
Aftenposten vant Wikileaks-rettssak
Aftenposten vant Wikileaks-rettssak

For første gang har en domstol tatt stilling til medienes ansvar når de formidler innhold fra de
såkalte Wikileaks-dokumentene. Aftenposten oppfylte alle etiske krav, fastslår den tyske
domstolen.

Direktøren i den tyske teknologigiganten OHB-System, Berry Smutny, saksøkte Aftenposten for
ærekrenkelser. Ankedomstolen i Köln har nå frikjent mediehuset fullstendig, skriver
Aftenposten.&nbsp;

Dermed er dommen fra en lavere rettsinstans omgjort. Der tapte Aftenposten.&nbsp;

For tre år siden fikk Aftenposten tilgang til hele databasen som lå til grunn for den såkalte
Wikileaks-saken.

Basen inneholdt mer enn 250.000 meldinger mellom amerikanske myndigheter og amerikanske
ambassader over hele verden. På bakgrunn av dokumentene publiserte Aftenposten og Bergens
Tidende i januar 2011 artikler som beskrev hva direktøren i OHB-System , ifølge det amerikanske
referatet, hadde fortalt i et lukket møte.

Der hadde han blant annet rakket ned på det prestisjetunge teknologiprosjektet Galileo.

Dommen i ankedomstolen kan i utgangspunktet ikke ankes. Dommerne legger&nbsp;vekt på at
alle presseetiske regler er fulgt, og at informasjonen var av stor offentlig interesse.

Dommerne legger også til grunn at det ikke først og fremst er private opplysninger som er kommet
frem. At direktøren «blottlegges» som «kjepphøy pratmaker», krenker ikke privatlivets fred, skriver
domstolen, ifølge Aftenposten.&nbsp;

Aftenpostens sjefredaktør, Hilde Haugsgjerd, har hele tiden forsvart sin beslutning om å publisere
den aktuelle informasjonen. Hun er glad for at saken nå er avgjort.&nbsp;

-?Det har vært krevende å gjennomføre en rettsprosess i et annet land med andre rettsregler, men
ytringsfriheten er universell. Det er tilfredsstillende å se at tyske domstoler ser dette på samme
måte som oss, sier Haugsgjerd til Aftenposten.

2013.11.26

Nei
Nei

eZ Publish PDF-eksport 1 av 1

"http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aftenposten-vant-Wiki-leaks-rettssak-7380080.html"

