NR-innspill til regjeringens "digitale agenda"

Størst mulig offentlighet, og endring av momsregimet på digitalt redaksjonelt innhold, er NRs innspill til regjeringens arbeid for bedre utnyttelse av offentlige data.

"Regjeringen vil lage en strategi som skal fremme innovasjon, verdiskaping og en bærekraftig og inkluderende samfunnsutvikling gjennom bruk av IKT." Med denne uttrykte målsettingen fra statsråd Rigmor Aasrud som utgangspunkt, har regjeringen – i samarbeid med IKT Norge – satt i gang en idédugnad for å finne ut hva som kan gjøre det lettere å bruke og viderebruke offentlige data. NR har også kommet med innspill til den statlige strategien, og legger vekt på størst mulig grad av åpenhet og tilgjengelighet: 

Norsk Redaktørforening (NR) mener at den viktigste forutsetningen for viderebruk av offentlige data er at lovgivning og praksis åpner for størst grad av tilgang til de nevnte dataene. Det betyr at datene må være lett tilgjengelige, utleveres i de formater som den som ber om tilgang ønsker (såfremt de finnes) og at eventuell prising av dataene ikke overstiger det offentliges kostnader ved å frembringe og distribuere dem. Tilgangen må være ikke-diskriminerende – dvs at alle må behandles likt, og at det ikke er adgang til å inngå noen former for eksklusive avtaler om utlevering av eller tilgang til slike data. Offentlige data er fellesskapets eiendom, og kan kun holdes tilbake dersom det foreligger et klart juridisk hjemmelsgrunnlag for dette. I tillegg bør det i størst mulig grad utvises meroffentlighet, dersom det ikke foreligger et ”reelt og sakleg unntaksbehov”, jfr Justisdepartementets veileder til offentleglova s 63.

NR vil for øvrig påpeke at det haster med å innføre nullmoms på elektroniske redaksjonelle produkter som er identiske med papirproduktene og tilsvarende med å innføre lavmoms på andre redaksjonelle produkter. Dersom målet er å stimulere til viderebruk av offentlige elektroniske data, så fungerer dagens momsregime i så måte som en brems på utviklingen.

 Du kan lese mer om prosjektet her.