Medieleder 2021 – nå kan du melde deg på

 Samspillet med teknologigigantene, innovasjon, endringsvilje og lockdown-ledelse. Bli informert og inspirert på Medieleder 2021 mandag 3. mai

 

Nå kan du endelig melde deg på Medieleder 2021 – som vanlig arrangert av Norsk Redaktørforening (NR) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL). De to organisasjonene har samarbeidet om konferansen siden 2014, men dette er første gang konferansen blir digital. Medieleder arrangeres på selveste Pressefrihetens Dag mandag 3. mai. Det faglige programmet arrangeres fra kl 13.00 til 16.00. Deretter blir det MBLs årsmøte og NRs landsmøte.

MELD DEG PÅ HER

Her er noe av det som skal skje:

De globale gigantene er både aktør, distributør og tidvis redaktør. Hvordan sikrer vi norsk journalistikk i alt kaoset? Teknologiselskaper som Google og Facebook har fått enormt stor innflytelse på mediemarkedet og den offentlige samtalen. Nå roper EU og stadig flere lands myndigheter på strengere regulering. Hvordan sikrer vi journalistikken og ytringsfriheten i en stadig mer kompleks medievirkelighet? Og hva betyr alle disse endringene for det enkelte mediehus?

I denne sesjonen deltar Stig Ørskov, administrerende direktør i JP/Politikens hus i Danmark og visepresident i WAN IFRA - World Association of News Publishers, Petra Wikström, som er Public Policy Director i Schibsted, Christine Sørensen, Googles nordiske Public Policy and Government Relations Manager og Helje Solberg, nyhetsdirektør i NRK,  Marianne Neraal, politisk sjef fra Facebook Norge og Pål Nedregotten, konserndirektør for data og teknologi i Amedia og styreleder i MBL.

Slik har norske mediehus innovert under pandemien. Vi får status for den omfattende kartleggingen «Medieinnovasjon under koronakrisen». Vi får også nyskapende eksempler ulike deler av bransjen. Blant deltakerne blir noen av kandidatene i innovasjonsklassen i årets mediepriser.

Hvor endringsvillige er egentlig norske medieledere? Vi diskuterer ferske funn fra BI. Blant deltakerne her er Katrine Lia, ansvarlig redaktør i Agderposten og Mona Kristin Solvoll, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI.

Slik gjør vi det: Lockdown-ledelse – hva har vi lært? Vi får bidrag fra en rekke norske medieledere.

Årets møteledere er Irene Halvorsen, ansvarlig redaktør i Nationen og Eirik Hammersmark Winsnes, utviklingsredaktør i Aftenposten.

Har du et godt tips om et prosjekt, en medieleder eller et tema som bør inn i programmet? Si fra til oss så snart som mulig, for nå snekrer vi programmet ferdig.

Vi skulle gjerne truffet dere fysisk, men denne gangen må konferansen avvikles digitalt. Vi lover imidlertid å lage et program som både inspirerer og gir deg noe å tenke på og forhåpentligvis også noe å le av på hjemmekontoret.

Deltakeravgiften på Medieleder er 500 kr. På påmeldingsskjemaet krysser du også av for deltakelse på MBLs årsmøte kl 16.15 og NRs landsmøte kl 17.00. Det er mulig å melde seg på kun det formelle årsmøtet og landsmøtet (det koster ingenting), men vi setter stor pris på det dersom du også vil delta på det faglige programmet. Opptak vil bli tilgjengelig for påmeldte deltakere i etterkant. Her melder du deg på.

Har du spørsmål eller innspill – ta kontakt med Trine Ohrberg, MBL eller Reidun Kjelling Nybø, NR.

Medieleder 2020 arrangeres mandag 3. mai fra kl 13.00. Tidligere samme dag markeres Pressefrihetens Dag i et fellesarrangement i regi av Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, MBL og de øvrige medieorganisasjonene. Samme formiddag deles Den store journalistprisen ut.

Husk påmelding til Nordiske Mediedager

Onsdag 5. mai åpner Nordiske Mediedager med et knallsterkt program som omfatter navn som Maria Ressa, den filippinsk-amerikanske sjefredaktøren og grunnleggeren av nyhetsnettstedet Rappler, avtroppende Washington Post-redaktør Marty Baron og Linn-Jeanethe Kyed, serieskaperen bak Rådebank. Det blir også live-podding med Norsken, svensken og dansken og samtale mellom Per Axel Koch, Siv Juvik Tveitnes og Anders Opdahl om kampen om storbyene, og en rekke andre interessante og underholdende sesjoner. Se hele programmet her for mediedagene her. Denne gangen kan du ikke melde deg på mediedagene via oss. Mange mediehus har allerede gjort egne avtaler med mediedagene om påmelding for medarbeidere. Det går også an å melde seg på individuelt.