HALOGALAND LAGMANNSRETT

Avsagt: 05.04.2013 i Halogaland lagmannstrett,
Saksnr.: 12-167012ASD-HALO
Dommere:
Lagdommer Kari Mjelhus
Lagdommer Kiell Martin Haug
Sorenskriver Harald Jglle
Ankende part Leif Erik Knutsen Advokat Roar Bardlund
Ankemotpart Viasat Broadcasting Uk Advokat John Steffen
Limited Gulbrandsen
Advokatfullmekiig Stine
Helén Pettersen
Ankemotpart Lasse Ramstad Advokat John Steffen
Gulbrandsen
Advokatfullmektig Stine
Helén Pettersen
Ankemotpart Janne Seime Siler Advokat John Steffen
Gulbrandsen
Advokatfullmektig Stine
Helén Pettersen
Ankemotpart Nordisk Film Tv AS Advokat John Steffen

Gulbrandsen
Advokatfullmektig Stine
Helén Pettersen

Ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse



DOM
Saken gjelder krav om erstatning og oppreisning for srekrenkelser.

Nord-Troms tingrett avsa 20. juni 2012 dom med slik domsslutning:

1. Nordisk Film TV AS frifinnes.

2. Viasat Broadcasting UK Ltd frifinnes.
3. Lasse Ramstad frifinnes.
4. Janne Seime Siler jfrifinnes.

5. Leif Erik Knutsen betaler til de saksokte ved Nordisk Film TV AS, sakskostmader
med 8035 616 — dttehundreogfemtusensekshundreogseksten — kroner innen 2 — to —
uker fra dommens forkynnelse.

Tingretten har i dommen redegjort slik for sakens faktum:

12008 gnsket Elisabeth og Torgeir Skredlund 4 foreta en pabygning og
spesialtitpasning av sin bolig i Th. Widdings veg 9 i Tromsdalen. Bakgrunnen for
dette var at familien hadde fatt syv barn, og den yngste tvillingdatteren Alma hadde
pga. en sjelden funksjonshemning sarlige behov bl.a. knyttet til bruk av rullestol og
lydisolert soverom. Familien kontaktet et arkitektfirma som hjalp dem med seknader
og tegninger, og de fikk dessuten bistand fra Tromse kommune, ergoterapeut,
fysioterapeut og Nasjonalt kompetansesenter for sjeldne funksjonshemninger.
Tromse kommune ga familien tilsagn om stette til pdbygningen og
spesialtilpasningen av boligen. Familien innhentet flere tilbud pa utfaringen av
byggeprosjektet. De kontaktet Knutsen Byggservice ved Leif Erik Knutsen
(Knutsen) etter & ha sett en avisannonse som reklamerte for firmaet, og Knutsen
innga det rimeligste tilbudet. Familien var i henhold til kommunens vilkar for
boligtilskudd forpliktet til & velge det rimeligste tilbudet, og de valgte derfor
Knutsen. Partene inngikk 2. september 2008 en "[a]vtale pa oppfering av tilbygg og
ombygging av Th. Widdingsvei 9", der de to forste avsnittene lyder slik:

"Knutsens Byggservice (KB) er ansvarlig for 4 fore opp nytt tilbygg og utfore
nedvendig ombygging av Th. Widdingsvei 9 i henhold til mottatte tegninger og
beskrivelse. Utgraving og tilkjering av masser er ikke med i beregningen heller ikke
rer og elektrisk arbeid.

-2- 12-167012ASD-HALO



KB vil std som hovedentreprener og vil skaffe til veie andre underentreprengrer og std
ansvarlig for materialbestillinger og returer.”

Det fremgéar av avtalens fjerde avsnitt at Knutsen beregnet 4 bruke "ca. 1.600 timer
+-" pa arbeidet. Avtalen henviser i siste avsnitt til "forenklet Norsk bygge- og
anleggskontrakt fra Norsk Standard NS 8406."

Knutsen engasjerte maskinentreprener Alf Isaksen til & foreta gravearbeidene pa
eiendommen. Isaksen har forklart at han gravde ut tilbyggstomten og at han matte
grave ca. 70-80 cm under det gamle huset, for han fylte til muren. Han sendte
fakturaene for sitt arbeid direkte til familien Skredlund. Torgeir Skredlund har
forklart at familien fikk flere advarsler bl.a. fra en anleggsgartner mot 4 benytte
Isaksen, og de spurte derfor Knutsen om det var i orden at de byttet graver. Knutsen
sa ja til dette, og familien kontaktet i oktober 2008 Byggservice Mjelde (BM). BM
skulle bl.a. grave en graft for stettemur og hull til seylepunktene for terrassen. Det er
uenighet om hvem som hadde ansvaret for fundamenteringen og ogsé hvem som har
gjort hva, Knutsen hevder at han ikke badde noen innflytelse pa verken Isaksens eller
BMs arbeid, at han og hans folk ikke har gravd noe som helst og ikke har hatt noe
med de 18 saylene til terrassen 4 gjere. Det eneste han gjorde var 4 foresla at et
sékalt "Big Foot-element" kunne brukes til fundamenteringen, men familien sa nei til
dette da de fikk vite prisen. Asgeir Karlsen i BM har derimot forklart at
grunnforholdene var vanskelige og besto av mye myr og at BM egnsket & grave helt
ned til fast grunn. BM hevder imidlertid at de ble stoppet av Knutsen, som ensket 4
stope med en gang. Dette ville ikke BM vaere med pd, og firmaet forlot derfor
byggeplassen. Karlsen har forklart at BM sa vidt hadde begynt pa soylepunktene,
men ikke fullfert dette arbeidet og at fundamenteringen skjedde etter at de hadde
dratt.

Torgeir Skredlund har forklart at familien etter hvert ble bekymret for kvaliteten p4
det arbeid som ble gjort pd huset. Da taket kom pé, s& de bl.a. at det var store
skjevheter 1 huset og at den ene veggen var 15 cm lengre enn den andre helt fra
grunnmuren. De oppdaget ogsd at undertaket var lagt feil vei. P4 bakgrunn av de feil
og mangler som var oppdaget, engasjerte familien ingenier Oddvar Skjerstein fra
firmaet Byggebistand som byggherrerepresentant. Skjerstein har forklart at han var
pé forste befaring pd eiendommen 10. november 2008 og at han da oppdaget en
rekke feil og mangler ved det arbeidet som var gjort. I tillegg til skjevhetene og taket,
var det bl.a. tale om mangler ved fundamenteringen for seyler for baering av altaner
og utvendig bod, da det ikke var noen understettelse under spirorgrene som var satt
rett ned i myromradet. Familien og Skjerstein avholdt et mete med Knutsen 14.
november 2008 som Skjerstein skrev referat fra. Agendaen pa metet var taksering av
skjevheter, feil og mangler oppdaget ved befaring, kontrakt, tilbud og byggetid og
fremdriftsplan. P4 dette tidspunktet hadde Knutsen brukt 1137 av de ca. 1600 timene

-3- 12-167012ASD-HALO



i henhold til avtalen. Det ble 19. november 2008 inngétt en ny kontrakt mellom
familien og Knutsen basert pa fremdriftsplan utarbeidet av Knutsen 16. november
2008, og det ble der avtalt at resterende arbeid skulle utferes ti] en fast sum pé
278 000 kroner.

I manedsskiftet oktober/november 2008 hadde familien Skredlund spurt Knutsen om
han kunne forsere byggingen av terrassen med inngangspartiet for & {4 den klar for
sneen kom, bl.a. av hensyn til rullestoladgang. Knutsen hadde imidlertid ikke
kapasitet til dette, og etter samtykke fra ham hyrte familien derfor inn et annet
snekkerlag, Polar Byggservice, som bygget selve terrassen. Det fremgdr av
matereferatet fra 14. november 2008 at "[p]a avtalte 1600 timeverk skal innleid
arbeidslag denne uke fratrekkes denne sum med timer som fremkommer pé
timelister."

Knutsen erkjente i januar 2009 at undertaket var lagt feil, og det ble avtalt at familien
Skredlund skulle holde tilbake 93 000 kroner i pdvente av retting. Rettingen skulle
Knutsen utfere til viren nar varforholdene tillot det. Knutsen la pa en ekstra
vindsperre som et midlertidig tiltak. Knutsen hadde tidligere ogsé erkjent skjevheten
i huset, og det ble avtalt at familien skulle tilbakeholde/f4 kompensasjon pd 50 000
kroner for denne mangelen. Det ble etter hvert avholdt flere mater mellom familien
og Knutsen som Skjarstein skrev referater fra. Knutsen hevdet at byggeprosjektet
hadde endret vesentlig karakter underveis og at det var en rekke tilleggsarbeider som
ikke var planlagt i de opprinnelige tegningene. Av referat fra mate 22. januar 2009
fremgar det at Knutsen mente at grensen for tilbakeholdt belep var nadd, og han
krevde 50 % oppgjor for fakturaer pd 112 687,50 kroner. Familien var ikke enig i
dette og viste bl.a. til at Knutsen skulle levere bygget til fastpris etter avtale inngatt
19. november 2008. Knutsen stanset etter dette arbeidet.

Familien Skredlund innhentet en rapport fra Troms Takst AS ved ingenier Svein H.
Hansen. I rapporten datert 25. juni 2009 ble samlet kostnad for utbedring av
giennomgétte bygningsmessige avvik stipulert til 1 428 465 kroner inkludert mva.
Oppsummeringsvis uttales falgende i taksten pa side 1:

"Oversiktsmessig anferes at utfort arbeid har store mangler og det er vanskelig pa
bakgrunn av det man ser & kunne stolc pé utferelse av det man ikke kan se i skjulte
konstruksjoner og utforelse. ] hovedsak ma mye av arbeidet gjeres om hvilket
medferer hoye kostnader."

Familien Skredlund sendte prosessvarsel til Knutsen 29. juli 2009, og deretter ble
forliksklage tatt ut med pastand om at Knutsen skulle demmes til 4 betale

1 357 407,50 kroner med tillegg av forsinkelsesrenter. Knutsen innga tilsvar i saken
20. oktober 2009. Saken ble innstilt hos forliksradet i november 2009. Skredlunds

24 12-167012ASD-HALO



tok 5. mars 2010 ut stevning i saken, og Knutsen innga tilsvar der han bl.a. anfarte at
han ikke hadde gitt noe fast prisoverslag, men en uforpliktende prisantydning og at
han hadde gjennomfart en berettiget stansing av arbeidet.

Nordisk Film TV AS (Nordisk Film) som produserte programserien "Bygg og
Bedrag" for kanalen Viasat TV3 (TV3), mottok 28. oktober 2009 et kontaktskjema
fylt ut pa nettet av maskinentreprener Stig Kristiansen. Bakgrunnen for Kristiansens
henvendelse var at hans firma hadde blitt kontaktet av familien Skredlund for en
eventuell prisvurdering pa utbedringsarbeider pa eiendommen i Th, Widdings veg 9.
Kristiansen reagerte p& det mangelfulle arbeidet som var utfert p& eiendommen, og
onsket at programskaperne skulle hjelpe familien. Nordisk Film bestemte seg for &
undersake saken videre. Deres faste samarbeidspartner SINTEF Byggforsk ble
kontaktet, og seniorforsker Vivian Meleysund gjennomferte to befaringer pa
eiendommen henholdsvis 11. februar 2010 og 28. mai 2010, Melaysund rapporterte
om alvorlige feil og mangler pa boligen. Videre hadde Nordisk Film samtaler med
familien Skredlund og Skjeerstein, i tillegg til at de leste rapporten fra Troms Takst.
De toretok ogsé en ringerunde til et utvalg av de referansene Knutsen hadde oppgitt
pa sin hjemmeside og sjekket Knutsens bakgrunn nermere. De undersekte videre en
sak som sto for Forbrukerrddet mellom Tommy Serensen og Knutsen knyttet til
Knutsens renovering av Serensens bad. Basert pa dette ble det besluttet 4 lage en
episode i serien "Bygg og Bedrag". Nordisk Film fikk lokale handverkere i Tromse
til 4 stille opp gratis og rette opp en del av de manglene som foreld pa eiendommen i
Th. Widdings veg 9, herunder feilene ved fundamenteringen og takkonstruksjonen.
Ingenior Bernt Dohl i firmaet Stig Kristiansen AS og Vacumkjempen AS utforte
fundamenteringsarbeidet, mens firmaet 1-2-3 Bygg AS sto for opprettingen av
takkonstruksjonen. Nordisk Film ved Lasse Ramstad og John Bjarne Lium henvendte
seg to ganger til Knutsen pa telefon for & f& ham til 4 stille opp pa et intervju.
Knutsen ensket imidlertid ikke dette, men hans advokat Roar Bardlund ble 19.
august 2010 intervjuet av programleder Janne Seime Siler.

Program 7 i sesong 2 av "Bygg og Bedrag" ble sendt pa TV3 20. oktober 2010, 24.
oktober 2010 og 24. november 2010, i tillegg til at det har vaert kringkastet
fortlapende pa internettkanalen TV3 Play. Programmets hovedfokus er
byggeprosjektet i Th. Widdings veg 9, men ogsé Knutsens evrige nzringsvirksomhet
og hans oppdfag for Serensen blir omtalt i programmet. Knutsen fremmet 19. og 21.
oktober 2010 krav om stansing av programmet overfor Nordisk Film og TV3, men
kravet ble ikke etterkommet.

Familien Skredlund og Knutsen gjennomferte 21. oktober 2010 rettsmekling og
inngikk samme dag et utenrettslig forlik i byggesaken. Forliket innebar at Knutsen
skulle betale 700 000 kroner til familien. Han overferte 100 000 kroner samme dag,
mens resten skulle betales etter en avdragsplan. Ved Nord-Troms tingretts kjennelse

-5~ 12-167012A8SD-HALO



av 21. oktober 2010 ble saken hevet, Partene utarbeidet samtidig en felles
pressemelding som led slik:

"Knutsens Byggeservice erkjenner at det har vart noen feil og mangler i
byggeprosjektet Th. Widdings vei 9, men partene er na kommet til enighet om en
minnelig ordning.

Partene er uenige om hvem som hadde ansvaret for prosjektering og fundamentering
av terrasse. Knutsens Byggeservice eller Leif Erik Knutsen har ikke bygget selve
terrassen.

Partene er enige om at Knutsens Byggeservice og Leif Erik Knutsen i januar 2009
erkjente at undertaket i Th. Widdings vei var lagt feil. P4 bakgrunn av dette ble det
avtalt et tilbakehold pa kr. 93 000,- i pavente av retting.

At ikke partene er enige om alle spersmél om ansvarsforhold har ikke veert til hinder
for en minnelig lesning."

Knutsen har ikke betalt de resterende 600 000 kroner i henhold til forliket, idet han
hevder at det ble fremforhandlet under utilberlig press. Han vil derfor ga til sak for a
fa forliket opphevet.

Knutsen ble sykemeldt umiddelbart etter at programmet ble sendt, og han métte
permittere sine ansatte. Ogsd Knutsens cktefelle og datter ble sykemeldt. Han mottok
flere hat- og trusselmeldinger i etterkant av programmet. Hans oppdragsmengde har
blitt sterkt redusert etter at programmet ble sendt. P4 bakgrunn av at Knutsen mente
seg utsatt for straffbare srekrenkelser og skade pé sitt omdemme, tok han 26. januar
2011 ut stevning for Nord-Troms tingrett i privat straffesak mot Nordisk Film, Viasat
Broadcasting UK Ltd., regisser Lasse Ramstad og programleder Janne Seime Siler
(Nordisk Film m.fl.) med pastand om at en rekke utsagn i programmet skulle
erklacres for dede og makteslese og at de saksekte skulle betale erstatning for lidt tap
og fremtidig inntektstap og oppreisning fastsatt etter rettens skjenn. De saksekte
innga tilsvar i saken 16. mars 2011. I prosesskriv datert 21. juni 2011 begrenset
Knutsen mortifikasjonskravet til 4 gjelde tre utsagn.

De saksekte krevde at det som vilkér for & fremme saken skulle stilles sikkerhet for
sakskostnader sakseker matte bli palagt 4 betale de saksekte, jf. straffeprosessloven §
413. Tingretten besluttet 11. august 2011 at Knutsen innen 26. august 2011 skulle
stille sikkerhet for fremtidige sakskostnader med 700 000 kroner. I prosesskriv 22.
august 2011 frafalt Knutsen mortifikasjonskravet og begjerte saken overfart i
sivilrettslige former for sa vidt gjaldt hans borgerlige rettskrav om erstatning og
oppreisning. De saksekte begjeerte etter dette saken hevet i sin helhet, Tingretten
avsa 18. januar 2012 kjennelse der det ble bestemt at saken skulle heves for s8 vidt

-6- 12-167012A8D-HALO



gjelder kravet om mortifikasjon, men fortsette etter tvistelovens regler nar det gjelder
kravet om erstatning og oppreisning. Retten fant at det ikke var grunnlag for &
opprettholde sikkerhetskravet som var knyttet til den private straffesaken.

Etter forutgende hovedforhandling avsa tingretten dom med slik domsslutning som
gjengitt innledningsvis.

Leif Erik Knutsen har anket dommen til lagmannsretten. Anken gjelder tingrettens
bevisbedemmelse og lovanvendelse. Nordisk Film TV AS, Viasat Broadcasting UK Ltd,
Lasse Ramstad og Janne Seime Selmer har tatt til motmele.

Knutsen er pa flere punkter ikke enig i at fakium slik det er beskrevet av tingretten, kan
legges uprevd til grunn. Lagmannsretten kommer tilbake til dette i sine merknader under,

Ankeforhandling ble holdt i Tromse 4. - 7. mars 2013. Leif Erik Knutsen matte. For
Nordisk Film TV AS mette som stedfortreder administrerende direktor Lars Finland, for
Viasat Broadcasting UK Ltd mette som stedfortreder programdirekter i TV3 Ase Marie
Bendiksen de tre forste dagene mens Bente Hushagen mette den siste dagen. Lasse
Ramstad og Janne Seime Siler mette andre og tredje dag.

Knutsen, Finland, Ramstad og Siler forklarte seg, og det ble hert 14 vitner. Ved
forhandlingens inoledning ble vist program 2/07 "Knutsen Byggservice" og avspilt interviu
og telefonsamtaler. Det er framlagt utskrifter av dette. Det ble ellers foretatt en omfattende
dokumentasjon. Om denne vises til rettsboka.

Ankende part - Leif Erik Knutsen - har i det vesentlige gjort gjeldende:

Tingrettens dom er uriktig. Ankemotpartene har hver for seg, direkte eller ved
medvirkning, forsettlig eller uaktsomt krenket Knutsens ere og skadet hans omdemme
gjennom produksjonen og kringkastingen av programmet "Bygg og Bedrag".
Ankemotpartene har plikt til 4 erstatte Knutsen det ekonomiske og ikke-ekonomiske tap
han har lidt som folge av krenkelsen, jf. skadeserstatningsloven § 3-6. Knutsen fremstilles i
programmet som den eneste ansvarlige for alle forhold ved byggeprosjektet i Th. Widdings
veg 9 i Tromse. Videre fremstilles han tendensiest og kritikkverdig nar det gjelder hans
evrige neringsvirksomhet uten at det ankemotpartene med tilstrekkelig aktsomhet har
undersgkt om opplysningene som presenteres, er objekiivt korrekte.

Det er ikke bestridt at det foreligger serekrenkende utsagn. Tingretten har imidlertid
kommet til at rettsstridvilkaret ikke er oppfylt. Dette er Knutsen grunnleggende uenig i.
Rettsstridvurderingen er i realiteten en avveining mellom hensynet til ytringsfriheten og
hensynet til personvernet. Det sentrale er en aktsomhetsvurdering, hvor det blant annet ma
legges vekt pa om mediet har forholdt seg kritisk til kilder, om framstillingen er balansert,

-7- 12-167012A8D-HALO



om den gir lenger enn det som det er grunnlag for og utsagnets skadeevne. Ved
videreformidling av andres oppfatninger er det etter gjeldende rett avgjerende om kilden
har veert palitelig, hvor alvorlig de framsatte beskyldningene er og om pressen har forsekt &
serge for tilfredsstillende kontradiksjon. Pastandene som settes fram i programmet, er etter
en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfriheten, ikke berettiget.

Bygg & Bedrag er ikke et program av allmenn interesse. Bygg & Bedrag er "sappel-tv",
der formalet er 4 skape sensasjon for & fa reklameinntekter. Programmet er ikke
sannhetssegkende. Det framlagte manus viser at ankemotparten var kjent med en rekke
faktiske forhold, men at malet var konfrontasjon, ikke 4 finne sannheten. Det var ingen
realitet i tilsvarsretten. Knutsen ble uansett hvordan han forholdt seg, framstilt som en
"bedrager". Dersom han hadde samtykket i 4 la seg intervjue i programmet, hadde det blitt
enda verre. Journalisten var kjent med at det var en rettstvist, og var blitt forklart at
advokaten av etiske grunner var avskéret fra 4 ga nermere inn i saken, jf. de advokatetiske
regler punkt 2.4.2,

Knutsen er ingen offentlig person og har aldri sekt offentlighetens interesse. Programmet
rammet Knutsen, som drev et lite byggefirma, som privatperson. Situasjonen kunne vart
en annen om saken gjaldt en stor vitksomhet. Graden av krenkelse var stor. Han mottok
flere hat- og trusselmeldinger i etterkant av programmet, han fikk store psykiske problemer
og ble sykmeldt i ett &r. Ogsé hans kone og datter ble sykmeldt. Programmet presenterte
usanne og fordreide faktaopplysninger. Praksis fra EMD viser en klart skjerpet holdning
nér det er en privatperson som rammes, jf. Case of Petrenco v. Moldova, dom 30.03.2010,
seerlig avsnitt 55. At nyere EMD-praksis gir grunnlag for a fastsla at det har funnet sted en
oppgradering av revernet, uttales av Jargen Aall, Rettsstat og Menneskerettigheter, 2.
utgave, side 227 nest siste avsnitt.

Viktige poenger i den konkrete byggesaken kom ikke fram. Det skapes et nytt offer; den
lille neeringsdrivende. Det er ikke straffbart 4 g& konkurs. Konkursene Knutsen har veert
involvert i, fant sted for tolv og 22 ér siden, og det var ikke tilberlig & trekke dette fram,
Kjennelsen om konkurskarantene ble opphevet av Heyesterett. Innsynsretten i tidligere
konkurser er begrenset og hensynet til personvernet gjer seg sterkere gjeldende etter som
arene gar. I dette tilfelle 14 konkursene mange ar tilbake i tid, og formélet med & trekke
dem fram kan ikke ha veert noe annet enn & "knuse" Knutsen. Dette var ingen aktsom og
god journalistikk.

Ankemotpartene pa sin side benyttet seg av et selskap som hadde en rekke alvorlige
betalingsanmerkninger og som senere gikk konkurs. Ankemotpartens eneste mal var &
krenke Knutsen s& mye som mulig, og til dette fikk de hjelp av flere, blant annet Sintef.

Det var ikke forsvarlig og aktsomt 4 pata seg en "baddelrolle” bare fordi man synes det er
god TV-underholdning. Sentral informasjon som ville gitt et mer balansert inntrykk, ble

-8- 12-167012ASD-HALO



utelatt. Det ble bade direkte og indirekte formidlet en rekke faktiske opplysninger som ikke
var korrekte. Videreformidlingen var ikke basert p4 troverdige kilder. Familien Skredlund
var i rettstvist med Knutsen og kan ikke betegnes som en troverdig kilde. Tilsvarende
gjelder for Skjerstein og Troms Takst, som handlet pa oppdrag for familien. Meloysund i
SINTEF Byggforsk tok stilling til arbeid som ikke var ferdigstilt og arbeid Knutsen ikke
hadde utfort, Knutsen deltok aldri i en anbudskonkurranse. Tommy Serensen, som 13 i tvist
med Knutsen, uttalte seg uten at Knutsen fikk anledning til imategielse. Det ble ogsa
framsatt en rekke egne utsagn, som at det ville koste familien 1,6 millioner kroner & rette
opp feilene ved huset, at huset hadde sunket 20 cm, at det matte jekkes opp, og at det
fortsatt synker. Dette var opplysninger som ble formidlet til seerne og forsterket ved
animasjonsbruken,

Det er et faktum at Knutsen allerede i januar 2009 erkjente at undertaket til boligen var lagt
feil, og at det i denne sammenheng ble avtalt at tiltakshaver skulle holde tilbake

93 000 kroner i pavente av retting til varen. Knutsen hadde ikke til hensikt & springe fra
sitt ansvar. Ankemotparten hadde denne informasjonen for programmet og advokaten
hadde opplyst om det i intervjuet. De valgte bevisst & ta informasjonen ut. Ved & utelate
n@yaktig og presis informasjon forledet ankemotpartene seerne til et uriktig bilde av hva
som var virkelig. Dess mer krenkende ytringen er, dess sterre aktpigivenhet kreves det fra
journalistens side "med hensyn til ytringens forankring i faktum og med hensyn til
berettigelsen av 4 sette den frem", se Bjorn Engstrem, Skadeserstatningsloven med
kommentarer, side 160 punkt 4.

Dersom programmet hadde opplyst om det korrekte faktum knyttet til taket, ville ikke
programmets skadeevne for Knutsen veert s stor.

Knutsen erkjente allerede i september 2008 at den omtalte vegg i boligen var skjev, og
partene avtalte 24. november 2008 at tiltakshaver skulle motta 50 000 kroner i prisavslag
for mangelen. Ankemotpartene valgte bevisst 4 holde denne faktiske informasjonen
tilbake. Det skapes et inntrykk av at Knutsen bare "stakk av". Slik var det ikke.

Programmet ble unedig krenkende ved at ankemotpartene unnlot 4 gi de nevnte
opplysningene.

Knutsen har hele tiden fastholdt at han ikke har bygget terrassen som er omtalt i
programmet. Det framgar ogsa klart av saksdokumentene at han ikke har erkjent ansvar for
utforelsen av dette.

Skredlund erkjente i pressemeldingen at Knutsens Byggservice eller Knutsen ikke hadde
bygget selve terrassen og bekreftet dette i sin vitneforklaring. Ankemotparten var kjent
med Knutsens oppfatning av faktum. Det framgikk av sakens dokumenter og ble opplyst
om av advokaten. Det er riktig at avtalen om tilbakehold 14 forholdsvis langt tilbake i tid da

-9- 12-167012ASD-HALO



programmet ble sendt. Knutsens brev 4. februar 2009 til Skredlund underbygger imidlertid
at Knutsen hadde til hensikt & rette opp arbeidene. Partene ble ctter hvert svert uenige om
forstielsen av avtalen av 18. august 2008, noe som farte til at byggherren stanset sine
betalinger og Knutsen arbeidene.

Det ma vare dpenbart at skadeevnen av programmet ikke hadde vert like stor om det
hadde vert gitt korrekt og nyansert faktainformasjon.

Tingretten synes & ha misforstatt begrepet "hovedentreprener” og i realiteten, pé feilaktig
grunnlag gitt Knutsen rollen som "totalentreprener” for hele byggeprosjektet.

Knutsen var kontroller og utferende i tiltaksklasse 1. Alle bevis trekker i retning av at det
var Polar Bygg som fundamenterte. Dette har Knutsen opplyst om flere ganger. Det er
dokumentert at det ble betalt 39 750 kroner til Polar Bygg. Dette tilsier 150 — 200 timer
arbeid. Det har formodningen mot seg at det ble brukt sa lang tid pa selve snekkerarbeidet.
Knutsen hadde ikke kompetanse til & fundamentere og formidlet Isaksen til familien.
Isaksen fakturerte Skredlund direkte. Det framgir av kommunens godkjenning av
byggeprosjektet at arkitektfirmaet er ansvarlig prosjekterende og ansvarlig kontrollerende
for utfering av bygninger og installasjoner, tiltaksklasse 2, mens Knutsen er ansvarlig
utfarende og ansvarlig kontrollerende for utfering av bygninger og installasjoner,
tiltaksklasse 1. Knutsen hadde ingen instruksjonsmyndighet og dermed ingen innflytelse pa
arbeidene til Isaksen, Mjelde Bygg eller andre. Det ble ikke opplyst noe om dette i
programmet.

Ved 4 holde sentrale opplysninger tilbake ble det skapt et inntrykk av Knutsen som var
langt verre enn det var fyllestgjerende faktisk grunnlag for. Hvis disse sentrale
opplysningene hadde kommet fram, ville seerne fatt et mer balansert inntrykk og
programmet ville ikke vaert 2rekrenkende.,

Tilleggssaken i programmet - badet til Tommy Serensen - er med pé a gi inntrykk av at
man stir overfor en bedrager. Kravet til samtidig imetegéelse ble overhodet ikke fulgt pa
dette punkt. Det er feil nar ankemotparten beskylder advokaten for a stoppe intervjuet.
Forbrukerradet hadde kommet med sin konklusjon i god tid fer programmet ble sendt, jf.
brev av 12. mai 2010, Forbrukerrddet kom til at Serensen skulle betale det belep som var
nedfelt i kontrakten og i tillegg inntil 11 500 kroner for elektriker og inntil 11 500 kroner
for rerlegger, samt dokumenterte materialkostnader. Heller ikke dette ble opplyst i
programmet. Knutsen fikk senere medhold i tingretten og Serensen demt til & betale

130 000 kroner. Ankemotpartene pliktet 4 foreta en aktsom vurdering av faktagrunnlaget
de forfektet. Det gjorde de ikke.

Regisser Lasse Ramstad og programleder Janne Seime Siler bret de presseetiske regler pa
en rekke punkter. Begge kunne ha opptrédt pé en annen mdte. De var kjent med de faktiske

-10 - 12-167012ASD-HALO



forhold og kunne ha stoppet programmet ved 4 ta spersmalet opp med Trygve Renningen.
Det er ikke tvilsomt at begge kan saksgkes, jf. Henry John Mzland, Erekrenkelser, side
256 punkt 4. Kravet til drsakssammenheng er oppfylt.

Ankemotpartene engasjerte 1-2-3 Bygg, ordnet med fundamentering og utbedret taket.
Deretter ble det gitt ferdigattest. Det kan pa den bakgrunn sperres hvor stor realitet det var
i de gvrige manglene.

I programmet er Knutsen blitt fokusert pa en svart negativ méte i nesten en hel
kiokketime. Programmets svert aggressive og tendensiose form ma vektlegges 1 betydelig
grad ved aktsomhetsvurderingen. Ankemotpartenes manglende vilje til & kringkaste de
korrekte opplysningene i saken, deres bevisste tilbakeholdelse av avgjerende og
oppklarende opplysninger om byggeprosjektene og deres fullstendige neglisjering av
Knutsens rett til kontradiksjon, viser at ankemotpartene ikke har vaert aktsomme i
skadeserstatningslovens forstand.

Det er den samlede tilbakeholdelse og selektering av opplysninger som farte til skaden for
Knutsen, en selektering som ankemotpartene etter Knutsens syn bevisst har gjort for &
skape severdig skandalefjernsyn.

Det foreligger samlet sett en rettsstridig @rekrenkelse. Hele programmet som sadant er
erekrenkende.

Ankemotpartene er ikke sikalte "public watchdogs" og kan ikke inn under dette
innremmes vern til 4 lage fjernsynsprogrammer som i realiteten kan knuse et
enkeltmenneske.

Ankemotpartene har framsatt rettsstridige @rekrenkelser og har plikt til in solidum &
erstatte Knutsen det skonomiske og ikke-ekonomiske tap han har lidt ved krenkelsen, jf.
skadeserstatningsloven § 3-6. Utmélingen m4 basere seg p et skjenn. Det vises til
framlagte beregninger over det inntektstap Knutsen er og vil bli pafert som folge av
krenkelsen. Disse viser et lidt inntektstap i 2010 og 2011 pa til sammen 1 764 197 kroner,
mens framtidig inntektstap vil ligge mellom ca. 4,5 og 12 millioner kroner.

Oppreisningsbelepet ber settes til 1 million kroner. Som veiledning vises til Oslo tingretts
dom 31. mai 2011 i sak 10-122687TVI-OTIR/01.

Ankemotpartene plikter ogsa 4 erstatte Knutsens sakskostnader for tingrett og
lagmannsrett.

Ankemotpartenes kostnader for tingretien overstiger langt det som var nedvendig for & f3
saken betryggende utfert. Selv om anken fra Knutsen ikke ferer fram, ber han fritas for

-11- 12-167012ASD-HALO



kostnadsansvaret bade for tingrett og lagmannsrett i medhold av tvisteloven § 20-2 tredje
ledd bokstav c.

Leif Erik Knutsen har lagt ned slik péstand:

1. Nordisk Film TV AS, Viasat Broadcasting UK Ltd., Lasse Ramstad og Janne Seime
Siler demmes ti] in solidum, innen 14 dager fra dommens forkynnelse, & betale
erstatning for lidt tap og fremtidig inntektstap til Leif Erik Knutsen fastsatt etter
rettens skjenn.

2. Nordisk Film AT AS, Viasat Broadcasting UK Ltd., Lasse Ramstad og Janne Seime
Siler demmes til in solidum, innen 14 dager fra dommens forkynnelse, & betale
oppreisningserstatning til Leif Erik Knutsen fastsatt etter rettens skjonn.

3. Nordisk Film AT AS, Viasat Broadcasting UK Ltd., Lasse Ramstad og Janne Seime
Siler demmes til in solidum, innen 14 dager fra dommens forkynnelse, & betale Leif
Erik Knutsen sakskostnader.

Ankemotpartene - Nordisk Film TV AS, Viasat Broadcasting UK Lid, Lasse Ramstad og
Janne Seime Siler - har i det vesentlige gjort gjeldende:

Tingrettens bevisbedemmelse og lovanvendelse er riktig. Partene er enige om at det er
framfort erekrenkende ytringer. Det er uenighet om det er fort sannhetsbevis og utfallet av
rettsstridvurderingen, altsd om det foreligger erstatningsbetingende ytringer. Praksis fra
EMD og dels senere praksis fra Hoyesterett viser at spgrsmalet om det er fort
sannhetsbevis ogsd er relevant under rettstridvurderingen. Dette medferer at ytringer kan
veere vernet selv om det ikke er fert sannhetsbevis.

Tingretten har med rette kommet til at det er fart sannhetsbevis for ytringene, og at det
derfor ikke foreligger en erstatningsbetingende @rekrenkelse. Tingretten har valgt i la
spersmalet om det er fort sannhetsbevis inngd i rettstridvurderingen. Dette er riktig
rettsanvendelse.

Saken dreier seg om ytringsfrihet. Sporsmaélet er om pressen har gjort et akseptabelt arbeid.
Dette ma avgjeres ut fra EMD praksis i dag. Det er enighet om at det omkring 2000
skjedde et paradigmeskifte ved at personvernet kom sterkere til syne. Men ogsé pressens
frihet og ytringsfriheten ble leftet fram, jf. Jon Wessel Aas sin artikkel "Paradigmeskifte i
pressefriheten" inntatt i Norsk presse historie 1-4 (1660-2010).

Utgangspunktet er EMK artikkel 10. Hvilke avveininger som ma foretas illustreres serlig 1
Rt-2002-764 (Nordlandsposten), dommen side 10 nest siste avsnitt. Pressens rolle som
"watchdog" m4 balanseres mot hensynet til personvernet og mot uskyldspresumsjonen i
EMK artikkel 6 nr. 2. Det skal gjeres en helhetsvurdering med utgangspunkt i de konkrete
ytringene. Det er unntakene/inngrepene i ytringsfriheten som ma begrunnes.

-12 - 12-167012ASD-HALO



EMD har understreket vern om privatlivets fred. Et tidsaktuelt eksempel er "blogging" om
individers privatliv. Det er ikke en slik problemstilling vi star overfor i denne sak.
Rettspraksis som Knutsen viser til, er derfor ikke relevant.

I var sak dreier det seg om en person som driver forretningsvirksomhet med egen
hjemmeside hvor han annonserer for sin virksomhet. At Knutsen har valgt & drive
virksomheten som enkeltmannsforetak og ikke som aksjeselskap, har ikke betydning.
Ankemotpartene har vert i sin fulle rett til 4 sette fokus pa virksomheten.

Aktsomhetsvurderingen mé skje ut fra hva ankemotpartene hadde av materiale da
programmet ble sendt. Opplysninger 1 ettertid som stetter opp om utsagnene i
programmet, inngér i vurderingen, men ikke opplysninger som i ettertid har vist seg ikke &
stemme.

Ankemotpartene har ikke hatt som mélsetting 4 gi en objektiv framstilling av byggesaken.
Saken ses fra forbrukerens og familien Skredlunds side. Om de pressectiske regler er
overtradt, er et spersmal for PFU,

Det er det kringkastede programmet som helhet som skal vurderes. De konkrete utsagnene
skal ikke isoleres, men ses i lys av hele programmet. Sparsmalet er hva slags inntrykk
sitter seerne igjen med etter 4 ha sett programmet.

Faktum knytter seg serlig til tre forhold; mangler ved taket, skjevhet i vegg og
fundamentering for terrasse.

De faktiske forhold rundt taket er ikke bestridt. Det kan ikke bebreides ankemotpartene at
det ikke ble opplyst at Skredlund ca. 1 %% 4r tidligere hadde holdt tilbake 93 000 kroner i
pavente av retting. Dersom dette hadde blitt opplyst, métte det ogsé ha blitt opplyst at
retting aldri skjedde, det vil si TV3 gjorde Knutsen en tjeneste ved ikke 4 ta med
informasjonen om at Skredlund hadde holdt penger tilbake. Det er enighet om at det er
gjort darlig hindverk p4 taket, og dette var poenget. Ytringen om at taket er lagt feil er
sann og hviler pa fyllestgjerende faktisk grunnlag.

Faktum som knytter seg til skjevhet i vegg, er heller ikke bestridt, Mangelen hadde store
konsekvenser, jf. forklaringen til Skredlund. Ytringen er sann og hviler pa et
fyllestgjerende faktisk grunnlag. TV3 hadde ikke plikt til 4 opplyse i programmet at det var
gitt et prisavslag pd 50 000 kroner. Dersom dette hadde blitt opplyst, métte det ogsa ha blitt
sagt hva det ville koste 4 utbedre mangelen og at familien Skredlund opplevde & vere
under sterkt press.

Det er enighet om at fundamenteringen ikke er fagmessig og at den er mangelfull.

-13- 12-167012ASD-HALO



Ankemotpartene har basert seg pé troverdige kilder og utfert et aktsomt journalistisk arbeid
nér de har lagt til grunn at Knutsen var ansvarlig for fundamenteringen.

Det er ved dokumentbevis og vitneforklaringer bevist at Knutsen fundamenterte. Det vises
serlig til forklaringene til vitnene Asgeir og Arve Karlsen og Oddvar Skjeerstein samt
referat fra byggemetene, hvor det stir at Knutsen skal foreta beregninger knyttet til
fundamenteringen. I folge Skjeerstein, som forte referatene i pennen, herte han ikke p4 noe
tidspunkt at Knutsen ikke var ansvarlig for fundamenteringen. Knutsen har bekreftet at han
mottok referatene. Det gar ogsa fram av timeliste skrevet av Knutsen at han tok betalt for &
ha gravd ned spirorer. Det var Knutsen som foreslo at det kunne brukes sékalte "Big Foot-
element”. Under byggeprosessen var det ingen som herte at Knutsen ikke var ansvarlig for
fundamentering.

Knutsen var ansvarlig utferende og ansvarlig kontrollerende. Det gjaldt ingen
begrensninger i ansvarsretten. Det er ikke framlagt noen dokumentasjon for at Knutsen
ikke hadde tillatelse til & fundamentere. Det vises i den forbindeise til Departementets
"Veiledning om byggesak" og vitneforklaringer, blant annet fra takstmann Hansen og
Skjeerstein.

Knutsen er ogsa ansvarlig pa avtalereitslig grunnlag. Dette folger av avtalen mellom
Knutsen og Skredlund. Sistnevnte forklarte for lagmannsretten at han oppfattet at Knutsen
skulle ordne alt, og at han spurte Knutsen om det var i orden at han fikk tak i en annen
graver. At faktura ble sendt direkte til Skredlund endrer ikke dette. Partenes opptreden
overfor hverandre viser at Knutsen var ansvarlig. Skredlund hadde ingen byggetekniske
kunnskaper. Knutsen var den profesjonelle og dessuten den som farte avtalen i pennen.

Det er av mindre interesse at det ikke var mangler ved selve terrassen. Det er
underbyggingen/fundamenteringen som er det sentrale. Ytringen om fundamenteringen er
sann og hviler pa et fyllestgjarende faktisk grunnlag.

Det er for alle tre forholdene fort sannhetsbevis for yiringene. Dette gir tilstrekkelig
grunnlag for & frifinne ankemotpartene, Forliksavtalen meliom Knutsen og familien
Skredlund innebarer dessuten at Knutsen har erkjent at det forela feil og mangler for
700 000 kroner ved huset.

Graden av krenkelse ved programmet er liten. Knutsen er neringsdrivende som tilbyr sine
handverkertjencster pa det dpne marked. Programmet fokuserer ikke pd personlige forhold
som seksualitet, religion eller politisk syn. Selskapsformen er ikke avgjerende.

Knutsen har fatt mulighet til 4 imetega de sentrale punktene i programmet. Sidesaken om
badet til Tommy Serensen varte bare i ett minutt og 28 sekunder, mens programmet varte i

-14 - 12-167012ASD-HALO



43 minutter, Knutsen utnyttet ikke den mulighet han fikk til imetegéelse. Han ble tilbudt,
men samtykket ikke i la seg intervjue. Han henviste til sin advokat, som ikke mette
forberedt. Intervjuet med advokat Bardlund ga ikke informasjon som tilsa at det faktum
redaksjonen hadde, burde korrigeres. Det kan ikke g4 ut over TV3 at verken Knutsen eller
advokat Bardlund utnyttet de muligheter de ble fikk til 4 nyansere bildet. De fikk
muligheten, men "sglte den bort",

Programmet handler om forbrukerjournalistikk og har stor allmenn interesse. Det setter
fokus pa dérlige handverkere og beskytter forbrukere mot overgrep fra naeringsdrivende.
Det foreligger ogsé andre gode grunner til 4 sende programmet. Familien Skredlund, som
har et sterkt funksjonshemmet barn, mistet sin ekonomiske trygghet og ble uforskyldt
péfert graverende feil fra en handverker. Ut fra folkeopplysningshensyn er det viktig &
vise hva som kan skje ved bruk av hdndverkere som ikke gjer jobben sin.

Etter den nye skadeserstatningsloven § 3-6, som ikke er tradt i kraft, men er en kodifisering
av gjeldende rett, skal det ved avveiningen av om ytringen er erstatningsbetingende, serlig
legges vekt pa om ytringen hviler p4 et fyllestgjorende faktisk grunnlag. Dette har flere
elementer i seg, jf. seerlig Rt-2003-1190 (Minnefondsaken), dommen side 14, tredje og nest
siste avsnitt. Dersom kildene har vért troverdige og det er fort sannhetsbevis, er ytringene
ikke erstatningsbetingende.

1 denne saken har TV3 bygget pd en rekke troverdige kilder. Sintef Byggforsk som et
uavhengig organ vurderte saken grundig. Seniorforsker Melgysund gjennomfarte to lange
befaringer pd eiendommen i TH. Widdings veg 9 og rapporterte om mange og svért
alvorlige feil og mangler. Videre bygget ankemotpartene pa rapporten fra Troms Takst,
utfert av en takstmann med svart lang erfaring, og som ogsa konkluderte med at det foreld
mangler ved det utferte arbeid. Ankemotpartene snakket med Oddvar Skjerstein, og det
ble foretatt omfattende intervjuer med familien Skredlund som framsto som troverdig.
Skredlund forteller en historie man tror pa, og ankemotpartene har dokumentasjon for at
det han sier er sant. Funnene ble bekrefiet av fagfolkene som deltok i utbedringsarbeidet.
Det var ingen holdepunkter for at kildene ikke var troverdige.

Nér det gjelder Knutsens anfersel om manglende kompetanse i tiltaksklasse 1, er alle
samstemte om at han kunne fundamentere. Vitnet Asgeir Karlsen forklarte at de ble
avbrutt i arbeidet av Knutsen. Broren Arve Karlsen bekreftet dette og sa uttrykkelig at
Knutsen var sjefen pé byggeplassen og instruerte de andre.

Det gjelder ikke noe krav om at ankemotpartene dokumenterer at programmet er 100 %
sant. Det er tilstrekkelig at det er "vesentlig sant" det som framkommer i programmet.
EMD bruker formuleringen "totally untrue". Som eksempel vises til Case of Dalban v.
Romania, dom 28. september 1999, avsnitt 50. Journalisten ble frifunnet selv om det i
ettertid viste seg at det som var sagt var feil. Det ble opplyst i programmet at

-16- 12-167012ASD-HALO



byggeprosjektet hadde kostet familien Skredlund 1 600 000 kroner. Den korrekte summen
er ca. 1 400 000 kroner. Den opplyste summen er da i det vesentlige sann. Poenget er at
det dreier seg om mange penger.

Pressen skal, dersom den anser informasjonen som troverdig, kunne kringkaste dette uten
at man skal ha en frykt for erstatningsseksmal dersom ytringene viser seg i ettertid & ikke
veere sanne. Dette er begrunnet i pressens rolle som "public watchdog". De ankende parter
har veert i god tro med hensyn til det faktum som ble presentert i programmet.

Oppsummert anfores: Faktum er basert pa fyllestgjorende grunnlag, det er brukt troverdige
kilder, og det er fort sannhetsbevis for ytringene. Det er en lav grad av krenkelse man har
med & gjore. Knutsen har fatt mulighet for kontradiksjon. Det foreligger gode grunner for 4
sende programmet, som var av allmenn interesse. Ankemotpartene har utfart et aktsomt
journalistisk arbeid. Zrekrenkelsene er ikke rettsstridige.

Anken mé forkastes og Knutsen ma erstatte ankemotpartens sakskostnader bade for tingrett
og lagmannsrett. Ankemotpartene gjer gjeldende at det ikke er grunnlag for 4 redusere
sakskostnadskravet slik tingretten gjorde.

Nordisk Film TV AS, Viasat Broadcasting UK Ltd,, Lasse Ramstad og Janne Seime Siler
har lagt ned slik pastand:

1. Anken forkastes.
2. Leif Erik Knutsen erstatter ankemotpartenes sakskostnader for tingretten og
lagmannsretten.

Lagmannsrettens vurdering:

J.agmannsretten har kommet til samme resultat som tingretten og kan i det alt vesentlige
tiltre dens begrunnelse, bade faktisk og rettslig.

Bevisferselen for lagmannsretten har underbygget og bekreftet riktigheten av tingrettens
faktiske beskrivelse slik den er gjengitt foran.

Om vilkérene for 3 tilkjenne erstatning og oppreisning ved pastétt erekrenkelse uttaler
tingretten (dommen side 10 og forste avsnitt side 11):

Vilkarene for 4 tilkjenne erstatning og oppreisning etter en péastitt erekrenkelse
fremgar av skadeserstatningsloven § 3-6. Bestemmelsens forste ledd lyder slik:

"Den som har krenket en annens zre eller privatlivets fred, skal, s fremt han har vist uaktsomhet
eller vilkarene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i

fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig.
Han kan ogsé pélegges & betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke skonomisk art som

-16 - 12-167012ASD-HALO



retten finner rimelig."

Etter forste ledd kreves at noen "har krenket en annens zre". I dette ligger at
gjerningsbeskrivelsen i straffeloven §§ 246 eller 247 objektivt sett er oppfylt. Videre
er det fastsléit i rettspraksis at utsagnene ma vaere rettsstridige og at dette begrepet
har samme innhold nér det gjelder oppreisning som det har i straffebestemmelsene,
JE. Rt. 1999 side 1541 pé side 1549 med henvisning til tidligere avgjerelser. Dernest
kreves at det enten har vert utvist uaktsomhet eller at vilkarene for straff er oppfylt.

Idemmelse av erstatning og oppreisning for erekrenkelser anses klart som et inngrep
i ytringsfriheten etter EMK artikkel 10, jf. bl.a. Rt. 2003 side 1190. Dette innebarer
at EMDs og Heyesteretts praksis i tilknytning til dette spersmalet er den primare
rettskilde ndr det skal tas stilling til hvorvidt de aktuelle serekrenkelsene er omfattet
av ytringsfrihetsbeskyttelsen i EMK artikkel 10, jf. menneskerettsloven § 2 nr, 1.

Lagmannsretten er enig i dette og tar det samme utgangspunkt.

Knutsen hevder ikke at de enkeltstdende utsagn i programmet er zrekrenkende, men gjer
gjeldende at utsagnene samlet sett og programmet som helhet er erekrenkende.

Programmet inneholder en rekke utsagn om Knutsens darlige handverk og manglende
oppfelging av byggeprosjektet i Th. Widdingsveg 9. Lagmannsretten finner at utsagnene
ctter sitt innhold er beskyldninger som samlet sett bade krenket hans srefalelse og var
egnet til & skade hans gode navn og rykte, jf. straffeloven §§ 246 og 247. Programmet
handler i hovedsak om dérlig handverk knyttet til taket, fundamentering av terrasse og
skjevhet i huset. Nordisk Film TV AS med flere har ikke bestridt, og er enig i at utsagn
knyttet til disse forholdene, var srekrenkende for Knutsen.

For spersmélet om det er adgang til & palegge erstatnings- og oppreisningsansvar for de
®rekrenkende utsagn, har tingretten tatt som rettslig utgangspunkt (dommen side 11 andre
avsnitt og side 12 averst):

Etter artikkel 10 nr. 2 krever inngrepet en tungtveiende begrunnelse — det m4 veere
nedvendig i et demokratisk samfunn og vere til fordel for interesser som er nevnt i
bestemmelsen. Det er alternativet "for & verne andres omdemme" som er alktuelt her.
Det folger bade av EMDs og Hayesteretts praksis at det i den avveining som ma
foretas etter artikkel 10, ber tas utgangspunkt i pressens grunnleggende funksjon i et
demokratisk samfunn, bade som sentral utever av ytringsfriheten og som den
viktigste arena for andres bruk av denne frihet. Pressens rolle som "public watchdog"
m4 imidlertid "balanseres mot hensynet til personvernet, derunder enkeltmenneskers
omdemme, som ogsd er en anerkjent menneskerettighet, jf. EMK artikkel 10 nr. 2 —
vern av omdgmmet — og FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter artikkel

-17 - 12-167012ASD-HALO



17 nr. 1", jf. Rt. 2002 side 764 pé side 773. Nar det skal tas stilling til om det vil
veere i strid med EMK artikkel 10 & palegge erstatnings- og oppreisningsansvar for
de zrekrenkende ytringene, ma det foretas en sammensatt helhetsvurdering der en
rekke momenter inngdr. I den nye straffeloven av 20. mai 2005 nr. 28, som ennd ikke
er tradt i kraft, er aerekrenkelser avkriminalisert, men adgangen til & kreve erstatning
og oppreisning for erekrenkelser er viderefert i ny § 3-6 a i skadeserstatningsloven.
Bestemmelsens annet ledd er utformet for best mulig & dekke de sentrale
vurderingstemaer som er lagt til grunn i EMDs og Heyesteretts praksis nar det er
spersmal om en sanksjon mot ytringer er i strid med EMK artikkel 10, jf. Ot.prp. nr.
22 (2008-2009) side 488. Annet ledd i ny § 3-6 a 1 skadeserstatningsloven lyder slik:

"En xrekrenkende ytring medferer ikke ansvar etter forste ledd dersom den anses
berettiget etter en avveining av de hensyn som begrunner ytringsfrihet. Ved denne
vurderingen skal det sarlig legges vekt pA om ytringen hviler pa et fyldestgjerende
faktisk grunnlag, pa ytringens grad av krenkelse, og om hensynet til den krenkede er
tilfredsstillende ivaretatt ved for eksempel adgang til imategielse, om allmenne
interesser eller andre gode grunner tilsa at den ble satt frem, og om ytreren har vert i
aktsom god tro med hensyn til de momenter som kan gjere ytringen berettiget.”

Selv om bestemmelsen ennd ikke er tradt i kraft, er den ikke ment & endre dagens
rettstilstand, og momentene som angis i annet ledd mé anses som en kodifisering av
gjeldende rett, jf. Ot.prp. or. 22 (2008-2009) side 488. Annet ledd gir dermed god
veiledning for den helhetsvurderingen som skal foretas.

J.agmannsretten er enig i at dette er en riktig beskrivelse av vurderingstemaet, jf. ogsd Rt-
2003-1190 avsnitt 73.

Ytringer vil generelt ha et sterkt vern dersom de gjelder forhold av allmenn interesse, jf.
Rt-2002-764 pa side 773 og Rt-2003-1190 avsnitt 76, jf. ogsa Ot.prp.nr. 22 (2008-2009)
side 489,

Lagmannsretten legger til grunn, slik som forklart av Trygve Renningen og referert i PFU-
sak 281/210, at "Bygg & Bedrag" er "en programserie som setter spkelyset pa bygge- og
héndverkerbransjens utfering av oppdrag, primert pa private boliger." TV3 gér inn 1
"enkeltsaker og retter opp de feil og mangler som har oppstétt etter mangelfullt arbeid (...)
samtidig som man filger opp de som har veert ansvarlige". I falge TV3 har programmet
“et klart forbrukerjournalistisk preg ...:" I PFU-saken, som gjaldt klage fra E.G. Bygg
Tromse AS over innslag i programmet "Bygg & Bedrag", uttalte PFU etter 4 ha konstatert
at programmet handlet om forbrukerjournalistikk, at programmer som "Bygg & Bedrag"
star "midt i det journalistiske oppdraget, og ...".

Knutsen hevder at programmet ikke har allmenn interesse og viser til at han ikke er en
offentlig person som har sekt offentlighetens lys. Lagmannsretten finner ikke at Knutsen

-18- 12-167012ASD-HALO



kan heres med dette. Knutsen driver neeringsvirksomhet og tilbyr gjennom sitt
enkeltmannsforetak hdndverkertjenester i markedet. Foretaket reklamerer for sine tjenester
pé hjemmeside ("Velkommen til var hjemmeside") og kan i folge denne "ta hele
byggeprosessen fra a til 4 og koordinere den opp mot den jobben som skal gjeres." Som
nzringsdrivende gnsker Knutsen naturlig nok 4 nd ut til s4 mange som mulig med sine
tjenester. Det betyr at han ogsd ma finne seg i at virksomheten kommer i offentlighetens
sokelys. At det dreier seg om et enkeltmannsforetak endrer ikke vurderingen. Etter
lagmannsrettens syn er det klart at det hadde allmenn interesse at programmet satte
sekelyset pa darlig hindverk og unnlatt ferdigstillelse av byggeprosjektet i Th.
Widdingsveg 9. Lagmannsretten stutter seg til tingrettens merknader, dommen side 12 nest
siste avsnitt, og viser til disse.

I helhetsvurderingen skal det legges vekt p4 om ytringene bygger p4 et "fyllestgjerende
faktisk grunnlag". Lagmannsretten legger som tingretten til grunn at de ®rekrenkende
beskyldningene i hovedsak gjelder faktiske forhold, og at det settes fram forholdsvis
konkrete beskyldninger, serlig knyttet til feil og mangler ved utforing av taket o g
fundamenteringen av terrassen samt skjevhet i huset. Jo mer konkrete og presise
beskyldninger, jo mer kreves av objektivt faktisk belegg, jf. Rt-2002-764 p4 side 775.

Knutsen har erkjent at det var mangler ved taket, og det er ut fra bevisforselen pa det rene
at det var flere og til dels alvorlige mangler ved taket. Lagmannsretten tiltrer tingrettens
begrunnelse og viser til denne, se dommen side 13 farste avsnitt.

Knutsen har videre erkjent at det var skjevhet i vegg. Som tingretten finner lagmannsretien
at utsagn i programmet om skjevhet bygger pa fyllestgjorende faktisk grunnlag. Det vises
til tingrettens begrunnelse, dommen side 13 andre avsnitt, som lagmannsretten slutter seg
til. At journalisten i programmet sper om "hele huset" er "skeivt" og Skredlund svarer at
"vi ser at hele huset var sa skeivt...", gir etter lagmannsrettens syn ikke grunnlag for en
annen vurdering. Skjevhet i vegg har gitt folgeskader slik at det er skjevhet i hele huset.
Det vises serlig til Skredlunds forklaring om at skjevheten har pavirket alt som skulle
giores 1 huset; montering av kjekkeninnredning, legging av parkett med mer.

Fundamenteringen har vert et sentralt tema under bevisforselen. Tingretten har i dommen
side 13 siste avsnitt og side 14 ferste avsnitt uttalt om denne:

Nér det gjelder fundamenteringen av terrassen, er det ikke omtvistet at den var
mangelfull, Bl.a. var det ikke noen understettelse under spirorerene som var satt rett
ned i myromradet. Knutsen har imidlertid anfert at han ikke var ansvarlig for
fundamenteringen og at programmet uriktig fremstiller ham som ansvarlig. I avtalen
mellom Knutsen og familien Skredlund datert 2. september 2008 sto det at Knutsen
var "ansvarlig" for & "fere opp nytt tilbygg og utfere nedvendig ombygging av Th.
Widdings veg 9 i henhold til mottatte tegninger og beskrivelse" og at han skulle st&

-19- 12-167012ASD-HALO



som "hovedentreprener” og "skaffe til veie andre underentreprenerer. Det fulgte
dermed av avtalen at Knutsen var ansvarlig for hele byggeprosjektet. Det fremgikk
ogsa av avtalen at utgraving og tilkjering av masser samt rar og elektrisk arbeid ikke
var "med i beregningen”, men retten kan ikke se at det endrer det forhold at Knutsen
skulle vaere ansvarlig for hele prosjektet. P4 bakgrunn av det Torgeir Skredlund
forklarte i retten legger retten til grunn at familien oppfattet Knutsen som den klare
sjefen pa byggeplassen og den de skulle forholde seg til. Dette viste seg bl.a. ved at
da de ville fremskynde arbeidet med terrassen, spurte de Knutsen om det var i orden,
og tilsvarende spurte de Knutsen om det var greit at de gnsket en annen graver enn
Isaksen. Etter rettens oppfatning mé det ogsé ha veert klart for Knutsen at familien
ansd ham som den som ledet arbeidet og skulle utfore det etter avtalen.

1 henhold til metereferat skrevet av Skjerstein fra mote mellom Knutsen og familien
skulle Knutsen foreta beregninger knyttet til fundamenteringen. Det fremgikk da
ogsi av timeliste fra Knutsen datert 16. november 2008 at han tok betalt for 50 timer
knyttet til manglende arbeidstegninger og beregninger. Videre fremgikk det av
timeliste skrevet av Knutsen at han tok betalt for 4 ha gravd ned spirorer. Det er ogsa
klart at han foreslo for familien at det kunne benyttes et sékalt "Big Foot-element" til
fundamenteringen. Disse forholdene indikerer at Knutsen har vert ansvarlig for
fundamenteringen. Retten kan ikke se at det har noen betydning at Knutsen i henhold
til kommunens godkjenning er listet opp som ansvarlig utfarende og ansvarlig
kontrollerende for utfering av bygninger og installasjoner, tiltaksklasse 1. Retten er
enig med Nordisk Film m.fl. i at dette har betydning for Knutsens offentligrettslige
ansvar overfor kommunen, men bare begrenset betydning for hans ansvar overfor
familien Skredlund, og i henhold til Dircktoratet for byggkvalitets veiledning til
forskrift om godkjenning av foretak for ansvarsrett faller uansett bide prosjektering
og fundamentering av bolighus som det i Th. Widdings veg 9, innunder tiltaksklasse
1. Videre har retten funnet forklaringen til Asgeir Karlsen i BM troverdig. Retten
legger p& bakgrunn av denne forklaringen til grunn at BM ensket & grave helt ned til
fast grunn, men at de ble stoppet av Knutsen, som ensket & stepe med en gang. Dette
ville ikke BM vere med pa, og firmaet forlot derfor byggeplassen. BM hadde sa vidt
begynt pa seylepunktene, men ikke fullfort dette arbeidet, og fundamenteringen
skjedde etter at de hadde dratt. Retten bemerker dessuten at Knutsen bygget
balkongen i annen etasje der saylene stér rett ned pé terrassen, og ved 4 ha gjort dette
har han uansett akseptert det terrassen var stettet pa. Etter dette finner retten at ogs
beskyldningene knyitet til fundamenteringen av terrassen hviler pa et fyllestgjorende
faktisk grunnlag.

Reskrivelsen er dekkende for det som framkom under bevisferselen under
ankeforhandlingen. Lagmannsretten deler tingrettens faktiske og rettslige vurderinger.
Basert pd bevisferselen for lagmannsretten skal i tillegg bemerkes:

-20- 12-167012ASD-HALO



Lagmannsretten finner det ikke tvilsomt at Knutsen var ansvarlig for hele byggeprosjektet.
Dette folger av partenes skriftlige avtale om at Knutsen Byggeservice skulle st som
"hovedentreprenar” og "skaffe til veie andre underentreprenerer”, og det underbygges ved
flere vitneutsagn om at det var Knutsen som ledet arbeidet og ga instrukser pa
arbeidsplassen.

Knutsen har anfert at han ikke hadde innflytelse eller kontroll over Polar Bygg, som
bygget terrassen. Lagmannsretten legger ut fra Skredlunds forklaring til grunn at Skredtund
engasjerte det nevnte firma til 4 bygge selve terrassen, og at Knutsen ikke hadde noe med
dette oppdraget 4 gjore. Etter lagmannsrettens vurdering er det av mindre interesse hvem
som bygget selve terrassen. Det sentrale er hvem som sto for og hadde ansvaret for
fundamenteringen.

Vitnet Arve Karlsen fra Byggservice Mjelde AS, var nytt vitne for lagmannsretten, og
forklarte at han og Knutsen ble uenige om hvor dypt det skulle graves. Knutsen kom med
forslag om & bruke "Big Foot" og hevdet det ikke var nadvendig 4 grave ned til fast grunn.
Karlsen ville ikke veere med pé dette, og han og byggefirmaet forlot byggeplassen i protest,
Asgeir Karlsen, fra samme firma og bror til Arve Karlsen, forklarte det samme. Episoden
underbygger at Knutsen var sjef og hadde styringen p4 arbeidsplassen.

Bevisferselen under ankeforhandlingen etterlater etter lagmannsrettens oppfatning ingen
tvil om at Knutsen tok beslutningen om at det ikke skulle graves ned til fast grunn.
Knutsen var ansvarlig for fundamenteringen.

Oppsummert er lagmannsrettens konklusjon at de tre forholdene som det rettes hovedfokus
pd i programmet, bygger pa fyllestgjerende faktisk grunnlag. Bygg & Bedrag hadde godt
belegg for ytringene som ble framsatt i programmet.

I helhetsvurderingen inngér ogsa "ytringens grad av krenkelse". Programmet hadde en
presentasjonsform som utvilsomt rammet Knutsen, jf. PFU-sak 282/10. Programtittelen
"Bygg & Bedrag" kan i seg selv oppfattes som en insinuasjon om straffbare forhold og
virke stigmatiserende. Vinklingen i programmet var kritisk, animasjon og grafiske
framstillinger understreket programmets budskap. Selv om programmet handlet om
Knutsens byggevirksomhet, var det i stor grad rettet mot ham personlig. Bade for Knutsen
selv og hans familie var belastningen stor. Som tingretten finner lagmannsretten det klart at
Knutsen opplevde programmet som sveart krenkende.

Programmet inneholdt noen ungyaktigheter. Det ble sagt at byggeprosjektet hadde kostet
familien Skredlund 1 600 000 kroner mens det riktige belapet er ca. 1 400 000 kroner.
Lagmannsretten legger liten vekt pa at det ble oppgitt feil belep. Det dreide seg uansett om
et stort belep, og den opplyste summen var ikke "totally untrue".

-21- 12-167012ASD-HALO



Knutsen har anfert at han ikke var kjent med at han deltok i en anbudskonkurranse.
Skredlund forklarte for lagmannsretten at familien etter krav fra Tromsg kommune
innhentet flere tilbud, og at Knutsen hadde det rimeligste tilbudet. Lagmannsretten legger
til grunn at det ikke fant sted en formell anbudskonkurranse, og at Knutsen ikke ble gjort
kjent med at ogsd andre hadde inngitt tilbud. Etter lagmannsrettens syn har Knutsens
manglende kunnskap om dette ikke betydning for det som er tema i saken. Uttalelse
innledningsvis i programmet om at Knutsen kom med "det laveste pristilbudet"” er
dekkende for det som faktisk var tilfelle. Knutsen har forklart, og lagmannsretten legger til
grunn at han ved oppstart av firmaet hadde en god del realkompetanse som snekker og
handverker. Dette kunne ha vart omtalt, men utsagnene i programmet om at Knutsen
"bare" hadde drevet byggefirmaet i "noen ar" og manglet "formell" kompetanse, var
korrekte.

Knutsen har anfert at det var utilberlig & fokusere pa tidligere konkurser. Lagmannsretten
kan pa bakgrunn av de feil og mangler det var ved huset samt Knutsens opptreden, ikke se
at det var utilberlig 4 omtale tidligere konkurser selv om disse 14 langt tilbake i tid, szrlig
den ferste. Konkursene var et faktum. Knutsen forklarte under ankeforhandlingen at
foretaket ikke har noen aktiva utover verktay, og at han aldri vil gjere opp for seg i
henhold til forliket, som han hevder er ugyldig. Varebilene, som det star Knutsen
Byggservice p4, tilhorer ektefellen. Knutsens opplysninger og utsagn under
ankeforhandlingen underbygger etter lagmannsrettens oppfatning at det var p4 sin plass 4
trekke fram konkurshistorikken i programmet.

Som pépekt av tingretten falger det av EMD's praksis at "ogsa en aggressiv og polemisk
tone i reportasjene er vernet av ytringsfriheten. Og ogsé visse overdrivelser og feilskjeer
godtas", jf. Rt-2003-1190 avsnitt 85. Avhengig av omstendighetene i det enkelte tilfelle
finnes det likevel grenser for "en ungdig sérende og krenkende form", jf. Rt-2002-764 pa
side 776.

Lagmannsretten finner ikke at programmet som helbet hadde en "unedig sarende og
krenkende form", jf. Rt-2002-764 pa side 776, jf. tingrettens dom side 14 nest siste avsnitt.

Spersmalet er om Nordisk Film TV AS med flere har opptradt aktsomt ved publiseringen
av programmet. Om vurderingstemaet vises til Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) side 489,
gjengitt i tingrettens dom side 15 gverst.

Lagmannsretten finner som tingretten at Nordisk Film TV AS med flere gjorde grundige
undersekelser for programmet ble sendt. De bygget pa troverdige kilder og hadde faktisk
dekning for at beskyldningene som knyttet seg til taket, fundamenteringen og skjevheten
var sanne. For s& vidt gjaldt fundamenteringen nevnes spesielt at de gjorde en aktsom
vurdering da de basert p4 muntlige og skriftlige kilder la til grunn at Knutsen var ansvarlig
som hovedentreprenat.

-22- 12-167012ASD-HALO



Etter lagmannsrettens syn ble det gjort et grundig og godt forarbeid. T likhet med tingretten
finner lagmannsretten at ogsé rimelige krav til kontradiksjon ble oppfylt.

Journalistene Lium og Ramstad oppfordret i telefonsamtalene Knutsen ti! & komme med
sine synspunkter. Knutsen ensket ikke 4 la seg intervjue og grunnga dette i hovedsak med
at partene var innkalt til rettsmekling, og at han og foretaket ville bli pafert enda mer skade
om han lot seg intervjue. Knutsen viste til sin advokat, som samtykket i intervju,
Advokaten ga sparsomt med faktiske opplysninger i intervjuet og kunne brukt muligheten
til imetegaelse pd en bedre mate. Etter lagmannsrettens syn kommer det fram i det
"klippet" som vises 1 programmet, at partene strides om hva slags avtale som gjelder, at
Knutsen er uenig i familien Skredlunds "virkelighetsbeskrivelse", at mange av arbeidene
ble stanset pé grunn av manglende betaling og derfor ikke er ferdigstilt, at det ikke er
"veldokumentert" at det er feil og mangler o.s.v. At Knutsens budskap ikke kom
tydeligere fram i programmet, kan etter lagmannsrettens syn langt p4 vei forklares med at
Knutsen ikke ville la seg intervjue, og at advokaten var forbeholden i sine svar og vegret
seg mot & gi faktiske opplysninger.

Knutsen har anfart at det ville gitt bedre balanse om det hadde blitt opplyst at han hadde
gitt et prisavslag pa 50 000 kroner, og at Skredlund hadde holdt tilbake 93 000 kroner.

Det kunne kanskje ha nyansert bildet av Knutsen om dette hadde blitt opplyst, men
opplysningene alene ville ikke gitt et fullstendig bilde av Knutsens opptreden i
byggeprosjektet. Knutsen meddelte i brev 4. februar 2009 til Skredlund at arbeidene ikke
ville starte opp igjen fer han fikk forskuddsbetaling som krevd. Avtalen om tilbakehold av
93 000 kroner ble inngétt 1 }; ar fer programmet ble sendt og i pdvente av retting. Knutsen
rettet ikke opp. Det viste seg i ettertid at prisavslaget var for lite og at 93 000 kroner ikke
dekket det som matte til for 4 rette opp arbeidene, Lagmannsretten viser til at Knutsen ved
det utenrettslige forlik patok seg & betale 700 000 kroner til familien Skredlund for feil og
mangler. Han overferte 100 000 kroner samme dag. Resten er fortsatt ikke betalt.

Lagmannsretten finner pa denne bakgrunn at journalistene ikke kan bebreides for at det
ikke ble sagt noe om prisavslag og tilbakeholdelse i programmet.

Knutsen har videre anfert at han ikke var kjent med at forbrukerrddssaken mellom ham og
Tommy Sgrensen skulle omtales i programmet, verken for eller etter intervjuet.

Som tingretten mener lagmannsretten at Knutsen og advokaten burde fitt anledning til &
imetegd sidesaken vedrarende badet til Serensen. Lagmannsretten finner imidlertid ikke
at dette forer til at det samlet foreligger brudd pa retten til samtidig imetegielse. Det vises
til at innslaget med badet til Serensen ikke varte med enn ett minutt og 28 sekunder, og at
advokaten bret intervjuet med journalisten slik at det ikke ble anledning til & ta opp dette.

-23- 12-167012ASD-HALO



For gvrig vises til tingrettens dom side 15 nest siste avsnitt, som lagmannsretten slutter seg
til.

Lagmannsretten finner etter dette at Nordisk Film AS med flere utferte et totalt sett
aktsomt journalistisk handverk.

Lagmannsretten finner at ytringene i programmet og programmet som helhet ligger
innenfor ytringsfriheten, slik denne er definert i EMDs og Hayesteretts praksis i henhold til
EMK artikkel 10. Det foreligger ingen rettsstridige ytringer. Folgelig er det ikke grunnlag
for erstatning cller oppreisning etter skadeserstatningsloven § 3-6.

Sakskostnader

Nordisk Film TV AS med flere har vunnet saken og har etter hovedregelen i tvisteloven
§ 20-2 farste ledd krav pd 4 fa erstattet sine sakskostnader av Knutsen. Lagmannsretten
har vurdert, men finner ikke at det er grunnlag for & bruke unntaksregelen i tvisteloven
§ 20-2 tredje ledd. Saken har verken faktisk eller rettslig budt pa tvil.

Advokat Stine Helen Pettersen har for lagmannsretten krevd salzer med 363 575 kroner. [
tillegg er krevd godtgjerelse for tapt arbeidsfortjeneste for Janne Seime Siler med 5 800
kroner, for Lasse Ramstad med 10 000 kroner, for John Bjarne Lium med 3 000 kroner, for
Oddvar Skjerstein med 5 280 kroner, for Svein H. Hansen med 8 320 kroner, for Asgeir
Karlsen med 449 kroner og for Torgeir Skredlund med 500 kroner, til sammen 33 349
kroner. I tillegg til dette kommer reise- og oppholdsutgifter med 51 223 kroner og ovrige
utlegg pa 2 670 kroner. Samlet gir dette et sakskostnadskrav pd 451 417 kroner. Det er
oppgitt at sakskostnadene er betait av Nordisk Film TV AS og Viasat, og at disse er
merverdiavgiftspliktige slik at det ikke kreves merverdiavgift pd sakskostnadene.

Advokat Roar Bardlund har protestert mot salerkravet. Det anferes at kravet er for heyt og
overstiger det som er ngdvendig, jf. tvisteloven § 20-5. Sa vidt forstés gjeres det ikke for
}agmannsretten gjeldende at det ikke er adgang til & kreve dekket godtgjerelse for tapt
arbeidsfortjeneste for partene Siler og Ramstad. Advokat Pettersen har i
kostnadsoppgaven redegjort for kravene,

Etter tvisteloven § 20-5 skal full erstatning for sakskostnader "dekke alle partens
nedvendige kostnader ved saken som ikke szrlige regler gir grunnlag for 4 unnta. Ved
vurderingen av om kosinadene har veert nedvendige, legges det veii pi om det ut fia
betydningen av saken har veert rimelig 4 pidra dem."

Advokat Pettersen har oppgitt at det har medgétt 135,25 timer til forberedende arbeid. Av
dette gjelder 32,75 timer perioden fra mottak av anke til og med inngivelse av tilsvar mens
resten 103,50 timer gjelder perioden fra inngivelse av tilsvar fram til ankeforhandling. Til
ankeforhandling og arbeid utenom rettsdagene medgitt 40 timer. Dette gir et samlet
timetall pa 175,25 timer. Et salerkrav pd 363 575 kroner gir en gjennomsniitlig timepris pé
2 075 kroner.

Lagmannsretten har under noe tvil kommet til at saleerkravet pa 363 575 kroner ikke
overstiger det som har veert rimelig og nadvendig for 4 ivareta ankemotpartenes interesser
pé en betryggende méte. Lagmannsretten legger serlig vekt pa at det har vaert fire

-24 - 12-167012ASD-HALO



ankemotparter i saken, som i folge advokat Pettersen "ikke har hatt annen innbyrdes
tilknytning enn at de sammen har deltatt i produksjonen Bygg & Bedrag", og at saken har
reist spersmal som gjelder bade injurielovgivning og plan- og bygningsrett.

Lagmannsretten finner videre at Siler og Ramstad kan kreve dekket tapt arbeidsfortjeneste
for mote under ankeforhandlingen. Det vises til tingrettens utforlige redegjorelse i dommen
side 17 nest siste avsnitt. Det samme gjor seg gjeldende for lagmannsretten. Utgifter, reise-
og oppholdsutgifter og "div. avrige utlegg" har lagmannsretten ikke noe & bemerke til.

Knutsen plikter etter dette & erstatte ankemotpartens sakskostnader for lagmannsretten med
451 417 kroner.

Lagmannsretten skal legge til sitt resultat til grunn ved avgjerelse av sakskostader for
tingretten, jf. tvisteloven § 20-9 andre ledd. Ankemotpartene har vunnet saken ogsa for
tingretten og har etter hovedregelen krav pa 4 fa erstattet sine sakskostnader, jf. tvisteloven
§ 20-2 forste ledd.

Advokat Béardlund har gjort gjeldende at Knutsen i medhold av tvisteloven § 20-2 tredje
ledd mé fritas for kostnadsansvaret for tingretten. Det vises til at han har hatt god grunn til
& fa saken prevd, at saken er av stor velferdsmessig betydning for ham, og at
styrkeforholdet mellom ham og ankemotpartene tilsier fritak, jf. bokstav a) og c).

Lagmannsretten legger til grunn at saken har stor velferdsmessig betydning for Knutsen,
og at styrkeforholdet mellom partene er ulikt. Etter lagmannsrettens oppfatning gir verken
dette eller andre forhold grunnlag for 4 gjere unntak fra hovedregelen i tvisteloven

§ 20-2 forste ledd. Det foreligger ikke tungtveiende grunner som gjer det rimelig 4 frita
Knutsen helt eller delvis for erstatningsansvaret etter tvisteloven § 20-3 tredje ledd.

Advokat Pettersens salerkrav for tingretten var pa 956 350 kroner. Tingretten fant at
salerkravet var for heyt og reduserte belgpet til 700 000 kroner. Tapt arbeidsfortjeneste for
Ramstad og Siler, reise- og oppholdsutgifter med videre kom i tillegg slik at samlet belop
som Knutsen ble pilagt & erstatte utgjorde 805 616 kroner.

Advokat Pettersen har for lagmannsretten gjort gjeldende at det ikke var grunnlag for den
reduksjon tingretten har gjort og fastholdt et saleerkrav p4 956 350 kroner. Lagmannsretten
mener som tingretten at belepet er uforholdsmessig heyt og overstiger det som var rimelig
og nadvendig for ivaretakelse av partenes interesser. Tingrettens begrunnelse for
reduksjonen er dekkende for lagmannsrettens syn, og det vises til denne, se dommen side
16 siste avsnitt og side 17 ferste avsniit. Det gjores etter dette ingen endringer i tingrettens
kostnadsavgjerelse.

Anken blir etter dette forkastet.

Dommen er enstemmig.

-25- 12-167012ASD-HALO



DOMSSLUTNING
1. Anken forkastes.

2. Leif Erik Knutsen betaler til Nordisk Film TV AS, Viasat Broadcasting UK Ltd,
LLasse Ramstad og Janne Seime Siler ved Nordisk Film TV AS og Viasat
Broadcasting UK Ltd, sakskostnader for lagmannsretten med 451 417 kroner.

Oppfylielsesfristen er 2 - to - uker fra dommens forkynnelse.

Kari Mjelhus Kjell Martin Haug Harald Jalle

26 - 12-167012ASD-HALO



