Vårens viktigste møteplass for redaktører

Hvordan utvikle innovasjonskultur i din organisasjon? På hvilken måte kan din organisasjon ta i bruk alle de nye verktøyene og samtidig utvikle evnen til å engasjere, avsløre og berøre?  Og hvordan blir fremtidens ledermodeller? Meld deg på vårens viktigste møteplass for redaktører 8. mai. I år har vi flyttet konferansen til nyåpnede Hotel Norge. Via NR får du spesialpris på Nordiske Mediedager.

MELD DEG PÅ HER!

HER ER SMAKEBITER FRA PROGRAMMET:

Stemmestyring. Brenda Salinas Baker jobber med stemmestyring i Google og har et særlig ansvar for å utvikle gode løsninger for mediepartnere på Googles stemmestyrte assistent. Til Medieleder 2019 kommer Brenda for å gi oss tips om hvordan vi best kan bruke stemmestyring til å formidle nyheter. Brenda holder til i London og har bakgrunn som radioreporter og produsent. 

Hvordan bør mediehusene ledes i fremtiden? Vi får presentert ferske funn fra medieforsker Jens Barland ved NTNU. Han gjennomfører en undersøkelse om ledermodeller i mediene på oppdrag fra Norsk Redaktørforening. Vi møter også deltakere på mentorprogrammet til Medienettverket og Mediebedriftenes Landsforening.

Slik gjør vi det. De beste historiene og de mest krevende sakene. Som alltid har vi mange praktiske eksempler fra mediehusene. Du møter blant annet noen av de nominerte i innovasjonsklassen til Årets mediepriser.

Mediepolitikk. Mens vi venter på mediemeldingen, forbereder vi et aktuelt mediepolitisk rigg til konferansen vår.

Møteledere: Elin Stueland, digitalredaktør i Stavanger Aftenblad og Kai Aage Pedersen, ansvarlig redaktør i Firda, loser oss gjennom dagen.

Vi jobber med detaljprogrammet de neste ukene. Tips oss gjerne  om programposter – ikke minst eksempler til Slik gjør vi det-sesjonene.

Medieleder 2019 arrangeres på nyrenoverte Hotel Norge by Scandic , rett ved Festplassen og med kort avstand til Grieghallen der Nordiske Mediedager arrangeres. Kom-sammen-arrangementet blir arrangert i mezzaninen rett over inngangspartiet på hotellet, mens konferansen blir arrangert i hotellets flotte ballroom.

Dette er sjette året Mediebedriftenes Landsforening og Norsk Redaktørforening samarbeider om Medieleder. Også i år blir det både felles sesjoner og parallellsesjoner. Underveis i programmet arrangeres NRs landsmøte og MBLs årskonferanse. Du kan fritt delta på de ulike parallellsesjonene underveis i konferansen, uansett om du har meldt deg på som NR-medlem eller via MBL.

Via vårt påmeldingsskjema kan du bestille rom på konferansehotellet, men du kan også velge et rimeligere overnattingsalternativ da vi også i år har forhåndsbestilt et begrenset antall rom på Grand Hotel Terminus. Ønsker du å overnatte på Terminus (pris/natt kr 1190/1390), bestiller du via booking@grandterminus.no eller tlf 55 21 25 00. Bruk kode 4213780. Og vær tidlig ute!

Rett etter Medieleder og åpningen av Nordiske Mediedager er det tid for MBLs utdeling av Årets mediepriser på Ole Bull Scene. Billetter til prisfesten legges ut i mars. Da er også de nominerte klare. Send en e-post til info@mediebedriftene.no om du ønsker en påminnelse når billettsalget starter. (NB! Merk emnefeltet med «Den store prisfesten».)

MELD DEG PÅ HER!

Pris for hele det faglige programmet 8. mai: kun kr 2200 (via NR blir du ikke belastet for mva.)

Øvrige priser:

  • NRs Kom-sammen-arrangement tirsdag 7. mai kl 20 kr 800
  • Overnatting Hotel Norge - enkeltrom kr 1990 dobbeltrom kr 2190
  • Overnatting Grand Hotel Terminus - enkeltrom 1190 og dobbeltrom 1390
  • Nordiske Mediedager – spesialpris via NR/MBL – 4700 kr (eks. mva)
  • Lunsj Nordiske Mediedager kr 200 (eks mva) pr dag

  

DETTE SKJER I BERGEN

7. mai kl 20.00 - NRs kom-sammen-arrangement

8. mai

  • 09.30-17.00 Medieleder 2019 + NRs landsmøte og MBLs årskonferanse.
  • 18.00 Offisiell åpning av Nordiske Mediedager, Grieghallen (alle deltakere på Medieleder 2018 har anledning til å delta her, uavhengig om de er påmeldt Nordiske Mediedager - husk deltakerpass!)
  • 20.30 Utdeling av Årets mediepriser på Ole Bull Scene.

9. - 10. mai Nordiske Mediedager, Nordens største årlige mediekonferanse

 

SPESIALPRIS PÅ NORDISKE MEDIEDAGER: Deltakere på Medieleder 2019 har adgang til åpningen av Nordiske Mediedager kl 18.00 onsdag 8. mai. Ønsker du å delta på resten av mediedagene torsdag 9. og fredag 10. mai, får du spesialpris via NR/MBL (kr 4700 eks mva). NB! Det er dersom du melder deg på mediedagene via vårt påmeldingsskjema at du får denne spesialprisen. (For å få denne prisen må du også være påmeldt Medieleder 2019.) 

MELD DEG PÅ HER!

 

SMAKEBITER FRA PROGRAMMET TIL NORDISKE MEDIEDAGER

Slik får du lojale abonnenter
Financial Times er på vei til å nå et hårete mål - én million abonnenter. Dit har mediehuset kommet ved å jobbe analytisk og systematisk for å forhindre det som kalles «churn»; at abonnenter sier opp. 
Arbeid med store data har gitt dem en formel som kan forutse om en abonnent er i faresonen for å si opp, og avisen har også jobbet med virkemidler fra dataspill. Dette, og mye annet, skal Cait O’Riordan fortelle om. Hun ansvarlig for FTs plattform- og produktstrategi, og har bakgrunn fra blant annet Shazam og BBCs digitale produktutvikling.

Dette lærte vi om mediebransjen etter at vi forlot den
De var alle toppledere i media, før de forsvant helt ulike veier. Nå har de fått nye briller på. Hva har de lært som de skulle ønske de visste da de forsvarte samfunnsoppdraget og forsøkte å håndtere både digitalisering og deadlines? Per Valebrokk, Ellen Arnstad og Tor Olav Mørseth gir deg innsikt fra utsiden av medieboblen.

Bodyguard: Fra seerrekord til Golden Globe. Da den siste episoden av Bodyguard ble vist høsten 2018, ble den samtidig den mest sette enkelt-episoden av en serie i Storbritannia noensinne. Over 10 millioner seere fulgte sesongfinalen om den traumatiserte minister-livvakten, Sergeant David Budd. Serien ble nomintert til beste TV-drama i årets Golden Globe og Richard Madden, som spiller Budd, vant ikke overraskende beste mannlige hovedrolle i TV-drama.  Bak det imponerende thrillerdramaet står en mann med en bemerkelsesverdig karriere. Forfatter og showrunner Jed Mercurio er utdannet lege og har tidligere praktisert både som jagerpilot og sykehuslege, samt stått bak seks sesonger av BBC-politiserien Line of Duty (Korrupsjonsjegerne). Til Nordiske Mediedager kommer Mercurio for å forteller om sin uvanlige yrkeskarriere, hvordan han utviklet og skrev Bodyguard og ikke minst hvilke planer han har for sesong to av suksess-serien.

Les mer om NMD-programmet her

Har du spørsmål, kontakt NR-sekretariatet.

Vi gleder oss!