Monsterklagen: Her er PFUs
Kjennelse

Monsterklagen: Her er PFUs kjennelse

Torsdag sendte PFU ut den endelige uttalelsen i den omfattende klagesaken mot TV2 som ble
innlevert av Anders Cappelen pa vegne av hjernekirurg Per Kristian Eide.

Saken ble behandlet mandag.&nbsp;PFU-flertallet mente at TV2 hadde gjort seg skylding i brudd
pa tre punkter i Veer varsom-plakaten; 3.2, 4.1 og 4.14. de to redaktgr-representantene Alexander
@ysta og Tone Angell Jensen tok dissens - blant annet pa fellelsen etter 4.14. &nbsp; Les mer
her

Her er hele PEUs uttalelse (du finner den ogsa lenger ned i saken).

Ogsa tre, i all hovedsak, sitatsaker ble vurdert. Her ble det konkludert med brudd mot
Aftenposten fordi avisen skulle redigert eller fjernet én leserkommentar under en nettartikkel.

NTB ble felt for brudd pa god presseskikk fordi det ikke ble utgvd god nok kontroll pa
opplysningen som gjaldt «den tredje pasienten». Bergens Tidende gikk imidlertid fri. &nbsp;Her er
disse tre uttalelsene:&nbsp;

After@rdsspn&nbsp:NTB Bergens Tidende

Her er hele kjennelsen fra PFU

PFU-sak 141/13
Stoffomrade: Helse/forskning
Genre: Nyhetsartikler, Nyhetsinnslag

Sgkerstikkord: Den samtidige imgtegaelsesretten, Kilder og kontroll av opplysninger,
Nettkommentarer, Saklighet og omtanke

Publiseringsdato: 2012: 6.?13., 17., 19.?20. desember 2012 2013: 28.?29. januar, 18.?19.
februar, 23.?724. oktober 2013

Registrert: 24.05.2013: Mottok varsel om klage. Klager ba TV 2 om & utlevere publisert materiale.
11.12.2013: Klagen mottatt 10.04.2014: Omarbeidet klage mottatt

Behandles i PFU: 22.06.2015

Behandlingstid: 748 dager

eZ Publish PDF-eksport lav 14


"http://www.nored.no/Redaktoernyheter/TV2-felt-med-dissens"
"http://www.nored.no/Redaktoernyheter/TV2-felt-med-dissens"
"http://presse.no/pfu-sak/14113/"
"http://presse.no/pfu-sak/30783/"
"http://presse.no/pfu-sak/18613/"
"http://presse.no/pfu-sak/18713/"

Klagegruppe: Lege (konsulentklage)

PFU-konklusjon: Brudd pa god presseskikk
Henvisning VVpl.: 3.2, 4.14, 4.1, 4.17
PRESSENS FAGLIGE UTVALG UTTALER:

Klagen&nbsp;gjelder flere&nbsp;nyhetsinnslag og nettartikler publisert pa TV
2,&nbsp;TV2.no&nbsp;og TV 2 Nyhetskanalen&nbsp;i lapet av&nbsp;to uker i desember 2012.
Ogsa publiseringer fra januar, februar og oktober 2013 er innklaget.&nbsp;Klagen
gjelder&nbsp;ogsa&nbsp;flere leserkommentarer,&nbsp;Facebook- og Twitter-meldinger.

Det paklagede materialet&nbsp;handler&nbsp;i all hovedsak om et forskningsprosjekt
somé&nbsp;ifglge TV 2&nbsp;ble stanset ved Oslo universitetssykehus
(heretter&nbsp;OUS),&nbsp;fordi minst to pasienter hadde fatt alvorlige hjerneskader
(hjernebladning), etter at&nbsp;en hjernekirurg hadde tatt&nbsp;vevsprave (biopsi) fra hjernen
«kun for forskning».&nbsp;Vevsprgven ble tatt samtidig med at pasientene var inne til det TV 2
omtaler som en «rutineundersgkelse». Pasientene hadde, ifglge TV 2, fatt opplyst at risikoen var
minimal. Skadene var ikke avviksmeldt til Helsetilsynet, noe de skulle veert, men etter & ha mottatt
en anonym bekymringsmelding, startet Helsetilsynet & granske
prosjektet.&nbsp;Hjernekirurgen&nbsp;var professor og overlege Per Kristian Eide. Han var ogsa
prosjektleder for&nbsp;forskningsprosjektet.

Deler av omtalen handlet ogsd om at OUS trykkmalte pasienter fem ganger sa ofte som
nabolandene. Helt ungdvendig,&nbsp;mente utenlandske leger. Det ble vist til den risiko som slike
inngrep i hjernen utgjar. Det ble opplyst at&nbsp;den omstridte&nbsp;hjernekirurgen&nbsp;Per
Kristian Eide stod bak mange av malingene, og at han via sitt eget private firma
(dPComé&nbsp;AS) hadde utviklet en ny oppfinnelse (programvare) til bruk i trykkmalinger.
Programvaren&nbsp;leide&nbsp;Eide&nbsp;ut til andre avdelinger og sykehus.&nbsp;Eide var i
2009 i en konflikt med sykehuset om eierskapet til&nbsp;denne&nbsp;programvaren. Sykehuset
mente oppfinnelsen tilhgrte det, fordi Eide hadde utviklet den i arbeidstiden. Det ble&nbsp;i
innslagene&nbsp;stilt spgrsmal rundt Eides habilitet og eventuelle gkonomiske motiv. Et
advokatfirma som bistod sykehuset i konflikten i 2009, av TV 2 omtalt som «eksterne granskere»,
ga rad om at Eide burde sparkes og at politiet burde se pa saken, fordi han hadde
drevet&nbsp;«butikk i butikken»&nbsp;og opptradt illojalt. Partene kom imidlertid til enighet, og
Eides avdeling har siden den gang&nbsp;brukt&nbsp;programvaren gratis.

Klager&nbsp;er Anders Cappelen&nbsp;pa vegne av Per Kristian Eide. Deler av klagen
inneholder ogsa klagepunkter der det er innhentet ngdvendig samtykke fra andre.&nbsp;Eide
opplyser selv at han ikke fullt ut har kunnet ga inn i alt Cappelen&nbsp;har&nbsp;avdekket om
denne saken og de mange&nbsp;pastatte presseetiske bruddene, men&nbsp;opplyser&nbsp;at
han har full tillit til at Cappelen ivaretar hans interesser pa best mulig méte.

Klager mener at TV 2 har drevet en kampanje mot Eide, og skandalisert ham og hans forskning
gjennom nesten ett&nbsp;ar (jf. «forskningsskandalen»). Klager vektlegger betydningen av Eides
sveert sentrale posisjon som bade forsker og&nbsp;hjernekirurg, nasjonalt og internasjonalt, og at
Eide har blitt utsatt for beskyldinger som ma antas a veere blant de groveste og mest skadelige i
Norge i nyere tid, bade for ham selv og den videre forskningen.&nbsp;Eide uttaler selv i klagen at
han har fglt seg hjelpelgs og rettslgs. Det vises i klagen til 70 publiseringer; 47 tv-innslag og 23
nettartikler. Selve klagen bestar av 52 separate klager, og det anfgres&nbsp;4000 brudd pa god
presseskikk. Det er seerlig&nbsp;Veer Varsom-plakaten&nbsp;(heretter VVP)&nbsp;punkt 3.2
(kildebruk og kontroll av opplysninger) og&nbsp;punkt 4.14 (den samtidige imgtegaelsesretten)
klager mener TV 2 har brutt.

Klager pastar at TV 2 har fatt sin tolkningsramme&nbsp;gjennom&nbsp;anonyme kilder som har

eZ Publish PDF-eksport 2avi14



hatt et gnske om & ramme Eide pa grunn av en tidligere arbeidsmiljgkonflikt
ved&nbsp;nevrokirurgisk avdeling i 2008/09.&nbsp;Fgrst etter en varsling til tilsynsmyndigheten
ble problemene tatt tak i, en varsling Eide var sentral i. Klager mener&nbsp;TV 2s
omtale&nbsp;baerer preg&nbsp;av&nbsp;en hevnaksjon fra tidligere overordnede.

Klager peker pa en rekke&nbsp;faktafeil&nbsp;og massiv utelatelse av&nbsp;sentral
faktainformasjon som, ifglge klager, har fert til at sa a si alt det TV 2 har publisert er misvisende og
feilaktig.&nbsp;Spesielt gjelder det pastanden om at vevsprgven ble tatt «kun for forskning» (ifalge
klager hadde vevspraven nytteverdi for den enkelte pasient), pastanden om at vevspregven farte til
hjerneblgdning (klager mener det er umulig & vite om det var trykkmalingen, som pasientene
likevel skulle gjennom, eller vevsprgven som farte til blgdningene), og pastanden om at risiko var
underkommunisert (klager hevder TV 2 utelot & opplyse at alle pasientene var informert, muntlig
og skriftlig,&nbsp;om risiko,&nbsp;og&nbsp;at&nbsp;samtlige pasienter/pararende hadde
underskrevet pa et samtykkeskjema).

Klager mener TV 2 har fremstilt pasientene som tilnaermet friske&nbsp;pasienter&nbsp;som bare
skulle inn til en rutineundersgkelse (klager skriver at dette var pasienter med alvorlige
hjernesykdommer&nbsp;og&nbsp;alvorlige&nbsp;prognoser som var innlagt for et ngdvendig og
planlagt operativt inngrep&nbsp;i hjernen,&nbsp;et inngrep&nbsp;de likevel skulle gjennom
uavhengig&nbsp;av&nbsp;vevspraven, et inngrep med risiko for bladning). Det reageres ogsa pa
bildebruken av pasienten i det farste innslaget, da det skapes et inntrykk av at pasienten
har&nbsp;havnet i koma pa grunn av Eide. Det pastas at tilstanden til pasienten i desember
2012 ikke er et resultat av hjerneblgdningen som oppstod i forbindelse med inngrepet alene. Det
vises til pasientens sykdom. Klager opplyser at pasienten giftet&nbsp;seg en maned etter
operasjonen.

Videre reageres det sterkt pa at&nbsp;TV 2 ikke opplyste at forskningsprosjektet hadde veert
gjenstand for omfattende vurderinger hos ? og var godkjent av&nbsp;? Regionale komiteer for
medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (heretter&nbsp;REK), og at OUS stod&nbsp;oppfart
som&nbsp;ansvarlig for prosjektet.&nbsp;Klager mener at REK-utelatelsen farer til at Eide alene
blir sittende med all «skyld». Etter klagers mening skulle mer av TV 2s kritikk vaert rettet mot OUS
og REK, ikke Eide. Det anfares brudd pa VVP punkt 4.7, identifisering,&nbsp;og brudd
pa&nbsp;VVP punkt 4.5, forhandsdom.

Etter klagers mening, har&nbsp;TV 2 konsekvent utelatt alle opplysninger som kunne virke
balanserende og redusert omfanget av kritikken&nbsp;mot Eide.&nbsp;Det vises til VVP punkt
3.2. Klager mener TV 2&nbsp;bare&nbsp;har&nbsp;snakket med kilder som&nbsp;hadde sterke
motiver for & hevne seg pa Eide,&nbsp;og som ikke kjente til prosjektet, mens Eide og de som
faktisk kjente til prosjektet,&nbsp;ikke ble kontaktet.&nbsp;Ved & utelate ngdvendig balanserende
fakta,&nbsp;mener klager at TV 2 har kastet alle hensyn til aktsomhet, balanse og redelighet over
bord. Det pekes pa en ensidig og forbeholdslgs dekning, som sammen med
virkemiddelbruken&nbsp;ogsa&nbsp;bidrar til&nbsp;et&nbsp;brudd pa VVP punkt 4.1
omé&nbsp;saklighet og omtanke.&nbsp;Klager viser ogsa til hva
denne&nbsp;ensidige&nbsp;omtale&nbsp;har pafart Eide av grove pastander i kommentarfeltet
(herunder henvisninger til dr. Mengele).

Det reageres ogsa pa omtalen av trykkmalingene som ungdvendige&nbsp;og omstridte. Klager
mener TV 2 har skapt et inntrykk av at det gjares flere hjernetrykkmalinger ved OUS enn det som
er medisinsk forsvarlig, og at arsaken til dette er at Eide har privatgkonomiske motiver; at Eide
ansker & gke bruk av trykkmalinger slik at han tiener mer penger i sitt selskap.&nbsp;Klager
skriver at pa grunn av Eides oppfinnelse&nbsp;(programvare), sa gjennomfgrer OUS
bedre&nbsp;trykkmalinger enn andre land,&nbsp;en maling som gir et sikrere treff med tanke pa
hvem som vil ha nytte av shuntkirurgi. Dette er avgjgrende fordi shuntkirurgi er forbundet med
sveert hgy risiko (30 %). Ifglge klager ble denne maten & trykkmale pa, opplyst til TV 2 i forkant av
publiseringene.

Videre anser klager&nbsp;TV 2s&nbsp;fremstilling av advokatfirmaet som&nbsp;«eksterne

eZ Publish PDF-eksport 3avi4d



granskere», som&nbsp;sveert belastende og feilaktig.&nbsp;Advokatfirmaet utfgrte ingen
uavhengig granskning&nbsp;av Eide, men bistod sykehuset med advokatrad i konflikten
mot&nbsp;Eide. | samme innslag, et innslag som&nbsp;ifglge klager har veert det&nbsp;mest
belastende for Eide, benyttes&nbsp;opplysninger fra&nbsp;et juridisk posisjonsnotat&nbsp;Eide
ikke har&nbsp;sett og&nbsp;vanskelig kan beskytte seg mot (der det pastas at han har satt sine
egne personlige gkonomiske interesser foran Rikshospitalets, og at han burde
sparkes&nbsp;og&nbsp;eventuelt&nbsp;politianmeldes). Klager minner om at ledelsen Eide var i
konflikt med den gang, var den samme ledelsen som var involvert i arbeidsmiljgkonflikten.

Nar det gjelder den samtidige imgtegaelsesretten,
hevder&nbsp;klager&nbsp;at&nbsp;den&nbsp;ikke er innfridd i noen av de 70 paklagede
publiseringene. Klager viser&nbsp;til TV 2s metoderapport, skrevet med tanke pa a
vinne&nbsp;Skup-prisen i 2013, der det fremkommer at TV 2 hadde arbeidet med
sakskomplekset&nbsp;i flere maneder. Ifglge&nbsp;klager satt&nbsp;TV 2 klare med en rekke
innslag da redaksjonen, dagen far farste publisering, kontaktet Eide.&nbsp;Arsaken til TV 2s
hastverk var ifglge klager, som igjen viser til Skup-rapporten,&nbsp;at OUS?&nbsp;redegjarelse
samme dag ble tilgjengelig&nbsp;via de offentlige postlistene hos Helsetilsynet.

Klager opplyser at&nbsp;Eide var pa ferie pa Vestlandet da TV 2 ringte. Ifglge klager ble Eide
overrumplet og redd. Han forsto ikke hvor alvorlig omtalen ville bli, og takket nei til&nbsp;tv-
intervju. Eide ba TV 2 kontakte&nbsp;klinikksjefen eller avdelingslederen, men klinikksjefen var i
Frankrike og avdelingslederen var syk. Derfor ble det forskningsdirektgren&nbsp;ved
OUS&nbsp;som uttalte seg&nbsp;i det farste innslaget. Han kjente ikke prosjektet godt
nok,&nbsp;og derfor ble den samtidige imgtegaelsen ikke reell for Eides del, hevder klager.

Etter klagers mening skulle TV 2 anstrengt seg mer for a fa Eide, eller dem Eide&nbsp;pekte pa,
til & svare. TV 2 skulle ogs3, slik klager ser det, pa en tydelig méate presentert Eide for alle
beskyldninger&nbsp;og med deres konkrete og faktiske grunnlag.&nbsp;Det nevnes en rekke
pastander klager mener ikke er fremlagt for Eide.&nbsp;Det vises ogsa til at Eide ikke er
medievant, og at han ikke hadde noen&nbsp;forutsetning for & mestre en slik krevende situasjon.
Eide hadde i tillegg taushetsplikten a forholde seg til, skriver klager.

Etter de farste publiseringene&nbsp;hevder klager at Eide mistet all tillit til TV 2. TV 2 var heller
ikke villig til & rette opp og korrigere inntrykket som var skapt, skriver klager. Etter klagers mening
hadde TV 2 bestemt seg for vinklingen og hvordan denne saken skulle veere, uavhengig av hva
Eide eller OUS fortalte i mater og samtaler med TV 2s journalister eller pa egne
hjemmesider.&nbsp;Det eneste klanderverdige Eide har gjort,&nbsp;slik klager ser det, var & ikke
melde komplikasjonene til Helsetilsynet. Men Eide meldte avvikene internt, skriver klager, i den
tro at meldingene ble sendt videre. Etter klagers mening samsvarer ikke denne feilen med det
angrepet TV 2 har rettet mot Eide&nbsp;i vel ett ar.

&nbsp;

TV 2&nbsp;avviser alle pastander&nbsp;om brudd pa god presseskikk og mener klager gjiennom
klagens omfang,&nbsp;oppstykking, opplisting, (om)tolkning og oppfatning av hvordan
presseetikken skal praktiseres, forsgker & presse frem brudd pa god presseskikk. TV 2 avviser &
ha bedrevet noen form for kampanje mot Eide, eller at redaksjonen satt klare med en rekke
innslag. Ifglge TV 2 har&nbsp;redaksjonen stilt sparsmal nar sakens utvikling ga grunnlag for det.
TV 2 mener redaksjonen ikke kan felles for & ha arbeidet grundig med en sak.

TV 2 anfarer ogsa retten til & velge vinkling, og minner om at redaksjonens fokus i denne saken
har veert pasientene og deres etterlatte.&nbsp;TV 2 ramser opp en lang
rekke&nbsp;samfunnsmessige konsekvenser som dekningen allerede har fart til, deriblant bedret
pasientsikkerhet og pasientinformasjon, noe ogsa OUS selv har uttalt som positivt. TV 2 mener
det ikke kan veere noe tvil om at saken har stor offentlig interesse.

TV 2 hevder det publiserte er korrekt og avviser at TV 2 skal ha utelatt sentrale fakta i dekningen.

eZ Publish PDF-eksport 4av 14



Det vises til at prosjektet allerede var stanset, og at Helsetilsynet hadde startet gransking far TV 2
omtalte det. Videre hadde Eide&nbsp;selv&nbsp;skrevet bade&nbsp;til Helsetilsynet og til REK at
hans vurdering var at&nbsp;det var&nbsp;vevsprgven&nbsp;som farte til blgdningene og var direkte
relatert til biopsien. Eide hadde ogsa, forut for publisering, gatt over til en mindre risikofull

metode for selve vevsprgvetagningen. | tillegg hadde han endret informasjonsskrivene ved at

bade risikoprosent og blgdning na ble nevnt eksplisitt. | begge informasjonsskrivene (nye/gamle)
stod det at vevsprgvetagningen ikke ville ha noen direkte nytteverdi for pasientene pa
kort&nbsp;sikt, men&nbsp;komme andre pasienter til gode i fremtiden.&nbsp;TV 2 viser ogsa til

at Eide selv hadde beskrevet risikoen i prosjektet som «minimal», og at informasjonsskrivet hele
veien hadde opplyst at pragven ville medfare en liten tilleggsrisiko, en minimal tilleggsskade.

TV 2 anfarer at den pastatte ubalansen skyldes at&nbsp;TV 2 har tatt&nbsp;opp
kritikkverdige&nbsp;og diskutable forhold i reportasjene, og&nbsp;som Eide og OUS i mindre
grad&nbsp;har medvirket til. Nar det avdekkes kritikkverdige forhold vil reportasjer alltid oppleves
som ubalanserte for den som utsettes for det, skriver TV 2 som mener klager kritiserer TV 2 med
pastander om at redaksjonen burde publisert noe annen enn man redaksjonelt fant & veere
sentralt i de forskjellige delene av problemkompleksene. TV 2 hevder redaksjonen har tatt med
det som er relevant.

Det understrekes&nbsp;at TV 2 aldri har omtalt pasientene som friske, men pasienter som var
innlagt til operasjon ved nevrokirurgisk avdeling. Slik TV 2&nbsp;ser det, forstar publikum at
det&nbsp;ikke&nbsp;er&nbsp;friske pasienter.&nbsp;At samtlige pasienter hadde alvorlig
hjernesykdom er en pastand fra klager som TV 2 mener man ikke kan ta stilling til. TV 2 minner
klager om at en hjerneblgdning er en alvorlig skade.

Nar det gjelder omtalen av rutineundersgkelsen,&nbsp;vises det til at Eide&nbsp;og OUS selv har
omtalt trykkmalingene&nbsp;som «standard prosedyre» og «et rutinemessig inngrep», og at de
hele veien har uttalt at det ikke har forekommet blgdninger eller komplikasjoner ved bruk av
trykkmalinger.&nbsp; TV 2 mener at et inngrep som gjgres hundrevis av ganger hvert ar uten uhell
ma veere en rutineundersgkelse for de som utfgrer den.&nbsp;At Eide og OUS&nbsp;na i
etterkant&nbsp;har funnet ut at trykkmalinger likevel har fart til alvorlige komplikasjoner,&nbsp;kan
TV 2 ikke lastes for.&nbsp;TV 2 mener det publiserte ikke kan forstas dit hen at trykkmalingen og
biopsien ikke ble tatt samtidig. Klager legger til grunn en begrunnet enighet om at alle
trykkmalinger var ngdvendige, hvorvidt det var ngdvendig & trykkteste alle de man tok biopsi av,
har ikke TV 2 grunnlag for & si noe om, skriver TV 2.

Om informasjonen&nbsp;rundt risiko, skriver TV 2 at et vesentlig poeng i TV 2s dekning er
nettopp uklarheten ved innholdet i&nbsp;den&nbsp;informasjonen&nbsp;som
var&nbsp;gitt&nbsp;pasientene i forkant av operasjonen. TV 2 viser til at det ikke er noen
dokumentasjon ? utover det skriftlige informasjonsskrivet- om hva som var innholdet i
informasjonen og hvordan denne ble gitt ? og forstatt ? av pasientene.

At prosjektet var godkjent av REK,&nbsp;mener TV 2 er selvsagt, da&nbsp;all forskning som
gjgres pa mennesker i Norge er REK-godkjent.&nbsp;TV 2 mener man naturlig ma anta at
publikum legger til grunn at forskning som drives er godkjent, noe annet hadde veert
oppsiktsvekkende. TV 2 peker ogsa pa at REK-godkjenningen ble omtalt, og det stilles spgrsmal
ved denne godkjenningen.

TV 2 mener klager driver med en form for etterrasjonalisering, bade hva gjelder vevsprgvens
nytteverdi, arsaken til blgdningene og risiko ved bruk av trykkmaling. Hva gjelder trykkmalingene
mener TV 2 at man ma anta at nabolandene er kjent med Eides og dPComs produkter, og det
vises til hva klager selv skriver, at de pastatte fordelene ved Eides malinger ennd ikke er erkjent
av de fleste nevrokirurger og anestesileger.

Hva gjelder advokatfirmaet, er det utvilsomt eksternt, skriver TV 2. Videre mener TV 2 det ikke
kan&nbsp;veere feil & bruke formuleringen «granske» om undersgkelsene advokatfirmaet gjorde.
Det kommer tydelig frem, slik TV 2 ser det, at advokatfirmaet bistod&nbsp;sykehuset i den

eZ Publish PDF-eksport 5av 14



pagaende konflikten mot Eide. De ga rad som sykehuset ikke fulgte, noe innslaget informerer
om. Advokatfirmaet benekter ikke eksistensen av de dokumenter som omtales i innslaget. Det
vises ellers til at alle pastander og opplysninger som fremkom i innslaget, ble fremlagt for Eide i
god tid far publisering.&nbsp;Det vises ogsa til et mgte mellom TV 2 og Eide/Eides advokat i
forkant av publiseringen, samt korrespondanse etter dette.

Hva gjelder de aktuelle meningsytringene, mener TV 2 at de spgrsmal som stilles, ma ligge
innenfor ytrings- og diskusjonsfriheten. Videre vises det til Eides rolle, ansvar og sentrale posisjon
i forberedelsene, trykkmalinger, prevetaking og informasjon til tilsynet. Han tok alle operasjoner og
biopsier selv. TV 2 mener det var ngdvendig & identifisere ham fordi en rekke pasienter hadde
deltatt og hadde behov for & bli informert. Ogsa paragrende var sterkt berart. Det opplyses ogsa at
pargrende til de skadde i etterkant ikke ble informert om biopsien og hva Eide hadde skrevet il
tilsynet.&nbsp;Det var&nbsp;TV 2 som opplyste dem om dette. Det vises til at de i ettertid ogsa
har fatt pasientskadeerstatning. Det anfgres at saken heller ikke var pa et tidlig tidspunkt, og
Eides rapporter var journalfgrt hos myndighetene.

Nar det gjelder&nbsp;VVPs&nbsp;punkt&nbsp;4.14, retten til samtidige imgtegaelse, anfgrer TV 2
at&nbsp;redaksjonen tok kontakt med Eide da&nbsp;det var naturlig a ta kontakt.&nbsp;Det vises
ogsa til at Eide, da TV 2 tok kontakt, var godt kjent med saken. Det var han som nylig hadde
skrevet redegjgrelsen til tilsynet. Det&nbsp;vises ogsa til at selve
redegjgrelsen&nbsp;var&nbsp;gjort offentlig tilgjengelig. TV 2 skriver at dersom
forskningsprosjekter og sentrale forskere ikke taler medienes lys, kan ikke det veere medienes
problem, men de aktuelle forskningsinstitusjoners og forskernes. Slik TV 2 ser det, matte det
forventes at en av Norges mest erfarne nevrokirurger kan svare for seg. Det vises ogsa til
at&nbsp;Eide&nbsp;har&nbsp;egen advokat og en stor kommunikasjonsavdeling i ryggen.

TV 2 mener videre at Eide godt forsto alvoret da han ble kontaktet og hevder alle vesentlige
problemstillinger ble forelagt ham. TV 2 mener&nbsp;gjengivelser av det Eide selv har skrevet i
dokumentene, ikke kan&nbsp;oppfattes som sterke beskyldinger som Eide&nbsp;skulle ha krav
pa a imgtegd. TV 2 forstar heller ikke at Eide skulle veere krenket av at TV 2 gjengir informasjon
som Eide selv har gitt til tilsynet og andre.

TV 2 hevder redaksjonen ville ha ventet med publiseringene om Eide hadde bedt om det, men
det gjorde han ikke. Det vises til at han i stedet pekte pa sine overordnede ved OUS, og TV 2 tok
kontakt dit og intervjuet dem man hadde blitt enige om. OUS ba etter hvert om at all
kommunikasjon skulle g& gjennom dem, fordi Eide gnsket & bli skjermet. TV 2 mener at det ma
forventes at&nbsp;OUS stiller opp og svarer pa et prosjekt som nylig var redegjort
for&nbsp;overfor tilsynet. TV 2 ba likevel OUS informere Eide om TV 2s publiseringer,
redaksjonens spgrsmal og gnsker om svar.

Eide avviste imidlertid ethvert&nbsp;intervju, og&nbsp;ba&nbsp;ogsa&nbsp;TV 2&nbsp;om
ikke&nbsp;a&nbsp;referere fra telefonsamtalen og&nbsp;fra&nbsp;mgtet som Eide&nbsp;og
advokaten hadde med TV 2&nbsp;den 18. desember 2012.&nbsp;Slik TV 2 ser det, har Eide hele
veien fatt alle muligheter til & imgtega alle beskyldinger, og veert apne for etterfglgende tilsvar,
men Eide har selv takket nei. Det vises til vedlagt korrespondanse mellom TV 2, Eide, Eides
advokat og OUS.&nbsp; TV 2 har heller ikke mottatt noen konkrete faktakorreksjoner, og harte ikke
noe fra Eide far denne PFU-klagen ble varslet seks maneder etter farste publisering. Det reageres
ogsa pa klagers fremstilling av Eide som den svake part. Ved & avvise & delta i debatten hindrer
bade Eide og OUS en viktig prinsipiell debatt om en sak av stor allmenn interesse, og som ogsa
angikk mange pasienter, som ikke en gang visste at det hadde blitt tatt vevsprgve av dem, skriver
TV 2.

1. Avgrensninger og avklaringer
Pressens Faglige Utvalg&nbsp;konstaterer at klagen er ekstraordineer bade med hensyn til

omfang og detaljeringsgrad. Klager&nbsp;ansker&nbsp;at utvalget skal behandle 52
separate&nbsp;klager. Utvalget vil imidlertid behandle klagen pa vanlig mate; det vil si som én

eZ Publish PDF-eksport 6av 14



klage som inkluderer mange ulike artikler og innslag innenfor samme sakskompleks, publisert pa
ulike plattformer i regi av TV 2.

Slik utvalget ser det, gjar klager saken ungdvendig komplisert, uoversiktlig og tidskrevende. For
eksempel anfares det 25 presseetiske brudd i én&nbsp;Facebook-melding og 4000 brudd
totalt.&nbsp;For&nbsp;a kunne ivareta en forsvarlig presseetisk vurdering, mener utvalget det
er&nbsp;naturlig&nbsp;a se publiseringene i en sammenheng og vil derfor legge en mer helhetlig
tilneerming til grunn. Utvalget kommer derfor ikke&nbsp;til & svare opp 4000 pastatte brudd.

2. Publiseringstidspunktet og avklaringer

PFU er ingen sannhetskommisjon. Det er opp til helsemyndighetene a&nbsp;vurdere
forsvarligheten i den helsehjelp og forskning som er utfart. PFU
vurderer&nbsp;publiseringene&nbsp;med utgangspunkt i hva som var kjent, eller burde veert
kient, for TV 2 pa publiseringstidspunktet, opp mot Veer Varsom-plakaten. Hva partene
fremskaffer av informasjon i ettertid, som for eksempel nye undersgkelser, vurderinger fra
sakkyndige eller Helsetilsynets avgjgrelse, vektlegges ikke i den presseetiske vurderingen.

PFU skal vurdere hvorvidt TV 2 hadde god nok grunn til & publisere det de publiserte da de
publiserte det, og om maten TV 2 gjorde det pa, var i trad med&nbsp;Veer Varsom-plakatens
krav til innsamling og presentasjon av det journalistiske materialet.

3. Samfunnsoppgaven

Utvalget vil innledningsvis understreke den rett mediene har til & informere om det som
skjer&nbsp;i samfunnet&nbsp;og&nbsp;avdekke kritikkverdige forhold, jf. Veer Varsom-plakatens
punkt 1.4. Pressen har ogsa et spesielt ansvar for & beskytte&nbsp;enkeltmennesker og grupper
mot overgrep eller forsgmmelser fra offentlige myndigheter eller&nbsp;andre, jf.&nbsp;Veer
Varsom-plakatens&nbsp;punkt 1.5.

De paklagede publiseringene gjaldt et forskningsprosjekt som var&nbsp;midlertidig&nbsp;stanset
da TV&nbsp;2 startet sine publiseringer; tre pasienter hadde fatt alvorlige
komplikasjoner,&nbsp;Helsetilsynet var alarmert, Eide hadde redegjort for det
han&nbsp;selv&nbsp;mente var arsaken til komplikasjonene,&nbsp;og som fglge av det hadde
han endret bade metoden for&nbsp;prgvetagningen og informasjonsskrivet til pasientene.

Videre opplyste TV 2 om trykkmalingspraksisen ved OUS og mulige habilitetskonflikter
vedrgrende Eides utvikling, eierskap og salg av utstyr til trykkmaling. Problemstillingene rundt
eierskapet til utstyret&nbsp;var en kritikk som var kjent&nbsp;internt i systemet&nbsp;og
handtert. TV 2 hentet med andre ord frem i lyset og formidlet et sakskompleks som allerede var
etablert, men ikke kjent for seerne.

Utvalget&nbsp;mener den paklagede omtalen&nbsp;er av betydelig offentlig og allmenn
interesse, og at TV 2 var i sin fulle rett til &&nbsp;sette et kritisk sgkelys pa de ulike forholdene og
pa Eides rolle som prosjektleder, forsker, lege og neeringsdrivende.

4.&nbsp;ldentifiseringen

A bli utsatt for et&nbsp;kritisk sgkelys vil naturlig nok oppleves bade ubehagelig, og ofte ogsé
urettferdig. Presseetikken er ikke&nbsp;ment & beskytte det kritikkverdige,
men&nbsp;det&nbsp;er vesentlig at mediene yter den utsatte og kritiserte rettferdighet.&nbsp;Et
sentralt punkt&nbsp;i presseetikken&nbsp;er&nbsp;hvorvidt mediene&nbsp;skal identifisere den
som omtales i forbindelse med klanderverdige forhold&nbsp;(VVP punkt 4.7).

Utvalget&nbsp;registrerer&nbsp;at TV 2&nbsp;var klar over at prosjektet var vurdert som
forsvarlig og godkjent av bade REK og pasientombudet/OUS.&nbsp;OUS stod oppfart som
forskningsansvarlig.&nbsp;Av den grunn mener utvalget at TV 2, spesielt i de fgrste

eZ Publish PDF-eksport 7 av 14



publiseringene, i starre grad kunne rettet kritikken, ogsa mot OUS og REK.

Samtidig er utvalget enig med TV 2 i at Eide som prosjektleder baerer hovedansvaret.&nbsp;Som
klagen&nbsp;viser star&nbsp;Eides&nbsp;kunnskaper&nbsp;og erfaringer helt&nbsp;sentralt i
forberedelsene og gjennomfaringen av&nbsp;prosjektet. Det var han som gjennomfarte alle
operasjoner og biopsier, og det var han som ga informasjon til Statens helsetilsynet i etterkant av
komplikasjonene.&nbsp;Eide hadde ogsa ansvar for a melde avvik direkte til Helsetilsynet, noe
som ikke ble gjort.

Tidligere har utvalget papekt at personer i betrodde stillinger eller verv, deriblant leger, ma
akseptere at offentligheten far kjiennskap til at de er innblandet i klanderverdige forhold av
betydning for utgvelsen av stillingen. Gitt beskrivelsen i klagen, av Eides sentrale posisjon
nasjonalt og internasjonalt, og Eides rolle som&nbsp;leder,&nbsp;lege og forsker,&nbsp;mener
utvalget at det er klart at han besitter en tillit og et ansvar som innebaerer at han ma tale
et&nbsp;offentlig&nbsp;sakelys pa seg og virksomheten. Gitt sakens karakter og Eides sentrale
posisjon i TV 2s dekning,&nbsp;mener utvalget&nbsp;at identifiseringen var berettiget.

Utvalget&nbsp;legger ogsa vekt pa hensynet til pasientene som hadde deltatt i
forskningsprosjektet. Slik utvalget ser det, var det etablert en utydelighet&nbsp;omkring
informasjonen gitt til pasientene. Utvalget mener derfor at det var ngdvendig for denne
pasientgruppen, og deres pargrende, a vite hvilket prosjekt det dreide seg om.

Til tross for Eides sentrale posisjon, merker utvalget seg at identifiseringen av
Eide&nbsp;likevel&nbsp;var dempet; fa&nbsp;headlines,&nbsp;innannonseringer,&nbsp;titler og
ingresser&nbsp;var&nbsp;spisset med navn og bilde. Ogsé graden av identifisering
avtok&nbsp;utover i dekningen.&nbsp;l publiseringene fra oktober 2013 er ikke Eide navngitt.

Utvalget kan heller ikke se at TV 2 bedrev&nbsp;noen form for&nbsp;forhandsdemming jf. VVP
punkt 4.5. Det gar tydelig frem av publiseringene at dette er et forskningsprosjekt som
Helsetilsynet har til vurdering. Videre fremkom det tydelig at OUS mener
trykkmalingspraksisen&nbsp;er forsvarlig. Det er ogsa tydelig at den tidligere konflikten med
Rikshospitalet er avsluttet.

5.&nbsp;Vinklingen

Selv om utvalget vil understreke TV 2s&nbsp;rett til & velge en vinkel, et stasted a se en sak fra,
som i&nbsp;dette tilfellet pasientene og deres&nbsp;pargrende,&nbsp;sa&nbsp;minner utvalget
om at vinkling og dramaturgi ikke ma ga pa bekostning av andre presseetiske krav som
kildevalg, kildebredde, opplysningskontroll, saklighet og omtanke, etc.

Slik utvalget ser det, er de paklagede publiseringene skarpt vinklet, og de&nbsp;rammer Eide
hardt, for eksempel nar TV 2 bruker formuleringer som «Skandaleprosjektet» i sin dekning.
Utvalget viser ogsa til de seerlig sterke emosjonelle bilder, spesielt&nbsp;i det farste
innslaget&nbsp;den&nbsp;6. desember 2012. Det samme gjelder det sterke
personfokuset&nbsp;og den rammende omtalen&nbsp;i innslagene&nbsp;den 19.&nbsp;og
20.&nbsp;desember&nbsp;2012.

Samtidig mener utvalget at det kritikkverdige i saken i seg selv er a oppfatte som belastende, og
utvalget minner om at mediene ikke har noen presseetisk forpliktelse til & balansere negative
forhold med mulige positive. Dersom saken tilsier kraftig kritikk, skal resultatet i det publiserte
ogsa samsvare med dette.

Spgrsmalet er om TV 2,&nbsp;gjennom sine publiseringer,&nbsp;har pafert Eide en
ungdig&nbsp;belastende og skadelig publisitet, i betydningen; er det et misforhold mellom det
kritikkverdige og det publiserte; er&nbsp;publiseringene overspilt? Har man arbeidet grundig i
innsamlingen av fakta? Har man veert kritisk til kilder og kildevalg? Har man tilstrebet bredde i
kildevalget? Har man trukket inn alle vesentlige fakta? Har den som angripes fatt en reell

eZ Publish PDF-eksport 8av 14



imgtegaelsesrett?
6. Den samtidige imgtegaelsesretten ? 4.14.

Det er ingen tvil om at&nbsp;VVPs&nbsp;punkt 4.14, den samtidige imategaelsesretten, er
utlgst&nbsp;for Eides del.

Utvalget konstaterer at TV 2&nbsp;tok kontakt med&nbsp;Eide forut for publisering.&nbsp;Etter
utvalgets mening gar det tydelig frem av&nbsp;den 45-
minutters&nbsp;lange&nbsp;telefonsamtalen,&nbsp;at TV 2 gnsket
Eides&nbsp;samtidige&nbsp;imategaelse.&nbsp;Han ville imidlertid ikke uttale seg,&nbsp;og
henviste TV 2 til sine overordnede. De Eide pekte pa,&nbsp;var imidlertid pa ferie og syke, og
det ble forskningsdirektgren som stilte opp.

Pressens Faglige Utvalg mener at TV 2 har brutt Veer Varsom-plakatens punkt 4.14 her. Dette
fordi TV 2 ikke pa en klar og tydelig mate i denne ferste telefonsamtalen presenterte Eide for det
konkrete innholdet i beskyldingene. Utvalget viser spesielt til kritikken fra utenlandske eksperter,
intervjuene med pargrende pa vegne av de pasientene som hadde fatt hjerneskader, og
pastanden om at det handlet om en rutineundersgkelse. Utvalget mener at Eide ikke forsto alvoret
i det som dagen etter ble publisert, og mener derfor at imgtegaelsesretten verken ble fair eller
reell. Som falge av bruddet pa 4.14. mener utvalget at saksfremstillingen er preget av en
gjennomgaende kritisk tilneerming som i for liten grad bidrar til & opplyse saken ogsa fra et annet
stasted. Utvalget viser her til det presseetiske pabudet om & informere den angrepne part, slik
det er formulert i 4.14 veilederen: «Den angrepne skal klart og tydelig bli presentert for det
konkrete innholdet i beskyldningene».

DISSENS: Tone Angell Jensen og Alexander @ystd mener Eide&nbsp;ble presentert for alle
vesentlige pastander i telefonsamtalen, jf. VVP punkt 4.14 «De som utsettes for sterke
beskyldinger skal sa vidt mulig ha adgang til samtidige imgtegaelse av faktiske opplysninger», og
at Eide forsto alvoret&nbsp;i det som skulle publiseres. &nbsp;Mindretallet legger avgjgrende vekt
pa at det TV 2 gnsket svar pd,&nbsp;var kjent og aktuelt stoff for Eide, noe han nylig hadde
redegjort for til Helsetilsynet.&nbsp;Mindretallet viser til at Eide valgte & overlate sin
imgtegaelsesrett til personer i ledelsen ved OUS, og mindretallet mener TV 2 hadde god grunn til
& tro at partene var enige om at det var forskningsdirektaren som skulle uttale seg.
&nbsp;Mindretallet merker seg ogsa at TV 2 ikke
mottok&nbsp;noen&nbsp;reaksjoner&nbsp;i&nbsp;etterkant&nbsp;nar det gjaldt
praktiseringen&nbsp;av&nbsp;imategaelsesretten far denne PFU-klagen ble varslet seks maneder
senere, og at hverken Eide eller ledelsen ved OUS gjorde tilstrekkelig for & opplyse saken.

| den videre dekningen viser utvalget til TV 2s mange forsgk pa & fa Eide til & delta. | enkelte
innslag og artikler svarer Eide&nbsp;via&nbsp;e-post og OUS? hjemmeside.&nbsp;l andre
innslag og artikler uttaler overordnede seg.&nbsp;Selv om TV 2 i enkelte innslag og artikler ikke
har nevnt spesifikt at Eide&nbsp;ikke&nbsp;ville kommentere, s& mener utvalget at i en slik
lzpende debatt som den paklagede, fremstar det som&nbsp;tydelig&nbsp;for publikum&nbsp;at
Eide er forespurt, men har takket nei. Utvalget merker seg at Eide ikke har veert alene om &
handtere TV 2s sparsmal, men har hatt egen advokat og en relativt stor kommunikasjonsavdeling
til & bista med vurderingen av imgtegaelsesretten.

Ut ifra dokumentasjonen forelagt utvalget i tilsvarsrunden,&nbsp;fremstar&nbsp;det&nbsp;derfor
som tydelig for utvalget at&nbsp;Eide&nbsp;ikke har hatt noe gnske om & medvirke eller delta i
noen debatt omkring forskningsprosjektet, trykkmalingene eller eventuelle
rollekonflikter.&nbsp;Utvalget viser i denne sammenheng til siste del av punkt 4.14: «Debatt,
kritikk og nyhetsformidling ma ikke hindres ved at parter ikke er villig til & uttale seg eller
medvirke til debatt.»

A ikke stille opp&nbsp;og&nbsp;svare pa konkrete spgrsmal&nbsp;i pagaende debatt av stor
offentlig interesse, men i stedet avholde mgter og samtaler med journalister hvis innhold ikke skal

eZ Publish PDF-eksport 9av 14



siteres, mener utvalget gjgr opplysning av saken vanskeligere.&nbsp;Det samme ma sies om
klagers pastander om at artikler pa OUS? hjemmesider uten videre skal oppfattes av TV 2 som
samtidige imgtegaelser.

Gitt&nbsp;den apenbare interessen de omtalte forholdene hadde&nbsp;i offentligheten, er
utvalget forundret over den unnfallenhet som OUS har vist i denne saken. &nbsp;Etter utvalgets
mening&nbsp;burde en offentlig institusjon som&nbsp;OUS mer aktivt bidratt til & belyse saken,
og dens nyanser.

7. Kilder og opplysningskontroll ? 3.2.

Ut ifra det som fremkommer i&nbsp;tilsvarsrunden, mener utvalget at TV 2 i stor grad har basert
sin dekning pa skriftlig dokumentasjon som TV 2 pa publiseringstidspunktet hadde grunn til & tro
var etterrettelig. Pa publiseringstidspunktet hadde TV 2, etter utvalgets mening, god grunn til
a&nbsp;hevde at vevspregven farte til hjerneblgdning, at vevspraven ble kun tatt til forskning, og at
pasientene hadde fatt opplyst at risikoen skulle vaere minimal.

Gjennomé&nbsp;klagen ser utvalget at enkelte ungyaktigheter (for eksempel minimal versus liten
risiko etc.) forekommer i lgpet av dekningen. Utvalget har forstaelse for at medisinsk forskning pa
dette nivaet medfarer kompliserte detaljer, og at det kan oppfattes som urimelig at detaljene ikke
ytes rettferdighet i mgte med journalistikk som er rettet mot et stort publikum. Etter utvalgets
mening vil det journalistiske spraket ngdvendigvis&nbsp;fravike noe fra det
medisinske,&nbsp;men utvalget mener&nbsp;TV 2 har bidratt til & gjgre materialet forstaelig for et
bredt publikum. Det avgjgrende er at ungyaktighetene ikke er av et slikt alvor og omfang,&nbsp;at
det er et&nbsp;brudd pa god presseskikk.

Gitt Eides sentrale posisjon i dekningen,&nbsp;ser imidlertid utvalget at Eides fravaer pafarer
publiseringene en svakhet. Selv om utvalget mener&nbsp;at&nbsp;TV 2 métte kunne omtale hva
som hadde skjedd uten Eides deltakelse, ma det ikke medfgre at man utelater ngdvendige nyanser
og motforestillinger, i alle fall ikke nar Eides stasted er kjent for TV 2 pa forhand.

Utvalget mener TV 2 i den farste publiseringen, gitt de alvorlige beskyldningene av faktisk art og
Eides fraveer, i for stor grad utelot & referere informasjon de hadde tilgjengelig og som ville bidratt
til & veie opp for Eides fraveer. Utvalget vil understreke at imgtegaelsesretten, kontradiksjonen,
ikke bare handler om & ivareta hensynet til den angrepne, men ogsa om hensynet til publikum, jf.
falgende poeng i&nbsp;4.14-veilederen:&nbsp;«Den som angripes har altsa rett til a forsvare seg
samtidig med at angrepet publiseres, pd samme mate som publikum har krav pa samtidig & bli
kient med hva den angrepne har & si til sitt forsvar.»

For eksempel var&nbsp;TV 2 klar over at prosjektet var vurdert forsvarlig og godkjent av regional
etisk komite (REK), og ogsa godkjent av pasientombudet ved OUS. OUS stod oppfart som den
ansvarlige for studien. Videre visste redaksjonen at det ikke var gjort inngrep i hjernen&nbsp;bare
pa grunn av&nbsp;vevspraven, men at vevsprgven ble tatt samtidig med et inngrep pasientene
likevel skulle giennom, et inngrep TV 2&nbsp;noen dager senere&nbsp;omtalte som risikofullt. TV
2 var ogsa klar over, ut ifra Eides redegjerelse, at Eide selv hevdet pasientene&nbsp;var orientert
om risiko, bade&nbsp;muntlig og skriftlig, og at prosjektet var basert pa informasjonsskriv og
samtykke fra pasientene.&nbsp;Videre visste TV 2 at Eide mente at pasientgruppen som deltok i
prosjektet, var pasienter med alvorlige hjernesykdommer og darlig prognose.

Utvalget&nbsp;mener&nbsp; TV 2&nbsp;i den farste publiseringen i for stor grad opptradte ensidig
i sin utvelgelse av kildemateriale, og bevisst&nbsp;utelot vesentlige opplysninger
som&nbsp;kunne&nbsp;belyst saken&nbsp;bredere, jf. Veer Varsom-plakatens punkt 3.2, om &
tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder. Hadde TV 2 i den fgrste publiseringen tatt med mer av
den ovenfor nevnte informasjonen, ville heller ikke kritikken av prosjektet gatt sa skarpt pa Eide
som person.

Etter utvalgets mening, gjelder dette bruddet pa&nbsp;Veer Varsom-plakatens&nbsp;punkt

eZ Publish PDF-eksport 10 av 14



3.2&nbsp;de fgrste publiseringene, tv og nett, torsdag 6. desember 2012. Men ogsa i en
studiodebatt morgenen etter, den 7. desember 2012, mener utvalget at punkt 3.2 er brutt ved at
sterke pastander fra kilder i studio; pastander om mulige lovbrudd og uttrykket «friske hjerners,
ikke veies opp eller korrigeres. | dette tilfellet mener utvalget at programleder skulle bidratt mer
aktivt for & nyansere inntrykket, all den stund TV2 ikke hadde lyktes med a fa noen som kunne
representere klageren eller OUS i studio.

Etter hvert bringer imidlertid TV 2 informasjon&nbsp;inn i debatten som&nbsp;belyser saken
bredere, herunder&nbsp;at OUS hevder&nbsp;at pasientene var informert om risiko, og at
prosjektet var kvalitetssikret internt og godkjent&nbsp;av&nbsp;REK. Informasjonsskriv og
samtykkeskjema ble dagen etter diskutert,&nbsp;og REK&nbsp;ble&nbsp;kritisert.&nbsp;Det
fremkom dessuten at det ikke ble gjort inngrep i pasientenes hode kun for forskning,
og&nbsp;at&nbsp;pasientene&nbsp;var&nbsp;informert om&nbsp;en mulig tilleggsskade. Ogsa
pasientenes sykdommer og alvorlige prognose ble&nbsp;bragt inn i&nbsp;dekningen.

Slik utvalget ser det, ma en skjevhet i kildevalget ogsa til en viss grad
tilskrives&nbsp;hvordan&nbsp;Eide og OUS valgte&nbsp;a forholde seg til denne
debatten.&nbsp;l en sak av betydelig, offentlig interesse&nbsp;pahviler det ogsa&nbsp;Eide og
OUS et ansvar a aktivt&nbsp;bidra til at saken&nbsp;blir opplyst for et bredt publikum (jf. siste
ledd i VVP 4.14). Utvalget mener&nbsp;Eide og OUS hadde&nbsp;gode forutsetninger og fikk
mange muligheter til & komme pa banen for & diskutere forskningsprosjektets forsvarlighet og
vurderingene som la bak&nbsp;denne type forskning, uten a bryte med lovpalagt taushetsplikt
overfor pasienter.

8. Videre dekning ? omfanget og nye vinklinger

TV 2s dekning strekker seg over tid, og utvalget kan forsta at Eide opplevde dekningen som
massiv. | flere dager ble det publisert stadig nye innslag og artikler om saken, der en rekke
opplysninger, beskyldninger og belastende bilder ble gjentatt, og nye vinklinger og tema ble
presentert. Utvalget vil minne om ngdvendigheten av & vaere seg bevisst&nbsp;hvordan en
slik&nbsp;omfattende&nbsp;mediedekning kan oppleves for enkeltpersoner, og faren for at
dekningen far en dramaturgisk slagside som ikke star i&nbsp;forhold til det klanderverdige.
Spesielt viktig blir dette nar&nbsp;den angrepne er delvis fraveerende. Slik utvalget ser det, kunne
TV 2 i starre grad gjort valg som pa en bedre mate hadde veid opp for Eides fraveer.

Videre vil utvalget minne om at redaksjoner&nbsp;ma sgrge for at relevant informasjon ikke blir
utelatt pa bekostning av vinklingen som er valgt.

Nar det gjelder trykkmalingsinnslaget den 11. desember 2012, s& mener utvalget at TV 2 kunne
gjort mer for & forklare hvorfor OUS trykkmaler mer enn nabolandene, og at det ogsa finnes
gode grunner til & trykkmale slik OUS gjgr. Etter en samlet vurdering finner utvalget likevel
omtalen & vaere innenfor det akseptable.

Ogsa nar det gjelder omtalen den 18. februar 2013, som gjelder pasienter som pastar at de ikke
ante noe om risiko, faller utvalget etter en samlet vurdering ned pa at dette ikke er brudd pa god
presseskikk. Utvalget mener at nar kilden gnsker & kommunisere via epost, skaper dette en
skjevhet i kildetilfanget. TV2 hadde her valgt & korte ned teksten som var ment som den

samtidige imgtegaelsen, fra bade klageren og fra ledelsen ved OUS. Dette endret
meningsinnholdet noe i begge uttalelsene, og utvalget mener TV 2 i denne situasjonen burde
inkludert hele teksten i den i utgangspunktet korte imgtegaelsen. Likevel innebzerer ikke dette i
denne sammenhengen et presseetisk overtramp, siden det vesentligste i imgtegaelsen er kommet
med.

Innslaget den 19. desember 2012, som gjelder en tidligere konflikt mellom Eide og Rikshospitalet,
finner&nbsp;utvalget&nbsp;saerlig rammende. Her ma TV 2 veere oppmerksom pa at det
personlige fokuset er hardt. Det opplyses at et advokatfirma ga&nbsp;rad om at Eide skulle
sparkes og muligens straffes.

eZ Publish PDF-eksport 1lav 14



Ogsa Eides rolle i forskningsprosjektet omtales samtidig. | en slik sammenheng mener utvalget at
TV 2 skulle veert mer varsomme, og at TV 2 gikk for langt og brat Veer Varsom-plakatens punkt 4.1
om a legge vekt pa saklighet og omtanke i innhold og presentasjon. Utvalget viser blant annet til
omtalen av advokatfirmaet som «eksterne granskere».

DISSENS: Mindretallet i utvalget (Tone Angell Jensen, Alexander @ystd og Amal Aden) mener
omtalen ikke innebeerer et brudd pa god presseskikk og at det tydelig fremgar&nbsp;av innslaget
at&nbsp;advokatfirmaet bistod sykehuset i konflikten. Mindretallet legger ogsa avgjgrende vekt pa
at Eide (OUS) i god tid i forkant av publiseringen ble forelagt hva som skulle publiseres og
refereres. Sykehuset uttalte seg, og Eides e-post ble lest opp. Videre at omtalen er av stor
allmenn interesse og at Eide i lys av konflikten med sykehuset og ulike roller som
neeringsdrivende, forsker og lege ma akseptere et kritisk sgkelys.

Dagen etter, 20. desember 2012, i et studiointervju med Petter Gottschalk, i etterkant av en
redigert versjon av&nbsp;innslaget&nbsp;omtalt&nbsp;over, fortsetter det harde angrepet mot
Eide. Utvalget registrerer at i den redigerte versjonen kuttes Eides uttalelser gitt i e-post, jf. VVP
punkt 4.14. Selv om det&nbsp;paklagede intervjuet&nbsp;dreier seg om videreformidling av
intervjuobjektets synspunkter,&nbsp;mener utvalget at redaksjonen i&nbsp;langt starre grad skulle
bidratt&nbsp;til & veie opp&nbsp;og nyansere&nbsp;noen&nbsp;av de svaert
harde&nbsp;pastandene&nbsp;som kom mot Eide ettersom han selv ikke var tilstede for a
forsvare seg. Utvalget&nbsp;mener&nbsp;dette innslaget ble ungdig krenkende, utover det
utvalget mener Eide ma akseptere, og at TV 2 brgt kravet i&nbsp;VVPs punkt 4.1, om & legge
vekt pa saklighet og omtanke i innhold og presentasjon. Her vil&nbsp;utvalget igjen peke pa
programleders&nbsp;viktige rolle, bade for &&nbsp;minne publikum om&nbsp;at&nbsp;den
angrepne&nbsp;ikke er til stede&nbsp;for & forsvare seg, og for & bringe inn&nbsp;eventuelle
opplysninger/momenter som kan vaere egnet til & nyansere inntrykket som skapes/fremstillingen
av forholdet.

9. Leserkommentarer

Utvalget&nbsp;reagerer ogsa pa at to leserkommentarer i kommentarfelt under to nettartikler

ikke ble fiernet eller redigert. Det gjelder kommentaren «Hvem er Norges svar pa Dr. Mengele?»
under nettartikkelen den 17. desember 2012, og kommentaren «Eide har ungdvendig tatt praver av
frivillige testpersoner for & fremme salg av eget utstyr som han tjiener millioner pa [?]Eide svindler
pasienter som forsgkskaniner, [?] Ofrene burde saksgke Eide og hans selskap for svindel og lggn
pa noen milliarder kroner. Svindel med deden til falge.» under nettartikkelen&nbsp;den 20.
desember 2012. Utvalget mener kommentarene inneholder&nbsp;sa alvorlige
anklager&nbsp;som peker direkte mot Eide at de er i strid med god presseskikk. Utvalget viser til
Vaer Varsom-plakatens punkt 4.1&nbsp;om a vektlegge saklighet og omtanke i innhold og
presentasjon, og til punkt 4.17, der det fremgar at redaksjoner har et selvstendig ansvar for s
snart som mulig & fierne innlegg som bryter med god presseskikk.

10.&nbsp;Meldinger i sosiale medier og lenkebruken

Hva gjelder de mange innklagede&nbsp; Twitter- og&nbsp;Facebook-
meldingene,&nbsp;konstaterer utvalget at meldingene i all hovedsak er referanser til nettartiklene
som er publisert p& TV2.no. Utvalget mener meldingene ikke inneholder nye alvorlige
beskyldninger, eller tilfgrer noe nytt, som i seg selv skulle utlgse en imgtegaelsesrett eller at det er
brudd&nbsp;pa god presseskikk. Utvalget mener takhayden for videreformidling av nyhetssaker i
sosiale medier ma veere hgy, ogsa for redaksjoner/journalister.

Heller ikke den paklagede lenkebruken, lenkeinnhold og presentasjon, finner utvalget
kritikkverdig. Slik utvalget ser det, er det relevant, og ikke i strid med god presseskikk, a lenke til
andre aktuelle saker.

11. Samtykkene

eZ Publish PDF-eksport 12 av 14



Klager har paklaget TV 2s behandling av en e-post fra Eides overordnede. Det foreligger
samtykke fra avdelingsleder Sissel Reinlie. Innholdet i e-posten ble anmodet publisert, derfor
mener utvalget at e-posten ikke faller inn under det som kalles upublisert materiale jf. Veer
Varsom-plakatens punkt 3.6. E-posten inneholdt sterke beskyldninger mot navngitt tredjeparter.
Utvalget mener TV 2 matte arbeide journalistisk med denne e-posten, om innholdet skulle
publiseres. Slik utvalget ser det, har ikke TV 2 begatt noe presseetisk overtramp mot Sissel
Reinlie.

Nar det gjelder&nbsp;innslaget om&nbsp;den tredje pasienten i trykkmalingsinnslaget den 11.
desember 2012 og omtale av den andre tilsynssaken, publisert 28. og 29. januar 2013, klages det
pa vegne av overlege Arild Egge. Her mener utvalget det var naturlig, relevant og innenfor det
presseetisk akseptable & kontakte medieavdelingen ved OUS og felge deres anmodninger.
Utvalget vil mene at ogsa her matte man kunne forvente at OUS stilte opp og ga sin versjon. Det
vises til at Egges navn ikke var nevnt i innslagene.

Utvalget mener heller ikke at omtalen av&nbsp;dPCom, ved daglig leder Trond Stadheim, er av

en slik karakter at imgtegaelsesretten for dPCom er utlgst. Kritikken var rettet mot Eides ulike roller
som neeringsdrivende, lege og forsker. Den paklagede omtalen av dPCom og dPComs produkter
mener utvalget ikke er et presseetisk brudd.

Hva gjelder de to utenlandske ekspertene, Marianne Juhler og Laurence&nbsp;Watkins, mener
utvalget at&nbsp; TV 2 heller ikke har begatt overtramp mot disse. Det gar tydelig frem
at&nbsp;Watkins&nbsp;uttaler seg om vevsprgver tatt kun for forskning, og utvalget forstar det slik
at det ogsa var dette TV 2 spurte om. At Cappelen i sin orientering til Watkins&nbsp;hevder at
vevsprgven har nytteverdi, og at Watkins&nbsp;pa bakgrunn av dette hevder seg feilinformert,
mener utvalget ikke kan medfgre et brudd pa god presseskikk. Ogsa Juhler uttaler seg generelt
og utvalget mener heller ikke Juhler fremstilles pa den maten Cappelen skriver. Hun sier ikke at
trykkmalinger er ungdvendige, og det fremgar klart av innslaget at det er merforbruket av
trykkmalingene som TV 2 retter et kritisk sgkelys mot, og som den svenske kirurgen
Magnus&nbsp;Tisell&nbsp;tydeligst kritiserer.

12. Oppsummering ? og «for framfaring i relevant sendetid»:

«Pressens Faglige Utvalg (PFU), som er klageorgan for norske medier, mener TV 2 brat god
presseskikk i flere innslag og artikler i desember 2012 som handlet om det TV 2 kalte
«forskningsskandalen».

| en serie tv-innslag og nettartikler som ble publisert over flere maneder, fortalte TV 2 at kirurg
Per Kristian Eide ved Oslo universitetssykehus «kun for forskning» hadde tatt ut biter av hjernene
til 122 pasienter som var inne pa sykehuset til «rutineundersgkelser», og uten at pasientene
kiente risikoen knyttet til forskningsprosjektet de var med pa. Forskningsprosjektet var midlertidig
stanset da TV 2&nbsp;startet sine publiseringer. Tre pasienter hadde fatt alvorlige
komplikasjoner, Helsetilsynet var varslet, og Dr. Eide hadde endret bade metoden for
prgvetagningen og informasjonen som ble gitt til pasientene.

Utvalget vil gi TV 2 honngr for & ha satt sgkelys pa saken. Utvalget understreker at bade personer
og institusjoner som er omtalt i denne sammenhengen, selv hadde et ansvar for & bidra til &
belyse sakskomplekset, men konstaterer at de i ulik grad fulgte opp dette ansvaret.

TV 2 blir felt for brudd p& Vaer Varsom-plakatens punkt 4.14 for ikke & ha konfrontert Eide klart og
tydelig med alle de konkrete beskyldningene far det farste innslaget om saken. Utvalgets flertall
legger i denne sammenhengen ogsa vekt pa at Eides mulighet til & svare pa de mange og
alvorlige pastandene ikke ble fair og reell, da TV 2 kontaktet ham farst pa ettermiddagen dagen far
farste sak gikk pa luften. Utvalgets mindretall mener at dette ikke er et brudd.

Utvalget&nbsp;mener&nbsp; TV 2&nbsp;i de farste publiseringene i for stor grad opptradte ensidig
i sin utvelgelse av kildemateriale, og bevisst&nbsp;utelot vesentlige opplysninger

eZ Publish PDF-eksport 13 av 14



som&nbsp;kunne&nbsp;belyst saken&nbsp;bredere. For eksempel unnlot TV 2 & fortelle at
forskningsprosjektet var vurdert og godkjent av myndighetene, samt at pasientene var inne pa
sykehuset for utredning i forbindelse med alvorlige hjernesykdommer. | en studiodebatt dagen
etter den farste publiseringen, 7.desember, ble denne ubalansen forsterket, og etter utvalgets
mening skulle programleder bidratt mer aktivt til & nyansere debatten. Dette mener utvalget er
brudd p& Vaer Varsom-plakatens punkt 3.2, om & tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder.

TV2 felles ogsa for brudd pa kravet i Veer Varsom-plakatens punkt 4.1 til saklighet og omtanke i
en sak om at han skulle ha drevet «butikk i butikken» og omtalen av en tidligere konflikt mellom
sykehuset og Eide.&nbsp;Disse sakene var skarpt vinklet og rammet Eide hardt. Mindretallet
mener publiseringene den 19. desember 2012 ikke var i strid med Veer Varsom-plakaten. Et
enstemmig utvalg feller TV 2 for et studiointervju dagen etter, den 20. desember 2012.

To leserkommentarer pa TV2.no burde etter utvalgets mening veert redigert eller fiernet ut fra
kravet om saklighet og omtanke i Veer Varsom-plakatens punkt 4.1 og 4.17.»

TV 2 har brutt god presseskikk.

&nbsp;

Oslo, 22. juni 2015

Alf Bjarne Johnsen

Tone Angell Jensen, Martin Riber Sparre, Alexander @ysta,

Henrik Syse, Camilla Serck-Hanssen, Amal Aden

2015.06.25

Nei
Nei

eZ Publish PDF-eksport 14 av 14



