Foto: fra strømmingen/Reidun Kjelling Nybø

Se opptak fra mediepolitisk debatt i Arendal her

Både Ap, Høyre, Venstre og Senterpartiet rakk opp hånda for innovasjonsstøtte til Fagpressen, økt kompetansepott og forlenging av dagens distribusjonsordning. Mediepolitikerne var også positive til digital nullmoms for all journalistikk. Når det gjelder sanksjoner for brudd på offentleglova og å møte konkurransen fra tech-gigantene, var løftene mindre konkrete. 

- Det er så herlig med valgkamp, og jeg er glad for at dette blir streama og teipa til evig tid, utbrøt møteleder Anne Weider Aasen etter at politikerne hadde rukket opp hånda på spørsmål om en rekke mediepolitiske virkemidler.

Medieorganisasjonene hadde invitert til en "treretters mediepolitisk grill" på Arendalsuka 17. august. De tre "rettene" var den tradisjonelle mediepolitikken, forholdet til de globale teknologiselskapene og offentlighet.

Her finner du opptak fra debatten.

Underveis diskuterte politikerne mediepolitiske virkemidler som redusert arbeidsgiveravgift, omfordeling av dagens produksjonstilskudd, innovasjonsstøtte, tilskudd til kompetansetiltak, internasjonalt samarbeid for bedre kontroll med de globale teknologiselskapene og sanksjoner for brudd på offentleglova.

Politikere:

  • Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)
  • Tage Pettersen (H)
  • Trond Giske (Ap)
  • statssekretær Emma Lind (V)

Fra mediebransjen deltok Katrine Lia (Agderposten), Pål Nedregotten (Amedia), Trine Eilertsen (Aftenposten), Dag Idar Tryggestad (Norsk Journalistlag), Elin Floberghagen (Norsk Presseforbund), Tomas Bruvik (LLA) og Randi Øgrey (MBL).

Møteledere: 

  • Ingeborg Volan (Dagens Næringsliv)
  • Anne Weider Aasen (TV 2)

Arrangementet fant sted i Arendal kunstforening med et knippe fysiske deltakere. 

Arrangører: Norsk Journalistlag, Norsk Presseforbund, Fagpressen, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Redaktørforening og Norsk Lokalradioforbund

Konserndirektør Pål Nedregotten (Amedia) som også er styreleder i MBL trakk i sitt innlegg fram at Google nå ønsker, i likhet med Apple, å ta 30 prosent av inntektene fra abonnement som blir solgt fra apper.

– Vi kan miste 30 prosent av våre inntekter fra abonnenter. Med en slik skatt ville 2020 sett dramatisk annerledes ut, sa Nedregotten. Les mer i Medier24.