
 
 

SALTEN TINGRETT 

 

Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse 
   

 

 DOM   

 
Avsagt: 11.03.2013 i Salten tingrett,   

 
Saksnr.: 12-110779TVI-SALT 

 
  
 Dommer: 
 

Tingrettsdommer Maren-Elisabet Nilsen-Nygaard 

 
Saken gjelder: Erstatning/oppreisning for tort og svie. 

(Skadeserstatningsloven - skl.) 
 
 

 
 

 
 
Rastislav Kunda Advokat Synne Bjørvik Staalen 
 

mot 

 
Avisa Nordland AS Advokat Halvor Manshaus 
 
 

 
 



 - 2 - 12-110779TVI-SALT 

DOM  

 

I. INNLEDNING 

Rastislav Kunda har i stevning av 04.07.2012. til Salten tingrett  reist søksmål mot Avisa 

Nordland  AS  heretter benevnt AN.  AN har innen tilsvarsfristen i tilsvar av 29.08.2012  

tatt til motmæle. Hovedforhandling ble avholdt 14. t.om 17.01.2013. 

Bevisførselen fremgår av rettsboken for hovedforhandlingen.  

 

II SAKSFORHOLD 

 

Kravet gjelder oppreisningserstatning mot Avisa Nordland etter skadeerstatningsloven § 3-

6.  

 

Saksøker Rastislav Kunda er utdannet lege i sitt hjemland, Slovakia. Han fikk autorisasjon 

som lege i Norge 01.10.2008. Han ble ansatt på Nordlandssykehuset som overlege 

01.11.08 omtrent samtidig med sin tyske legekollega Johannes Diermann.   Begge var 

erfarne kirurger innenfor gastrokirurgi m.m. I 2009 foretok Rastislav Kunda og Johannes 

Diermann flere operasjoner ved Nordlandssykehuset av pasienter hvor det var mistanke om 

kreft i bukspyttkjertelen (pancreas) m.m. 

 

Pancreas -og leverkirurgi skulle etter gjeldende retningslinjer for funksjonsfordelingen i 

Helse Nord fra 2004  utføres ved Universitetssykehuset i Nord-Norge dersom operasjonen 

skulle utføres i Nord-Norge. Det er dokumentert at slike operasjoner likevel fortsatte på 

Nordlandssykehuset i noen år til etter dette og at slike operasjoner ble gjenopptatt etter at 

Kunda ble ansatt.  Etter nytt pålegg fra Helse nord sommeren 2009 besluttet 

Nordlandssykehuset i juli 2009 å avslutte denne type operasjoner.   

 

Bakgrunnen for erstatningskravet er ANs  omtale av Kunda og  operasjoner utført av 

Kunda da han var ansatt som overlege på Nordlandssykehuset.  

 

Høsten 2009 fikk en journalist i AN kjennskap til at operasjonssykepleier Lillian Olsen 

hadde blitt operert på Nordlandsykehuset og at Helsetilsynet behandlet saken som en 

tilsynssak. Lillian Olsen var svært syk og også betenkt i forhold til å gå offentlig ut mot sin 

egen arbeidsgiver Nordlandssykehuset. Det tok derfor noe tid før journalisten fikk Olsens 



 - 3 - 12-110779TVI-SALT 

pasienthistorie. Helsetilsynet oppnevnte overlege/professor dr. med Jon Arne Søreide til å 

komme med en sakkyndig uttalelse. Han kom med en sakkyndig uttalelse den 01.03.2010. 

Lillian Olsen ga denne uttalelsen til journalisten.  Retten vil her bemerke at det legges til 

grunn at Lillan Olsen har samtykket til oppheving av taushetsplikten vedrørende de 

medisinske opplysninger om henne som er fremlagt for retten enten det har vært 

dokumenter eller vitneforklaringer. Det meste som er referert har i hovedsak også vært 

omtalt i media tidligere.      

 

Søreides rapport  

Mandatet til Søreide var å svare på 3 hovedspørsmål.  

 

1. Ble pasienten utredet forsvarlig før operasjonen den 29.06.2009? Var utredningen i 

samsvar med god praksis? 

 

2. Var den gitte kirurgiske behandlingen og postoperative oppfølgningen forsvarlig? 

Var den kirurgiste behandling og oppfølgning i samsvar med god praksis? 

 

3. Var det forsvarlig å utføre dette inngrepet ved Nordlandssykehuset i Bodø som ikke 

er et pankreaskirurgisk senter? Var det i samsvar med god praksis.  

 

Retten finner ikke grunn til å sitere hele rapporten som er relativt omfattende, men finner 

grunn til å sitere noen hovedkonklusjoner. 

 

Til hovedspørsmål 1  

" Utredningen var i samsvar med praksis og indikasjon (påvisning av maling suspekt 

lesjon i caput pancreaas ved CT og MR us for selve pancreatoduadenectomien er 

godt dokumentert."    

 

Til hovedspørsmål 2 

"Dokumentasjon fra kirurg er mangelfull og noe uklar. Det primære inngrepet, der 

man faktisk gjorde reseksjon av caput(hodet) og cauda(halen) av pancreas og satte 

igjen Corpus (midtdelen) må betegnes som ganske uvanlig, og kan i denne 

sammenheng vanskelig sies å være i tråd med god praksis. Samlet sett synes det ikke 

som at man har ivaretatt de krav til faglige kompetanse og erfaring som er nødvendig 

for å drive faglig forsvarlig iht Helsepersonelloven § 4 i denne konkrete situasjon."  

 

Til hovedspørsmål 3      

"Jeg synes ikke det var forsvarlig å legge opp til denne type elektiv operativ 

virksomhet ved NLSH i Bodø på tvers av de foreliggende retningslinjer for kirurgisk 

kreftkirurgi vi Helse Nord-Norge. En er også usikker på om det samlede fagmiljø 

ved sykehuset har den kompetanse som er nødvendig for å ivareta denne type 

vurderinger og behandling, og de mulige komplikasjoner som kan kan risikere i 

tilslutning til denne type kirurgi. 

Sett utenfra synes beslutningen om operasjon utført ved NLSH i Bodø ikke å være i 

tråd med god praksis."    

 

Lillian Olsen valgte til slutt å stå frem i Avisa Nordland og fortelle sin pasienthistorie.  



 - 4 - 12-110779TVI-SALT 

Samme dag som AN hadde det første oppslaget om saken ble saken også omtalt i VG. 

Saken ble kort tid etter det omtalt i Aftenposten.  

 

Saken ble omtalt på AN nettsider. Det som er fremlagt for retten er  imidlertid kun utskrift 

av saken fra papirutgaven av avisen. Det er disse dokumentbevis som er utgangspunktet for 

rettens vurdering av saken og retten finner grunn til å beskrive nokså detaljert den samlede 

omtalen av denne saken i AN slik den er dokumentert for retten. Retten har valgt ikke å 

sitere leserinnlegg i saken, men som det fremgår av sakens dokumenter var det mange 

lesere som engasjerte seg i saken og uttalte seg svært negativt om legene som fremsto som 

ansvarlig for alvorlige feiloperasjoner.    

 

Lørdag 26.06.2010 kom det  første oppslaget i AN om saken. Overskriften på første side 

var "ØDELA HELSA TIL FRISK KVINNE" med stort bilde av Lillian Olsen. I avisens 

side 6 og 7 dvs over to sider var det flere bilder av Lilian Olsen og en lengre avisartikkel 

med overskriften "BLE ØDELAGT AV SYKEHUSET". Under det største bildet sto det 

som billedtekst. Sår. Insulinpumpa må Lillian Olsen bære med seg resten avlivet. Buken er 

fortsatt sår etter alle inngrepene. Magen er full av arr. I et år lå hun på sykehuset etter 

kreftoperasjonen, en operasjon hun ikke skulle hatt fordi hun ikke hadde kreft. Uthevet 

tekst i artikkelen "Ble operert for kreft uten å være syk.   

 

 Fra artikkelen under bildene siteres følgende; 

 

" Det var mistanke om kreft i bukspyttkjertelen. Mangeårig operasjonssykepleier ved 

Nordlandssykehuset i Bodø Lillian Olsen  ble derfor anbefalt å ta en operasjon. 

………… 

Men hun ba om at det først ble tatt et frysesnitt eventuelt en biopsi som kunne 

bekrefte om det var kreft eller ikke. Operasjonen ble gjort i Bodø 29. juni i fjor. 

 

Store skader Dette er historien om hvor veldig galt det kan gå. Da Olsen våknet av 

narkosen var deler av bukspyttkjertelen og deler av tynntarmen fjernet. Milten var 

borte. Spiserøret koblet fra og et leverven var skadet.        

 

Sykehuset hadde utført en kreftoperasjon som medførte store komplikasjoner uten å 

vite sikkert om det var kreft…….. 

 

Var frisk. Legene hadde ikke ventet på svar på kreftprøven. Da svaret kom, tre dager 

etter den første operasjonen, viste det seg at Lillian Olsen ikke hadde kreft. Hun var 

frisk.    

 

Det var ikke bare de fysiske skadene hun ble påført under operasjonen som opprører 

Lillian Olsen. Nordlandssykehuset hadde ikke lov til å utføre denne type avansert 

kreftkirurgi. Det bestemte Helse Nord i 2004. Pancreaskirurgi skal utføres ved UNN 

i Tromsø eller Oslo Universitetssykehus.   

 



 - 5 - 12-110779TVI-SALT 

Statens helsetilsyn ser så alvorlig på saken at de har iverksatt undersøkelser. 

Professor Jon Arne Søreide, spesialist i generell og gastro entereologisk kirurgi er 

oppnevnt som sakkyndig i saken. Han har gjennomgått saken og konkluderer i en 

rapport med at å tilby pasienten behandling i Bodø var uklokt. – og kanskje på 

grensen til overmodig skriver han. Søreide skriver at han ikke synes det er forsvarlig 

å legge opp til denne type planlagt operativ virksomhet i Bodø på tvers av 

foreliggende retningslinjer for kirurgisk kreftkirurgi i Helse nord og konkluderer med 

at behandlingen av Lillian Olsen ikke var i tråd med god praksis.     

 

Tilsyn   I 2004 bestemte altså Helse Nord at enkelte former for  

………………………. Fordi denne saken ikke er avgjort ønsker ikke Statens 

helsetilsyn å kommentere saken.  

 

Innfelt til ovennevnte artikkel var en uttalelse fra Lillian Olsens advokat med overskriften 

"Grovt uaktsomt". .. Det siteres fra et brev advokaten har skrevet til Nordlandsykehuset 

hvor det står  "Lillian Olsen er forsettlig og grovt uaktsomt påført skade." Videre at 

advokaten står inne for det som står i brevet.   

 

På side 8 og 9 i avisa er det et stort bilde av to legene som går over begge sidene hvor de  

identifiseres med navn og som de to legene som opererte Lillian Olsen med overskriften 

"KIRURGEN MELDTE SELV SAKEN." Det fremgår av artikkelen til bildet at legene 

ikke vil kommentere saken da den er under behandling hos Statens helsetilsyn. Fra 

artikkelen under bildene av legene siteres følgende;  

 

"Spesialister. Slovakiske  Rastislav Kunda ble ansatt ved Nordlandssykehuset i 

november 2008. Han er overlege ved Kirurgisk klinikk og har norsk 

spesialistgodkjenning i gastroentereologisk kirurgi.40-åringen var kirurgen som 

hadde ansvaret for, og som opererte Lillian Olsen 29. juni i fjor. Han jobber fortsatt 

ved sykehuset……….. 

 

Beklager. I mars i år skrev direktør Eivind Solheim og klinikksjef Hans Rydningen 

ved Nordlandssykehuset  et brev til Statens helsetilsyn. I brevet beklager de to at 

funksjonsfordelingen med hensyn til bukspyttkreft kirurgi ikke ble fulgt. Videre heter 

det i brevet "Funksjonsfordelingen er av klinikkens ledelse tydeliggjort overfor våre 

kirurger, og det er gjennomført omdisponeringer av personell for slik å sikre at slike 

avvik ikke skal kunne oppstå i framtiden."……… 

 

Mandag 28. juni.2010 hadde AN på første siden nytt oppslag i saken denne gangen med 

en annen pasient. Overskriften var "NULL TILLIT til Nordlandssykehuset. Teksten for 

øvrig var "Jeg trodde jeg var den eneste…. Hun ble rystet av nyheten om 

operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset. Selv fikk hun i fjor fjernet organer – før 

det senere viste seg at hun likevel ikke hadde kreft. Nå har hun mistet all tillitt til sykehuset 

i Bodø."  På side 6 og 7 inne i avisen var det denne pasienthistorien beskrevet med 

overskriften BLE OGSÅ FEILOPERERT.  Ved siden av denne var flere artikler om saken 

med overskrifter som KUNDA FÅR IKKE OPERERE, LEDELSEN MÅ TA SITT 

ANSVAR OG BEHOV FOR BEDRE KONTROLL. Det siste var overskriften knyttet til at 

helseminister Anne-Grete Strøm-Ericsen uttaler seg om saken.   Det var på side 8 i avisen 

på nytt stort bilde av begge kirugene herunder Kunda identifisert med fullt navn over en 

artikkel med overskriften HELGELANDSSYKEHUSET SKJERMER KIRURGEN. 

Denne saken handlet om den andre legen som hadde fått jobb på Helgelandssykehuset  



 - 6 - 12-110779TVI-SALT 

 

Lederen i avisen den 28.06.2010 omhandlet saken og denne siteres i sin helhet da retten 

legger til grunn at dette var avisens egen mening om saken som man ønsket å 

videreformidle til leserne på dette tidspunkt.  

 

" Historiene om operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset, som Avisa Nordland 

og VG har avslørt de siste dagene, er så sjokkerende at man knapt tror det man leser. 

Friske pasienter er blitt operert uten grunn. Livsviktige organer er fjernet og pasienter 

er påført ubotelig skader og store komplikasjoner. 

 

I lørdagens avis fortalte Lillian Olsen om hvordan legene hadde fjernet 

bukspyttkjertelen, milten deler av tynntarmen, koblet spiserøret fra og skadet leveren. 

Legene opererte før de visste om hun hadde kreft. Det hadde hun ikke hun var helt 

frist.  

 

De to utenlandske overlegene har utført operasjoner de aldri skulle ha gjennomført. 

Og som de heller ikke hadde lov å utføre. Retningslinjene fra Helse Nord slår fast at 

de kompliserte operasjonene for kreft i spiserør, bukspyttkjertel og lever kun skal 

gjøres ved Universitetssykehuset i Nord-Norge eller på Rikshospitalet.  

 

Saken granskes nå av Helsetilsynet. Så langt har Nordlandssykehuset innrømmet at 

bare en av 4 pasienter som ble operert for antatt kreft i løpet av et halvt år, virkelig 

var kreftsyk. I alt 16 operasjoner skal nå granskes av tilsynet.     

 

Skandalen som nå avdekkes er drepende for tilliten til Nordlandssykehuset. Saken er 

så alvorlig at Helsetilsynet allerede før granskningen slår fast at det foreligger klare 

brudd på rutinene. Det samme gjør fagdirektør i Helse Nord, Jan Norum.  

 

Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen understreket overfor VG i går at dette er 

en helt utrolig og svært alvorlig sak, ikke minst er det behov for bedre kontroll.  

 

Tilliten til sykehuset blir ikke bedre når sykehusdirektør Eivind Solheim nekter å 

uttale seg om de aktuelle tilfellene. Pasienter forteller at de verken har møtt forståelse 

eller har mottatt unnskyldninger. De har følt seg som et problem for sykehuset.  

 

Omfanget av denne saken er for stor til at sykehusets ledelse kan skylde på to leger. 

Til det er sakene for mange. Et stort fagmiljø har vært involvert over lang tid. Det 

synes heller å være grov systemsvik og mangel på medisinsk faglig kvalitet og 

kontroll. Dette er ledelsens ansvar.         

 

Tirsdag 29. juni 2010 var saken fortsatt førstesideoppslaget. Denne gangen var 

overskriften "NEDBRUTT KLINIKKSJEF GÅR AV".  

På side 2 har Journalist Nybø i AN  en kronikk om saken med overskriften 

"SYSTEMSVIKT OG SKREMMENDE ARROGANSE.  Hun skriver blant annet følgende 

" Avisa Nordland  og VGs avsløringer av operasjonsskandalene ved 

Nordlandssykehuset har slått ned som en bombe. Tillitten til Nordlandssykehuset er 

alvorlig svekket, Mange av oss ville kviet seg for å legge oss under kniven til en 

operatør ved sykehuset etter at avsløringene ble kjent. De pasienter som hittil har 

stått frem har alle blitt operert av de samme to utenlandske legene som ble fremstilt 

som ettertraktede og dyktige spesialister i AN senest i januar i fjor……………"  



 - 7 - 12-110779TVI-SALT 

 

På side 6 og 7 i avisa den 29.06.10 er det også en rekke artikler om saken vedrørende 

avgangen til klinikksjefen m.m. En tredje pasient står også frem "som i VG fortalte om 

hvordan legene grunnløst fjernet bukspyttkjertel, milt, galleblære, tolvfingertarm og 

lymfekjertler på ham i fjor på grunn av mistanke om kreft."  Avisa har også laget et lite 

saksresyme med overskrift SYKEHUSSKANDALEN Hvor et av punktene er "Lørdag 

fortalte Avisa Nordland historien om tidligere operasjonssykepleier Lillian Olsen som ble 

operert for kreft i bukspyttkjertelen uten å være syk.  

 

Onsdag 30. juni 2010 er saken fortsatt førstesideoppslag. Denne gangen med overskrift 

TROR MANGE VISSTE OM SKANDALEVIRKSOMHETEN – KAN HA BRUTT 

MELDEPLIKTEN. Lederen denne dagen handler også om saken. Vinklingen til avisen er 

nå at ledelsen på sykehus og andre ansatte har sviktet og må ta ansvar i saken, men også at 

ledelsen ved sykehuset må påse at mer skade ikke kan forvoldes i den tiden det tar for 

Helsetilsynet å granske sakene, ved f.eks omplassere legene til andre typer jobber den tiden 

det er nødvendig. Det er en rekke artikler om saken på side 6 og 7 i avisen. Pasient og 

brukerombudet uttaler seg med overskriften "MISTENKER BRUDD PÅ 

MELDEPLIKTEN. Det er videre en artikkel med overskriften "POLITIET VIL 

ETTERFORSKE SAKEN hvor påtaleleder for Salten politidistrikt opplyser at Salten 

politidistrikt vil starte etterforskning som straffesak mot Nordlandssykehuset og de to 

legene som har vært involvert i flere feilbehandlinger. På side 8 i avisen er det en artikkel 

om sykehusdirektøren med overskriften RENVASKER SEG SELV. 

Det er videre en artikkel med overskriften NI AV 10 PASIENTER ER FORNØYD  fra 

artikkelen siteres 

"Nordlandsykehuset er i full gang med å følge opp pasientene som ikke skulle vært 

operert i Bodø. ……Av disse gir ni uttrykk for at de er fornøyd med behandlingen på 

sykehuset. Fire er misfornøyd, mens ytterligere to har hatt plager etter operasjonene. 

En pasient, nummer 16 er senere død, men ikke som en konsekvens av inngrepet. 

Direktør Eivind Solheim sier at denne type inngrep som disse pasientene har vært 

gjennom normalt har en komplikasjonsfrekvens på mellom 10 og 30 %. "   

 

Torsdag 1. juli 2010 har avisen oppslag om saken på side 6 og 7 med intervju av ansatte 

som beskriver at pasientene er engstelig og at det er vanskelig å arbeide et sted som er 

utsatt for så massiv kritikk i avisen. Fra artikkelen med overskriften VONDT FOR DE 

ANSATTE siteres 

" Avisa Nordland møter fem foretakstillitsvalgte ved sykehuset, De gjør ingen forsøk 

på å benekte at det har blitt begått grove feil når sykehuset har operert pasienter for 

mulig kreft i bukspyttkjertelen stikk i strid med Helse Nords regelverk. Likevel 

oppfattes den massive kritikken i media som ensidig og urettferdig. Den største 

belastningen har vært medias håndtering av saken. Den har vært ekstremt unyansert. 

I tillegg reagerer vi veldig på at media bruker navn og bilde og henger ut 

enkeltpersoner i en sak hvor helsetilsynet ikke har felt noen dom….. Vi står i 

situasjoner hvor ting kan gå galt hver eneste dag. Da tenker vi at det kan være meg i 

morgen og det er en kjempestor påkjenning….Sørslett og de andre reagerer også på 

at medier har fremstilt saken nærmest som om sykehuset henter friske folk fra gata 

og operer dem helt uten grunn….. 

 

Fredag 2. juli 2010 er saken førstesideoppslag igjen. Denne gangen gjelder oppslaget at 

sykehusdirektør Eivind Solheim trekker seg fra jobben som følge av saken. Saken omtales 



 - 8 - 12-110779TVI-SALT 

da også på lederplass i avisen. På side 6,  7, 8 og 9 omtales saken nærmere både i forhold 

til direktørens og styreleders opptreden i saken m.m.  

Lørdag 3. juli 2010 er det nye oppslag i saken over side 6 og 7. Hovedartikkelen 

omhandler ledelsen ved sykehuset herunder styreleder Stig Fossum og overskriften på 

artikkelen er  "FOSSUM HJEM FOR Å RYDDE OPP. En av artiklene på side 7 har 

overskriften "TJENTE IKKE PENGER  PÅ OPERASJONENE og der avviser 

økonomidirektør i Helse Nord at det ligger økonomisk vinning bak disse operasjonene. 

Bakgrunnen for denne artikkelen er blandt annet leserinnlegg hvor det spekuleres i om 

bakgrunnen for operasjonen kan være å tjene penger på organ donasjoner.          

 

Mandag 7. juli 2010 er det oppslag om saken i AN over sidene 3, 4,5, 6, 7 og 8.  

Overskriften i hovedartiklene på side 6 og 7 er BER OM RETTFERDIGHET FOR SIN 

KOLLEGA. Det fremgår av denne artikkelen at Franke som var Kundas nærmeste 

overordnete opplyser at Kunda og Diermann ikke har tatt seg til rette, men har gjort disse 

operasjonene i forståelse med sine ledere. Det fremkommer videre av artikkelen at Franke 

mener at det har vært en massiv forhånds dømming av kollega Kunda før helsetilsynet har 

avgjort saken og at  Kunda er dypt ulykkelig. Han opplyser videre om at Kunda har foretatt 

slike operasjoner i flere andre land. Nedenfor denne artikkelen er det en artikkel med 

overskriften OVERLYKKELIG  OVER AT HAN BLE "FEILOPERERT" som gjelder en 

pasient som ble operert fordi det var mistanke om kreft i bukspyttkjertelen som ikke hadde 

kreft, men som ikke angrer.  

På side 3 er det inntatt en kronikk fra styrelederen på Nordlandsykehuset over 4 spalter 

med overskriften ET MØYSOMMELIG ARBEID. Det meste av artikkelen handler om  at 

man har mistet tillit og at tilliten må bygges opp. I spalte tre er påstanden vedrørende om 

det er friske mennesker som er operert kommentert på følgende måte;  

"Friske pasienter operert? Nordlandssykehuset har ikke operert friske mennesker. De 

pasientene som er operert , ble det etter utredninger og et sykdomsbilde som tilsa at 

de måtte behandles. Mistanken om buskpyttkjertelkreft var så sterk at operasjon 

måtte gjennomføres og det er et faglig enighet om, ikke bare nasjonalt men også 

internasjonalt. Friske organer tatt bort. En av landets fremste eksperter på 

bukspyttkjertelkreft, professor og overlege Trond Buanes nyanserer 

bukspyttkjertelkirirgi saken i Aften posten. Der sier han blant annet at det ofte kan 

være umulig å fastslå kreft i bukspyttkjertelen før den er fjernet,. I rundt hver tiende 

tilfelle er det likevel ikke kreft, selv om man har sterk mistanke på forhånd. 

"Kritikken Bodø har fått for dette er etter min mening urimelig " sier Buanes til 

Aftenposten………………           

 

Lørdag 31. juli 2010 er saken førstesideoppslag igjen i AN. Overskriften er AN-

OPPSLAG RESULTERTE I KLAGESTORM.  Og på forsiden står det "avsløringen av 

sykehusskandalen ved Nordlandssykehuset har ført til 15 nye pasientklager til pasient-og 

brukerombudet i Nordland. Seks av sakene er allerede sendt Statens helsetilsyn. Pasienten 

det nå dreier seg om er alle behandlet av de to utenlandske legene som har kreftoperert 

pasienter som ikke hadde kreft. Saken er videre omtalt på over side 8 og 9 i avisen med 

intervju av pasientombudet og  referering av mye av det som er skrevet tidligere om saken. 

.  

Mandag 23. august 2010 har avisen nye oppslag over side 6 og 7 med en ny 

pasienthistorie med klage til Pasientskadenemda hvor legene Diermann og Kunda oppgis å 

være legene som opererte pasienten. Det fremgår imidlertid av artikkelen at Kunda har 

uttalt seg til saken og at han opplyste at han bare assisterte under denne operasjonen.  

 



 - 9 - 12-110779TVI-SALT 

 

Torsdag 9. september 2010 er saken igjen hovedoppslaget på første siden av avisen med 

overskriften STATENS HELSETILSYN HAR BESTEMT SEG: GRANSKER 15 

OPERASJONER. Artikkelen om saken står inne i avisen over side 6 og 7. Det fremgår av 

artikkelen at Statens helsetilsyn skal granske 15 operasjoner som de to utenlandske legene 

har utført ved Nordlandsykehuset. Deler av saken rekapituleres for leserne i artikkelen. 

 

Lørdag 26.oktober 2010  etter et debattmøte om saken med media og leger skrev 

sjefsredaktør Jan–Eirik Hanssen en liten kronikk om saken med overskrift NÅR ALLE 

VISSTE samt TO LEGER BLE SYNDEBUKKER FOR HANDLINGER ALLE VISSTE 

OM.  I kronikken  rekapituleres avisens beskrivelse av saken. Fra siste del av kronikken 

siteres følgende;  

"Torsdag var det tid for refleksjon og ettertanke da pressen møtte legene til debatt om 

saken. Mens helsetilsynet gransker sykehuset, skal Pressens faglige utvalg PPU 

granske medienes håndtering. Nordland legeforening og Nordlandssykehusets 

ledelse har klaget AN, VG, NRK Nordland og Aftenposten til PFU for flere brudd på 

god presseskikk. Både leger og redaktører reiste hjem fra møtet med ny bagasje. Et 

eksempel er at jeg erkjenner at vi burde fokusert mer de de medisinske årsakene til at 

det kan være riktig å fjerne friske organer i tvilstilfeller. Dette kom ikke godt nok 

frem i vår dekning. 

       Til manges overraskelse var det flere leger både i panelet , i salen og etter møtet 

som slo fast at alle visste om at disse operasjonene ble foretatt i Bodø. Alle visste at 

de var i strid med retningslinjene. Ledelsen viste også dette...  

 

31.oktober 2010 var det oppslag med overskriften "Pressepriser til Avisa Nordland" hvor 

det fremgikk at AN journalistene Inger Anne Lillebø og Øyvind Johansen ble tildelt 

Helgeland og Salten journalistlags pris for arbeidet med kirurgisaken ved 

Nordlandssykehuset.   

 

Fredag 5. november 2010 skrev avisen over side 8 og 9 om ansettelse av ny direktør på 

Nordlandssykehuset med rekapitulering om "KIRURGISKANDALEN" 

 

Torsdag 11.november 2010 har avisa over side 4 og 5 oppslag om saken igjen. Artikkelen 

handler om Lilian Olsen og at hun er innlagt på sykehuset igjen med overskriften DETTE 

KUNNE VÆRT UNNGÅTT med en rekapitulering om KIRURGISKANDALEN. Det 

fremgår forøvrig av artikkelen at Nordlandssykehuset bestilte en ekstern revisjon av 

helseforetakets internkontroll og kvalitetssystem og at rapporten avdekker at situasjonen er 

betydelig verre enn det den nye sykehusledelsen først antok. 

 

Pasienskadenemnda traff den 08.12.2010 vedtak om at Lillian Olsen hadde krav på 

erstatning etter pasientskadeloven. Fra vedtaket siteres det følgende; 

 

" For å ha rett til erstatning må helsehjelpen som er gitt være årsak til skaden som 

beskrives. I tillegg må skaden som hovedregel skyldes en svikt ved denne 

helsehjelpen. Med svikt menes at helsehjelpen ikke har vært i tråd med gjeldende 

medisinske retningslinjer og prinsipper på behandlingstidspunktet. Det er ikke krav 

at noen kan lastes for slik svikt. 

 

Norsk pasienskadeerstatning vil få påpeke at det i Helse Nord er gjort sentralisering 

av aktuelle type behandling og at det er gitt klare retningslinjer for at denne type 



 - 10 - 12-110779TVI-SALT 

inngrep og behandling av komplikasjoner skal skje ved regionsenteret, 

Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN). Denne sentraliseringen skjedde allerede 

i 2005. Sentraliseringen var begrunnet i faktorer av betydning for 

behandlingskvaliteten, slik som pasientvolum, organisering og kompetanse til å 

håndtere uforutsette komplikasjoner. Dersom det da velges å utføre aktuelle 

behandlinger ved annet sykehus i strid med disse klare retningslinjene må det bli opp 

til behandlingsstedet å sannsynliggjøre at dette ikke har hatt betydning for resultatet. 

Det vil si at det ikke er pasienten som må bevise med mer enn 50 % sannsynlighet at 

det foreligger en svikt, men at bevisbyrden snus. Det legges til grunn at tvil rundt 

hvorvidt behandlingen har vært utført i tråd med vanlig praksis og retningslinjer, og 

om dette har hatt betydning for de komplikasjoner som oppsto, da må gå i favør av 

pasienten. 

 

I denne saken hadde pasienten en lett kronisk betennelse i bukspyttkjertelen med 

kjente cyster i bukspyttkjertelens hale. Denne tilstanden var blitt jevnlig fulgt opp 

over flere år. Slik det følger av den medisinske vurderingen forelå det medisinsk 

grunnlag (medisinsk indikasjons) for å operere pasienten da det ble gjort funn som 

bygget på to uavhengige undersøkelser, både CT og MR, som ga mistanke om 

ondartet forandring (malign lesjon) i bukspyttkjertelen" 

 

Nemda foretok en nærmere vurdering av gjennomføring av inngrepet og konkluderte med 

at det forelå flere avvik fra standard prosedyre for slike inngrep uten overbevisende 

begrunnelse og som ikke var redegjort for i journal og annen dokumentasjon. Det er videre 

uttalt at pasienten burde vært henvist til UNN på et tidligere tidspunkt og at tvil rundt 

betydningen av sen overflytting må gå i favør av pasienten. 

 

Tirsdag 14. desember 2010 er saken på nytt førstesideoppslag i AN med følgende 

overskrift FEILOPERERTE LILLIAN OLSEN GLAD OVER Å BLI TRODD. FÅR 

UTBETALT ERSTATING. Saken er videre omtalt i avisens side 4, 5, og 6 med 

overskriftene "Lettet over å bli trodd", "Direktøren legger seg flat for kritikken" og "Lillian 

Olsen får erstatning etter feilbehandling". Det fremkommer av artikkelen at 

Pasientskadenemnda har konkludert med at hun får erstatning og nemndas vurderinger av 

saken.  Lillian Olsen er intervjuet og det fremgår av artikkelen at hun gjentar mye av 

sykehistorien som ble skrevet i avisen om henne den 26.06.2010. Hun opplyser videre at 

hun vurderer å gå rettens vei mot Nordlandssykehuset.    

 

BEHANDLINGEN AV SAKEN I PFU – avgjørelse 14.12.2010  

Både Nordland legeforening og Nordlandsykehuset med samtykke fra de to legene klaget 

Avisa Nordland inn for Pressens faglige utvalg PFU: PFU avgjorde begge sakene i møtet 

den 14.12.2010. PFU konkluderte med at Avisa Nordland ikke hadde brutt god 

presseskikk. Begrunnelsen er lik for begge saker.    

 

Torsdag 13. januar 2011 er saken på nytt førstesideoppslag med overskriften 

"OVERLEGEFORENINGEN OPPFORDRER TIL AVISBOIKOTT.   Det fremgår av 

avisens forside og artikkel om saken på side 6 og 7 at norsk overlegeforening ber 

medlemmene boikotte Avisa Nordland fordi avisen identifiserte de to overlegene ved 

Nordlandssykehuset med navn og bilde. Det fremgår at bakgrunnen for boikotten er 

overlegeforeningen ikke fikk medhold i saken i PFU og at PFUs begrunnelse for sin 

avgjørelse blant annet var at Kunda og Diermann i januar 2009 sto frem i avisa der de ble 

markedsført av sykehuset som leger med høy kompetanse.  



 - 11 - 12-110779TVI-SALT 

 

Fredag 14. januar 2011 og fredag 8. april 2011 omtales henholdsvis boikottforslaget og 

at overlegeforeningen dropper avisboikott med en rekapitulering av Kirurgisaken. 

 

Mandag 18. april 2011 er saken igjen førstesideoppslag med overskriften "KIRURG 

FRATATT GODKJENNING.  

"Den 40 år gamle kirurgen fra Slovakia fikk norsk spesialistgodkjenning på feil 

premisser. Kirurgen har jobbet ved Nordlandssykehuset i Bodø som overlege i 

gastrokirurgi siden november 2008. Han er en av de to legene som granskes av 

Statens helsetilsyn i den mye omtalte kirurgsaken fra i fjor sommer."  

 

På side 6 og 7 i avisen har saken følgende overskrift "FIKK GODKJENNING PÅ FEIL 

PREMISSER" President i legeforeningen er sitert med overskriften "Vi har ikke grunnlag 

for å anta at dette var juks. Det fremgår av artikkelen i brødteksten at det de senere år har 

skjedd endringer med hensyn til hvem som utsteder bevis i Slovakia og at det kan ha 

medvirket til den administrative feilen fra Slovakiske myndigheter. Det beskriver at legen 

har spesialistgodkjenning i generell kirurgi, men ikke gastromerologisk kirurgi fra 

Slovakia.  

 

Tirsdag 19. april 2011 er det en artikkel i AN over side 8 og 9 om at  Kunda fikk avslag 

på sin søknad om spesialistgodkjenning i gastrokirurgi i Danmark med overskriften 

KIRURG FIKK NEI I DANMARK. Kunda er ikke her identifisert med navn, men 

beskrevet som den som opererte Lillian Olsen m.m Lillian Olsen er intervjuet og dette har 

overskriften OPPRØRT OVER KIRURGEN. Det er videre et lite resyme over saken.  

 

I brev av 10.05.2011 avgjorde helsetilsynets  tilsynssaken mot Kunda og Diermann 

Helsetilsynet kom med sin avgjørelse av tilsynssakene nærmere 2 år etter operasjonen av 

Lillian Olsen. Helsetilsynet vurderte 14 pasientbehandlinger som Kunda og Diermann 

hadde vært involvert i hvorav Kunda hadde hovedansvaret for 7 av disse pasientene. 

Helsetilsynet vurderte også om disse to legene kunne bebreides for bruddet på 

funksjonsfordelingen. 

 

Helsetilsynet la følgende til grunn om Kundas bakgrunn; 

Utdannet lege i Slovakia i 1995 og fikk autorisasjon som lege i Norge 1. oktober 2008. 

Professor Peter Kothaj, leder for avdeling for gastroentereologisk kirurgi ved det 

slovakiske medisinske universitet bekreftet at han hadde fullført spesialistutdanning i 

gastroentereologisk kirurgi i Slovakia. På bakgrunn av dette ble Kunda godkjent norsk 

spesialist i gastroentereologisk kirurgi 24.02.2009. Legeforeningen besluttet 18.03.2011 å 

oppheve den norske spesialistgodkjenning fordi den ble gitt på bakgrunn av 

dokumentasjon som var utstedt av feil organ i Slovakia.  

 

Hovedkonklusjonen til helsetilsynet var at de ikke fant grunnlag for å gi hverken Kunda 

eller Diermann advarsel i medhold av helsepersonell loven § 56.   

 

Av de 7 pasientbehandlingene som ble gjennomgått av helsetilsynet som Kunda hadde 

ansvaret for konkluderte helsetilsynet med at behandlingen var forsvarlig for 6 av disse 

inkludert behandlingen av Lillian Olsen. 

 

Helsetilsynet konkluderte med at behandlingen av 1 av Kundas pasienter var i strid med 

forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4. Begrunnelsen var at helsetilsynet mente at 



 - 12 - 12-110779TVI-SALT 

pasienten skulle vært henvist til UNN slik at man eventuelt kunne ha gjennomført en 

isteden for to operasjoner. Dette da Kunda under sin operasjon ikke hadde fjernet alt som 

burde fjernes grunnet mistanke om kreft og at pasienten senere ble henvist og operert på 

nytt på UNN for fjerning av deler av leveren. Denne pasienten har etter det retten kjenner 

til ikke vært gjenstand for direkte oppslag i AN forut for Helsetilsynets rapport.  

 

Det fremgår av den nærmere begrunnelse i Helsetilsynets brev av 10.05.2011 vurdering av 

behandlingen av Lillian Olsen; 

 

"Vurdering 

Etter Statens helsetilsynets vurdering var utredningen av pasienten forsvarlig og det 

var indikasjon for inngrep på Caput pancreas. Vi slutter oss til sakkyndig som mener 

at det ikke var god praksis å fjerne cauda pancreas og milt i samme seanse, men vi 

finner ikke at det er i strid med forsvarlighetskravet. Begrunnelsen for dette er at det 

var en 6 cm stor cyste som ble fulgt opp, og det var usikkerhet om det forelå 

malignitet i området jfr den malignitetssuspekte lymfeknuten. Vi slutter oss videre til 

den sakkyndige som mener at bevaring av midtdelen av pancreas ikke var god 

praksis, men vi finner ikke at dette var uforsvarlig jfr at metoden er beskrevet i 

litteraturen som et alternativ. 

 

Da det først var bestemt at pasienten skulle opereres i Bodø, finner vi i 

utgangspunktet at det ikke var uforsvarlig av deg å reoperere pasienten her. 

Imidlertid finner vi at god praksis ville ha vært å henvise pasienten til UNN fordi 

slike operasjoner bør utføres ved større sykehus med nødvendig samlet kompetanse 

og spesialutstyr for å håndtere eventuelle komplikasjoner. I tillegg var det 

sommerferie og flere vikarer ved sykehuset. Vi finner at hovedansvaret for at 

pasienten ble operert og reoperert i Bodø først og fremst er ledelsens ved sykehusets 

ansvar og viser til vedlagte kopi av brev til Nordlandssykehuset.  

 

Etter vår vurdering er operasjonsbeskrivelsen noe kort, men du har beskrevet 

detaljert hvorfor du gjorde som du gjorde i ditt brev av 17.08.2009. Vurderingene for 

de ulike trinnene du foretok i forbindelse med operasjonene fremstår som 

velbegrunnet og vi finner ikke at din handlemåte var uforsvarlig.  

 

Når det gjelder Kundas ansvar for bruddet på funksjonsfordelingen uttalte Helsetilsynet 

følgende; 

"Statens helsetilsyn legger til grunn at Nordlandssykehuset HF v/ den ansvarlige for 

virksomheten hadde ansvaret for å sørge for at den funksjonsfordelingen som Helse 

Nord RHF besluttet i 2004 ble iverksatt og implementert i Helseforetaket. Denne 

tilsynssaken viser at dette ikke ble gjort. Vi legger også til grunn at du ikke fikk 

korrekt informasjon om hvilke operasjoner du kunne foreta. Etter vår vurdering kan 

det ikke forventes at du som nytilsatt utenlandsk lege skal etterspørre skriftlige 

dokumentasjon for den muntlige informasjon som ble gitt av dine ledere. Det 

fremgår at du stilte spørsmål om oppstart av lever- og pancreaskirurgi var i tråd med 

overordnete signaler, og det forelå interne retningslinjer som beskrev hvordan slik 

behandling skulle utføres i Bodø. Videre har Rydningen uttalt at samarbeidende 

personell har god kompetanse til å håndtere de aktuelle pasientene. Vi finner derfor 

at ansvaret for at du operert pasienter i strid med funksjonsfordelingen ikke er ditt."  

 

 



 - 13 - 12-110779TVI-SALT 

I brev av 10. mai 2011 avgjorde Helsetilsynets saken også mot Nordlandssykehuset  

 

Helsetilsynet foretok en vurdering av om Nordlandssykehusets brudd på 

funksjonsfordelingen var forsvarlig og konkluderte med følgende; 

 

"Statens helsetilsyn finner at det foreligger brudd på spesialisthelsetjenesteloven § 2-

2 jfr helsepersonellloven § 16."   

 

Grunnlaget for Helsetilsynets konklusjoner var foruten Søreides tidligere rapport også en 

felles sakkyndig uttalelse av 14.01.2011 fra professor dr med Ivar Gladhaug og Søreide 

vedrørende øvrige pasienter. Fra denne uttalelsen siteres pkt 5 i deres konklusjon som 

retten legger til grunn oppsummerer hvorfor bruddet på funksjonsfordelingen ble ansett å 

være uforsvarlig 

 

"Vi har ikke grunnlag for å si at forløpet etter disse store gastrokirurgiske inngrep ville 

vært helt annerledes, og vesentlig bedre, dersom pasientene var blitt behandlet ved 

UNN i Tromsø, eller ved et annet universitetssykehus. Det er likevel grunn til å tro at 

både selve utredningene før behandlingsvalget ble gjort, indikasjoner for operativ 

behandling og gjennomføring av selve behandlingen kunne blitt foretatt på et tryggere 

faglig grunnlag i en behandlingsenhet med bredere kompetanse og større pasientvolum 

av disse sammensatte problemstillingene. Dette ville sannsynligvis ha utsatt pasientene 

for mindre risiko – også de pasientene som hadde et relativt komplikasjonsfritt forløp 

etter operasjonene i Bodø " 

 

Torsdag 12. mai 2011 var saken igjen førstesideoppslag i AN denne gangen med 

overskriften KLINIKKSJEFEN VISSTE ALT OM OPERASJONENE.  Avisen skrev over 

sidene 6 og  7 at klinikksjefen visste om operasjonene slik dette fremkommer i 

Helsetilsynets rapport. 

 

På side 8 refererer avisen fra helsetilsynets rapport vedrørende legens pasientbehandling 

under overskriften KIRURGENE FÅR KRITIKK. Det er videre uthevet MEN DE GIS 

IKKE ADVARSEL. Ingressen er følgende "De to utenlandske legene brøt 

helsepersonelloven. Men de får ingen advarsel av Statens helsetilsyn" Artikkelen refereres 

her i sin helhet; 

 "Bodø. De to kirurgene får begge kritikk for enkeltinngrep. Hver av dem har en 

pasientsak der Helsetilsynet konkluderer med at det er brudd på forsvarlighetskravet i 

helsepersonelloven paragraf 4. Likevel er det ikke nok til  at kirurgene får advarsel. 

Et tilfelle. Kirurgen fra Slovakia er vurdert i sju av pasientskadesakene tilsynet nå 

har avgjort. I et tilfelle mener tilsynet at kirurgen har handlet i strid med 

forsvarlighetskravet i helsepersonelloven.  

         Denne legen var hovedoperatør på Lillian Olsen Men det er ikke hennes sak tilsynet 

mener strider mot dette kravet. 

 Ledelsesansvar. Flere av de aktuelle pasienter som er vurdert fikk komplikasjoner 

som blødninger, lekkasjer og arrbrokk. 

 Dette er imidlertid ikke uten videre uttrykk for at helsehjelpen er utført på en 

uforsvarlig måte mener tilsynet som plasserer ansvaret hos ledelsen. 

 -Statens helsetilsyn finner at din handlemåte i denne saken ikke er av en slik alvorlig 

karakter at du skal gis advarsel. Vi finner at det er virksomhetens ansvar at operasjonen ble 

utført i strid med aktuelle funksjonsfordeling konkluderer tilsynet.        



 - 14 - 12-110779TVI-SALT 

Uaktsomt Den tyske seksjonsoverlegen var hovedoperatør på fire av pasientsakene 

tilsynet har vurdert. Heller ikke han får advarsel. I et tilfelle har han brutt 

helsepersonelloven. Denne pasienten er ikke omfattet av funksjonsfordelingen. Tilsynet 

mener at seksjonsoverlegen burde reoperert den aktuelle pasienten tidligere og finner 

grunnlag for at han i denne saken handlet uaktsomt. – Statens helsetilsyn finner at din 

håndtering av aktuelle pasienter er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helsetjenesten 

og å påføre pasienter en betydelig merbelastning heter det. 

Han beklaget. Fordi dette er en enkelthendelse, og at kirurgen skal ha beklaget 

dårlig kommunikasjon mellom intensivavdelingen og kirurgen finner ikke tilsynet at hans 

handlemåte er av en slik karakter at det skal gis advarsel.  

Nytilsatte   De to kirurgene skal begge ha forklart at da de ble intervjuet til 

kirurgjobbene i Bodø i juni og juli 2008 ble de forelagt planer om at de skulle bygg opp det 

gastrokirurgiske miljøet i Bodø. Helsetilsynet mener at det ikke kan forventes at nytilsatte 

utenlandske leger skal etterspørre skriftlig dokumentasjon  som støtter opp om den 

muntlige informasjon ledelsen gir. Dermed frikjenner de for ansvaret for at det ble foretatt 

operasjoner i strid med funksjonsfordelingen i Helse Nord.  

          AN har prøvd å få kontakt med kirurgene uten å lykkes.  "  

 

Mandag 27. juni 2011 i AN på første side står det som en av mange mindre saker 

"Kirurgene vurderer krav om erstatning" med henvisning til side 8. På side 8 er en artikkel 

med overskriften "Kirurgene vil ha erstatning" med en referering av saken og en uttalelse 

fra den nye administrerende direktør i Nordlandssykehuset.  

 

Onsdag 6. juli 2011  i AN på første side står det som en av mange mindre saker "Legene 

får beklagelse" med henvisning til side 10 og 11. På side 10 og 11  er en artikkel med bilde 

av de to legene med overskriften "Legene får unnskyldning" hvor det beskrives at det var 

sykehusets ansvar at funksjonsfordelingen ble brudt. Det er også et resyme fra sakens gang 

herunder at Lillian Olsen ble operert uten at hun hadde kreft m.m.  

 

Lørdag 23. juli 2011 skrev AN på sidene 6 og 7 at politiet henlegger straffesaken mot de 

to legene med overskriften POLITIET HENLEGGER SAKEN.  Det er videre en 

kommentar fra en journalist med overskriften " SKANDALEN ETT ÅR ETTER " hvor 

avisens håndtering av saken forsvares fullt ut.  

 

Lørdag 1. desember 2012 skrev AN på første side "Fikk millionerstatning" med stort 

bilde av Lillian Olsen. På side 6 og 7 var det flere artikler om saken med en faksimile av 

26.06.21010 med overskriften "Ble ødelagt av sykehuset".   

 

 

III. PARTENES PÅSTANDSGRUNNLAG OG PÅSTANDER 

 

Saksøker gjør i hovedsak gjeldende: 

Saksøker anerkjenner ytringsfriheten og pressens rett til å drive kritisk journalistikk 

overfor helsevesenet. Det anerkjennes også at saken om brutte regler om 

funksjonsfordeling mellom Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset i Tromsø var av 

stor interesse for allmenheten. Ytringsfriheten har imidlertid grenser og i denne saken har 

avisen ærekrenket Kunda og overtrådt  ytringsfrihetens grenser.  



 - 15 - 12-110779TVI-SALT 

 

Fremstillingen i Avisa Nordland var egnet til å gi den gjennomsnittlige avisleser et uriktig 

inntrykk av at legene opererte pasienter uten medisinsk indikasjon og fjernet friske organer 

uten grunn. Gjennom avisoppslagene har AN fremstilt saken som om det var faglig feil 

eller faglig uforsvarlig å operere pasientene, herunder pasient Lillian Olsen. Dette medførte 

ikke riktighet. Videre har avisen skapt et inntrykk av at selve operasjonene var gjennomført 

på en faglig uforsvarlig måte, noe det ikke var tilstrekkelige holdepunkter for på 

publikasjonstidspunktet og som Helsetilsynet konkluderte med at ikke var tilfellet. 

 

Alle vitnene i saken som har kompetanse med dette fagfeltet er samstemming i at det var 

medisinsk indikasjon for at Lillian Olsen skulle opereres og bukspyttkjertelhodet måtte 

fjernes. Det er i retten fremkommet faglig uenighet om hvorvidt også halen på 

buskyttkjertelen burde ha vært fjernet og eventuelt om da hele kjertelen burde vært fjernet. 

Buanes som har lang erfaring som kirurg på Rikshospitalet på dette fagfeltet opplyste at 

han har gjort tilsvarende operasjoner og sluttet seg til de vurderinger som Kunda gjorde 

vedørende Lillian Olsen. Helsetilsynet konkluderte med at Kundas operasjoner av Lillian 

Olsen var faglig forsvarlig.    

 

Det er vanlig å operere på mistanke om kreft i bukspyttkjertelen før man vet sikkert om 

vedkommende har kreft. Dette fordi prøve resultat kan være misvisende og det i mange 

tilfeller vil være for sent å operere dersom man skal gjøre ytterligere utredninger. 

Prognosen uten operasjon dersom det er kreft er bortimot fatal.  Dette innebærer at det på 

alle de sykehus som gjør slike operasjoner vil være pasienter som blir operert og som får 

fjernet indre organer som i ettertid viser seg ikke å ha kreft likevel.  

 

Avisa Nordland hadde ikke tilstrekkelig medisinsk forankring for den vinklingen av saken 

som ble valgt, og publiseringen var derfor uaktsom. Det er ikke innhentet 

informasjon/vurderinger fra universitetsmiljø som har kompetanse på denne typen 

operasjoner. Avisa Nordland har opplyst at de fikk hjelp av en lege til å oversette 

Søreiderapporten. Avisa vil ikke opplyse hvem det var og det er derfor ikke mulig å 

etterprøve kompetansen til vedkommende eller spørre ut vedkommende om hvilke råd eller 

vurderinger som ble gitt avisen. Det kan ikke legges til grunn at avisa skaffet seg innsikt 

fra noen med medisinsk kompetanse på området før de publiserte artiklene om saken.   

 



 - 16 - 12-110779TVI-SALT 

Alt tyder på at man fra avisens side, på et tidlig stadium, var klar over at bruddet på 

funksjonsfordelingen var et systemansvar. Likevel valgt man å gå ut med navn og bilde på 

enkeltansatte på sykehuset med usanne påstander og en unyansert fremstilling. Kunda var 

ansatt overlege på sykehuset og hadde ikke noe ledelsesansvar.   Det fremgår klart av 

helsetilsynets rapport at Kunda ikke kan bebreides for at det ble operert i strid med 

funksjonsfordelingen.  

 

Det er ikke ført noen konkret bevis for at Nordlandssykehuset ikke hadde tilstrekkelig 

kompetanse til å gjennomføre denne type operasjoner. Bakgrunnen for 

funksjonsfordelingen mellom sykehus er at man tenker at stort volum av samme type 

operasjon vil gi bedre kompetanse hos medisinsk personell og dermed bedre resultat for 

pasientene. Det er imidlertid ikke slik at brudd på en funksjonsfordeling gjør en operasjon 

uforsvarlig. Det er ikke uvanlig at det skjer brudd på helseforetakenes funksjonsfordeling. 

Helse Nord besluttet i 2004 at denne type operasjoner skulle samles på UNN i Nord-

Norge. Likevel ble slike operasjoner utført på Nordlandssykehuset frem til 2006. 

Sykehuset mistet etter hvert sine faste gastrokirurger og man sluttet med slike operasjoner. 

Kunda og Diermann ble ansatt i 2009. Kunda hadde  bred erfaring også med denne type 

operasjoner og disse legene er dyktig kirurger. Det er heller ikke sannsynliggjort at 

behandlingsteamet for øvrig ikke holdt et godt nok faglig nivå. 

  

Saksøkte har forsøkt å så tvil om hvorvidt Lillian Olsen samtykket i operasjonen. Det 

fremgår av journalnotatene i saken at pasienten fikk informasjon om planlagt operasjon og 

at hode og også muligens halen på bukspyttkjertelen skulle fjernes. Det er ikke vanlig med 

skriftlige samtykker. Helsetilsynet la til grunn at pasienten var velinformert om det 

planlagte inngrepet og mulige komplikasjoner. Det er ikke ført bevis av motparten for at så 

ikke var tilfelle.   

 

Den usikre faktasituasjonen kombinert med usanne påstander samt profilen på oppslagene 

hvor både navn og bilde av Kunda ble publisert med overskrifter som "Ødela helsa til frisk 

kvinne og "Ble ødelagt av sykehuset" var ærekrenkende.  

 

Avisa har ikke tatt høyde for at det kan være et annet bilde av saken enn pasientens 

rystende historie. Når journalisten sier at historien er så utrolig at den knapt kan være sann 

så bør det gå en alarmklokke hos vedkommende journalist.  



 - 17 - 12-110779TVI-SALT 

Fremstillingen i Avisa Nordland er heller ikke samlet sett alle artikler tatt i betrakning 

tilstrekkelig balansert og derfor utenfor ytringsfrihetens grenser.  

 

Skadeerstatningsloven § 3-6 1. og 2. ledd kommer til anvendelse. Hensynet bak reglene om 

ærekrenkelse er respekt for enkelt individer som blir rammet, menneskeverdet og bidra til å 

sivilisere og sikre kvaliteten på den offentlige samtalen. Man må i henhold til rettspraksis 

vurdere om omdømme faktisk blir krenket, om man har faktisk dekning for det manskriver 

og om det er et særlig vern for denne type ytringer.   

 

Grunnlovens § 100 verner om ytringsfriheten. Pressefriheten er en viktig side av 

ytringsfriheten. Pressen har rett og plikt til å avdekke forhold av betydning for 

samfunnsdebatten. Vernet gjelder imidlertid ikke usanne påstander.  

 

EMKs artikkel 10 gir også er vern for ytringsfriheten. EMD har i henhold til rettspraksis 

gått lenger enn Høyesterett i favør av ytringsfriheten EMD har ved sine avgjørelser lagt 

stor vekt på om saken har allmenn interesse, medienes formidlingsrolle og om 

avisdekningen av saken samlet sett er  balansert..   

 

Det vises til RT 1994 s 348 hvor en lege i plastisk kirurgi i Bergen ble tilkjent 

oppreisningserstatning fra Dagbladet for en ren videreformidling av pasienthistorier. EMD 

kom til motsatt konklusjon og frikjente Dagbladet.  

 

I denne saken er det imidlertid ikke bare tale om videreformidling av pasientens historie. 

Redaktøren har på lederplass uttalt følgende:  

"Historiene om operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset, som Avisa Nordland 

og VG har avslørt de siste dagene er så sjokkerende at man knapt tror det man leser. 

Friske pasienter er operert uten grunn. Livsviktige organer er fjernet og pasienter er 

påført ubotelig skader og store komplikasjoner. 

 

Det er videre lagt til grunn av avisen i dekningen av saken at disse to utenlandske legene 

drev sin egen klinikk i klinikken uten at ledelsen var klar over dette, samtidig skrives det i 

lederen av redaktøren at omfanget av denne saken er for stor til at sykehusledelsen kan 

skylde på de to legene. Det som var situasjonen var at Kunda var en vanlig ansatt på 

sykehuset. Han hadde ikke hadde noe ledelsesansvar på sykehuset. Disse operasjonene ble 



 - 18 - 12-110779TVI-SALT 

gjort fordi hans ledere hadde sagt at slike operasjoner nå skulle utføres på 

Nordlandssykehuset dersom pasienten ønsket dette.     

  

Retten må tolke avisartiklene.  

 

Kundas liv ble sterkt rammet av saken. Saken forfølger ham ennå. Han var en svært 

anerkjent kirurg med et internasjonalt renomme. Han hadde mange valgmuligheter 

jobbmessig internasjonalt. Han bor nå i Danmark og jobber som kirurg på et 

universitetssykehus hvor han fortsatt operer kreft i bukspyttkjertelen. Men selv i Danmark  

møtes han av påstander/rykter  i nabolag om at han er en drapsmann med utgangspunkt i 

avisartiklene om denne saken. Det må være  vern mot påstander som går på en persons 

faglige integritet.     

 

Det må gjøres en samlet vurdering jfr RT 2003 s 1190. Det må også gjøres et skille mellom 

meningsytringer og faktaytringer.  

 

Saksøker mener at avisens ytringer den 26.06.2010 som overskriftene "Ødela helsa til frisk 

kvinne", "Det meste gikk galt", "Ble ødelagt av sykehuset", billedkommentaren "En 

operasjon som hun ikke skulle hatt fordi hun var friskt" og redaktørens leder den 28.06 

"Friske pasienter er operert uten grunn." " Koblet ut spiserøret" ikke er en videreformidling 

av utsagn fra en pasient.  Dette er videre faktapåstander og ikke meningsytringer.  

 

Oppslagene den 28.06 om en annen pasient hvor Kunda bare assisterte under operasjonen 

(uten at det kom frem i artikkelen) med overskriften "Ble også feiloperert" forsterket 

inntrykket av avisartikkelen om Lillian Olsen.   

 

Oppslagene medførte at det gikk rykter om at det var fjernet friske organer i den hensikt å 

selge disse og på den måte skaffe sykehuset penger.  Dette ført til oppslag som "Tjente 

ikke penger på operasjonene".   Helseministeren uttalte at man måtte vurdere å fjerne 

autorisasjonen til legene.  

 

Etter oppslagene i avisen den 26.06.13 ble det på pressekonferansen fra sykehuset opplyst 

om de generelle medisinske sidene ved saken. Ansatte som ble intervjuet av avisen 



 - 19 - 12-110779TVI-SALT 

opplyste også om de generelle medisinske sidene ved saken. Dette ble ikke referert av 

avisen.  

 

Det var en ensidig dekning uten at avisen lette etter motstemmer. Avisen valgte å fastholde 

sin versjon av saken selv etter at andre motstemmer var kommet frem i andre medier. Da 

helsetilsynets rapport kom hvor det ble avklart at helsetilsynet konkluderte med at Kundas 

behandling av Lillian Olsen var faglig forsvarlig ble avisens overskrift "Kirurgene får 

kritikk".   Avisen har ikke på noe tidspunkt hatt en faktisk korrigering. Det har ikke 

eksplisitt fra avisens side i avisen vært uttalt at det ikke var riktig at det var utført 

operasjoner uten grunn.    

 

Det var to sider ved saken. Den andre siden var bruddet på funksjonsfordelingen og 

etterhvert vinklet avisen saken mer mot bruddet på funksjonsfordelingen og ledelsens 

ansvar for dette. Her har avisen fulgt opp og har også skrevet om at ledelsen visste om 

operasjonene og at Kunda fikk en skriftlig unnskyldning fra sykehuset fordi de lot ham stå 

med et ansvar som ikke var hans.  

 

Avisas feilaktige beskrivelse av Kundas medisinsk faglige vurderinger og 

pasientbehanding har imidlertid ikke vært korrigert og dette har vært ærekrenkende for 

Kunda.     

 

Avisen har handlet uaktsomt 

 

Man valgte en full identifikasjon av legene med navn og bilde og påsto at de hadde utført 

operasjoner på friske mennesker uten grunn. Dersom dette hadde vært sant så ville dette 

vært brudd på strl § 229 og helsepersonellovens § 67.  Dette er alvorlige beskyldninger 

som avisen må regne med vil få alvorlige konsekvenser for legene. Det må derfor stilles 

strenge krav til avisens aktsomhet.  

 

Det er i saken opplyst at avisen hadde jobbet med saken i flere måneder før oppslaget den 

26.06.2010. Det avisen hadde som bakgrunn for å skrive om saken var i imidlertid kun  

pasienten Lillian Olsens egen versjon av det som hadde skjedd og Søreides rapport om 

saken for helsetilsynet. Det fremgår klart av Søreiedes rapport at det var medisinsk 

indikasjon for operasjon av Lillian Olsen. Det var med andre ord en god grunn til å operere 



 - 20 - 12-110779TVI-SALT 

Lillian Olsen. Søreide er kritisk til utførelsen av deler av operasjonen, men ikke til at hun 

ble operert. Det synes som om journalisten ikke har forstått rapporten til Søreide.  Det er 

opplyst av avisen at de kontaktet en lege som oversatte enkelte ord i Søreides rapport uten 

at avisen vil opplyse hvem dette er. Det kan ikke ut fra dette legges til grunn at avisen har 

innhentet noe kompetent faglig råd  vedrørende forståelsen av Søreides rapport.  

 

Saken var gjenstand for klagebehandling hos helsetilsynet noe journalist Lillebø var klar 

over. Sykehuset og behandlere er bundet av taushetsplikt og er også svært tilbakeholdende 

med å uttale seg til saker som er til behandling i helsetilsynet. Noe også Lillebø var klar 

over. De hun tok kontakt med i forbindelse med saken var likevel begrenset til ansatte som 

hadde taushetsplikt knyttet til behandling ved Nordlandssykehuset og Helse Nord. Ingen av 

disse ble gjort kjent med vinklingen av saken og hadde derfor liten mulighet til å korrigere 

de medisinske forhold på generelt grunnlag. Kunda selv ble kontaktet 2 dager før saken 

gikk i trykken uten at han ble gjort kjent med vinklingen av saken. Han hadde derfor ingen 

reell mulighet til tilsvar eller korreksjon før saken gikk i trykken.  

 

Dersom Lillebø hadde opplyst om vinklingen på saken eventuelt kontaktet leger med 

kompetanse på dette fagfeltet f.eks på et universitetssykehus ville hennes misforståelser 

vedrørende den medisinske behandlingen av Lillian Olsen blitt oppklart. Hun hadde en 

undersøkelsesplikt ikke minst med bakgrunn i at hun selv har uttrykt at saken var nesten 

for utrolig til å være sann. Saken lå til behandling hos helsetilsynet, men avisens  journalist 

valgte å ikke vente på helsetilsynet faglige vurdering av om behandlingen av Lillian Olsen 

var forsvarlig. Det kreves i en slik uavklart situasjon særlig aktsomhet av avisen ved 

beskrivelsen av om den behandlingen pasienten fikk var korrekt.   

 

Offentlige personer må tåle et kritisk søkelys på seg. Kunda har ikke søkt offentlighetens 

lys. Han stilte opp en gang på et intervju for avisa da han ble ansatt på sykehuset etter 

anmodning fra sin arbeidsgiver. Det var ikke Kunda som gjorde avtalen med avisen om  

intervju og han var en av flere som  ble presentert som nyansatt.   

  

Hvis poenget med omtalen av saken sommeren 2010 var å trygge pasientene så var det i 

alle fall det motsatte man oppnådde. Pasientene ble usikre og tilliten til leger og sykehus 

ble redusert.  Klagesaken vedørende Lillian Olsen var allerede til behandling i 



 - 21 - 12-110779TVI-SALT 

Helsetilsynet. Nordlandssykehuset hadde besluttet sommeren 2009 at de ikke lengre skulle 

foreta slike operasjoner etter krav fra Helse Nord.  

 

Dekningen var ikke innenfor ytringsfriheten. Det var ikke almen interesse hvilken lege 

som hadde utført operasjonene m.h.t brudd på funksjonsfordelingen mellom to sykehus. 

Avisa Nordland har opptrådt unøyaktig, ukritisk og dømmende. Det er mange tapere i 

saken. 

 

Erstatningskravet 

Erstatning skal utmåles etter en rimelighetsvurdering jfr skadeerstatningsloven § 3-5. 

Det må legges vekt på arten av krenkelsene som i dette tilfellet var avisartikler og hvor 

grov krenkelsen er. I dette tilfellet er det i realiteten beskyldninger om straffbare forhold. 

Det må også ses på hvilke konsekvenser saken fikk. I dette tilfellet medførte det at Kunda 

ikke lenger hadde den nødvendige tilliten til å utføre sin jobb som lege. Han måtte flytte 

fra Norge. Belastningen på ham og hans familie har vært usedvanlig stor.   

    

Det er grunnlag for en høy erstatning. 

 

Saksomkostinger 

Avisa Nordland har hemmeligholdt hvilken medisinsk faglig ekspertise de har rådført seg 

med m.h.t forståelsen av Søreides rapport. Det gjorde det nødvendig for saksøker å føre 

omfattende bevis rundt det medisinskfaglige forholdet i saken. 

 

Kunda har hele veien vist vilje til å drøfte forlik, noe avisa har avvist hele veien.    

 

Dersom saksøker skulle tape saken bør ovennevnte ha betydning for 

saksomkostningsspørsmålet.   

 

Saksøktes salær krav på kr 709.241, eks mva er uansett vesentlig for høyt i forhold til hva 

som med rimelighet kan kreves dekket i saken    

 

Saksøker v/prosessfullmektig nedla slik endelig påstand: 



 - 22 - 12-110779TVI-SALT 

1.   Avisa Nordland v/ styrets leder betaler oppreisningserstatning til Ratislav Kunda 

fastsatt etter rettens skjønn, oppad begrenset til kr 500.000 – med tillegg av rente 

etter forsinkelsesrenteloven  fra forfall til betaling skjer. 

  

2.   Avisa Nordland v/ styrets leder betaler Ratislav Kundas saksomkostninger for 

tingretten med tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven fra forfall til betaling 

skjer.   

 

Saksøkte gjør i hovedsak gjeldende: 

Saken hadde meget stor almen interesse. Det er registrert mer enn 1000 oppslag i media 

om saken.  

 

Saken gjaldt brudd på funksjonsfordelingen mellom to sykehus som gikk utover 

pasientsikkerheten. Saken gjaldt kompliserte operasjoner som var besluttet samlet på noen 

få sykehus i Norge da det kreves ikke bare dyktige og erfarne kirurger, men også et meget 

kompetent behandlingsteam som sådan for å kunne gi pasienten en forsvarlig behandling. 

Det var stor risiko for alvorlige komplikasjoner knyttet til disse operasjonene og dette 

krever kompetanse og beredskap som mindre sykehus normalt ikke har. Antall operasjoner 

som utføres på et sykehus er også avgjørende for kvaliteten på arbeidet. Lillian Olsens 

pasienthistorie fra Nordlandssykehuset må sees i dette lyset.     

 

Avisens dekning av saken har i all hovedsak vært videreformidling av andres utsagn eller 

rapporter.  

 

VG hadde samme dag som AN oppslag om saken. VGs overskrift var "Fjernet friske 

organer". Andre media hadde enda grovere oppslag i sin omtale av saken i etterkant. Det er 

ut fra bevisførselen i saken grunn til å tro at oppfatning av ANs dekning av saken er 

påvirket av andre mediers omtale av saken. De leger som engasjerte seg for å korrigere den 

medisinske misforståelsen rundt slike operasjoner valgte å kontakte  VG og Aftenposten.      

 

ANS journalist Lillebøs arbeid i saken er beskrevet i metoderapporten vedrørende søknad 

om SKUP prisen i 2010. Hennes arbeid sammenfaller med metoderapporten til VGs 

journalist som også søkte om SKUP prisen for saken samme år.  

 

Hennes utgangspunkt var Lillian Olsens pasienthistorie. Lillian Olsen var 

operasjonssykepleier og ansatt på Nordlandssykehuset. I tillegg hadde hun Søreides 



 - 23 - 12-110779TVI-SALT 

sakkyndige rapport som var utarbeidet etter oppdrag for Helsetilsynet. Søreide rapporten 

var kritisk til deler av operasjonen og til at operasjonene var foretatt i strid med 

funksjonsfordelingen.  Journalisten kontaktet kommunikasjonssjefen på sykehuset, Norum 

i Helse Nord m.m. om saken m fl. De viste til at saken var til behandling i Helsetilsynet og 

svarte heller ikke på generelle spørsmål.  

 

Sykehuset var klar over at saken var til behandling hos helsetilsynet. De burde ha innhentet 

samtykke til opphevelse av taushetsplikten fra Lillian Olsen slik at de kunne uttale seg om 

saken til pressen jfr Røed saken.   Man kan ikke forlange at pressen skal vente med å 

skrive om saken til helsetilsynet har tatt stilling til klagen.       

 

Redaktøren bidro aktivt til at styreleder Fossum i Nordlandssykehuset fikk en kronikk på 

trykk i avisa på side 3 hvor han fikk presentert sykehusets syn på saken.     

Fossums innlegg i AN må sidestilles med innleggene fra leger om saken  i VG og 

Aftenposten. 

 

Avisen har referert korrekt og nøkternt fra Søreides rapport.  

 

Grunnlovens § 100 verner om ytringsfriheten. I tillegg kommer EMK § 10 som også 

verner om ytringsfriheten. Det fremgår av rettspraksis at Høyesterett i hovedsak tolket 

ytringsfriheten mer innskrenkende enn EMD frem til 2002. Høyesterettspraksis forut for 

2002 har derfor mindre vekt.  

 

Ytringer som anses som value judgement er beskyttet av EMK § 10. Dette gjelder også 

påstand om mistanke om faktiske forhold. Det anføres at alle ytringer i avisen om saken er 

vurderinger som skal anses som  value judgement. En aggressiv og polemisk vinkling er 

også vernet av ytringsfriheten 

 

Det må også etter EMK § 10 gjøres en helhetlig vurdering av  avisens totale fremstilling av 

saken inkludert brødtekster om saken og eventuelt korrigerende fremstillinger. Avisen 

dreide ganske raskt vinklingen av saken mot bruddet på funksjonfordelingen og at dette var 

en systemsvikt som ledelsen hadde ansvar for.   Man fulgte opp saken videre og skrev om 

at legene fikk unnskyldning fra sykehuset og at helsetilsynet ga sykehusets ledelse ansvaret 



 - 24 - 12-110779TVI-SALT 

for bruddet på funksjonsfordelingen. Avisen skrev også om saken da helsetilsynets rapport 

kom og refererte korrekt innholdet i denne.    

 

I henhold til RT 2001 s 1618 må det også legges til grunn at det ikke kan innfortolkes 

meningsinnhold i artikler som ikke er direkte uttalt. Det står ikke at det gjort straffbare 

forhold i noen av avisartiklene. Det foreligger ikke en ærekrenkelse etter § 247, subsidiært 

er dette er grensetilfelle og ligger i det nedre skikt.    

 

Det er et faktum at Lillian Olsen ble ødelagt for livet som følge av disse operasjonene. Det 

fremgår av avisartikkelen at det var mistanke om kreft og at hun derfor ble anbefalt 

operasjon. Det er videre et faktum at hun ikke hadde kreft og at hun derfor var frisk. Det 

vises også til Søreides rapport hvor det står at hun hadde god almen tilstand forut for 

operasjonen. Hun mener selv at hun ikke hadde samtykket i inngrepene som ble gjort, men 

dette er nedtonet i artikkelen. Lillian Olsen er ikke ført som vitne, men flere vitner  i saken 

har bekreftet at hun til dem har sagt at hun ikke samtykket i de inngrep som ble gjort.  

Søreide stiller i sin rapport også spørsmål ved omfanget av samtykket. 

 

Mye tyder på at pasienter ikke fikk god nok informasjon om inngrepet forut for 

operasjonene ut fra flere oppslag fra andre pasienter som også ble operert for det samme på 

Nordlandssykehuset.  

 

Kunda ble kontaktet  2-3 dager før saken kom på trykk og fikk da anledning til å uttale seg. 

Han sa bare at det var han selv som hadde sendt saken til vurdering til Helsetilsynet og ba 

om at dette kom frem om man skrev om saken. AN tok dette inn i avisen.        

 

Billedteksten " En operasjon hun ikke skulle hatt fordi hun ikke hadde kreft" er ikke helt 

dekkende for sakens realiteter og kan misforstås, men når man leser saken i sin helhet  så 

vil man forstå saken riktig.   

 

Det var ikke grunnlag for en slik omfattende operasjon dvs at også halen av 

bukspyttkjertelen ble fjernet.   

 



 - 25 - 12-110779TVI-SALT 

Norum i Helse nord uttalte for øvrig til journalist Lillebø at Olsen var rammet av noe som 

kunne vært unngått. Det må ut fra dette utledes at dersom hun hadde blitt operert et annet 

sted kunne utfallet blitt et annet.  

 

Det må gjøres en sammensatt vurdering av om ytringsfrihetens grenser er overskredet. 

Denne vurderingen omfatter blandt annet graden av almen interesse, beskyldningens 

karakter, om det er en offentlig eller privat person og graden av avisens aktsomhet.  

 

Når det gjelder om Kunda var en offentlige eller privat person så må det hensyntas at 

Kunda selv hadde stilt opp til intervju i avisen da han ble ansatt. Det avgjørende for å 

vurdere om han er en offentlig person er imidlertid at han var offentlig tilsatt med en jobb 

som lege som krever offentlig godkjenning og autorisasjon.     

 

AN har handlet med tilstrekkelig aktsomhet. Alle involverte har hatt muligheten til å 

komme med tilsvar. Når man avstår fra å kommentere saken tar man en risiko som man 

selv må bære. Det er autorative kilder som er brukt i saken.   

 

 

Når det gjelder spørsmålet om identifikasjon av legene så er det graden av almene 

interesser som er avgjørende.  I denne saken var begrunnelsen for identifikasjon at ansatte 

på sykehuset først ga uttrykk overfor avisen for at dette var noe legene hadde gjort uten at 

ledelsen ved sykehuset hadde godkjent operasjonene. Videre at avisen ikke visste hvor 

mange pasienter de aktuelle legene hadde operert og at dersom man identifiserte dem ville 

flere pasienter bli kjent med at de var rammet av det samme    

 

Oppreisningens størrelse 

Oppreisning er en fakultativ bestemmelse. Det avgjørende for Kunda synes ikke å være 

penger, men at han får konstatert at AN har gjort noe galt.  

 

I henhold til tidligere rettspraksis så er et krav på kr 500.000 for høyt.  

 

Saksomkostninger  

Det er saksøkte som har fremlagt hovedtyngden av den faktiske dokumentasjonen. 

Saksøker hadde allerede i stevningen 10-12 vitner og det er ikke ANS hemmeligholdelse 

av sin medisinske kilde som nødvendiggjorde det omfattende bevisførselen fra saksøker.  



 - 26 - 12-110779TVI-SALT 

 

Saksøkte v/ prosessfullmektig nedla slik endelig påstand: 

 

1. Avisa Nordland v/ styrets leder frifinnes. 

 

2. Ratislav Kunda dømmes til å betale sakens omkostninger.  

 

 

IV RETTENS VURDERINGER 

Vilkårene for å idømme oppreisning for ærekrenkelse framgår av skadeserstatningsloven § 

3-6. Bestemmelsens første ledd lyder:  

 

« Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist 

uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik 

erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og 

forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning 

(oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig. »  

 

Når krenkingen er forøvd i trykt skrift, følger av annet ledd at eier eller utgiver kan 

pålegges å betale slik ytterligere oppreisning som retten i forhold til dem finner rimelig.  

 

Bestemmelsens første ledd har vært forstått slik at krenking av en annens ære foreligger 

når gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 246 eller § 247 er oppfylt. I tillegg kreves at 

ærekrenkelsen er rettsstridig.  

 

Retten må foreta en tolkning av avisoppslagene. Ut fra ordbruken, typografien, innbyrdes 

sammenheng og bruken av foto må det klarlegges hvorledes reportasjene og oppslagene 

måtte oppfattes av den alminnelige avisleser. Utsagnene må ses i sammenheng med hele 

reportasjen de er en del av. Som det fremgår av innledningen av dommen har ANs omtale 

av "saken" vært meget omfattende med minst 14 førstesideoppslag over mer enn 2 år.   

 

Utgangspunktet for denne saken er ANs oppslag om Lillian Olsens pasienthistorie den  26. 

juni 2010.  

 

Lillian Olsen ble operert på Nordlandssykehuset av Kunda i juni 2009 og fikk fjernet flere 

vitale indre organer på grunn av mistanke om kreft i bukspyttkjertelen. I forbindelse med 

/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19690613-026.html&3-6
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19690613-026.html&3-6
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19020522-010.html&246
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19020522-010.html&247


 - 27 - 12-110779TVI-SALT 

operasjon ble det tatt vevsprøver som ble analysert. Det ble ikke påvist ondartet svulst dvs 

kreft på disse vevsprøvene. Det er derfor sannsynlig at hun ikke hadde ondartet kreft. Hun 

fikk meget alvorlige komplikasjoner og måtte gjennomgå mange nye operasjoner.   

 

Retten legger videre til grunn følgende medisinsk faktum. Ved klar mistanke om kreft i 

bukspyttkjertelen fjernes hele eller deler av bukspyttkjertelen. Dette er en aggressiv form 

for kreft med meget høy dødelighet. For mange vil det være for sent å bli operert dersom 

man venter på ytterligere prøver. Erfaring har vist at biopsiprøver ikke er til å stole på dvs 

at mange pasienter kan ha kreft i bukspyttkjertelen selv om dette ikke lar seg påvise i 

biopsiprøvene. Denne typen operasjoner er meget kompliserte og 20-30 % av pasientene 

opplever komplikasjoner med behov for reoperasjoner. Det er ikke uvanlig selv med det 

beste utstyret og den beste kompetansen at pasienter gjennomgår pancreasoperasjoner uten 

at de har kreft.   

 

Mange operasjoner av samme type ved et sykehus antas å gi høyere kompetanse og dermed 

bedre resultat for pasientene. De operasjoner som er relativt sjeldne og som krever høy 

kompetanse er det spesielt ønskelig at konsentreres på få sykehus. Helseforetakene kan gi 

retningslinjer for funksjonsfordeling mellom sykehus, men dette er retningslinjer og ikke 

forskrifter. Sykehusene kan velge ikke å følge slike retningslinjer. Brudd medfører ikke 

straffeansvar, men kan sanksjoneres ved at sykehusene ikke får dekket kostnader ved 

operasjoner som bryter med funksjonsfordelingen. Det er enighet mellom partene om at 

disse operasjonene skulle etter gjeldende retningslinjer for funksjonsfordelingen i Helse 

Nord fra 2004 vært utført ved Universitetssykehuset i Nord-Norge dersom operasjonen 

skulle utføres i Nord-Norge. Det er dokumentert at slike operasjoner likevel fortsatte på 

Nordlandssykehuset i noen år til etter dette og at slike operasjoner ble gjenopptatt etter at 

Kunda ble ansatt. Etter nytt pålegg fra Helse nord sommeren 2009 besluttet 

Nordlandssykehuset i juli 2009, kort tid etter operasjonen av Lillian Olsen, å ikke lenger 

foreta denne type operasjoner.   

 

Etter rettens oppfatning ville den alminnelige leser av AN lørdag 26.06.2010 først og 

fremst ha oppfattet at overlege Rastislav Kunda  hadde operert en frisk pasient og hadde 

fjernet livsviktige organer på denne pasienten uten grunn fordi han ikke tok seg tid til å 

sjekke om pasienten virkelig hadde kreft ved å avvente resultatet av prøver.   Videre vil en 



 - 28 - 12-110779TVI-SALT 

alminnelig leser  også oppfattet at ledelsen ved Nordlandssykehuset ikke kjente til disse 

operasjonene og at  det var Kunda og en annen utenlandsk lege som var ansvarlig for at det 

ble foretatt operasjoner i strid med funksjonsfordelingen mellom Nordlandssykehuset og 

UNN.    

 

Flere pasienter sto etter denne artikkelen frem i avisen og fortalte at de var blitt operert 

uten at de hadde kreft. Når man ser på engasjementet rundt saken både fra redaktører og 

lesere i leserinnlegg så er det åpenbart at det er "operasjon av friske mennesker uten grunn" 

som først og fremst rystet journalistene og leserne. Dette fremsto som så utrolig at det 

oppsto rykter om at årsaken var at man ville tjene penger på salg av "friske organer" for 

transplantasjon.  

 

Oppslagene førte til at Salten politidistrikt opprettet straffesak mot Kunda. Statens 

Helsetilsyn besluttet å granske alle bukspytt- og leveroperajoner som Kunda hadde utført. 

Helseministeren uttalte at Kundas legeautorisasjon burde vurderes, Kunda mistet tilliten 

som lege og fikk midlertidig forbud mot å operere på Nordlandssykehuset. Han sa etter en 

tid på grunn av denne saken opp jobben på Nordlandssykehuset. 

 

AN rettet etter kort tid også søkelyset i saken mot bruddet på funksjonsfordelingen, noe 

som førte til at sykehusets direktør og en klinikksjef måtte gå fra sine jobber.  

 

Statens Helsetilsyns konklusjoner i saken  kom ca 2 år etter at Lillian Olsen ble operert og 

ca 1 år etter AN førstesideoppslag om saken sommeren 2010.  Helsetilsynet konkluderte 

med at Nordlandssykehusets brudd  på funksjonsfordelingen var uforsvarlig. Det ble 

imidlertid konkludert med at Kunda ikke kunne bebreides for at operasjonene ble foretatt 

på Nordlandssykehuset i strid med funksjonsfordelingen. Det ble lagt til grunn at  

beslutningen om at slike operasjoner skulle gjennomføres på Nordlandssykehuset var tatt 

av en leder som var overordnet Kunda og Diermann på sykehuset.  

 

Som beskrevet tidligere i dommen var grunnlaget for Helsetilsynets konklusjoner foruten 

Søreides tidligere rapport også en felles sakkyndig uttalelse av 14.01.2011 fra professor dr 

med Ivar Gladhaug og Søreide vedrørende øvrige pasienter. Retten finner også her grunn 



 - 29 - 12-110779TVI-SALT 

til å sitere pkt 5 i deres konklusjon som retten legger til grunn oppsummerer hvorfor 

bruddet på funksjonsfordelingen ble ansett for å være uforsvarlig 

 

"Vi har ikke grunnlag for å si at forløpet etter disse store gastrokirurgiske inngrep ville 

vært helt annerledes, og vesentlig bedre, dersom pasientene var blitt behandlet ved 

UNN i Tromsø, eller ved et annet universitetssykehus. Det er likevel grunn til å tro at 

både selve utredningene før behandlingsvalget ble gjort, indikasjoner for operativ 

behandling og gjennomføring av selve behandlingen kunne blitt foretatt på et tryggere 

faglig grunnlag i en behandlingsenhet med bredere kompetanse og større pasientvolum 

av disse sammensatte problemstillingene. Dette ville sannsynligvis ha utsatt pasientene 

for mindre risiko – også de pasientene som hadde et relativt komplikasjonsfritt forløp 

etter operasjonene i Bodø " 

 

Helsetilsynet gjennomgikk Kundas kompetansebakgrunn og la til grunn at Kunda hadde 

den spesialistkompetansen som kreves for denne type operasjoner og at han hadde 

omfattende erfaring fra utlandet med tilsvarende type kirurgi. Helsetilsynet konkluderte 

også med at alle de pasientene som konkret er beskrevet i Avisa Nordland i tilknytning til 

denne saken som "feilopererte" fikk forsvarlig medisinsk behandling av Kunda inkludert 

Lillian Olsen. Kunda fikk kritikk i forhold til en pasient som retten ikke kan se er konkret 

beskrevet i AN. Kritikken vedrørende denne pasienten er uansett ikke av en slik karakter at 

Helsetilsynet finner grunn til å gi advarsel.  

 

Etter helsetilsynets rapport kom ble straffesaken mot Kunda henlagt.  

 

Retten legger etter bevisførselen til grunn at Lilian Olsen ikke ble operert uten god grunn, 

Det var klar medisinsk indikasjon på at hun hadde ondartet kreft i bukspyttkjertelen. Det 

ville vært medisinsk uforsvarlig å avvente resultatet av en biopsi før videre operasjon. Det 

er ikke uvanlig at det i ettertid viser seg at svulsten ikke er ondartet, men det kan man ikke 

vite sikkert på forhånd. Etter bevisførselen legger retten til grunn at det er faglig uenighet 

om hvor mye av hennes bukspyttkjertel m.m som burde vært fjernet, men retten legger til 

grunn både ut fra vitneførselen i denne saken og Statens helsetilsyns konklusjon at Kundas 

valg m.h.t fremgangsmåte var medisinsk forsvarlig.  

  

Det som var riktig i avisartikkelen den 26.06.2010 var at Lillian Olsen var operert på grunn 

av mistanke om kreft og at det i ettertid viste seg at hun ikke kreft. Det var imidlertid ikke 

grunnlag for å si at hun ikke skulle vært operert og at man skulle ventet på svar på 



 - 30 - 12-110779TVI-SALT 

kreftprøver før en operasjon. Det som var riktig i avisartikkelen den 26.06.2010 var at det 

var gjort operasjoner i strid med funksjonsfordelingen mellom UNN og 

Nordlandssykehuset. Det må imidlertid legges til grunn ut fra øvrig bevisførselen og 

Statens helsetilsyns konklusjon at det var ledelsen på Nordlandssykehuset og ikke Kunda 

og Diermann som var ansvarlig for at det ble besluttet å foreta disse operasjonene på 

Nordlandssykehuset. 

 

Når det gjelder fremstillingen av at operasjonene ble foretatt uten at sykehusets ledelse var 

klar over dette og at Kunda og en annen utenlandsk lege var ansvarlig for bruddet for 

funksjonsfordelingen så er dette rettet opp i flere avisartikler i AN særlig etter 

Helsetilsynets rapport, men også før den tid. 

 

For den alminnelige leser av AN frem til hovedforhandlingen i denne saken, ut fra det som 

er fremlagt for retten, kan retten imidlertid ikke se at AN har rettet opp feilinformasjon og 

den svært alvorlige påstanden som var hovedgrunnlaget for saken dvs at man ga leserne 

inntrykk av at  "friske mennesker ble operert uten grunn" av Kunda.   

 

Også da helsetilsynets avgjørelse i saken kom valgte avisen overskriften "Legene fikk 

kritikk" og fokuserte mest på det lille som var av kritikk i saken mot Kunda i forhold til en 

av de pasienter han hadde behandlet. Det sto en setning inne i artikkelen som måtte forstås 

dit hen at kritikken ikke gjaldt Lillian Olsen, uten at dette ble nærmere forklart. Selv om de 

faktiske opplysningene hver for seg ikke var uriktige så ga denne artikkelen ikke en 

balansert fremstilling av Helsetilsynets vurdering av saken. Helsetilsynet frikjente Kunda 

for de anklager som hadde blitt fremmet mot ham i avisen m.h.t behandlingen av Lillian 

Olsen. Helsetilsynet konkluderte med at både  utredningen og  de kirurgiske inngrep han 

foretok overfor Lillian Olsen  var forsvarlig. På bakgrunn av at Kunda var blitt identifisert 

med navn og bilde som den som hadde operert en frisk pasient uten grunn og påført 

pasienten ubotelig skade samt at AN hadde hatt en slik gjentagende kritisk- og omfattende 

omtale av ulike sider ved saken forut for dette, så kan retten på ingen måte se at denne 

artikkelen ga leserne en riktig oppfatning av Helsetilsynet vurdering av Kundas 

pasientbehandling i denne saken.    

 



 - 31 - 12-110779TVI-SALT 

Retten kan ikke se at AN har ført bevis for at beskyldningen om at Kunda opererte friske 

mennesker uten grunn er sann. 

 

Retten legger til grunn at dersom en lege operer og fjerner vitale indre organer hos friske 

mennesker uten grunn så er dette straffbart og man vil miste all tillit som lege dersom dette 

er riktig. Beskyldningene førte til at det ble startet etterforskning mot ham noe avisen 

formidlet til leserne. Beskyldningen er klart ærekrenkende og egnet til å utsette Kunda for 

hat eller ringeakt, jfr strl § 247.  Resultatet av avisartiklene var da også at Kunda mistet 

tilliten som lege og ikke lenger kunne utføre sitt arbeid som lege ved Nordlandssykehuset. 

Det legges videre til grunn at saken også har forfulgt Kunda i utlandet og at i vår globale 

mediaverden vil denne type feilaktige beskyldninger kunne hefte ved en person langt 

utover leserkretsen til en lokalavis.        

 

Spørsmålet er likevel om reportasjene og oppslagene i AN samlet sett er rettsstridige.  

 

Det må her gjøres en avveining i forhold til medias viktige rolle i samfunnet og 

ytringsfriheten og krenkelse av individets omdømme. Dette kan være en vanskelig 

avveining noe RT 2005 s 1667 er et eksempel på.  I RT 2005 s 1667 kom høyesteretts 

flertall til etter en konkret avveining mellom vernet av ytringsfriheten i Den europeiske 

menneskerettskonvensjon ( EMK) artikkel 10 og retten til respekt for privatliv i EMK 

artikkel 8,  at reportasjene og oppslagene ikke var rettsstridige. Mindretallet kom til 

motsatt konklusjon og stemte for å tilkjenne saksøker 150 000 kroner i oppreisning fra 

avisen. Den som tapte saken i høyesterett klaget Norge inn for EMD. I dom av 9. april 

2009 (application no. 28070/06) ( EMD-2006-28070) kom EMD enstemmig til at det 

forelå krenkelse av EMK artikkel 8 - retten til respekt for privatliv, herunder vern av 

omdømme. EMD tilkjente 19 000 euro i oppreisning, jf. EMK artikkel 41. 

 

Når det gjelder vurderingstemaene så har høyesterett i RT 2005 s 1677 kommet med  

følgende uttalelser som imidlertid fortsatt slik retten ser det i hovedsak er det rettslige 

utgangspunkt for avveiningen mellom enkelt menneskets vern mot uriktige beskyldninger i 

media og ytringsfriheten: 

 

"Idømmelse av oppreisning er et inngrep i ytringsfriheten etter EMK artikkel 10 nr. 1, 

jf. eksempelvis Rt-2003-1190 avsnitt 53. Slikt inngrep er etter nr. 2 likevel tillatt når 

/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A8
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A8
/cgi-lex/wifthen?emd-2006-028070
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A8
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A41
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-1190-A53


 - 32 - 12-110779TVI-SALT 

det er hjemlet i lov, forfølger et lovlig formål og er nødvendig i et demokratisk 

samfunn for å verne andres omdømme eller rettigheter. Det er uomtvistet og klart at 

oppreisning er hjemlet i lov, og at idømmelse av oppreisning for usanne ærekrenkende 

beskyldninger av hensyn til personvernet forfølger et lovlig formål. Spørsmålet er om 

inngrepet er nødvendig i et demokratisk samfunn.  

 

EMD har i lang tid forstått « nødvendig i et demokratisk samfunn » slik at inngrep i 

ytringsfriheten må begrunnes i et tvingende samfunnsmessig behov (« a pressing social 

need »), jf.eksempelvis storkammeravgjørelsen 17. desember 2004 i sak Cumpana og 

Mazare mot Romania ( EMD-1996-33348-2) premiss 88. Inngrepet må være relevant, 

tilstrekkelig og forholdsmessig, jf. samme avgjørelse premiss 90. Domstolen avveier 

konkret beskyttelsen av ytringsfriheten mot vern av omdømmet for den som har fått en 

uriktig anklage rettet mot seg. Innen den private sfære verner EMK artikkel 8 mot 

usanne beskyldninger, jf. premiss 91.  

 

I Rt-2002-764 (Nordlandsposten), Rt-2003-914 (Akershus Amtstidende), Rt-2003-928 

(Tønsbergs Blad), Rt-2003-1190 (Minnefond) og Rt-2004-1483 (Asker og Bærums 

Budstikke) har Høyesterett behandlet saker om mortifikasjon og oppreisning for 

påståtte usanne beskyldninger i nyhetsmedia i forhold til EMDs nyere avgjørelser. I tre 

av sakene kom Høyesterett etter en konkret vurdering til at publiseringen av usanne 

ærekrenkende beskyldninger ikke var rettsstridig. I den konkrete vurdering ble det i 

samsvar med EMDs praksis etter artikkel 10 nr. 2 tatt utgangspunkt i nyhetsmedias 

grunnleggende funksjon i et demokratisk samfunn, både som sentral utøver av 

ytringsfriheten og som den viktigste arena for andres bruk av denne frihet. Det 

understrekes imidlertid at utøvelse av ytringsfriheten må balanseres mot hensynet til 

personvernet, herunder enkeltmenneskers omdømme, som også er en anerkjent 

menneskerett, jf. Rt-2002-764 på side 773 og Rt-2003-928 avsnitt 39.  

…… 

Oppreisning kan idømmes etter skadeserstatningsloven § 3-6 når dette er nødvendig i et 

demokratisk samfunn for å verne andres omdømme eller rettigheter, jf. artikkel 10 nr. 

2. I denne sak er det nyhetsmedias frihet til å meddele og publikums rett til å motta 

nyheter og informasjon som skal holdes opp mot personvernet og den enkelte persons 

omdømme som er vernet i EMK artikkel 8 og artikkel 10 nr. 2.  

 

Det følger av EMDs og Høyesteretts avgjørelser at den konkrete avveining av 

nødvendigheten av inngrepet må baseres på dels mer sammenfallende og dels nokså 

forskjellige forhold. Om dette uttales i Rt-2003-928 avsnitt 44:  

 

« ... Av disse finner jeg grunn til å fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens 

karakter, derunder om beskyldningen klassifiseres som « value judgment » eller « factual 

statement », om den retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av 

aktsomhet, derunder om og eventuelt i hvilken utstrekning media på 

publiseringstidspunktet hadde holdepunkter i faktum for at påstanden var sann. Generelt 

vil ytringen ha et sterkt vern dersom den gjelder forhold av allmenn interesse, 

verdivurderinger, videreformidling, offentlig person, og det foreligger sterke 

holdepunkter for at påstanden var sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden allmenn 

interesse, faktapåstander, egen fremsettelse, privatperson, og det foreligger svake 

holdepunkter for at påstanden var sann, har ytringen et mindre sterkt vern. »  

/cgi-lex/wifthen?emd-1996-033348-2
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A8
/cgi-lex/wifthen?RT-2002-764
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-914
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-1190
/cgi-lex/wifthen?RT-2004-1483
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/wifthen?RT-2002-764-A773
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928-A39
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19690613-026.html&3-6
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A8
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928-A44


 - 33 - 12-110779TVI-SALT 

 

Ved avveiningen etter artikkel 10 nr. 2 er det viktig å skille mellom nyhetsmedias 

videreformidling av andres usanne beskyldninger og egne usanne beskyldninger, 

jf.eksempelvis Rt-2003-1190 avsnitt 74. Når nyhetsmedia gir korrekt referat fra 

offentlige dokumenter, skal det svært meget til for å iverksette inngrep som 

mortifikasjon og idømmelse av erstatning og oppreisning, jf. Rt-2000-279 på side 288, 

Rt-2003-928 avsnitt 42 og Rt-2003-1190 avsnitt 74.  

 

Hovedregelen er at usanne ærekrenkende uttalelser om faktiske forhold ikke er 

beskyttet etter EMK artikkel 10. Det må foreligge spesielle grunner for å fravike denne 

hovedregel, jf. Rt-2003-928 avsnittene 41 og 57.  

 

Det er et grunnleggende vilkår at usanne ærekrenkende påstander rettet mot private 

personer må være av allmenn interesse for å være beskyttet mot inngrep, jf.eksempelvis 

Rt-2003-928 avsnitt 45. I tillegg kreves etter EMDs og Høyesteretts praksis at 

journalist og eventuelt redaktør har vært aktsomme ved utformingen av oppslag og ved 

publiseringen. Ved bedømmelsen av journalists og redaktørs aktsomhet vil spørsmålet 

om et faktautsagn er riktig, om det er tatt nødvendige forbehold, vurdering av behovet 

for å identifisere enkeltpersoner og undersøkelser av om beskyldningene er sanne, være 

vesentlige.  

….. 

 

Beskyldningens karakter og særlig dens grovhet er et viktig moment i avveiningen av 

om hensynet til personvernet hjemler inngrep i ytringsfriheten, jf. Rt-2002-764 på side 

774-775. Det må etter EMDs og Høyesteretts praksis skilles mellom faktautsagn og 

verdivurderinger, da sannhetsbevis kan bare føres for faktapåstander. Utsagn som kan 

forstås slik at en person er eller kan være mistenkt for et straffbart forhold, må normalt 

anses som et faktautsagn som krever bevis.  

 

Pasientbehandling ved offentlig sykehus har i utgangspunktet stor offentlig og allmenn 

interesse. Dersom en offentlig ansatt lege eller sykehus gjør alvorlige feil som har 

betydning for pasientsikkerheten så er det viktig at slike forhold kan belyses og korrigeres. 

Samtidig er dette et felt som er svært vanskelig og krevende å skrive om. Det kan berøre 

følsomme forhold for den som mener seg feilbehandlet. Behandlingen av pasienter er 

undergitt taushetsplikt og det er tette profesjonsrelasjoner i helsevesenet. Årsakene til 

feilbehandlinger kan være svært sammensatt. Det er også slik at operasjoner alltid 

medfører risiko for skader og komplikasjoner. Når saker er under behandling i 

Helsetilsynet er de involverte i helsevesenet svært tilbakeholden med å uttale seg konkret 

til saken.   En korrekt forståelse av en pasienthistorie kan også kreve spesiell faglig innsikt 

og forståelse. Dette innebærer at pressen har en krevende oppgave både i å få innsikt i slike 

saker og i å formilde slike saker korrekt og balansert. 

 

/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-1190-A74
/cgi-lex/wifthen?RT-2000-279-A288
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928-A42
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-1190-A74
/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19990521-030.html&EMKN-A10
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928-A41
/cgi-lex/wifthen?RT-2003-928-A45
/cgi-lex/wifthen?RT-2002-764-A774
/cgi-lex/wifthen?RT-2002-764-A774


 - 34 - 12-110779TVI-SALT 

Som det fremgår av utskrift fra avisartiklene så er mye av omtalen av saken gjengivelser av 

andres uttalelser og rapportert m.m., men saken ble også omtalt på lederplass den 

28.06.2010 hvor redaktøren på vegne av avisen tok stilling i saken og i uttalte blandt annet 

følgende;  

"Historiene om operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset, som Avisa Nordland 

og VG har avslørt de siste dagene, er så sjokkerende at man knapt tror det man leser. 

Friske pasienter er blitt operert uten grunn. Livsviktige organer er fjernet og pasienter 

er påført ubotelig skader og store komplikasjoner."  

Dette var slik retten ser det uttrykk for avisens egen oppfatning av saken og også essensen i 

saken for den alminnelige leser etter å ha lest artikkelen om Lillian Olsen den 26.06.2010. 

Det ble ikke av avisen tatt noe forbehold om hvorvidt dette var sant.       

 

Ved vurderingen av om avisen har handlet aktsomt så vil retten bemerke at saken gjaldt 

forhold som i utgangspunktet hadde stor offentlig interesse. At det har vært brudd på 

funksjonsfordelingen er uomstridt. Det sentrale for den offentlige interesse må likevel være 

om funksjonsbruddet har hatt konsekvenser for pasientsikkerheten. Brudd på 

funksjonsfordelingen vil normalt være en systemfeil og ikke en underordnet leges ansvar.  

Som det fremgår av sakens dokumenter herunder også Søreides rapport var det forhold i 

saken som tilsa at bruddet på funksjonsfordelingen kunne ha hatt en negativ betydning for 

resultatet av pasientbehandlingen. Det må med et slikt utgangspunkt gis rom for feilskjær. 

Når man imidlertid velger å rette en så konkret og alvorlig beskyldning som operasjon av 

en frisk pasient uten grunn med en ubotelig skadefølge hos pasienten, mot en underordet 

sykehuslege og samtidig identifiserer legen med navn og stort bilde i avisen som den 

"skyldige", så skjerpes aktsomheten til at det man skriver er korrekt. Det må ha vært 

åpenbart for AN at en slik identifisering ville føre til at Kunda ville miste den tilliten han 

var avhengig av å ha for å utøve sitt arbeid på sykehuset som lege. Kravene til å rette opp 

en slik uriktig beskyldning skjerpes også ved identifisering, særlig også når AN hadde en 

slik gjentagende og omfattende omtale av ulike sider ved saken. 

 

I den foreliggende sak var ANs utgangspunkt Lillian Olsens pasienthistorie og rapporten 

fra Søreide som var skrevet etter anmodning fra helsetilsynet. Det som er referert fra 

rapporten fra Søreide i avisen er i og for seg korrekt. Problemet er de deler som ikke er 

referert, noe som kan skyldes at journalisten ikke forsto deler av det medisinske innholdet i 

rapporten. Når Søreide konkluderte med følgende " Utredningen var i samsvar med praksis 



 - 35 - 12-110779TVI-SALT 

og indikasjon (påvisning av maling suspekt lesjon i caput pancreaas ved CT og MR us for 

selve pancreatoduadenectomien er godt dokumentert) så innebar dette at Søreide 

konkluderte med at det var klar medisinsk indikasjon på at pasienten hadde ondartet kreft i 

bukspyttkjertelen og at hele eller deler av bukspyttelen måtte fjernes. Dette bygget på at 

det faglig sett ville vært medisinsk uforsvarlig å avvente resultatet av en biopsi før en 

operasjon.  Det Søreide i hovedsak var kritisk til i sin rapport var hvor operasjonen ble 

utført og hvor stor del av bukspyttkjerten m.m. som i dette tilfellet burde vært fjernet.  

 

ANs journalist har i retten opplyst at hun fikk hjelp av en person med noe medisinsk 

innsikt til å få oversatt/forstå Søreide rapporten. AN har imidlertid ikke villet oppgi hvem 

dette var eller hvilken faglig kompetanse denne personen hadde. AN har begrunnet dette 

med hensynet til kildevernet. Retten må da legge til grunn at dette var en person som ikke 

hadde innsikt på det aktuelle medisinske fagfelt.  

 

Da AN begynte å arbeide med saken var saken til behandling i helsetilsynet. Kunda og 

Nordlandssykehuset hadde taushetsplikt vedrørende pasientbehandlingen. I tillegg var 

Lillian Olsen ansatt på Nordlandssykehuset og personalhensyn gjorde seg gjeldende for 

sykehuset som arbeidsgiver. Kunda var relativt nyansatt i Norge på Nordlandssykehuset og 

hadde ikke noen overordnet stilling. Dette var forhold som journalisten i AN var kjent 

med.  

 

Kunda ble første gang kontaktet av journalisten i AN kun to dager før saken gikk i trykken 

til tross for at avisen hadde jobbet med saken i lengre tid før den kom på trykk. Kunda ble 

ikke gjort kjent med vinklingen av saken. Kunda viste som forventet til taushetsplikten, at 

saken var til behandling i helsetilsynet og han uttalte for øvrig at han selv hadde sendt 

saken til Helsetilsynet. Med bakgrunn i at han ikke ble kjent med vinklingen av historien 

hadde han reelt sett ingen mulighet til tilsvar på forhånd slik historien ble fremstilt i avisen. 

I etterkant hadde han liten offentlig troverdighet. Arbeidsgiver oppfordret ham da også til å 

overlate til dem å håndtere saken videre i pressen.          

 

Retten legger til grunn at avisen kontaktet Diermann en gang på e-post med mange 

konkrete spørsmål herunder hvorfor man ikke ventet på svaret om hun hadde kreft. 



 - 36 - 12-110779TVI-SALT 

Diermann viste også til at saken var til behandling i Helsetilsynet og opplyste at han ikke 

ville gi noen uttalelse i saken. Fagdirektør Jan Norum i Helse Nord ble også kontaktet og 

uttalte seg om bruddet på funksjonsfordelingen. Han ville ikke uttale seg om de konkrete 

forhold i saken til Lillian Olsen. Ingen av disse to ble imidlertid gjort kjent med vinklingen 

av saken, noe som kunne avklart den faglige misforståelsen deler av saken var bygget på. 

Ytterligere undersøkelser ble ikke gjort av AN.    

 

Det finnes fagfolk innenfor denne type kirurgi på alle de største sykehusene i Norge som 

avisen kunne ha kontaktet. Retten legger til grunn etter bevisførselen at avisen ikke 

kontaktet kompetente fagfolk på dette aktuelle medisinske fagfelt og sørget for å avklare 

om man hadde forstått Søreides rapport korrekt. Dette til tross for at både journalisten og 

avisens redaktør selv omtaler dette som en helt utrolig historie.  

 

Avisen kunne åpenbart ha formidlet Lillian Olsens pasienthistorie uten å navngi hvilken 

lege på sykehuset som hadde operert henne. At operasjonen var brudd på 

funksjonsfordelingen kunne man også ha belyst godt uten å navngi legen som hadde 

operert henne. Avisen hadde Jan Norum som kilde på dette.  Det var slik retten ser det lite 

trolig at Kunda på egen hånd kunne ha besluttet at det skulle foretas slike kompliserte 

operasjoner som involverte mange sykehusansatte uten at ledelsen på sykehuset hadde 

kjennskap til dette. Dette var åpenbart også avisens eget syn på saken etter kort tid.      

 

AN har anført at det var nødvendig å identifisere legene av hensyn til andre pasienter som 

hadde vært operert slik at de kunne kjenne legene igjen og bli klar over at denne type 

operasjoner ikke skulle vært utført på Nordlandsykehuset. Til dette er det nærliggende å 

bemerke at det må forventes at avislesere er klar over hva de har blitt operert for og på 

hvilket sykehus uten at det opplyses i avisen konkret navn eller bilde av hvem de ble 

operert av.   Retten ser imidlertid at det er at identifisering med navn og bilde av legene 

ville gi en noe større reaksjon hos leserne.   

 

Etter bevisførselen så legger retten til grunn at Kunda og Diermann hadde et godt faglig 

renomme og at Kunda var en sjelden dyktig lege innenfor sitt fagfelt. Ledelsen på 

Nordlandssykehuset var meget fornøyd med ansettelsen av disse to legene og ønsket å 



 - 37 - 12-110779TVI-SALT 

formidle dette til media. Da Kunda og hans kollega fra utlandet ble ansatt på 

Nordlandssykehuset så stilte derfor han og Diermann en gang opp til et felles intervju/foto 

for AN sammen med og etter anmodning fra sin leder på sykehuset. Dette kan vanskelig 

vurderes som at Kunda selv har søkt å være i offentlighetens lys eller var en offentlig kjent 

person som sådan. Han var en offentlig ansatt lege, men hadde ikke noe overordnet stilling 

med personalansvar på sykehuset.  

 

Saken gjelder krenkelse av Kunda faglige omdømme som offentlig ansatt lege, en jobb 

som krever offentlig godkjenning og autorisasjon. Man må tåle mer kritisk søkelys i media 

mot utførelse av en jobb i en offentlige ansatt stilling enn det som gjelder helt personlige 

forhold. Dette gjelder særlig dersom man har en ledende stilling. Det er imidlertid en klar 

sammenheng mellom en persons faglige omdømme og omdømme for øvrig. Dette gjelder 

spesielt når beskyldningene innebærer mulig straffeforfølgning. For mange er jobben det 

bærende i tilværelsen. Dersom man mister sitt faglige omdømme og mulighet til arbeid så 

har dette betydelige konsekvenser på mange plan også  i privatlivet. Det faglige  

omdømme hos offentlige ansatte har også krav på vern mot uriktige beskyldninger.             

 

Retten legger til grunn ut fra bevisførselen at Nordlandssykehuset på et tidlig tidspunkt 

etter første artikkelen om saken hadde en pressekonferanse hvor man forklarte den faglige 

misforståelsen artikkelen delvis var bygget på dvs at det ikke var uvanlig at man ved 

mistanke om denne type kreft opererte personer for kreft som i ettertid viste seg ikke å ha 

kreft, uten at avisen valgte å skrive om dette. Ut fra bevisførslene legger retten til grunn at 

også ansatte på sykehuset forsøkte å formidle dette til journalister i AN da de ble intervjuet 

om saken uten at dette fremkom i avisens omtale av saken.  

 

Fremstående leger på dette fagfeltet reagerte sterkt på oppslagene om sakene både i VG og 

AN. Artiklene foranlediget derfor flere innlegg fra leger i andre aviser herunder VG hvor 

det ble forklart i klartekst at det ikke er uvanlig selv med det beste utstyret og den beste 

kompetansen at pasienter gjennomgår pancreasoperasjoner uten at de har kreft.  Retten 

legger til grunn at ANs redaktør etter dette bidro til at styreleder i Nordlandsykehuset fikk 

inn en kronikk med en god plassering i avisen. Sykehuset fikk da omtalt saken sett fra 

sykehusets side herunder at sykehuset fikk formidlet at man ikke operer pasienter uten 



 - 38 - 12-110779TVI-SALT 

grunn og det ble referert delvis til uttalelser fra fagfolk på dette feltet i andre aviser. Utover 

dette fortsatte AN imidlertid å omtale saken uten at det på noe tidspunkt ble korrigert eller 

konkludert med at beskyldningen om at Kunda hadde operert friske mennesker uten grunn 

var uriktig. Som regel var det også hver gang sakens ulike sider ble omtalt i avisen vist til 

"skandaleoperasjonene" og til at Lillian Olsen ble operert for bukspyttkjertel uten at hun 

hadde kreft 

 

Det fremgår av sakens dokumenter at i løpet av åtte dager publiserte norsk presse nærmere 

1000 saker om denne "operasjonsskandalen". Saken ble som tidligere nevnt også omtalt av 

VG og andre riksdekkende medier. Dekningen av saken i AN fremstår likevel som et 

omfattende og selvstendig bidrag. Det var AN som i første omgang identifiserte legene 

med bilde. Skadevirkningene for Kunda og belastningen for ham må anses forårsaket av 

det samlede trykket av mediedekningen, men ANs bidrag var vesentlig.   

 

Den samlede avisomtalen i AN viser en ubalanse. Dette er særlig påfallende ved ANs 

omtale av Helsetilsynets avgjørelser i saken.  Det kan synes som om AN tidlig valgte 

vinklingen i saken vedrørende Lillian Olsen uten at man at man foretok de undersøkelser 

som må forventes ved slike alvorlige beskyldninger. Om dette skyldes at man ikke hadde 

den nødvendige distanse og objektivitet i saken eller andre grunner er uklart for retten. Den 

etterfølgende omtalen av saken etterlater et inntrykk av uvilje mot å erkjenne at man har 

tatt feil. Dette i motsetning til både VG og Aftenposten som særlig gjennom en artikkel i 

A-magasinet "Syndebukkene" klart har formidlet at de faktiske forhold i saken slik dette 

kom på trykk først sommeren 2010 ikke var riktig.                 

  

Det må etter EMDs og Høyesteretts praksis skilles mellom faktautsagn og 

verdivurderinger, da sannhetsbevis bare kan føres for faktapåstander. Utsagn som kan 

forstås slik at en person er eller kan være mistenkt for et straffbart forhold, vil i 

utgangspunktet anses som et faktautsagn som krever bevis. I rettspraksis er det eksempler 

på at man har gått langt i å vurdere konkrete utsagn som verdivurderinger.  

 

I dette tilfellet er det ikke uriktige påstander om overtredelse av konkrete 

straffebestemmelser. Dersom beskyldningene som ble fremsatt i avisen var riktig ville 



 - 39 - 12-110779TVI-SALT 

imidlertid dette kunne medført straffeansvar. Det vises her også til at Salten politidistrikt 

opprettet straffesak mot Kunda på bakgrunn av avisens omtale av saken og at dette også 

ble omtalt i avisen. Essensen i den uriktige beskyldningen mot Kunda er " Friske pasienter 

er blitt operert uten grunn" jfr redaktørens leder av 28.06.2010. Spørsmålet er om dette er 

faktautsagn som det kan føres bevis for eller om dette utsagnet bare er en verdivurdering.  

Definisjonen av å være frisk er ikke entydig.  Uten grunn er også isolert sett flertydig. I 

dette tilfellet er dette  imidlertid knyttet klart til en konkret operasjon som er omtalt i 

avisen og som var til behandling hos Helsetilsynet. I avisartiklene om Lillian Olsen den 

26.06.2010 er overskriften "Ødela helsa til frisk kvinne", "Ble ødelagt av sykehuset, videre 

i uthevet skrift "ble operert for kreft uten å være syk" og under det største bildet står det 

blandt annet "I ett år lå hun på sykehuset etter kreftoperasjon, en operasjon hun ikke skulle 

hatt fordi hun ikke hadde kreft."   I artikkelen sto det også "Var frisk. Legene hadde ikke 

ventet på svar på kreftprøven. Da svaret kom, tre dager etter den første operasjonen, viste 

det seg at Lillian Olsen ikke hadde kreft. Hun var frisk" 

    

Helsetilsynet har foretatt en konkret vurdering av om det ble gjort en forsvarlig utredning 

av Lillian Olsen og om hun ble operert uten grunn dvs om det var medisinsk indikasjon 

som tilsa at Lillian Olsen skulle blitt operert og få fjernet bukspyttkjertelen helt eller 

delvis. Helsetilsynet har konkludert med følgende "Etter Statens helsetilsynets vurdering 

var utredningen av pasienten forsvarlig og det var indikasjon for inngrep på Caput 

pancreas." Pasientskadenemnda har også i sin avgjørelse vedrørende krav om erstatning fra 

Lillian Olsen tatt stilling til dette og konkludert helt sammenfallende med Helsetilsynet på 

dette punktet.  Det er av Helsetilsynet også gjort tilsvarende vurderinger av andre pasienter 

som Kunda opererte. Retten har også selv ut fra den samlede bevisførselen foretatt en 

konkret faktavurdering av saken slik denne ble fremstilt den 26.06.2010 og om det er riktig 

at Lillian Olsen ble operert uten grunn. Slik retten ser det er det ført sannhetsbevis for at 

det var medisinsk indikasjon for de aktuelle operasjonene og at beskyldningene i avisen 

om at Kunda foretok operasjoner av friske mennesker uten grunn er usann. På ovennevte 

bakgrunn kommer retten til at dette dreier seg om faktautsagn som enten er sant eller usant.  

      

Dersom man skulle se det slik at dette ikke er faktautsagn men verdivurderinger så blir 

spørsmålet om ANs uriktige omtale har vært av en så massiv, gjentagende og omfattende 

karakter samlet sett at dette likevel må falle utenfor ytringsfriheten. Med bakgrunn i alle de 



 - 40 - 12-110779TVI-SALT 

oppslag som har vært i AN i tilknytning til saken over en periode på nesten 2 år frem til 

søksmålet, stadig med nye kritiske blikk på Kunda og henvisning til at Lillian Olsen ble 

operert uten at hun hadde  kreft, så finner retten at en nærliggende konklusjon må være at 

dette uansett  har hatt et omfang som overstiger det som kan aksepteres i balansen mellom 

ytringsfriheten og individets behov for beskyttelse mot offentlige uriktige beskyldninger 

som krenker omdømme.     

  

Det er en vanskelig avveining mellom individets krav på beskyttelse på den ene siden og 

medias viktige samfunnsrolle og ytringsfriheten på den andre siden. Ut fra en konkret 

vurdering finner retten likevel at det samlet sett i denne saken må konkluderes med at AN 

har handlet uaktsomt og rettstridig.    

 

Oppreisning 

Vilkårene for oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6 er til stede.  

 

Erstatning skal utmåles etter en rimelighetsvurdering. Dette var avisartikler som også 

hadde et stort spredningspotensiale på grunn av dagens mediadekning via internett.  De 

uriktige beskyldningen dreide seg i realiteten om at Kunda opererte friske mennesker uten 

grunn og påførte pasienter ubotelig skade.   Konsekvensen var at Kunda ikke lenger hadde 

den nødvendige tilliten til å utføre sin jobb som lege i Norge. Han måtte flytte fra Norge. 

Han var før denne saken en anerkjent kirurg. Han hadde mange valgmuligheter jobbmessig 

internasjonalt. Hans identitet var i stor grad knyttet til at han var en faglig dyktig lege. Den 

personlige belastningen på ham og hans familie har vært meget stor både på det mentale og 

det praktiske plan i henhold til bevisførselen om dette.  Han bor nå i Danmark og jobber 

som kirurg på et universitetssykehus hvor han fortsatt operer kreft i bukspyttkjertelen. 

Kunda har opplyst at også i Danmark i sitt eget nabolag har han blitt møtt med rykter om at 

han er en drapsmann med utgangspunkt i avisartiklene i denne saken.   

 

Det er ikke for retten opplyst noe om AN økonomiske situasjon. Av preventive grunner må 

oppreisning tilkjennes med mer enn symbolske beløp.  

 

/cgi-lex/lexles?doc=/lov/nl/hl-19690613-026.html&3-6


 - 41 - 12-110779TVI-SALT 

Høyesterett har ikke utmålt oppreisning for ærekrenkelse i slike saker de senere år. Med 

støtte i tidligere praksis og sakens konkrete forhold tilkjennes Kunda erstatning fra AN 

med kr  400.000 fra avisen.  

 

V. SAKSOMKOSTNINGER 

 

Begge parter har påstått seg tilkjent saksomkostninger. 

 

I henhold til omkostningsoppgaven datert 01.02.2013 fra advokat Synne Staalen som  

representerer saksøker utgjør salær kr. 207.000 som med tillegg av mva utgjør kr 258.750. 

I tillegg kommer utgifter til part, vitner og prosessfullmektig på samlet kr 27.461. Det er 

også krevd honorar for sakkyndig vitne Buanes på kr 20.360. Kravet samlet er kr 306.571.  

 

I tillegg kommer saksøkers rettsgebyr i saken. Utgangsgebyret utgjør kr 860 x 5 dvs kr 

4.300. I tillegg kommer rettsgebyret knyttet til at hovedforhandlingen varte i 4 dager noe 

som utgjør kr 7.740. Samlet rettsgebyr utgjør etter dette kr 12.040. 

 

I henhold til endelig omkostningsoppgaven datert 04.02.2013 fra advokat Manshaus som 

representeres saksøkte utgjør salær eks mva kr 701.590. I tillegg kommer utgifter til vinter 

og prosessfullmektig m.m med kr 31.165,41.  Saksøktes samlede saksomkostningskrav er  

kr, 732.675,41. 

 

Saksøkte har tapt saken fullstendig og skal derfor etter hovedregelen pålegges å erstatte 

saksøktes saksomkostninger, jfr tvistelovens § 20-2 nr 1 og 2. 

 

Retten finner ikke at unntaksbestemmelsen i tvl § 20-2 nr 3 og 20-4 kommer til 

anvendelse. 

 

Saksøkte har ikke hatt innsigelser til saksøkers omkostningsoppgave.  

Retten har ingen merknader til omkostningsoppgaven fra advokat Staalen. 

 

Dommen er ikke avsagt innen lovens frist. Grunnen er stor arbeidsbyrde og fravær på 

grunn av sykdom.      

 



 - 42 - 12-110779TVI-SALT 

DOMSSLUTNING 

 

1.   Avisa Nordland AS tilpliktes innen 2 – to- uker fra dommens forkynnelse å betale 

oppreisningserstatning til Ratislav Kunda med kr 400.000 – firehundretusen- med 

tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven  fra forfall til betaling skjer. 

 

3.   Avisa Nordland AS tilpliktes innen 2 – to uker fra dommens forkynnelse å betale 

Ratislav Kundas saksomkostninger med kr 318.611 –

trehundreogattentusensekshundreogelleve- for tingretten med tillegg av rente etter 

forsinkelsesrenteloven fra forfall til betaling skjer.   

 

    

Retten hevet 

 

 

 

 

  Maren-Elisabet Nilsen-

Nygaard 

  

 

 

 

 

 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker vedlegges. 

 

 

 



 - 1 - 12-110779TVI-SALT 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker 
 

Reglene i tvisteloven kapitler 29 og 30 om anke til lagmannsretten og Høyesterett regulerer 

den adgangen partene har til å få avgjørelser overprøvd av høyere domstol. Tvisteloven har 

noe ulike regler for anke over dommer, anke over kjennelser og anke over beslutninger. 

 

Ankefristen er én måned fra den dagen avgjørelsen ble forkynt eller meddelt, hvis ikke noe 

annet er uttrykkelig bestemt av retten. 

 

Den som anker må betale behandlingsgebyr. Den domstolen som har avsagt avgjørelsen 

kan gi nærmere opplysning om størrelsen på gebyret og hvordan det skal betales. 

 

Anke til lagmannsretten over dom i tingretten 

Lagmannsretten er ankeinstans for tingrettens avgjørelser. En dom fra tingretten kan ankes 

på grunn av feil i bedømmelsen av faktiske forhold, rettsanvendelsen, eller den 

saksbehandlingen som ligger til grunn for avgjørelsen.  

 

Tvisteloven oppstiller visse begrensninger i ankeadgangen. Anke over dom i sak om 

formuesverdi tas ikke under behandling uten samtykke fra lagmannsretten hvis verdien av 

ankegjenstanden er under 125 000 kroner. Ved vurderingen av om samtykke skal gis skal 

det blant annet tas hensyn til sakens karakter, partenes behov for overprøving, og om det 

synes å være svakheter ved den avgjørelsen som er anket eller ved behandlingen av saken. 

 

I tillegg kan anke – uavhengig av verdien av ankegjenstanden – nektes fremmet når 

lagmannsretten finner det klart at anken ikke vil føre fram. Slik nekting kan begrenses til 

enkelte krav eller enkelte ankegrunner. 

 

Anke framsettes ved skriftlig ankeerklæring til den tingretten som har avsagt avgjørelsen. 

Selvprosederende parter kan inngi anke muntlig ved personlig oppmøte i tingretten. Retten 

kan tillate at også prosessfullmektiger som ikke er advokater inngir muntlig anke.  

 

I ankeerklæringen skal det særlig påpekes hva som bestrides i den avgjørelsen som ankes, 

og hva som i tilfelle er ny faktisk eller rettslig begrunnelse eller nye bevis.  

Ankeerklæringen skal angi: 

- ankedomstolen 

- navn og adresse på parter, stedfortredere og prosessfullmektiger 

- hvilken avgjørelse som ankes 

- om anken gjelder hele avgjørelsen eller bare deler av den 

- det krav ankesaken gjelder, og en påstand som angir det resultatet den ankende 

parten krever 

- de feilene som gjøres gjeldende ved den avgjørelsen som ankes 

- den faktiske og rettslige begrunnelse for at det foreligger feil 

- de bevisene som vil bli ført 

- grunnlaget for at retten kan behandle anken dersom det har vært tvil om det 

- den ankende parts syn på den videre behandlingen av anken 

 

Anke over dom avgjøres normalt ved dom etter muntlig forhandling i lagmannsretten. 

Ankebehandlingen skal konsentreres om de delene av tingrettens avgjørelse som er 

omtvistet og tvilsomme når saken står for lagmannsretten. 

 



 - 2 - 12-110779TVI-SALT 

 

 

Anke til lagmannsretten over kjennelser og beslutninger i tingretten 

Som hovedregel kan en kjennelse ankes på grunn av feil i bevisbedømmelsen, 

rettsanvendelsen eller saksbehandlingen. Men dersom kjennelsen gjelder en 

saksbehandlingsavgjørelse som etter loven skal treffes etter et skjønn over hensiktsmessig 

og forsvarlig behandling, kan avgjørelsen for den skjønnsmessige avveiningen bare 

angripes på det grunnlaget at avgjørelsen er uforsvarlig eller klart urimelig.  

 

En beslutning kan bare ankes på det grunnlaget at retten har bygd på en uriktig generell 

lovforståelse av hvilke avgjørelser retten kan treffe etter den anvendte bestemmelsen, eller 

på at avgjørelsen er åpenbart uforsvarlig eller urimelig. 

 

Kravene til innholdet i ankeerklæringen er som hovedregel som for anke over dommer.  

 

Etter at tingretten har avgjort saken ved dom, kan tingrettens avgjørelser over 

saksbehandlingen ikke ankes særskilt. I et slikt tilfelle kan dommen isteden ankes på 

grunnlag av feil i saksbehandlingen.  

 

Anke over kjennelser og beslutninger settes fram for den tingretten som har avsagt 

avgjørelsen. Anke over kjennelser og beslutninger avgjøres normalt ved kjennelse etter ren 

skriftlig behandling i lagmannsretten.  

 

Anke til Høyesterett 

Høyesterett er ankeinstans for lagmannsrettens avgjørelser.  

 

Anke til Høyesterett over dommer krever alltid samtykke fra Høyesteretts ankeutvalg. Slikt 

samtykke skal bare gis når anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den 

foreliggende saken, eller det av andre grunner er særlig viktig å få saken behandlet av 

Høyesterett. – Anke over dommer avgjøres normalt etter muntlig forhandling. 

 

Høyesteretts ankeutvalg kan nekte å ta til behandling anker over kjennelser og beslutninger 

dersom de ikke reiser spørsmål av betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke 

andre hensyn taler for at anken bør prøves, eller den i det vesentlige reiser omfattende 

bevisspørsmål.  

 

Når en anke over kjennelser og beslutninger i tingretten er avgjort ved kjennelse i 

lagmannsretten, kan avgjørelsen som hovedregel ikke ankes videre til Høyesterett. 

 

Anke over lagmannsrettens kjennelse og beslutninger avgjøres normalt etter skriftlig 

behandling i Høyesteretts ankeutvalg.  



 - 1 - 12-110779TVI-SALT 

Rettledning om ankeadgangen i sivile saker 
 

Reglene i tvisteloven kapitler 29 og 30 om anke til lagmannsretten og Høyesterett regulerer 

den adgangen partene har til å få avgjørelser overprøvd av høyere domstol. Tvisteloven har 

noe ulike regler for anke over dommer, anke over kjennelser og anke over beslutninger. 

 

Ankefristen er én måned fra den dagen avgjørelsen ble forkynt eller meddelt, hvis ikke noe 

annet er uttrykkelig bestemt av retten. 

 

Den som anker må betale behandlingsgebyr. Den domstolen som har avsagt avgjørelsen 

kan gi nærmere opplysning om størrelsen på gebyret og hvordan det skal betales. 

 

Anke til lagmannsretten over dom i tingretten 

Lagmannsretten er ankeinstans for tingrettens avgjørelser. En dom fra tingretten kan ankes 

på grunn av feil i bedømmelsen av faktiske forhold, rettsanvendelsen, eller den 

saksbehandlingen som ligger til grunn for avgjørelsen.  

 

Tvisteloven oppstiller visse begrensninger i ankeadgangen. Anke over dom i sak om 

formuesverdi tas ikke under behandling uten samtykke fra lagmannsretten hvis verdien av 

ankegjenstanden er under 125 000 kroner. Ved vurderingen av om samtykke skal gis skal 

det blant annet tas hensyn til sakens karakter, partenes behov for overprøving, og om det 

synes å være svakheter ved den avgjørelsen som er anket eller ved behandlingen av saken. 

 

I tillegg kan anke – uavhengig av verdien av ankegjenstanden – nektes fremmet når 

lagmannsretten finner det klart at anken ikke vil føre fram. Slik nekting kan begrenses til 

enkelte krav eller enkelte ankegrunner. 

 

Anke framsettes ved skriftlig ankeerklæring til den tingretten som har avsagt avgjørelsen. 

Selvprosederende parter kan inngi anke muntlig ved personlig oppmøte i tingretten. Retten 

kan tillate at også prosessfullmektiger som ikke er advokater inngir muntlig anke.  

 

I ankeerklæringen skal det særlig påpekes hva som bestrides i den avgjørelsen som ankes, 

og hva som i tilfelle er ny faktisk eller rettslig begrunnelse eller nye bevis.  

Ankeerklæringen skal angi: 

- ankedomstolen 

- navn og adresse på parter, stedfortredere og prosessfullmektiger 

- hvilken avgjørelse som ankes 

- om anken gjelder hele avgjørelsen eller bare deler av den 

- det krav ankesaken gjelder, og en påstand som angir det resultatet den ankende 

parten krever 

- de feilene som gjøres gjeldende ved den avgjørelsen som ankes 

- den faktiske og rettslige begrunnelse for at det foreligger feil 

- de bevisene som vil bli ført 

- grunnlaget for at retten kan behandle anken dersom det har vært tvil om det 

- den ankende parts syn på den videre behandlingen av anken 

 

Anke over dom avgjøres normalt ved dom etter muntlig forhandling i lagmannsretten. 

Ankebehandlingen skal konsentreres om de delene av tingrettens avgjørelse som er 

omtvistet og tvilsomme når saken står for lagmannsretten. 

 



 - 2 - 12-110779TVI-SALT 

 

 

Anke til lagmannsretten over kjennelser og beslutninger i tingretten 

Som hovedregel kan en kjennelse ankes på grunn av feil i bevisbedømmelsen, 

rettsanvendelsen eller saksbehandlingen. Men dersom kjennelsen gjelder en 

saksbehandlingsavgjørelse som etter loven skal treffes etter et skjønn over hensiktsmessig 

og forsvarlig behandling, kan avgjørelsen for den skjønnsmessige avveiningen bare 

angripes på det grunnlaget at avgjørelsen er uforsvarlig eller klart urimelig.  

 

En beslutning kan bare ankes på det grunnlaget at retten har bygd på en uriktig generell 

lovforståelse av hvilke avgjørelser retten kan treffe etter den anvendte bestemmelsen, eller 

på at avgjørelsen er åpenbart uforsvarlig eller urimelig. 

 

Kravene til innholdet i ankeerklæringen er som hovedregel som for anke over dommer.  

 

Etter at tingretten har avgjort saken ved dom, kan tingrettens avgjørelser over 

saksbehandlingen ikke ankes særskilt. I et slikt tilfelle kan dommen isteden ankes på 

grunnlag av feil i saksbehandlingen.  

 

Anke over kjennelser og beslutninger settes fram for den tingretten som har avsagt 

avgjørelsen. Anke over kjennelser og beslutninger avgjøres normalt ved kjennelse etter ren 

skriftlig behandling i lagmannsretten.  

 

Anke til Høyesterett 

Høyesterett er ankeinstans for lagmannsrettens avgjørelser.  

 

Anke til Høyesterett over dommer krever alltid samtykke fra Høyesteretts ankeutvalg. Slikt 

samtykke skal bare gis når anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den 

foreliggende saken, eller det av andre grunner er særlig viktig å få saken behandlet av 

Høyesterett. – Anke over dommer avgjøres normalt etter muntlig forhandling. 

 

Høyesteretts ankeutvalg kan nekte å ta til behandling anker over kjennelser og beslutninger 

dersom de ikke reiser spørsmål av betydning utenfor den foreliggende saken, og heller ikke 

andre hensyn taler for at anken bør prøves, eller den i det vesentlige reiser omfattende 

bevisspørsmål.  

 

Når en anke over kjennelser og beslutninger i tingretten er avgjort ved kjennelse i 

lagmannsretten, kan avgjørelsen som hovedregel ikke ankes videre til Høyesterett. 

 

Anke over lagmannsrettens kjennelse og beslutninger avgjøres normalt etter skriftlig 

behandling i Høyesteretts ankeutvalg.  


