde inngétt en "mer eller mindre
identisk" avtale knyttet til en annen spiller, og at avtalen 14 til grunn for en faktura pa

1 000 000 kroner, langt p& vei métte oppfattes av den alminnelige leser som en péstand om
at Andersen i alle fall hadde tilrettelagt for grov skatteunndragelse. Opplysningen om at
Morgan Andersen tidligere var straffet i Mikel-saken, og koblingen til siktelsen i Piiroja-
saken, var egnet til a styrke en slik oppfatning.

Lagmannsretten tar etter dette utgangspunkt i at artikkelen fremsetter en alvorlig faktisk
pastand som den alminnelige leser langt p& vei ma oppfatte synonymt med gkonomisk
kriminalitet i den sammenhengen den er fremsatt. Uttalelsen er presis, uforbeholden,
fremsatt av avisen selv og gjelder et konkret faktisk forhold. Det dreier seg saledes ikke om
verdivurderinger eller videreformidling av beskyldninger fremsatt av andre. Alt dette er
forhold som skjerper kravene til faktisk belegg for pastanden for at den skal anses vernet
av ytringsfriheten etter EMDs og Hayesteretts praksis.

Bevisforselen i lagmannsretten har i stor grad veert innrettet for & belyse det faktiske
grunnlaget for pastanden i dag. Det er imidlertid ikke anfort, og lagmannsretten finner det
heller ikke bevist, at Andersen mest sannsynlig har inngatt den avtalen som ligger til grunn
for den aktuelle fakturaen. Det tas derfor utgangspunkt i at pastanden ikke er bevist.

Lagmannsretten gar sd over til & vurdere om det likevel forela et fyllestgjerende faktisk
grunnlag for pastanden pé publiseringstidspunktet, og i hvilken grad ansatte i avisen kan
sies & ha opptradt aktsomt i denne forbindelse.

Journalisten har forklart at artikkelen ble skrevet pa grunnlag av muntlige opplysninger fra
personer han ensker & holde anonyme av hensyn til kildevernet. Dette er kilder han har
kommet i kontakt med etter at han begynte 4 arbeide med Piiroja-saken i 2009.

Om betydningen av anonyme kilder ved vurderingen av om det foreligger faktisk belegg
for ytringen, vises det til Rt. 2003 side 928 (Tensberg Blad) avsnitt 43:

Det 4 referere til anonyme kilder ber [...] likestilles med beskyldninger som avisen
fremsetter uten kildeangivelse.

Videre heter det i avsnitt 47 i dommen:

Selv om bruk av anonyme kilder er et anerkjent virkemiddel i moderne journalistikk,
vil kravet til aktsomhet skjerpes ved slik kildebruk. Det ma videre i en slik situasjon 1

-10 - 13-180678ASD-BORG/02



betydelig grad vaere avisens risiko om de faktiske opplysninger som bringes, viser
seg 4 vere usanne.

Ved overpraving av Hoyesteretts avgjerelse ga EMD sin tilslutning til dette i dom 1. mars
2007 (EMD 510/04) avsnitt 95 der det heter:

The Court accepts this reasoning and finds no special grounds for dispensing the
newspaper from its ordinary obligation to verify factual statements that are
defamatory of private individuals.

Avisens faktiske grunnlag for pastandene ma etter dette i utgangspunktet vurderes
uavhengig av kildeopplysninger som ikke er dpne og derved mulige 4 etterprove.

I tillegg til muntlige opplysninger fra anonyme kilder, hadde journalisten samme dag fatt
tilgang til fakturaen som 14 til grunn for oppslaget. I tillegg var han i besittelse av en
faktura for "scouting fee" fra Piirojas agentselskap som han kunne sammenlikne med.
Faksimile av denne fakturaen ble trykket den 22. desember 2011.

P4 fakturaen som 14 til grunn for artikkelen, var det gjort folgende pétegning for hind:

AKTIVERE 1.500.000 BARSOM
KONTRAKT KOMMER

Pategningen ma forstds som at det foreld en kontraktsforpliktelse pd 1 500 000 kroner
knyttet til spilleren Abgar Barsom, at belapet skulle balansefores i regnskapet og at
kontrakten som dokumenterte forpliktelsen ville komme.

Pategningen ga etter lagmannsrettens syn Aftenposten et fyllestgjorende faktisk grunnlag
for 4 fremsette pastand om at det foreld en avtale som kunne sammenliknes med avtalen
som 14 til grunn for utbetalingen til Piirojas estiske agentselskap. Dette styrkes av at
fakturaen inneholdt en pategning som viser at den ble attestert og utbetalt. Det er heller
ikke bestridt at utbetalingen har funnet sted, og FFK-ledelsen har selv i ettertid knyttet
utbetalingen til spilleren Abgar Barsom.

Derimot er det ingen i klubben som vil vedkjenne seg 4 ha hatt befatning med avtalen som
ligger til grunn for utbetalingen. P4 forespersel fra revisor fremla klubben en avtale datert
15. februar 2008 som knytter utbetalingen til Abgar Barsom i forbindelse med revisjon av
regnskapet for 2008 i 2009, men denne avtalen er ikke underskrevet pd klubbens vegne.

Spersmalet blir etter dette om Aftenposten hadde fyllestgjorende faktisk grunnlag for &
pasta at Morgan Andersen hadde inngatt den underliggende avtalen, eller mer konkret; om
opplysningen om at Morgan Andersen var oppgitt som referanseperson pé fakturaen ga
fyllestgjorende grunnlag for en slik pastand.

-11- 13-180678ASD-BORG/02



Journalisten har forklart at han hadde arbeidet med Piiroja-saken siden 2009, og at han var
kjent med at det var indre stridigheter i FFK. Dette er ogsa godt belyst i en artikkel 1 avisen
22. desember 2011 under overskriften "Alle skylder pa alle i Fredrikstad", hvor en rekke
personer i FFK-ledelsen ble konfrontert med de to aktuelle fakturaene. Essensen i
artikkelen er at ingen i klubben har kjennskap til noe som helst omkring de utbetalte
honorarene som er knyttet til Piiroja og Barsom. I ettertid har det vist seg at til sammen 20
personer har vert mistenkt/siktet i Piiroja-saken, og at til ssammen ni personer har fatt
strafferettslige reaksjoner. Morgan Andersen var ikke en av disse ni.

Dette tilsier etter lagmannsrettens syn et skjerpet krav til aktsomhet nér personer som ikke
gnsker & fremsté i offentligheten utleverer dokumenter som er egnet til 4 kaste mistanke pa
enkeltpersoner til pressen. Nér kildene holdes anonyme, har domstolene ingen mulighet til
& foreta noen vurdering av kildenes motiver. Det er sdledes ukjent for lagmannsretten om
kilden(e) er blant dem som er straffet i Piiroja-saken. At kildene og deres troverdighet ikke
kan etterprgves, er som nevnt avisens risiko.

Videre vises det til at Morgan Andersen var sykmeldt fra stillingen som daglig leder i FFK
fra 14. oktober 2007, mens Barsom forst ble FFK-spiller i overgangsvinduet som pnet i
januar 2008. Dette innebzrer at overgangsavtalen med Barsom etter overgangsregelverket
skal ha vert inngatt flere maneder etter at Andersen gikk ut i sykmelding. Dette er
informasjon som var enkelt tilgjengelig da artikkelen ble skrevet, og som journalisten ogsa
bekreftet i retten at han var kjent med.

Selv om dette i seg selv ikke utelukker at en avtale med Barsom reelt sett kunne ha veert
fremforhandlet av Andersen utenfor overgangsvinduet for Andersen gikk ut i sykmelding,
eller at Andersen kunne vare aktiv i klubben til tross for at han var sykmeldt, er dette
forhold som bidrar til 4 reise tvil om det er faktisk belegg for avisens pastand.

Retten finner ikke 4 kunne legge vekt pé at de anonyme kildene skal ha opplyst at
Andersen var aktiv i klubben under sykemeldingen. P4 grunn av kildenes anonymitet kan
dette ikke etterproves, og flere vitner har i retten forklart at Andersen ikke var aktiv i
klubben mens han var sykmeldt i pavente av en rettslig avgjorelse i Mikel-saken.

Avisens pastand innebar at Andersen enten hadde brutt overgangsreglene, eller at han
hadde arbeidet til tross for at han var sykmeldt. Dette skjerper avisens krav til aktsomhet.
Likevel ble det ikke foretatt enkle undersokelser for & bekrefte eller avkrefte mistanken for
avisen konkluderte med at Andersen hadde inngétt avtalen.

En enkel undersekelse kunne for eksempel vere & kontakte Barsoms tidligere klubb for &
avklare om de var kjent med forhandlinger mellom FFK og Barsom for Andersen gikk ut i
sykmelding, eller hvem som forhandlet om spillerovergangen pé vegne av FFK. Dette ble

-12 - 13-180678ASD-BORG/02



ikke gjort, noe journalisten i retten forklarte med at det ikke var uvanlig at klubber
forhandlet med spillere i strid med overgangsreglementet.

At Andersen sto som FFKs referanseperson pa fakturaen innebar selvsagt en sterk
mistanke om at avsenderen hadde en oppfatning om at Andersen i alle fall var kjent med
det avtalemessige grunnlaget for fakturaen. Pa den annen side foreligger det som nevnt
konkrete holdepunkter som taler mot at Andersen skal ha vert involvert 1 avtaler omkring
Barsoms overgang til FFK i 2008. Retten finner det heller ikke overraskende om en faktura
som eventuelt er sendt etter avtale med andre i klubbledelsen, er stilet til den som formelt
har signaturrett for selskapet i egenskap av daglig leder. Dette ville vare en enkel
foranstaltning for & unng4 & rette en eventuell mistanke mot andre som eventuelt hadde
inngétt avtalen. Det gar ogsé med tydelighet frem av fakturaen at den ikke ble attestert av
Andersen, men av Morten Huth som var konstituert i Andersens stilling i hans sykefravar.
Huth var ogsé konstituert som daglig leder i overgangsvinduperioden da spilleravtalen med
Barsom i alle fall formelt ble inngétt, samt da fakturaen ble sendt og attestert ca. fem
maneder etter at Andersen gikk ut i sykmelding.

Ut fra ovennevnte finner lagmannsretten at fakturaen ga et sparsomt faktisk grunnlag for &
konkludere med at Andersen hadde inngétt avtalen som 14 til grunn for utbetalingen.

Det faktiske grunnlaget for pastanden svekkes ytterligere av at artikkelen ble trykket for
avisen hadde innhentet Andersens kommentar. Pastanden synes primart 4 vare fremsatt pa
grunnlag av opplysninger fra kilder som selv ikke ensker & fremsté med navn. I tillegg var
journalisten kjent med at det kunne foreligge interesse- og personkonflikter i klubben. I en
slik situasjon métte det fremsta som vesentlig for a etterprove péstanden, at denne ble
underlagt kontradiksjon fra Andersen selv, jf. Rt. 2003 side 1190 (Minnefond) avsnitt 81.

Det er uklart i hvilken utstrekning Aftenposten forsgkte a kontakte Andersen for avisen
gikk i trykken. Andersen har forklart at det ikke er spor pa hans telefoner som tilsier at
avisen forsokte 4 ta kontakt, men han kan ikke utelukke dette siden telefonen ble beslaglagt
av politiet. Aftenpostens journalist har forklart at en kollega forsgkte & ringe Andersen
flere ganger i lapet av en time pé ettermiddagen 13. desember 2011 uten & fa svar.

Lagmannsretten bemerker at Aftenposten har risikoen for & dokumentere at det er gjort
forsek pa 4 undergi pastander av denne karakter kontradiksjon fer de trykkes. Retten finner
det likevel ikke avgjerende & ta stilling til om Aftenposten har forsekt & ta kontakt med
Andersen, siden dette uansett synes & veare et begrenset forsek over telefon i en periode pa
én time samme dag som avisen var kjent med at Andersen var pagrepet av politiet.

Det foreld etter dette uansett en mangel pa kontradiksjon som normalt vil vere helt sentralt
for en betryggende vurdering av det faktiske grunnlaget for mistanken mot Andersen.

-13- 13-180678ASD-BORG/02



I ettertid viste det seg ogsa at Andersen hadde faktiske opplysninger som for den
alminnelige leser mé antas & bidra til & belyse hans rolle. Disse er gjengitt i en artikkel som
ble publisert pa nettavisen samme dag, og i papiravisen pafelgende dag. Under overskriften
"Dette er saken" i artikkelen der Andersens kommentar ble trykket, er det ikke lenger
pastétt med bred penn at Andersen hadde inngatt avtalen. Derimot heter det blant annet:

En faktura palydende 1 million kroner ble attestert av Fredrikstads davarende
konstituerte administrerende direkter Morten Huth 25. mars 2008

Morgan Andersen star oppfort som FFKSs referanse i fakturaen

Lagmannsretten bemerker at dette er en langt mer noytral gjengivelse av de faktiske
forhold ut fra de kilder som 14 til grunn for pressedekningen, og retten legger til grunn som
mest sannsynlig at oppslaget ville hatt et mer moderat innhold dersom den opprinnelige
artikkelen ikke hadde blitt trykket for Andersen hadde hatt mulighet til § kommentere
innholdet.

Etter lagmannsrettens syn svekker mangelen pa kontradiksjon fra Andersen det faktiske
grunnlaget for pastandene i artikkelen i betydelig grad.

Lagmannsretten er etter dette kommet til at det pa publiseringstidspunktet ikke forela et
fyllestgjorende faktisk grunnlag for pastanden om at Andersen hadde inngétt avtalen som
14 til grunn for den aktuelle fakturaen.

Lagmannsretten legger videre til grunn at Aftenposten har utvist en ikke ubetydelig grad av
uaktsomhet med hensyn til pastandens sannhet pé publiseringstidspunktet. Det vises sarlig
til at det forela et svakt faktisk grunnlag for pastanden. Péastanden synes i det vesentlige
fremsatt pa grunnlag fra opplysninger fra kilder avisen holder anonyme, og avisen foretok
ikke enkle undersokelser for 4 avklare Andersens rolle ved overgangen til Barsom. Retten
kan heller ikke se at det foreld noe hastverk som gjorde det rimelig & konkludere bastant
om dette for Andersen hadde fitt anledning til & kommentere pastandene. Alternativt
kunne oppslaget forst veert trykket uten & vinkle dette mot Andersens person.

Ved aktsomhetsvurderingen finner lagmannsretten det ogsa relevant & vektlegge at
Aftenposten er felt av pressens eget organ for & ha brutt Var varsom-plakaten punkt 3.2 for
utilstrekkelig kildegrunnlag og dokumentasjon i lys av mangelen pd samtidig kommentar
fra Andersen. Var varsom-plakaten representerer en bransjenorm som omhandler hvilke
krav til kildekritikk bransjen mener ber stilles med det formal 4 kvalitetssikre
journalistikkens innhold. Den aktuelle bestemmelsen palegger pressen & vare spesielt
aktsom ved blant annet behandling av informasjon fra anonyme kilder. At en slik norm
ikke er overholdt, er et moment i aktsomhetsvurderingen.

-14 - 13-180678ASD-BORG/02



Til rettsstridsvurderingen vil retten ytterligere bemerke at manglende samtidig imetegaelse
fra Andersen ikke bare svekker det faktiske grunnlaget for pastanden. Dette er et forhold
som ogsé medforer at personvernkrenkelsen blir storre enn det som kan begrunnes i
hensynet til den allmenne interessen i pressedekningen.

Dette folger av at leserne av de erekrenkende péastandene ikke nedvendigvis ble kjent med
Andersens syn, herunder sykmeldingen fra 14. oktober 2007, siden dette ikke kom frem i
samme medieoppslag. I tillegg er det opplyst at den opprinnelige @rekrenkende artikkelen
straks ble spredt i en rekke andre medier, mens artikkelen med Andersens imotegaelse av
pastandene senere samme dag ikke ble dekket av andre medier i samme grad.

Dette er et forhold som i seg selv far betydning for avveiningen av hensynet til
ytringsfriheten og personvernet. Lagmannsretten kan ikke se at den allmenne interessen i
pressedekningen av saken i seg selv tilsa at oppslaget ikke kunne ventet til Andersen fikk
mulighet til samtidig imotegielse. Mediedekningen er i dag i stor grad plattformnaytral, og
artikkelen kunne vzrt publisert med Andersens kommentarer i nettavisen samme dag.
Alternativt kunne man som nevnt unnlatt 4 vinkle oppslaget mot Andersen som person
inntil han fikk mulighet til &4 imogtegd pastandene.

At personvernkrenkelsen pd grunn av manglende samtidig imetegéelse gikk lenger enn det
som synes nadvendig for & ivareta den allmenne interessen i saken, er etter rettens syn et
relevant moment i rettsstridsvurderingen. Dette ma gjelde selv om det faktum at Andersens
kommentarer rent faktisk ble trykket i en egen artikkel, og at denne ble publisert pa
nettavisen samme kveld som den &rekrenkende artikkelen sto pa trykk, er forhold som
begrenser personvernkrenkelsen. At artikkelen skal bedemmes i lys av
oppfolgningsartikkelen senere samme dag, folger blant annet av EMDs dom 1. mars 2007 1
saken Tonsberg Blad AS mfl. mot Norge (EMD 510/04) avsnitt 94. Poenget slik
lagmannsretten ser det, er imidlertid at samtidig imetegaelse i storre grad ville veert egnet
til & begrense personvernkrenkelsen av grunner som er nevnt ovenfor.

Ut fra en samlet vurdering er lagmannsretten etter dette kommet til at pastanden om at
Andersen hadde inngtt en avtale som var mer eller mindre identisk med Piiroja-avtalen,
innebarer en rettsstridig rekrenkelse. Lagmannsretten legger videre til grunn at pastanden
gar ut over de feil og overdrivelser som ma anses vernet av ytringsfriheten, jf. blant annet
Rt. 2003 side 1190 (Minnefond) avsnitt 85.

Som en oppsummering av lagmannsrettens begrunnelse, vises det serlig til at det dreier
seg om en ikke bevist faktisk péstand fremsatt av avisen selv, som den alminnelige leser
métte oppfatte som en péastand om alvorlig gkonomisk kriminalitet og derved
@rekrenkende. Selv om dekningen var av allmenn interesse ogsa med hensyn til & knytte
saken til Morgan Andersen som person, var Aftenposten ikke i aktsom god tro med hensyn
til det faktiske grunnlaget for pastanden. Sentralt i denne forbindelse var at pastanden og

-15- 13-180678ASD-BORG/02



vinklingen av artikkelen mot Morgan Andersen i det vesentlige skjedde pd grunnlag av
opplysninger fra anonyme kilder som avisen i liten grad forsekte 4 etterprove. I tillegg kom
opplysningene fra et miljg hvor avisen var kjent med at det foreld betydelige person- og
interessekonflikter, uten at Andersen ble gitt reell mulighet for kontradiksjon for avisens
péstander, basert pa anonyme kilder, ble satt pa trykk.

Andersen har videre anfert at oppslaget knyttet til dekningen av Mikel-saken er
arekrenkende. Lagmannsretten finner det klart at dette ikke er tilfellet. Det vises kort til at
omtalen er sann, og at tidligere domfellelse i Mikel-saken hadde en klar relevans for
temaet i artikkelen.

Andersen har endelig anfert at omtalen av hans bakgrunn i NISO-saken ma forstés slik at
han fikk sparken i organisasjonen. Lagmannsretten er enig i at formuleringen er uheldig,
og at den kan leses p& denne maten. Samtidig gér det frem av dommen i personalsaken
som det er henvist til, at Andersen som administrerende direktor i NISO hadde oppfordret
markedsdirektoren til & dekke inn bilkostnader ved & skrive fiktive reiseregninger, og at
Andersen senere ga vedkommende avskjed fra stillingen pa dette grunnlaget, jf. tingrettens
dom side 7. Nér dette er lagt til grunn etter bevisforsel i en rettskraftig dom, kan det i
denne sammenhengen ikke anses rettsstridig av Aftenposten & referere dette, og forholdet
har klar relevans til den aktuelle artikkelen. At omtalen fikk en uheldig formulering som i
stedet rettet mistanken mot et langt mindre belastende forhold for Andersens omdemme,
ma etter lagmannsrettens vurdering ligge innenfor de feil og overdrivelser som ma anses
vernet av ytringsfriheten.

Lagmannsretten er etter dette kommet til at artikkelen 14. desember 2011 inneholdt en
rettstridig arekrenkelse etter skadeserstatningsloven § 3-6, jf. straffeloven § 247 for sa vidt
gjelder Andersens befatning med Barsom-avtalen, men at den gvrige dekningen faller
innenfor pressefrihetens vern.

Lagmannsretten legger til grunn at det er utvist uaktsomhet med hensyn til de faktiske
forhold som gjer &rekrenkelsen rettsstridig, herunder det faktiske grunnlaget for
beskyldningenes sannhet. De subjektive vilkar for erstatning er oppfylt.

Aftenposten AS er etter dette erstatningsansvarlig etter skadeserstatningsloven § 3-6 forste
ledd, jf. annet ledd.

Lagmannsretten gér sa over til 4 vurdere de tap Andersen har krevd erstattet.

Andersen har krevd erstattet lidt ekonomisk tap med inntil 1 822 514 kroner. Grunnlaget er
i korthet at Andersen var i ferd med & inngd en konsulentavtale som han anferer at ville ha
gitt ham en arlig inntekt p& 750 000 kroner i 2012, og deretter 1 500 000 kroner per &r, da
artikkelen kom pé trykk. Som falge av pastandene i artikkelen, ble avtalen ikke inngétt.

-16 - 13-180678ASD-BORG/02



Tapet er beregnet ut fra differansen mellom det antatte lonnsnivéet etter konsulentavtalen
og Andersens faktiske inntekter. Belopet inkluderer i tillegg en sum pé 68 000 kroner for et
enkeltoppdrag for samme oppdragsgiver som ogsa falt bort etter avisoppslaget.

I tillegg har Andersen krevd erstattet fremtidig ekonomisk tap med inntil 1 000 000 kroner.
Grunnlaget er i korthet at Andersen har skutt inn til ssmmen 1 121 155 kroner i selskapet
Olympic Brygga AS hvor han er hovedaksjonr, styreleder og daglig leder. Som folge av
pastandene i Aftenpostens artikkel, anfores det at selskapet verken fikk finansiering
gjennom ordinzre 1an, eller avtaler om leasing av utstyr, pd grunn av Andersens deltakelse
i selskapet. Han har derfor mattet finansiere selskapet med dyre private lan. Selskapets
gkonomi er av samme grunn svekket, og aksjekapitalen er i dag tapt. Det ma legges til
grunn at den tapte aksjekapitalen vil realiseres i et tap for Andersen i fremtiden.

Lagmannsretten bemerker at det er Andersen som har bevisbyrden for at det foreligger et
gkonomisk tap som stér i drsakssammenheng med den rettsstridige @rekrenkelsen.

Nar det gjelder lidt tap vises det kort til at det ikke foreld noen avtale verken om et
arbeidsforhold eller et oppdragstakerforhold da artikkelen kom pd trykk. Etter
lagmannsrettens syn hefter det usikkerhet om en slik avtale ville blitt inngdtt, og det hefter
ikke minst betydelig usikkerhet til om en slik avtale ville gitt Andersen en &rlig inntekt pa
1 500 000 kroner.

P4 samme mate finner retten et eventuelt fremtidig tap dérlig dokumentert. Selv om
Andersen har investert en betydelig sum i aksjer i et selskap hvor aksjekapitalen er bokfort
som tapt etter en etableringsfase, foreligger det ikke opplysninger som sannsynliggjer at
Andersen personlig ma forventes & realisere et tap i fremtiden. Tvert i mot er det opplyst
for lagmannsretten at kundemassen er i stadig ekning, og at eierne mener det er grunnlag
for videre drift i selskapet.

Lagmannsretten finner det uansett ikke nedvendig 4 ta stilling til om det foreligger et
gkonomisk tap, siden det ikke er sannsynliggjort at et eventuelt tap er forarsaket av
Aftenpostens rettsstridige @rekrenkelse i artikkelen 14. desember 2011.

Lagmannsretten tar i denne forbindelse utgangspunkt i at dekningen av Andersens
eventuelle rolle i Barsom-saken i det alt vesentlige ligger innenfor ytringsfriheten. Det
problematiske i dekningen er at Aftenposten reservasjonslest har lagt til grunn at Andersen
inngikk avtalen som 14 til grunn for den aktuelle fakturaen. Med Andersens samtidige
kommentar kunne avisen for eksempel erstatningsfritt referert det faktum at Andersen var
oppgitt som referanseperson i en faktura som virker mer eller mindre identisk med
tilsvarende faktura i Piiroja-saken.

-17 - 13-180678ASD-BORG/02



I tillegg kommer at Aftenposten og en rekke andre medier samme dag dekket
politiaksjonen mot FFK, herunder at Andersen var pagrepet og siktet for medvirkning til
skatteunndragelse. Det var riktignok kjent at Piiroja-avtalen var blitt gransket av
skattemyndighetene i 2009-2010, og at saken ble gjenopptatt av skattemyndighetene og
anmeldt til politiet hosten 2011. Likevel inneber ransakingen av lokalene til klubben der
Andersen hadde vaert administrativ leder, samt pagripelsen og siktelsen av Andersen
personlig, en markert endring i sakens alvorlighetsgrad i forhold til Andersens personlige
omdgmme. Dette er forhold som ble forsterket av Andersens tidligere dom i Mikel-saken.

I den grad Andersen har hatt problemer med & skaffe arbeid og ldnefinansiering etter 14.
desember 2011, er det vanskelig 4 se at dette ikke er en direkte folge av siktelsen i Piiroja-
saken, sett i lys av tidligere forhold. Politietterforskningen av Andersen i Piiroja-saken ble
forst avsluttet ved henleggelsesbeslutning 30. januar 2014. Dette innebar at han var siktet
for medvirkning til skatteunndragelse 1 mer enn to ar etter at artikkelen sto pé trykk.

Dette understottes ogsa av den skriftlige og muntlige bevisferselen omkring dette, som
gjennomgaende fremhever "pagripelsen", "Piiroja-saken" og til dels ogsa "Barsom-saken"
som problematisk, uten at dette er relatert til spersméalet om Aftenpostens pastander i
artikkelen 14. desember 2011 gikk for langt i 4 veere konkluderende i sin form.

Andersen har i denne forbindelse anfort at Piiroja-saken ikke kan ha veert utlasende, siden
denne var kjent for allmenheten helt siden 2009. Til dette bemerkes kort at pagripelsen og
siktelsen 13. desember 2011 som nevnt markerte et alvorlig skifte i saken med hensyn til
belastningen for Andersens omdemme. Dette understottes av forklaringen fra Andersens
fastlege, som i retten ga uttrykk for at saken hvor Andersen ble pagrepet var en veldig
belastning etter en periode med bedring i helsetilstanden. Til fastlegens opplysninger om at
Andersen synes & reagere sterkest pa & bli beskyldt for ting han ikke har gjort, bemerkes at
Andersen ogsa har benektet 4 ha begatt straffbare forhold i Piiroja-saken, og at siktelsen
ble henlagt etter mer enn to ars etterforskning.

Ut fra ovennevnte finner lagmannsretten det ikke sannsynliggjort at Andersen ville hatt en
annen inntektsevne dersom Aftenposten ikke hadde veert for konkluderende med hensyn til
Andersens eventuelle befatning med den sdkalte Barsom-saken. Det samme gjelder i
forhold til en eventuell risiko for at Andersens selskapsinvesteringer i fremtiden vil
realiseres i et tap. Det foreligger sdledes ikke ngdvendig arsakssammenheng mellom
xrekrenkelsen og eventuelle gkonomiske tap.

Lagmannsretten er etter dette kommet til at vilkarene for erstatning for gkonomisk tap etter
skadeserstatningsloven § 3-6 ikke er oppfylt.

Lagmannsretten finner det derimot rimelig 4 tilkjenne Andersen erstatning for ikke-
gkonomisk tap. Det bemerkes for ordens skyld at det ikke foreligger szrlige grunner til &

-18 - 13-180678ASD-BORG/02



frita Aftenposten AS for ansvar for ikke-gkonomisk tap som eier og utgiver, jf.
skadeserstatningsloven § 3-6 annet ledd annet punktum. Dette er heller ikke anfort.

Utmalingen skal foretas ut fra en bred skjennsmessig vurdering av krenkelsen og partenes
forhold.

Det bemerkes innledningsvis at Andersens krav pa oppreisningserstatning med inntil
1 500 000 kroner ligger vesentlig over det nivéet som rettspraksis gir grunnlag for &
tilkjenne.

Ved utmalingen legger lagmannsretten seerlig vekt pé at Aftenposten kan bebreides for & ha
fremsatt alvorlige og uforbeholdne péastander som det ikke forela faktisk grunnlag for, og at
avisen har utvist en ikke ubetydelig grad av uaktsomhet i denne forbindelse. Pastandene
ble ogsa spredt i gvrige medier, noe som maétte fremstd som péregnelig for avisen.

Lagmannsretten finner derimot ikke & kunne tillegge Andersens helseplager serlig vekt,
siden det ikke fremstar mest sannsynlig at forverringen etter desember 2011 er et resultat
av @rekrenkelsen. Ut fra bevisforselen synes det tvert i mot mest sannsynlig at en
forverring i Andersens helsetilstand i sin helhet skyldes dekningen av pégripelsen og
siktelsen i Piiroja-sett sett i lys av tidligere forhold han er domfelt for.

Etter en samlet vurdering er lagmannsretten kommet til at en oppreisningserstatning pa
100 000 kroner er passende.

Saken er med dette ikke vunnet for noen parter, jf. tvisteloven § 20-2. Partenes krav om
saksomkostninger skal etter dette vurderes etter tvisteloven § 20-3.

Morgan Andersen har fatt medhold i at det foreligger en rettsstridig @rekrenkelse som gir
grunnlag for oppreisningserstatning. Kravet er tatt til folge med et langt lavere belep enn
det han har krevd, og han har ikke fatt medhold i krav om erstatning for ekonomisk tap.

Lagmannstetten finner at det foreligger tungtveiende grunner for & tilkjenne Morgan
Andersen delvis dekning av saksomkostninger. Retten legger til grunn at en vesentlig
begrunnelse for saksanlegget har veert 4 fa en rettslig vurdering av om Aftenpostens
pastander i Barsom-saken ligger utenfor pressefrihetens grenser, og hovedtyngden i de
reelle tvistepunktene synes & gjelde dette spersmalet. Det vises til Andersens forklaring i
retten om behovet for & sette en stopper for mediedekning som han har folt seg vergelos
mot, og at sgksmal med risiko for et betydelig okonomisk ansvar er det eneste
virkemiddelet han som privatperson har til radighet for & kunne oppné dette.

Lagmannsretten legger til grunn at det har hatt stor velferdsmessig betydning for Andersen
& fa provd dette sporsmalet for retten, og at styrkeforholdet mellom partene er sé vidt ulikt

-19 - 13-180678ASD-BORG/02



at Andersen ber tilkjennes saksomkostninger knyttet til avgjorelsen av spersmélet om det
forela en rettsstridig erekrenkelse, jf. tvisteloven § 20-3, jf. § 20-2 tredje ledd bokstav c.

Aftenposten har opplyst i retten at de har tilbudt Andersen en gkonomisk erstatning pé
100 000 kroner, men at de ikke har kunnet etterkomme Andersens krav om en beklagelse.
Tilbudet er ikke paberopt i forbindelse med omkostningsavgjerelsen, og lagmannsretten
finner det uansett ikke avgjerende nér de reelle tvistepunktene i vesentlig grad knytter seg
til verdier av ikke-gkonomisk karakter.

Lagmannsrettens resultat skal legges til grunn for avgjerelsen av omkostningskrav for
tingretten, jf. tvisteloven § 20-9 annet ledd, og lagmannsretten legger til grunn at Andersen
pa samme méte ber tilkjennes delvise omkostninger for behandlingen der.

Advokat Gaustad har inngitt saksomkostningsoppgaver med henholdsvis 266 803 kroner
for tingretten, og 546 605 kroner for lagmannsretten. Av dette utgjor saleret 257 343
kroner for tingretten og 501 515 kroner for lagmannsretten. Belopene inkluderer
merverdiavgift som Andersen som privatperson har krav pa 4 fa erstattet.

Lagmannsretten legger til grunn at hovedtyngden av omkostningene for tingretten og
lagmannsretten knytter seg til spersmalet om aerekrenkelsen var rettsstridig.

Samtidig anses belgpene som er krevd heyere enn det som har vert nadvendig for en
betryggende utforelse av oppdraget, jf. tvisteloven § 20-5. Dette gjelder szrlig kravet for
lagmannsretten.

Ut fra en samlet vurdering tilkjennes Andersen saksomkostninger med til sammen 500 000
kroner, hvorav 200 000 kroner knytter seg til behandlingen i tingretten og 300 000 kroner

knytter seg til behandlingen i lagmannsretten.

Dommen er enstemmig.

-20- 13-180678ASD-BORG/02



DOMSSLUTNING

1. Aftenposten AS demmes til & betale 100 000— etthundretusen — kroner i erstatning for
ikke-okonomisk tap (oppreisning) til Morgan Andersen innen 2 — to — uker fra
dommens forkynnelse til betaling skjer.

2. Aftenposten AS frifinnes for krav om erstatning for skonomisk tap.

3. 1 saksomkostninger for tingretten og lagmannsretten demmes Aftenposten AS til &
betale 500 000 — femhundretusen — kroner til Morgan Andersen innen 2 — to — uker fra
dommens forkynnelse.

Mary-Ann Hedlund Harald Georg Venger Tom L. Urdahl

Rett utskrift:

-21- 13-180678ASD-BORG/02



