Standard objektvisning. Klikk for å lage en ny tilpasset mal, Node-ID: 9866, Objekt-ID: 10787

TV2

TV2

TV2

TV 2s etikkreglement

Som mediebedrift og allmennkringkaster har TV 2 et særlig behov for integritet og troverdighet. Som TV 2-ansatt har du ansvar for å ivareta både bedriftens og ditt eget renommé. Denne plakaten er et internt regelverk og skal tolkes i lys av de øvrige reguleringer og avtaler TV 2 er bundet av. Ved tvil bør du alltid søke råd/godkjenning fra ledelsen. Dette er en revidert versjon, godkjent i ledergruppen oktober 2011.

1 Generelle bestemmelser

1.1 TV 2s etikkreglement gjelder for alle ansatte i TV 2. Hver enkelt har et selvstendig ansvar for å ivareta både TV 2s og egen anseelse, troverdighet og integritet.

1.2 TV 2s etikkreglement bygger på pressens etiske regelverk, god markedsføringsskikk og god forretningsskikk. Reglementet skal tolkes i lys av de lover, reguleringer og avtaler som setter rammene for TV 2s virksomhet.

1.3 Etiske vurderinger er vanskelige. I tvilstilfeller skal TV 2s ansatte alltid søke råd eller godkjenning hos sine overordnede.

2 Ansvar og integritet

2.1 TV 2s ansatte skal selv leve opp til de etiske standarder vi krever av andre.

2.2 Ansatte i ledende stillinger, programledere og redaksjonelt ansatte har et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke skader TV 2s troverdighet eller anseelse.

2.3 TV 2s ansatte skal ta hensyn til at private uttalelser og handlinger kan bli identifisert med TV 2 og påvirke TV 2s integritet og hvordan seere og lesere oppfatter TV 2s redaksjonelle budskap.

2.4 TV 2s ansatte skal opptre under eget navn i sosiale medier og vise særlig aktsomhet hvor uttalelser gis spontant og til mange.

2.5 Det er god presseskikk å skille kommentatorvirksomhet fra annen journalistikk. Som redaksjonell medarbeider skal du ikke tilkjennegi dine meninger om en sak du dekker eller på saksfelt du må anta det kan bli aktuelt for deg å dekke. Dette gjelder også blogger, sosiale medier og debattinnlegg.

2.6 Programledere og profilerte reportere som utgjør en del av TV 2s redaksjonelle uttrykk og i allmennheten vil oppfattes som representanter for TV 2, har et særlig ansvar for varsomhet på dette punkt.

2.7 TV 2s ansatte skal ikke fremtre i reklame for eller markedsføre tredjeparts virksomhet eller produkter.

3 Intern informasjon

3.1 Alle ansatte i TV 2 har taushetsplikt når det gjelder virksomhetsplaner, forretningshemmeligheter og andre sensitive nærings- og personopplysninger de blir kjent med gjennom arbeidet i TV 2.

3.2 Opplysninger som blir gitt i redaksjonsmøter eller i redaksjonslokalet kan skade bedriften eller det redaksjonelle arbeidet dersom de blir gjort kjent gjennom sosiale medier eller i offentlig ordskifte.

4 Ikke utnytt TV 2-tilknytningen

4.1 TV 2s ansatte skal ikke utnytte sin posisjon som TV 2-tilknyttet i egen vinnings hensikt. TV 2s ansatte skal ikke bruke sin tilknytning til TV 2 til å skaffe seg rabatter eller andre fordeler som ikke er fremforhandlet av og gjelder for TV 2 som organisasjon.

4.2 TV 2s ansatte har ikke anledning til å motta gaver eller andre påskjønnelser fra TV 2s forretningsforbindelser utover det som har rent symbolsk verdi. Deltakelse på reiser, middager og andre sosiale arrangementer skal alltid avklares med overordnet og være begrunnet av faglig innhold eller av at det er av særlig betydning at TV 2 er representert.

5 Arbeid for andre enn TV 2

5.1 TV 2s ansatte skal ikke utføre arbeid for andre der dette kan være i konflikt/konkurranse med TV 2 eller påvirker de funksjoner man har for TV 2 negativt.

5. 2 Oppdrag og arbeid for andre skal alltid være godkjent av TV 2. Det samme gjelder selvstendig næringsvirksomhet blant TV 2-ansatte.

6 Tillitsverv, investeringer og eierinteresser

6.1 TV 2s ansatte skal være aktsomme slik at ikke egne økonomiske disposisjoner gjør at det kan stilles spørsmål ved den enkeltes eller TV 2s uavhengighet eller integritet.

6.2 TV 2s ansatte skal være svært varsomme med besittelse av aksjer og eierandeler i andre virksomheter.

6.3 TV 2s redaksjonelt ansatte skal ikke handle i aksjer, derivater av aksjer eller andre slike aksjerelaterte produkter (for eksempel konvertible obligasjoner eller andre verdipapirer som kan relateres til en eierposisjon) uten at dette er akseptert av arbeidsgiver. Tilsvarende skal redaksjonelt ansatte heller ikke handle slike verdipapirer gjennom andre selskaper der de har en eierandel.

6.4 TV 2s ansatte skal være bevisst at informasjon man får gjennom arbeidet for TV 2 kan være innsideinformasjon som ikke kan eller skal utnyttes eller gis til andre.

6.5TV 2s ansatte skal ikke påta seg tillitsverv eller ha eierinteresser i virksomheter som står i et konkurranseforhold til TV 2, TV 2s underleverandører eller selskaper der TV 2 har betydelig eierandel. TV 2s ansatte skal heller ikke påta seg tillitsverv eller ha eierinteresser i selskaper som leverer varer eller tjenester til TV 2, TV 2s underleverandører eller selskaper der TV 2 har betydelig eierandel.

7 Kort om kilder og journalistisk atferd

7.1TV 2s ansatte skal opptre redelig i forhold til og holde avtaler med kilder og medvirkende. Enhver omgang med kilder skal tåle offentlighet.

7.2 TV 2s ansatte skal sikre at det som publiseres er faktisk korrekt og ta skritt for å sikre at feil rettes når de oppdages. Faktasjekk, kildekontroll/kildeangivelse og samtidig tilsvar skal gjennomføres før publisering skjer.

7.3 TV 2s ansatte skal som hovedregel ikke foreta utbetalinger som kan oppfattes som ”smøring”. Nasjonal lovgivning skal alltid respekteres. Situasjoner hvor utbetalinger kan reise tvil skal alltid avklares med overordnet på forhånd.

8 Varsling

8.1 TV 2s ansatte har plikt til å varsle internt om lovbrudd og forhold som kan sette liv og helse i fare. TV 2s ansatte oppfordres også til å varsle om kritikkverdige forhold som uetisk opptreden og vesentlige brudd på interne regler og retningslinjer.

8.2 TV 2-ansatte kan varsle om kritikkverdige forhold både skriftlig og muntlig til overordnet, administrerende direktør, styrets leder eller verneombud.

9 Informer oppdragstakere

9.1 TV 2-ansatte som gir oppdrag til eksterne aktører skal sørge for at disse gjør seg kjent med og forplikter seg til å overholde de etiske retningslinjer TV 2s virksomhet bygger på.

 

 

Tillegg til etikkplakaten, vedtatt av Redaktørmøtet i TV 2, 27. mai 2010:

Sosiale medier og offentlig ordskifte

1. Vær varsom i sosiale medier

TV 2 forvalter en av landets sterkeste merkevarer. Mediebedriften oppfordrer ansatte til å delta i ulike sosiale medier, men som TV 2-ansatt har du ansvar for å ivareta både bedriftens og ditt eget renommé. I sosiale medier er det svært kort vei til publisering og du bør tenke gjennom om innlegg kan være i konflikt med øvrige plakater, lojalitetshensyn og regler man som redaksjonelt ansatt er bundet av. Dette gjelder spesielt åpne profiler som kan leses av alle og i tilfeller der man presenterer seg som representant for TV 2. Programledere og profilerte reportere som utgjør en del av TV 2s redaksjonelle uttrykk og i allmennheten vil oppfattes som representanter for TV 2 har et særlig ansvar for varsomhet på dette punktet.

2. Vær varsom med intern informasjon

Opplysninger som blir gitt i redaksjonsmøter eller i redaksjonslokalet kan skade bedriften eller det redaksjonelle arbeidet om det blir gjort kjent gjennom sosiale medier eller i offentlig ordskifte.

3. Dine meninger må ikke skade troverdigheten

Det er god presseskikk å skille kommentarvirksomhet fra annen journalistikk. Som redaksjonell medarbeider skal du ikke tilkjennegi dine meninger om en sak du dekker eller kan komme til å dekke. Dette gjelder også blogger, sosiale medier og debattinnlegg. Programledere og profilerte reportere som utgjør en del av TV 2s redaksjonelle uttrykk og i allmennheten vil oppfattes som representanter for TV 2 har et særlig ansvar for varsomhet på dette punktet.

Er du i tvil på noen av disse punktene, bør du søke råd fra din redaksjonelle arbeidsleder.