Momsfritaket var et sentralt tema på den mediepolitiske debatten på Medieleder 10. mai. F.v. kulturminister Anette Trettebergstuen (Ap), Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), Kathy Lie (SV) og Tage Pettersen (H).

Foto: Caroline Roka

Ønsker gjenninnføring av momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester

I et felles innspill ber medieorganisasjonene om å få tilbake momsfritaket slik det var, med ett unntak: At innholdet er rettet mot allmennheten i Norge.

NR er med på det felles høringssvaret til finanskomiteen i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett, sammen med MBL, NP, NJ, LLA, Fagpressen og Norsk lokalradioforbund. 

Momsfritaket for elektroniske nyhetstjenester ble foreslått avviklet i forslaget til statsbudsjett for 2023 - og ble seinere vedtatt. Aviser har fortsatt momsfritak, men må nå hovedsaklig inneholde tekst eller stillbilder for å få fritak.

Avviklingen førte til at TV-kanalpakker og strømmetjenester ikke lenger kunne selges med momsfritak.

Tirsdag 9. mai ble et nytt forslag sendt på høring, der regjeringen foreslår å lempe på kravet til innhold av tekst og stillbilde. 

- Dette er ikke en god nok løsning for mediehusene. Forslaget er ikke plattformnøytralt, og det vil medføre ekstraarbeid for mediehusene, sier NRs generalsekretær Reidun Kjelling Nybø om forslaget.

- Vi er skuffet over at de ikke har lyttet til rådet fra en samlet bransje. Vi mener at dette ikke holder, sier MBLs administrerende direktør Randi Øgrey til Medier24.Konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, karakteriserer forslaget som snaut, byråkratisk og prinsipielt problematisk.