Målet med kurset er at deltakerne skal utarbeide egne rutiner for arbeid med kriser og katastrofer. Bidragsytere er (f.v.) Jon Gangdal, Fanny Duckert, Kathrine Hammerstad, Trygve Aas Olsen (kursleder), Lars Magne Hovtun, Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø. (Foto: NTB/NRK/UiO/privat)

Forberedt når det smeller

Lær hvordan du trener redaksjonen din på kriser og få hjelp til en konkret sjekkliste for din redaksjon. 23. september arrangerte Institutt for Journalistikk og Norsk Redaktørforening kurs. Nå kan du få tilgang på opptaket.

Kriser og katastrofer inntreffer brått og uventet – og byr på store presseetiske utfordringer. Hvordan kan vi trene redaksjonen til å være forberedt på det uventede? Hva bør vi tenke på i møte med de som er hardest rammet? Og hva kan vi lære av andre bransjer?

Målet med kurset er at deltakerne skal utarbeide egne rutiner for arbeid med kriser og katastrofer. Kurset ble arrangert torsdag 23. september. Opptak fra kurset er tilgjengelig og koster kr 1000. Ta kontakt med firmapost@ij.no for å få tilgang.

Kursprogram:

  • Fanny Duckert, psykolog: Slik reagerer mennesker på negativ og kristisk medieeksponering
  • Jon Gangdal, journalist, forfatter og fjellklatrer: Slik jobber andre bransjer med veiledning og sjekklister for krisehåndtering
  • Lars Magne Hovtun, beredskapsrådgiver i NHO med erfaring fra journalistikk, redningsetater og forsvaret: Dette skjer når uforberedte journalister møter kriser og katastrofer
  • Kathrine Hammerstad, redaksjonssjef i NRK Direkte: Slik forbereder NRK journalister på uforutsette hendelser
  • Arne Jensen og Reidun Kjelling Nybø fra NR: Dette bør med i en sjekkliste for kriser og katastrofer

Kursleder: Trygve Aas Olsen, fagmedarbeider Institutt for Journalistikk

Kurset passer for alle operative redaksjonelle ledere.