Per Brikt Olsen i Fagpressen er fornøyd. (Foto: Fagpressen)

Digitalt fritak for fagpressen

Regjeringen fremmer nå et forslag til momsfritak som ser ut til å innlemme også digitale dybdemedier. 

Det har vært en lang vandring, med mange høringsrunder, lobbyvirksomhet og en opplevde frustrasjon i medieorganisasjonene, og da særlig i Fagpressen, men nå ser det ut til at et reelt momsfritak for digitale dybdemedier omsider kan komme på plass. Finansdepartementet har nå sendt på høring et forslag om endringer i merverdiavgiftsloven. I forslaget utvider man definisjonen av hva som er avis til også å omfatte "dyptgående journalistisk produksjon og publisering av i hovedsak nyheter og aktualitetsstoff rettet mot allmennheten fra et avgrenset samfunnsområde." Til Medier 24 sier direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen at  "Dette reagerer jeg svært positivt på. Nå har vi endelig et forslag som gjør at våre medlemmer, både digitalt og på papir, ser ut til å få likebehandling med avisene."