Illustrasjon: Øivind Hovland

Høstmøtet og Nxt Media – nå kan du melde deg på

I år blir NRs høstmøte både et digitalt og fysisk arrangement. Sammen med Nxt Media bygger vi et studio på Trondheims innovasjons-scene DIGS. Sentrale temaer blir kriseledelse, datasikkerhet og kunstig intelligens i journalistikken.

NR holder dermed fast på planene om å legge høstmøtet 2020 til Trondheim, men det blir kun lagt opp til et begrenset antall deltakere i salen. NRs høstmøte arrangeres onsdag 11. november og Nxt Media arrangeres 12. november. Via NR kan du melde deg på begge konferansene og dermed få redusert pris på Nxt Media.

Nxt Media er et nasjonalt nettverk for teknologidrevet medieinnovasjon med hovedsete i Trondheim. Hovedpartnerne er Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Mediebedriftenes Landsforening (MBL), NRK, Adresseavisen og Trønder-Avisa. 

 - Vi er glade for at vi klarer å gjennomføre det planlagte samarbeidet med Nxt Media. Men vi følger selvsagt smittevernreglene og er også klar over at mange mediehus har strenge reiserestriksjoner. Derfor legger vi opp til at de fleste kommer til å delta digitalt, sier assisterende generalsekretær i NR, Reidun Kjelling Nybø.

Hun lover likevel at høstmøtet 2020 skal bli høstens viktigste møteplass for norske redaktører.

- Vi jobber med en god teknisk løsning og bygger et studio på DIGS midt i Trondheim. Vi vil kunne ta inn innledere og debattdeltakere som sitter andre steder, men satser på at flest mulig av dem som skal på scenen skal være fysisk til stede i Trondheim, sier Nybø.

 Møteledere er Merete Verstad, kompetansesjef i NRK Trøndelag og Bjørn Rønningen, ansvarlig redaktør i Hitra-Frøya.

 MELD DEG PÅ HØSTMØTET HER.

 Ønsker du å delta fysisk, må du være rask. Det er begrenset antall plasser.

Smakebiter fra høstmøte-programmet:

Nytt på teknologi-himmelen: Marius Arnesen og Anders Hofseth fra NRK Beta stiller oppdaterer oss på det viktigste vi må lære oss på teknologifronten akkurat nå

Kunstig intelligens i journalistikken. Charlie Beckett leder JournalismAI-prosjektet til London School of Echonomics tenketank og leder også LSEs tenketank Polis. Han gir oss status for de beste eksemplene på kunstig intelligens i vår bransje og deler sine beste råd om hvordan du kan gjøre bedre bruk av AI i din redaksjon.

Korona-kriseledelse. Siden mars har redaktører i hele landet drevet kriseledelse minutt for minutt. Vi deler erfaringer og får også eksperthjelp slik at vi bedre takler utfordringene nå når det er klart at krisen ikke blir en sprint, men et langdistanseløp.

Lasse B. Lien er ekspert på kriseledelse og professor ved Norges Handelshøyskole. Nå forsker han og kollegene på koronakrisens konsekvenser i arbeidslivet. Tora B. Håndlykken, nyhetsredaktør i VG og Kirsti Husby, ansvarlig redaktør i Adresseavisen deler sine erfaringer og beste råd etter måneder med mesteparten av staben på hjemmekontor.

Datajournalistikk-sikkerhet. Dette må du som redaktør vite for å sikre at personopplysninger og datajournalistisk materiale innsamles og oppbevares sikkert. Lynkurs og lansering av veileder fra NRs teknologiskvadron. Vi får hjelp fra noen av de beste IT- og datajournalistikk-hodene i bransjen.

 

Smakebiter fra Nxt Media-programmet

Hva betyr grønn strategi for medier? Data koster, og digital distribusjon og strømming gir et stort karbon-avtrykk. Grønn media er ikke bare miljøvennlig, men det kan også gi god økonomi og effektiv produksjon. Med norsk og internasjonal ekspertise tar vi fatt i begrepet «Green Media» som står på agendaen til EUs «Green Deal», og som vil bli krevd  av oss , av våre brukere og samfunnet i fremtiden.  

Programmatisk annonsering uten 3. parts cookies. Det programmatiske økosystemet blir utfordret av regulatoriske og teknologiske endringer. Cookies - nøkkelen til brukerinformasjon og tredjepartsavtaler – er på vei ut. Hva betyr dette for fremtidens annonseringsløsninger og hvilke muligheter finnes som alternativer til 3. parts cookies?

«Storeslem for norsk medieforskning - hva får vi?» NTNU og Universitetet i Bergen har fått store rammer fra Forskningsrådet til to AI-prosjekter for nærmere 600 millioner de neste årene. Hva satses det på? Rapporter fra Sverige og USA fanger også inn AI-trendene fra Europa og Nord-Amerika. 

Hvordan vinner vi de unge brukene? Og hvordan måler vi suksess og treffer på tvers av plattformene vi benytter? Kjente, men akk så vanskelige dilemmaer for å skape en bærekraftig medieframtid. 

Dette koster det å delta:

  • Digital deltakelse: NRs høstmøte + Nxt Media-konferanse: kr 2250. Du får tilgang på begge konferansene via innlogging og vil også kunne se opptak fra de fleste sesjonene i etterkant.
  • Fysisk deltakelse på NRs høstmøte. Inkludert i prisen får du også tilgang på digital deltakelse på Nxt Media-konferansen: kr 3250

Hotell bestiller du selv – vi anbefaler Comfort Hotel Trondheim som ligger like ved DIGS. Britannia Hotel og Radisson Blu Royal Garden Hotel ligger også rett i nærheten.